Categorieën

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Categorieën

Bericht door mavas » wo 18 mar 2009, 11:06

Nieuw topic, om alle discussies over categorieën hier te verzamelen.

Ik begin.
Ik pleit voor een categorie Geschiedenis of Historie, zodat daar pagina's in kunnen van secundair wegenplan, rijkswegenplan, etc.
Wat vinden we er van?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Categorien

Bericht door Chris » wo 18 mar 2009, 11:18

Lijkt me een goed idee. Beter teveel categoriën dan te weinig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Categorien

Bericht door Rene » wo 18 mar 2009, 11:51

Geen bezwaar

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Categorien

Bericht door mavas » wo 18 mar 2009, 13:00

Ok :)

Welke naam zou deze moeten krijgen?
Historie?
Geschiedenis?
Iets anders?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Categorien

Bericht door mavas » vr 20 aug 2010, 21:35

Ik heb het al eerder geconstateerd, maar de categorie Begrippen wordt wel erg groot. Als argeloze gebruiker zou je hier best wel eens de weg kwijt kunnen raken, en het opzoeken van een bepaald begrip bij de laatste letters van het alfabet kost ook wat tijd, waardoor die al snel af zal haken.

Voor de begrippen die bij elkaar horen hebben we al duidelijke categorieën, zoals Verenigde Staten, Bewegwijzering, Verkeersregeltechniek, etc.

Mij lijkt het daarom verstandig de begrippen die in meer dan 1 categorie zitten, waarvan er een in de categorie Begrippen, te verwijderen uit die laatste categorie. De categorieën Bewegwijzering, Verkeersregeltechniek zitten uiteindelijk toch in de verzamcategorie Begrippen, dus op deze manier is de informatie sneller vindbaar. Ik ben begonnen met het langzaam aan weghalen van pagina's die in de categorie "begrippen" zitten, als ik toevallig wat tegenkom.

Mocht je dus een pagina aanmaken die je nergens onder kunt vangen, dan kan die gewoon in Begrippen. Kan de pagina in een duidelijke categorie, dan hoeft die wat mij betreft niet meer ook toegevoegd te worden aan de categorie Begrippen, uitzonderingen daargelaten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Categorieën

Bericht door mavas » ma 24 jan 2011, 19:31

We hebben ooit eens een regel ingesteld dat categorie-en in het meervouw zouden zijn. Dat is zo bij de categorie 'begrippen', nederlandse wegenplannen, N-wegen, autosnelwegen in Nederland, etc.
Daarentegen is dat niet bij 'tunnel in Nederland', 'aquaduct in Nederland' en 'brug in Nederland' het geval.

Wat is nu het beleid hieromtrent? Alles in meervoud, alles in enkelvouw, of iets daar tussenin?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Categorieën

Bericht door Kaaiman » ma 24 jan 2011, 22:24

Ik zou zeggen: meervoud. Dit geeft namelijk aan dat er nog meer begrippen in de categorie zitten. Dat nodigt psychologisch meer uit tot klikken denk ik.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Categorieën

Bericht door Chris » wo 11 sep 2013, 20:46

Ik heb een begin gemaakt om alle 16.481 bestanden te categoriseren. Maar een fractie van de bestanden zijn gecategoriseerd, het gros is dus lastig terug te vinden. Dit is een lange-termijnsproject dat veel tijd kost. Ik heb er vanavond ongeveer 1.000 gecategoriseerd (copy-paste met een klein sjabloontje).

De artikelen daarintegen zijn wel goed gecategoriseerd, geen enkel artikel is niet-gecategoriseerd, afgezien van wat onbelangrijke testpagina's.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Categorieën

Bericht door mavas » do 12 sep 2013, 6:32

Ik heb destijds bovenop het categoriseren van de artikelen gezeten, dat zit dus wel goed over het algemeen.

Ik wist daarnaast niet dat afbeeldingen ook in categorieën moesten, daar kwam ik later pas achter toen er al vele afbeeldingen waren zonder categorie. Is wel een leuk klusje voor Keokiracer of een botje ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Categorieën

Bericht door keokiracer » do 12 sep 2013, 9:34

mavas schreef: Is wel een leuk klusje voor Keokiracer of een botje ;)
Op dit moment heb ik iets beters te doen ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Categorieën

Bericht door Attietattie » do 12 sep 2013, 9:36

^^ Jeuj! Er komt een nieuwe compilatie aan! :honger:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Categorieën

Bericht door keokiracer » do 12 sep 2013, 9:41

:nooo: Heb ik nog te weinig clips voor.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Categorieën

Bericht door Chris » za 14 sep 2013, 21:10

Van de 16.569 bestanden zijn er inmiddels 5.012 gecategoriseerd. Ik had toch niks te doen, maar nu is het wel mooi geweest voor vandaag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Categorieën

Bericht door Chris » wo 18 sep 2013, 15:10

Van de 16.632 bestanden zijn er nu 7.393 gecategoriseerd (44,4%). Dit zijn vooral de wegnummerschilden, ik heb die nu allemaal gecategoriseerd voor zover ze in gebruik zijn. Er zullen vermoedelijk nog enkele honderden ongecategoriseerde wegnummerschildjes zijn die niet meer in gebruik zijn. Deze zijn wel te achterhalen via de pagina "niet-gecategoriseerde bestanden", maar die map is nog te groot met nu pak 'm beet nog 9.000 bestanden om efficiënt na te lopen.

De volgende stap is om alle kaartjes en foto's te categoriseren. Wat daarna nog overblijft zie ik dan wel. De foto's categoriseren is denk ik het lastigste omdat die per pagina opgezocht moeten worden. De bestanden van nummerschilden en kaarten zijn eenvoudiger te vinden omdat ze oplopend genummerd zijn en je dus alleen even de URL 1 teken aan hoeft te passen, dat is sneller dan ze met heen en weer klikken via de artikelen te vinden. Van de foto's zijn er circa 800 al gecategoriseerd, dit zijn voornamelijk foto's van de vaste fotografen.

Ik verwacht dat van de resterende 55% ongecategoriseerde bestanden ongeveer 45% kaartjes zijn en de rest foto's, vlaggen van de infoboxen en overige zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Categorieën

Bericht door Chris » za 21 sep 2013, 22:21

Van de 16.637 bestanden zijn er nu 8.503 gecategoriseerd (51,1%). De helft is nu dus gecategoriseerd. Alle OSM-kaarten van Nederlandse artikelen op de wegenwiki zijn nu ook gecategoriseerd, dat zijn er samen 916.

Ik denk dat ik aan het eind van het categoriseren ook een boel resterende bestanden kan verwijderen, er zijn nogal wat kaartjes en wegnummers die verouderd zijn en weg kunnen. Ik denk dat het er wel enkele honderden zijn.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Categorieën

Bericht door nederland24 » zo 22 sep 2013, 18:57

Wat is eigenlijk bedoeling om die dingen te categoriseren?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Categorieën

Bericht door Chris » zo 22 sep 2013, 19:02

Zodat ze terug te vinden zijn. En niet in één categorie met 80+ pagina's van 200 bestanden per pagina. Veel bestanden zou je anders alleen kunnen vinden door de bestandsnaam exact in te typen. Als er categorieën zijn, kan je ook sneller zien wat er ontbreekt en wat er aangepast moet worden, in plaats van stuk voor stuk elke pagina te checken. Het is vooral voor het beheer van de Wegenwiki interessant, de lezer zelf zal er weinig van merken, behalve dat het makkelijk is om bijvoorbeeld alle wegnummerschildjes of alle foto's bij elkaar gegroepeerd te vinden in plaats van 500 pagina's te doorzoeken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Categorieën

Bericht door Chris » za 05 okt 2013, 20:28

Van de 16.699 bestanden zijn er nu 11.398 gecategoriseerd (68,3%). Ik heb vandaag alle Amerikaanse foto's en kaarten gecategoriseerd.

Plaats reactie