[VIDEO] Brussels by night : Koekelberg - Louizalaan

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Quattro
verkeersader

[VIDEO] Brussels by night : Koekelberg - Louizalaan

Bericht door Quattro » zo 27 mei 2007, 2:08

Hier ben ik weer, heb weer een filmpje gevonden van de Brusselse tunnels :oops:

Sinds enkele weken staat het volgende filmpje op YouTube: een versneld filmpje van de Brusselse verkeerstunnels van de R20 en N24. Het begint in Koekelberg en eindigt in Brussel/Elsene.

http://www.youtube.com/watch?v=gef5KR2lpts

00:16 Leopold II tunnel (totale lengte 2 534m)
00:19 uitrit naar de Leopold II laan, en het Saintcletteplein
00:35 Antwerpselaan
00:41 Rogier-Kruidtuintunnel (635m)
00:57 Reginalaan
01:08 Rogier-Kruidtuintunnel (vervolg 635m)
01:16 Bishoffsheimlaan
01:25 Madoutunnel (65m)
01:28 Regentlaan
01:35 Kunst-Wettunnel (61m)
01:39 Regentlaan
01:46 Troontunnel (332m)
01:56 Regentlaan
02:04 Naamsepoorttunnel (122m)
02:07 Waterloolaan
02:12 Louizatunnel (totale lengte 306m)
02:25 verbinding Louizatunnel-Stephanietunnel (150m)
02:36 Stephanietunnel (totale lengte 473m)
02:52 Louizalaan
03:04 Baljuwtunnel (375m)
03:13 Louizalaan
03:32 Vleurgatsesteenweg: hieronder loopt de Vleurgattunnel (105m)

En wie verbetert dit want ik ken al die tunnels niet en internet kent die ook niet.

Ik kan moeilijk zeggen dat ik geen liefhebber ben van filmkes, tunnels en België :oops:

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 27 mei 2007, 15:40

Leuk filmpje!

Brussel is echt wel de stad van de tunnels. Met de auto is het dan ook een leuke stad om (buiten de spits) door te rijden, door de vele tunnels, de hellingen en de grote lanen. Een echte grootstad.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 mei 2007, 16:56

Brussel.

Staat genoteerd ergens tussen 9 en 22 juni ;)

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » ma 28 mei 2007, 13:52

Hah, dat doet me denken aan het traject Terkameren - Heizel, dat 'k ooit op het eind van de spits eens op 12 minuten heb afgelegd :lol: Zonder al te veel verkeersovertredingen, n.b.

Enfin, nog een leuk traject is:

- Beginnen aan de Dikkelinde/Gros Tilleul
- Van Praetlaan en Van Praetbrug/ondertunneling (combinatie)
- Lambermontlaan en Wahislaan
- Meiser 8-) Als je je wil amuseren tijdens de spits: sla rechtsaf en rij de halve rotonde rond. Als er geen politie staat is de kans groot dat het kruispunt minutenlang volledig in de knoop zit.
- Reyerslaan en viaductje
- Brand-Whitlocklaan, en na het eerste ongelijkvloerse kruispunt (ondertunneling) kan je kiezen:
- rechts houden en afslaan naar Montgomery (een knoert van een rotonde met 4 rijstroken én bushaltes op de vijfde)
Zo kan je kiezen voor imho de twee mooiste trajecten: de Jubeltunnel - Wettunnel (met daglicht in het Jubelpark),
of de Tervurenlaan, langs het Woluwepark, het Brusselse trammuseum, de Mellaersvijvers enz.
- rechtdoor de Montgomerytunnel in en je weg vervolgen langs de Louis Schmidtlaan & Generaal Jacqueslaan tot Terkameren en het uiteinde van de Ave Louise.

De Belliardtunnel de stad uit is mijn favoriet: één van de langste met 2100 meter, met fijn bochtenwerk en een paar leuke vooral visuele versmallingen. Ook de Hallepoorttunnel is nog 'n leuke: op de rem blijven staan in westelijke richting, want voor je 't weet rij je tegen 80 de tunnel uit... en daar wordt wel es geflitst. En zo komen we bij de tips voor automobilist-bezoekers aan deze leuke stad:

- weet dat in de meeste tunnels een snelheidsbeperking van 50 km/u geldt, die buiten de spits maar héél matig (kuch) wordt nageleefd. Ik zorg dat ik bij het uit rijden van die tunnels toch altijd rond de 65 op de meter doe, en 'k heb in meer dan 10 jaar nog geen enkele snelheidsboete gehad.
- weet ook dat op sommige wegvakken* een snelheidsbeperking van 70 km/u geldt!! Let dus goed op, want wie trager rijdt (50) vormt daar soms een gevaar op de weg. * vnl. Tervurenlaan, Wettunnel, Jubeltunnel, Van Praetlaan, maar ook Woluwedal, A201, enz.
- Fietsers ga je nauwelijks zien, maar als je ze ziet is de kans groot dat ze zich blindelings in allerlei gekke bochten wringen, pas dus op.
- Idem voor voetgangers: een rood verkeerslicht in Brussel betekent voor voetgangers: steek over wanneer het kan, en voor automobilisten: de eerste 2 seconden zijn donker oranje.
- Merk ook op dat er in Brussel niet of nauwelijks getreuzeld wordt bij groen licht. How to spot a casual visitor: bij groenfase 5 seconden blijven staan zonder dat de persoon in kwestie druk zit te bellen zonder handsfree/de krant zit te lezen/... en zonder dat ie z'n hand opsteekt naar de achterligger.

Edoch: de Brusseleir - en dat geldt bij uitbreiding voor de automobilisten uit de grote omgeving van de stad - rijdt misschien wel assertief, maar blijft hoffelijk. :)

Voor things to see & do, pm me. Amusez-vous à BXL ;)

mvg
JJN

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » ma 28 mei 2007, 14:05

Oh ja, en voor onze Nederlandse vrienden: je kan in zowat 99% van de etablissementen in het Nederlands terecht, al zal je mogelijk wel antwoord krijgen in het Frans of het Engels. Blijf echter gerust Nederlands spreken, uit de antwoorden zal wel blijken dat de andere persoon je verstaat. En de meeste jonge Brusseleirs (-40) zijn matig tot goed drietalig (F-E-NL).

Cheerio
JJN

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 mei 2007, 15:31

Is de bewegwijzering een beetje goed in Brussel? Ik wil daar in Juni wel een ritje gaan maken voor al die tunnels, maar heb natuurlijk weinig zin om me helemaal rot te zoeken naar de bepaalde wegnummers cq doelen.

Wat is een handige route om te rijden als je een aantal tunnels wilt doen? Ik kom vanaf de E40 vanuit Luik.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 28 mei 2007, 15:45

Wegnummers staan nergens in Brussel aangegeven; daar hoef je dus al niet naar te zoeken.

De bewegwijzering is niet alles (veel lokale troep), maar om je weg úit Brussel te vinden, let je gewoon op de groene borden; zij leiden je als alles goed gaat gewoon naar de verschillende uitvalsautosnelwegen. Het kan handig zijn om de grote kruispunten te kennen (vb. Kruidtuin, Rogier, Troon, IJzer, Montgomery), dat is vaak het enige dat je op de niet-doorgaande wegen kan vinden.

Zelf heb ik nog niet zoveel van de Brusselse tunnels gezien, maar de kleine ring (R20) ligt er vol mee. Daar geraak je gemakkelijk van op de E40 Luik-Brussel. Je volgt gewoon de aanwijzingen Centre-Centrum en komt al meteen in een reeks tunnels terecht die je naar de Wetstraat brengen. Een aantal verkeerslichten later kruis je de kleine ring. Ook de Louizalaan (N24) telt enkele tunnels.

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 28 mei 2007, 16:06

Leuk filmpje, ik mis alleen de muziek van Raymond v/h Groenewoud "Brussels bij night" erbij :P
Espace de zody 8-)

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » ma 28 mei 2007, 22:44

Het kan handig zijn om de grote kruispunten te kennen (vb. Kruidtuin, Rogier, Troon, IJzer, Montgomery), dat is vaak het enige dat je op de niet-doorgaande wegen kan vinden.
Dat klopt. Op de kleine ring (wat Rien aangaf) en de middenring worden die benamingen altijd gebruikt. Als je vanaf de E40 komt heb je overigens drie keuzes:

- links, tunnel Reyers-Montgomery: als je in dat tunneltje LINKS houdt kom je op mijn traject terecht, voordat je kan kiezen tussen Montgomery, Tervuren of Centrum
- midden, tunnel Reyers-Centrum (of Kortenbergtunnel): je komt uit op de Kortenberglaan, die uitgeeft op het rond punt Schumann (3 rst.), dat dan weer uitgeeft op de Wetstraat, tussen Berlaymontgebouw en "Consilium" (Europese Commissiegebouw). Maar één tunnel dus, niet zo'n lange overigens.
- rechts, tunnel Reyers-Meiser, een kort tunneltje dat uitkomt op 200 meter van het Meiserplein, op de as die ik boven al beschreef

Linksaf is het leukst, en 't is ook de route die ik volg als ik vanuit die richting naar het centrum rij buiten de spits. Als je na de Wetstraat (bovengronds) rechtsaf slaat op de kleine ring kan je bijna de hele stad doorkruist hebben in tunnels, op de Wetstraat en de Keizer Karellaan/Charles-Quint na.

Zoals Rien al zei liggen de meeste tunnels op de kleine ring en de Louizalaan, m.u.v. de Deltatunnel (na het Debrouxviaduct op de E411 de stad inwaarts), de Leopold II-tunnel (naar Koekelberg), de Montgomerytunnels, Georges-Henritunnel, Wet- en Jubeltunnel, Kortenberg- en Belliardtunnel. De twee andere Reyerstunneltjes zijn eigenlijk maar 'n goeie 100 meter lang.

Niet vergeten dat de stad ook nog het Debrouxviaduct bezit, het viaduct van Vilvoorde, een paar grappige verkeerswisselaars, enkele tramtunnels en het Reyerscomplex, met een brug die mij altijd sterk aan de vroegere Antwerpse ijzeren brug doet denken.

mvg
JJN

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 mei 2007, 22:55

Ik kom dus het beste op de kleine ring door vanaf de E40 de borden met Centre te volgen?

Dat is de R20/R21?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 28 mei 2007, 23:44

R20 = kleine ring
R21 = middenring (de vroegere grote ring, voordat in de jaren 1970 de snelwegring aangelegd werd)

Als je vanuit Luik komt, eindigt de snelweg ter hoogte van de middenring. Via Kortenbergtunnel en Wetstraat (volg hiervoor de wegwijzers Centre-Centrum) kom je op de kleine ring terecht. Maar je kan natuurlijk ook de middenring op naar links (Montgomery) of naar rechts (Meiser).

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » di 29 mei 2007, 11:13

Je kan "Centrum/Centre" volgen, maar dus even goed "Montgomery", wat even snel is en veel interessanter. In dat geval de linkse tunnel nemen, daar links houden, dan rechts houden na het ongelijkvloerse kruispunt, en op de Montgomeryrotonde rechtsaf (aangeduid als "Centrum/Centre"). Dan opnieuw links houden zodat je de tunnels in duikt, die uitgeven op de Wetstraat.

mvg
JJN

FIK
dorpsstraat

Bericht door FIK » wo 30 mei 2007, 9:52

JayBeeke schreef:- links, tunnel Reyers-Montgomery
- midden, tunnel Reyers-Centrum
- rechts, tunnel Reyers-Meiser
Het is de bedoeling om de tunnels van het Reyerscomplex in de toekomst elk een aparte naam te geven. Op dit ogenblik kunnen die namen voor verwarring zorgen in de verkeersbulletins...
JayBeeke schreef:Zoals Rien al zei liggen de meeste tunnels op de kleine ring en de Louizalaan, m.u.v. de Deltatunnel (na het Debrouxviaduct op de E411 de stad inwaarts), de Leopold II-tunnel (naar Koekelberg), de Montgomerytunnels, Georges-Henritunnel, Wet- en Jubeltunnel, Kortenberg- en Belliardtunnel. De twee andere Reyerstunneltjes zijn eigenlijk maar 'n goeie 100 meter lang.
Strikt genomen bestaan de volgende tunnels ook nog in het Brussels Gewest:
- Boileautunnel (vlakbij Montgomery)
- Woluwetunnel
- Van Praettunnel
- Koninginnelaantunnel (wie weet die liggen? ;) )

ezuotap
woonerf

Bericht door ezuotap » wo 30 mei 2007, 10:43

FIK schreef:- Koninginnelaantunnel (wie weet die liggen? ;) )
Zie hier (blz. 11), of hier (?) ;)