Wiki als lesstof

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Wiki als lesstof

Bericht door mavas » ma 05 jan 2009, 13:03

Ik hoorde vandaag van Ruud Hornman dat Ruud en een andere docent een wiki wilden opstellen voor het vak ITS (intelligente transportsystemen), ook bekend onder de naam DVM. Maar aangezien er al een wiki is van ons, zijn ze nu van plan de wegenwiki als bron of als lesstof te gebruiken.

Leuk om te horen lijkt mij!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Wiki als lesstof

Bericht door Paixao » ma 05 jan 2009, 14:03

Interessant om te horen dat de Wegenwiki het zo ver gaat schoppen! Betekent dat ook dat Ruud een aandeel levert in de verdere ontwikkeling van de wiki?

Overigens: ik hoop dat ITS en DVM niet als direct uitwisselbaar begrip worden gehanteerd? Want DVM is zeker niet hetzelfde als ITS. ITS is meer een verzamelnaam voor alle mogelijkheden om verkeer, vervoer en transport middels innovatieve technologieën te verbeteren. Zowel op het gebied van verkeersmanagement (DVM) als op andere gebieden, zoals voertuigtechnologie. Voorzover ik weet is DVM als 'onderwerp' een onderdeel van het 'onderwerp' ITS.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki als lesstof

Bericht door mavas » ma 05 jan 2009, 15:47

Voorzover ik weet is DVM als 'onderwerp' een onderdeel van het 'onderwerp' ITS.
Dat zal het wel worden.

Ik kon nog niet duidelijk krijgen of ze ook gaan bijdragen aan de artikelen. Lijkt mij wel handig of noodzakelijk voor ze als er goede objectieve stukken tussen moeten zitten. :) En bovendien, het staat nog niet echt vol met ITS-artikelen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki als lesstof

Bericht door mavas » za 06 mar 2010, 13:30

Ik hoorde van een oud-klasgenoot van me dat die het onderdeel "verkeersregeltechniek" geregeld gebruikt. Toen ik hem daarna vertelde dat de meeste bijdragen van mij zijn en van andere forummers, was hij toch wel verbaasd. De wiki wordt dan ook meer gebruikt door professionals dan wij denken. Ik denk dat de wiki nu in ieder geval al een aardige meerwaarde heeft voor de professional.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki als lesstof

Bericht door Rene » za 06 mar 2010, 15:39

Zelf gebruik ik het door mezelf aangebrachte stuk voor de DVK-rijbaanletters ook regelmatig (zoek onder BPS).
Zo zat het Coentunnelplan vol met A10p en A10q-rijbanen daar waar dat niet nodig was, en was een A10n rijbaan ten onrechte A10m genoemd.
In de Wegenwiki staan de rijbaancoderingsprincipes nu eenmaal iets gebruikersvriendelijke opgesomd dan in de DVS-documenten over de BPS zelf...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki als lesstof

Bericht door Juerd » ma 22 mar 2010, 16:10

Ik snapte niet direct wat je met "rijbaanletters" bedoelde. Het is een voor de hand liggende term, dus ik heb het artikel aangepast en verwijzingen toegevoegd zodat anderen die op dat woord zoeken, in ieder geval makkelijker op de juiste pagina komen.

Alleen twijfel ik of het ook moet worden opgenomen in de woordenlijst. Dat lijkt me alleen goed voor officiële termen en voor gangbaar jargon. Ik ben niet voldoende thuis in de materie om in te kunnen schatten of "rijbaanletter" gebruikelijk is of niet. Is het dat?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki als lesstof

Bericht door mavas » wo 24 mar 2010, 22:12

Ik zou het ook niet weten, ik ken alleen de term BPS, die ik destijds vanaf het forum gekopieerd had naar de wiki.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie