infoboxen met afbeeldingen?

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » ma 06 aug 2012, 0:12

Chris schreef:maar als ik op "Leusden" klik, dan gaat hij bij mij toch automatisch naar de aansluiting Leusden, en niet naar de doorverwijspagina.
Als je op de link naar Leusden klikt, kom je op de doorverwijspagina Leusden, die je automatisch naar de pagina "aansluiting Leusden" stuurt. Dat zie je duidelijk aan de tekst "doorverwezen vanaf Leusden":
Afbeelding Dat is niet de bedoeling van een doorverwijspagina.
Naast dat de doorverwijzingen ook handig zijn in de infoboxen, komen ze ook van pas in de tekstuele stukken. Bijvoorbeeld "tussen de knooppunten [[Leenderheide]] en [[Zaarderheiken]]" schrijft veel sneller dan "tussen de knooppunten [[knooppunt Leenderheide|Leenderheide]] en [[knooppunt Zaarderheiken|Zaarderheiken]]".
Het is inderdaad sneller typen, maar zoals ik al zei, dat is niet de functie van een doorverwijspagina. Bij de voorbeelden die je geeft zal er toch echt getypt moeten worden volgens je laatste voorbeeld, ondanks dat het meer tijd kost. Een doorverwijspagina is bedoeld om foute pagina's door te verwijzen. Je krijgt trouwens ook problemen als de aansluitingnaam ook een knooppunt is, zoals bij badhoevedorp, of als de stad hetzelfde heet als de provincie (utrecht en groningen).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door captain007 » ma 06 aug 2012, 7:53

^^ In dat geval lijkt het mij inderdaad beter om maar te stoppen met de doorverwijspagina's en die te vervangen voor een sjabloon die we in de infoboxen gaan gebruiken (bijv. {{aansluiting|nr afritnaam}}). Je zou het sjabloon nog zo kunnen maken dat ook het afritsymbool ervoor wordt gezet en dan scheelt het nog meer werk bij het maken van de infoboxen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » ma 06 aug 2012, 16:46

^^ Goed idee. Zou je ook aan kunnen passen in {{exit|nr afritnaam}} dan is het nog korter typen.

Ik bedacht me trouwens nog iets waardoor het niet handig is om doorverwijspagina's te gebruiken. Ik kan me zo voorstellen dat iemand wel eens een bescrhijving wil maken over het wegennet in een plaats, bv Haarlem, Lelystad, Emmen, Zwolle, etc. In dat geval zou zo iemand dus de doorverwijspagina, die normaal gesproken wordt gebruikt voor de doorverwijzing, moeten gebruiken om een beschrijving te geven over het plaatselijke wegennet. Dan kan je die doorverwijzing dus al niet meer gebruiken. Overigens hebben we nu al wat summiere pagina's over Den Haag en Rotterdam bijvoorbeeld.

NB. Ik ben niet tegen het gebruik van doorverwijspagina's, maar ik ben tegen het gebruik ervan in lopende tekst en infoboxen. Ze kunnen mijns inziens prima gebruikt worden om in het zoekvenster snel een aansluiting te vinden. Laat dat even duidelijk zijn, dat nuanceverschil. Dus wat mij betreft kunnen ze gewoon nog steeds aangemaakt worden, alleen niet op de manier gebruiken in de infobox zoals nu wordt gedaan.
En om het verhaal even compleet te maken, ik zal de linkjes wel aanpassen, is voor mij geen moeite.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door captain007 » ma 06 aug 2012, 18:51

^^ Wanneer we exit gaan gebruiken dan kom je in de problemen bij het maken van de linkjes naar eventuele buitenlandse aansluitingen (mochten die er ooit komen). Het sjabloon zet namelijk de vaste naam aansluiting in de link ervoor. Ik heb dus nu nieuw sjabloon genaamd AS gemaakt waaraan je twee parameters moet meegeven, namelijk het afritnummer en de afritnaam. Enkel voor de uitzonderingssituaties met twee afritten met dezelfde naam aan verschillende snelwegen moet dan nog een handmatige link in de infobox gemaakt worden.

Een voorbeeld hoe het nu kan werken:

Code: Selecteer alles

{{AS|nr|naam aansluiting}}
Voorbeeld:
{{AS|1|Oudekerk aan de Amstel}}
Mocht iemand andere suggesties of een oplossing hebben dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door captain007 » ma 06 aug 2012, 20:17

Heb nog even wat zitten pielen in de zandbak. Hij is nu ook geschikt voor afritten met een wegnummer als toevoeging in de paginanaam (bijv. ivm afrit Veghel aan A2 en aan A50). Bij afrit 1 en 21 van de A2 infobox op de zandbak staan voorbeelden hoe je dit sjabloon kan gebruiken.

Resteert nu alleen nog de discussie of die doorverwijspagina's nog nodig zijn. De enige reden die ik kan verzinnen voor het nut van een doorverwijzing is doorzoekbaarheid, omdat je als je naar bijvoorbeeld Cuijk zoekt je meteen bij de aansluiting Cuijk uitkomt en niet meer hoeft door te klikken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door captain007 » wo 08 aug 2012, 20:40

Vandaag heeft Chris de S schildjes geupload. We kunnen nu dus ook artikelen gaan schrijven van alle S wegen in alle grote Nederlandse steden. In de infoboxen is het ook te gebruiken:

Code: Selecteer alles

Voorbeeld:
{{NL S|101|Amsterdam}}

Levert de volgende paginalink op:
S101_(Amsterdam)_(Nederland)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » wo 08 aug 2012, 23:20

Goed werk Captain en Chris!!! Heel erg tof!
Ik zal overigens als ik tijd heb de infoboxen bijwerken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie