[wiki] Kaarten

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

[wiki] Kaarten

Bericht door Kaaiman » di 25 mar 2008, 11:39

De eerste lading van de routekaartjes voor de Wegenwiki zijn te vinden in een zip-bestand, te vinden onder de onderstaande link. Alle 49 wegen van 1 t/m 99 zijn vertegenwoordigd. De 3-cijferige A-wegen ga ik ook nog maken, maar dit is het eerst voor nu. ;)

DOWNLOAD

Snel downloaden, want ik weet niet hoe lang ze op de server zullen blijven staan. In ieder geval niet langer dan een week.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 19 sep 2013, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Juerd » wo 26 mar 2008, 11:53

Ik vind ze behoorlijk aan de forse kant, met 86 kB per stuk. Na pngcrush blijft er nog 58 kB over (zonder kwaliteitsverlies), dat is al beter te doen.

Verder lijkt met me van groot belang dat ook de bron-SVG beschikbaar is voor de wiki, zodat ook zonder jouw hulp nieuwe kaartjes gemaakt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » vr 12 sep 2008, 19:20

Tijden terug heb ik alle wikikaartjes van de wegen 1 t/m 99 gepost. Echter, tot op de dag van vandaag is daar nog niets mee gedaan. Zelf heb ik de kennis niet om op elke wegnummerpagina een kaartje toe te voegen in een kolom rechts, tenzij iemand één keer zo'n kolommetje in elkaar flanst die ik vervolgens op elke pagina zou kunnen kopiëren, maar dan steeds emt een ander kaartje.

Daarnaast ben ik, zoals jullie warschijnlijk wel weten, bezig met Combikaart v4.0, terwijl de wikikaartjes op v3.x zijn gebaseerd. Echter, het lijkt me vooralsnog overbodig om de routekaartjes opnieuw te maken vanwege de tijd die het kost en de accuraatheid die de kaartjes nog hebben. Zeker op zo'n klein kaartje zal het niet opvallen dat de tracés niet op de km kloppen.

Van de week speelde in mijn hoofd dat ik ook wel eens kan proberen om alle rijkswegenplannen en evt. de PKB-kaarten HWN op te nemen in de Combikaart. Hoe ik dat precies wil vormgeven weet ik nog niet. Waarschijnlijk worden het indicatieve en geen absolute tracés, zoals op de gewone Combikaart het geval is. Ook moet ik zorgen dat ik goed oplet dat in bijv. 1927 de Deltawerken nog niet zijn uitgevoerd, de Maasvlakte er nog niet is enz.

Afijn, ik hou jullie op de hoogte. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wikikaarten

Bericht door Chris » vr 12 sep 2008, 19:27

Ik heb een simpele infobox in elkaar geflanst voor een Nederlandse snelweg.

bijvoorbeeld A5

Als je die kaarten nog beschikbaar stelt, of upload naar de wegenwiki, dan kan je zien hoe het eruit ziet.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » vr 12 sep 2008, 22:49

Ik zit dit weekend bij mijn ouders, dus hier heb ik de bestanden niet. Misschien kan iemand anders die het zipje nog heeft de PNG-bestanden online zetten? Hoe kan ik overigens zelf bestanden uploaden?

Bedankt voor het opzetje. Ik zal eens kijken wat ik de komende tijd voor de wiki kan betekenen. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » za 18 okt 2008, 14:54

Inmiddels heb ik van de wegen 1 t/m 18 de kaartjes toegevoegd, het begin- en eindpunt en de lengte op de halve km nauwkeurig. Voor de km-standen heb ik met name de Actuele Wegenlijst gebruikt, en indien RWS niet de wegbeheerder was zelf opgemeten in GE en gewommeerd met dat van RWS.
De kilometerstanden zijn het totaal van zowel het A- als het N-gedeelte van een weg, de N8 niet uitgezonderd.

Ik ben verder als volgt te werk gegaan:
Als de weg een A-nummer heeft, is het hoofdartikel onder Axx_(Nederland) te vinden. Bij N-wegen zoals de N2, N7, N8 en N9 heb ik niets neergezet; het lijkt mij vooralsnog het handigst om die rechtstreeks aan de pagina van het betreffende A-nummer te koppelen middels doorlinking. Bij de pagina's van de A2, A7, A8 en A9 heb ik in dat geval onder het kaartje neergezet: A2, N2; A7, N7; A8, N8; enz.

De N3, N11 en N14 hebben wel een eigen pagina met routekaartje.

In de komende tijd hoop ik alle wegen t/m 99 en de overige 3-cijferige autosnelwegen erop te kunnen zetten; vooralsnog stop ik er weer even mee. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » za 18 okt 2008, 18:46

Inmiddels ook 20 t/m 50 toegevoegd. Kon het niet laten... ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » za 18 okt 2008, 19:57

En nu is de gehele serie t/m 99 ook al af. :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » za 18 okt 2008, 22:06

... Net als de autosnelwegen boven de 100. :D

Bij deze laatste groep ben ik ander te werk gegaan. Op de A/N200 na dan.

Ik heb van deze wegen enkel en alleen het autosnelweggedeelte op de kaart gezet (v3.3 van de Combikaart had ook nog niet meer) en dus onder het kaartje ook alleen 'Axxx' geplaatst, met daaronder alleen de gegevens van het A-gedeelte. De lengtes slaan dus ook op de A-wegen.

Misschien dat de N-gedeelten ooit nog komen, maar dat is enkel afhankelijk van de ontwikkelingvan de Combikaart. Voorlopig zal iedereen het hier mee moeten doen.

De N200 is hierop dus een uitzondering. Ik heb destijds deze weg wel op de Combikaart gezet, omdat het de enige rijksweg is met een nummer beneden de 700 en bovendien ook een belangrijke schakel in het wegennet vormt zolang de A5 nog niet voltooid is.

Als uitsmijter heb ik op de voorpagina nog even een link naar de Combikaartwebsite toegevoegd. De kaartjes zijn overduidelijk 'van de maker van...'.

Overigens, als iemand de moeite neemt om de bijwerkgeschiedenissen door te nemen, zal hij zien dat ik ergens een klein paaseitje heb verstopt... ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wikikaarten

Bericht door Chris » za 18 okt 2008, 22:15

^^ N88 ;)

Mooi werk. Routekaartjes voor de belangrijke beschrijving zijn wel handig. Ik heb ze niet bij de Interstate Highways toegevoegd, zouden er ook nogal veel worden dan (800+).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door mavas » za 18 okt 2008, 23:07

Zo ziet de wegenwiki er een stuk professioneler uit! 8-) :blauweduim: Goed werk Kaaiman!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » za 18 okt 2008, 23:20

Chris schreef:N88 ;)
Jup! Ik heb 'm zelfs nog opgemeten in GE: 400 m, afgerond op halve kilometers dus 0,5 km, nog korter dus dan de A205. :D

Ben benieuwd wie van buiten de Wikiwerkgroep 'm ooit zal vinden :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » zo 19 okt 2008, 12:09

Ik heb nu het probleem van de links in de infoboxes verholpen.

Voortaan geldt:
Sjabloon:Infobox Nederland A voor wegnummers die geheel A-weg zijn;
Sjabloon:Infobox Nederland N voor wegnummers die geheel N-weg zijn;
Sjabloon:Infobox Nederland AN voor wegnummers die gedeeltelijk A-weg en N-weg zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » do 05 apr 2012, 8:37

http://www.wegenwiki.nl/Bestand:Combikaart_WIKI_23.svg
http://www.wegenwiki.nl/N23_(Nederland)

Ik heb nieuwe Combikaarten gemaakt voor de nummerserie 1-99, met de status van 2020. Ik heb nu om te testen een SVG geüpload, maar ik moet zeggen dat ik het resultaat niet daverend vind om rechtstreeks SVG te gebruiken.

De achtergrond in mijn bestand is in grijstinten; er is geen dubbele achtergrond dus ik vraag me sterk af waar dat blauwe dan nog vandaan komt (kan trouwens ook zijn dat ik de buffer nog niet heb leeggemaakt).

Ook de schaduw werkt niet echt, en ik vind de kaart zelf ook niet heel leesbaar. Misschien ook wel omdat ik de kaarten heb gemaakt met het oog op een iets groter kaartje in de infoboxes. Ze worden in ieder geval wel groter dan de oude. Bij veel N-wegen is een andere kaart gebruikt en die is ook een stuk breder dan de oude Combikaartjes.

Afijn, wordt vervolgd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Juerd » do 05 apr 2012, 14:16

Het komt door de renderer; in theorie kan mediawiki ook inkscape als renderer gebruiken, maar dat is ongelooflijk traag.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » do 05 apr 2012, 14:51

^^ Het SVG-bestand met alle wegen 1-99 is 712 kB. Met slechts één weg is 'ie om en nabij de 540 kB. Het minste werk is een SVG-bestand met alle wegen, maar ik kan me voorstellen dat 540 kB beter is vanwege het ruimtebeslag. Een png is kleiner dan 100 kB.

Wat zal ik uploaden?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wikikaarten

Bericht door Chris » do 05 apr 2012, 14:58

Als je tijd wil besparen upload je alle bestanden met dezelfde naam als de reeds bestaande bestanden, zoals: Wiki 027.png

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » do 05 apr 2012, 15:16

Het gaat me nu vooral even om de bestandsgroottes. Het gaat toch om 54 * 712 = 39 MB versus 54 * 540 = 29 MB, dus een verschil van 10 MB in totaal. En als het PNG wordt, dan is het slechts 54 * 100 = 5,4 MB.

Mijn voorkeur gaat uit naar SVG vanwege de toekomstbestendigheid. Als de A29 bijvoorbeeld helemaal wordt omgenummerd in A4, dan kan iemand makkelijk de lijnen van de A4 aanpassen in de bestreffende kaartjes. Dat gaat nu eenmaal makkelijker (en mooier) met SVG dan met PNG.

Daar kleeft dan wel het nadeel van de bestandsgrootte aan. We hebben het tenslotte over de gewone Combikaart met wat lagen eruit en wat andere kleuren, maar in essentie is het detailniveau van de wegen en de omtrek van Nederland dezelfde als de grote versie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Juerd » do 05 apr 2012, 15:23

Over alles onder de 1 GB totaal hoef je je qua serverruimte sowieso geen zorgen te maken. Hou je liever bezig met de vraag hoeveel werk je erin wilt steken, ook voor de toekomst.

Ik vind de SVG's er prima uitzien. De verschillen zijn alleen voor getrainde ogen relevant...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door mavas » do 05 apr 2012, 16:04

Ik vind het er ook zeer strak uitzien!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wikikaarten

Bericht door Kaaiman » do 05 apr 2012, 19:56

Ze staan erop. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie