infoboxen met afbeeldingen?

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » zo 14 mar 2010, 23:09

Wat vinden jullie van de infoxen voor de snelwegen?

Ik heb er het liefst zo weinig mogelijk afbeeldingen instaan naar A- en N-nummers. Ik vind dat we er terughoudend in moeten zijn omdat er anders een kleurenkermis ontstaat. Zie voor een voorbeeld van een kleurenkermis de wikipedia-beschrijving van de A7: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_7. Zonder kleurenkermis vind ik de infobox er veel rustiger uitzien en veel leesbaarder.

Kijk bijvoorbeeld eens bij de A1 Polen op de wegenwiki. http://www.wegenwiki.nl/A1_(Polen) Ik vind dat er al veel beter uitzien.

Maar goed, hoe denken jullie hierover?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Rene » zo 14 mar 2010, 23:28

Zelf vind ik de gekleurde wegnummerschilden wel bijdragen aan duidelijkheid, maar tezelfdertijd is de versimpelde weergave wel erg overzichtelijk. Ik vind dat Kaaiman zich hier ook over moet uitspreken. Die heeft immers de nodige moeite gestoken in de aanduiding van de N-nummers binnen de Drentse infoboxen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Kaaiman » ma 15 mar 2010, 0:14

Voor de herkenbaarheid zou ik aanhouden om in de infoboxen wegnummerschild(en), een routekaartje en een route-overzicht met symbolen en wegnummerschildjes te gebruiken.

De Wikipedia-infobox is mede druk door de aanwezigheid van een foto en de blauwe achtergrondkleuren. Hou de niet relevante informatie op de Wegenwiki grijs (scheidslijnen e.d.) en de meer relevante informatie wat meer opvallend. Ook de routekaartjes zijn grij, dus sowieso al veel rustiger dan de Wikipedia-equivalenten.

Met Chris ben ik overeengekomen om geen symbolen (en dus ook wegnummerschildjes) in lopende tekst te gebruiken. Op de A37-pagina heb ik dan ook alle afrit- en knooppuntsymbolen uit de gewone tekst gehaald, stukken beter zo.

Overigens heb ik het idee dat we nu over twee verschillende dingen praten. Mavas bedoelt volgens mij de wegnummerschildjes in het routeoverzicht, terwijl René doelt op de wegnummerschilden bovenaan in de infobox?

Wat mij betreft i.i.g. handhaving van de status quo zoals ik die op de A37-pagina heb gedaan. (Heb de kopjes trouwens zo veel mogelijk aangepast aan de nieuwste normen zoals op de A1-9 pagina's.) Hoe we routebeschrijvingen van niet-auto(snel)wegen moeten doen blijft nog even lastig, maar misschien kunnen we volstaan met plaatsnamen? Elke rotonde, duiker en grasspriet weergeven zoals op Wikipedia lijkt me niet echt gewenst, want dan krijg je enorme opsommingen. Aan de andere kant biedt het voor velen wel weer een meerwaarde, zo'n uitgebreid routeoverzicht...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Rene » ma 15 mar 2010, 1:07

Waar we over praten is dus het volgende:

Mario's A7-uitwerking links, Bart's A37-uitwerking rechts:

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Kaaiman » ma 15 mar 2010, 2:01

Ik vind die van de A37 duidelijker, maar met de aantekening dat de wegnummerkaders wel een tikje aan de grote kant zijn.

Ik heb even de sjablonen aangepast en <small>-tags ingevoegd. Lijkt qua lettergrootte beter, maar ik krijg de kaders zo 1-2-3 niet kleiner...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Chris » ma 15 mar 2010, 9:27

Ik denk dat die wegnummers wel okay zijn, maar wel wat aan de grote kant.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » ma 15 mar 2010, 9:57

Ik bedoelde inderdaad datgene wat in de geplaatste afbeeldingen van Rene zichtbaar is. Bedenk je overigens wel dat er later ook nog E-nummerschildjes bij kunnen komen en er dus nog een kleur bij kan komen.

In ieder geval zal ik als ik tijd heb de routelijsten aanpassen met de wegnummerschildjes.
Kaaiman schreef:Hoe we routebeschrijvingen van niet-auto(snel)wegen moeten doen blijft nog even lastig, maar misschien kunnen we volstaan met plaatsnamen? Elke rotonde, duiker en grasspriet weergeven zoals op Wikipedia lijkt me niet echt gewenst, want dan krijg je enorme opsommingen.
Ik vond het wel wat zoals Chris had gedaan bij de A2/N2, zodoende heb ik dezelfde routelijstopmaak gedaan bij de A9/N9. Kijk maar even of dat wat is.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat we niet elk grassprietje hoeven te benoemen. Daarom lijkt het me beter, zoals op de A9/N9-pagina om alleen de zijwegen te benoemen. http://www.wegenwiki.nl/A9_(Nederland)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Kaaiman » ma 15 mar 2010, 11:57

Zeker met voormalige tertiaire wegen blijf je bezig met het benoemen van zijwegen. Die zet ik zelf meestal in de gewone trajectbeschrijving (Zie ook N853 en N863).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » wo 17 mar 2010, 22:50

Daar heb je gelijk in.

Misschien alleen de plaatsen vermelden waar de weg doorheen gaat en elke genummerde weg benoemen die aantakt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Juerd » ma 22 mar 2010, 16:16

Kaaiman schreef:Ik vind die van de A37 duidelijker, maar met de aantekening dat de wegnummerkaders wel een tikje aan de grote kant zijn.
Ik heb even de sjablonen aangepast en <small>-tags ingevoegd. Lijkt qua lettergrootte beter, maar ik krijg de kaders zo 1-2-3 niet kleiner...
Wat bedoel je met "kader"? De zwarte rand of de tussenruimte tussen die rand en de letters? De rand (border) is 1px breed en kan niet kleiner. (Mocht een browser 'm dikker weergeven, dan is dat ene grove fout waar je geen rekening mee zou moeten houden als je geestelijke gezondheid je lief is.) De afstand (padding) is 2px en kan evt naar 1px.

Deze dingen zijn gedefiniëerd in http://www.wegenwiki.nl/MediaWiki:Common.css, en daar zou ook de lettergrootte ingesteld moeten worden ipv in het sjabloon zelf. Je moet wel sysop zijn om de MediaWiki-namespace te kunnen bewerken. Als je dat niet bent, kun je altijd een sysop een specifiek verzoek doen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » wo 31 mar 2010, 21:42

Weet iemand hoe je in de infoboxen de afbeeldingen naast elkaar kunt krijgen ipv onder elkaar?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Rene » wo 31 mar 2010, 22:16

Ik vind Kaaimans snelwegschildjes in de infoboxen erg mooi, en veel beter leesbaar en herkenbaar dan het alternatief dat gebruikelijk is (met de {{NL A|x}} code. Nadeel is wel dat als je op zo'n Kaaiman-plaatje klikt, je niet op de bladzijde van die snelweg terecht komt.

Hoe zou dat eventueel wel kunnen ?


BartDJ
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 15:10
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door BartDJ » wo 31 mar 2010, 22:23

{{SP3|utABZrg|ABZrf||||Aansluiting [[Infrabel]] - [[MIVB]]}}

SP bepaalt welk spoor je afbeelding moet beginnen
Daarna volgen de pictogramcodes in volgorde van rechts naar links
Daarna volgt de beschrijving ervan

Dus om meerdere pictogrammen naast elkaar te zetten, geef je meerdere logo's in.

(fragment komt van Spoorlijn 28)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » wo 31 mar 2010, 22:25

Rene schreef:Ik vind Kaaimans snelwegschildjes in de infoboxen erg mooi, en veel beter leesbaar en herkenbaar dan het alternatief dat gebruikelijk is (met de {{NL A|x}} code. Nadeel is wel dat als je op zo'n Kaaiman-plaatje klikt, je niet op de bladzijde van die snelweg terecht komt.

Hoe zou dat eventueel wel kunnen ?
Als je heel simpel aan die afbeeldinginformatie toevoegt "|link=naam pagina" dan ben je er al. Dat heeft Juerd trouwens een paar dagen geleden al uitgelegd, weliswaar in een ander onderwerp ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Rene » wo 31 mar 2010, 22:41

OK, dank je wel

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Rene » wo 31 mar 2010, 22:57

Ik miste ook plotseling de knooppuntnamen in de Infobox, terwijl dat nu juist zeer nuttige info is in zo'n box en ik meen dat die info er oorspronkelijk ook stond.

Mijn voorstel is om een standaardformat vast te stellen voor de infobox.

Zelf heb ik één infobox bewerkt om mijn voorkeur kenbaar te maken, namelijk die van de A2: http://www.wegenwiki.nl/A2_(Nederland)
Waar liggen jullie voorkeuren voor een format ?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Juerd » do 01 apr 2010, 0:36

Ik zou het goed vinden als de symbooltjes ook linkten naar de knooppuntpagina. Dat was ook mijn opzet met het {{knooppunt|Hintham}} template. Zie http://www.wegenwiki.nl/Zandbak voor een voorbeeld. Deze schone code kun je krijgen met behulp van een paar templates:

Code: Selecteer alles

{{knooppunt|Amstel}} {{NL A|10}} → Ring Amsterdam
Op dit moment staat er nog:

Code: Selecteer alles

{{KP}} [[Knooppunt Amstel|Amstel]] [[Afbeelding:NLA010.svg|40px|link=A10_(Nederland)]] → Ring Amsterdam
Dubbele vermeldingen (2x "KP"/"Knooppunt", 2x "Amstel", 2x "A10" (waarvan één zelfs met voorloopnul)) storen mij enorm. Het is dubbel werk en de kans is groot dat het een keer foutgaat, en de link naar iets anders laat verwijzen dan het plaatje suggereert.

Dit is uiteraard evt te updaten om een groen symbooltje te gebruiken. Zelf vind ik het groene maar raar, om eerlijk te zijn.

Side by side:
Afbeelding Afbeelding
(Helaas kan je op een screenshot niet zien dat bij de rechter de knooppuntsymbooltjes onderdeel zijn van de link naar de knooppuntpagina)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Rene » do 01 apr 2010, 8:15

Juerd schreef:Dubbele vermeldingen (2x "KP"/"Knooppunt", 2x "Amstel", 2x "A10" (waarvan één zelfs met voorloopnul)) storen mij enorm. Het is dubbel werk en de kans is groot dat het een keer foutgaat, en de link naar iets anders laat verwijzen dan het plaatje suggereert.
Kan ik niet anders dan mee eens zijn. Het gaat mij dan ook vooral om het eindresultaat, en als dat kan worden bereikt met eenvoudiger handelingen, dan vind ik dat geweldig.

Of de symbooltjes groen, zwart of blauw moet zijn, laat ik graag aan anderen over. Wel vind ik qua vorm Juerd's zwarte knooppuntsymbooltje beter geslaagd, en Kaaiman's groene afritsymbooltje.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Kaaiman » do 01 apr 2010, 11:32

Ho. Ik heb die afritsymbooltjes geen van alle ingesteld. De groene heb ik in overleg met Chris op de A37-pagina gezet omdat hij dat ook al op veel andere pagina's zo had gedaan en ik me aan een standaard wilde conformeren.

De enige credits die je mij mag geven zijn die van de Nederlandse SVG-wegnummerschildjes, de Combikaart-routekaartjes, het aanmaken van de infoboxen op de pagina's van A-wegen en de informatie over begin, einde en lengte van de A-wegen. Voor de rest heb ik me tot de Drentse wegen beperkt.

Voor de rest heb ik me gewoon proberen te conformeren aan standaarden die er reeds waren (en waar nu feitelijk de discussie over gaat).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » do 01 apr 2010, 13:07

Waar de discussie nu over gaat zijn volgens mij 2 dingen:
- kleur van de symbooltjes of deze groen, geel, blauw, paars moet zijn. Ik zie niet echt een uitgesproken mening van de een of ander
- symbooltjes van N-wegen op de snelwegenpagina's wel of niet toepassen. Ik zie hier ook niet echt een uitgesproken mening over
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Rene » do 01 apr 2010, 13:46

Het gaat feitelijk over de uiterlijke syntax in de infobox voor wat betreft de trajectbeschrijving

Dus bijvoorbeeld:

[aanklikbaar knooppuntsymbool] [aanklikbare knooppuntnaam] [aanklikbaar A/N-wegnummerschildje] [pijl] [doelen kruisende snelweg]
Bij aanklikken van knooppuntsymbool of knooppuntnaam doorspringen naar desbetreffende knooppuntpagina
Bij aanklikken wegnummerschildje doorspringen naar desbetreffende wegnummerpagina

[afritsymbool] [afritnummer] [afritnaam] [?? aanklikbaar N-wegnummerschildje??]
(Bij aanklikken wegnummerschildje doorspringen naar desbetreffende wegnummerpagina) ?

[buitenlandse vlag] [aanklikbaar buitenlands wegnummer] [tekst:"grens"]
Bij aanklikken buitenlands wegnummer doorspringen naar desbetreffende buitenlandse wegnummerpagina

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door doorn » do 01 apr 2010, 14:55

Ik zou de Buitenlandse vlag ook nog aanklikbaar maken en dan linken naar de infopagina over het desbetreffende land. ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » zo 13 jun 2010, 16:21

Intussen zie ik dat de infoboxen steeds meer pictogrammen erbij krijgen in het zwart, zoals het stadssymbool, het rotondesymbool en het kruispuntsymbool.
Mij lijkt het dan wel beter voor de eenduidigheid en om de infoboxen niet al te druk te maken, beter om dan ook maar over te stappen op zwarte afritsymbolen en knooppuntsymbolen.

Dat moet zo te doen zijn, door het bestaande bestand in het groen te overschrijven met de zwarte variant.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Chris » zo 13 jun 2010, 18:48

^^ eens, ik zal het aanpassen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Wouter N14 » ma 09 aug 2010, 21:16

^^ Daarop aansluitend: bij sommige snelwegen worden wel alle kruisende N-wegen genoemd, bij andere niet. Wat willen we?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » ma 09 aug 2010, 21:46

Ik doe het nu standaard, N-nummers erbij vermelden. Als het evt te breed wordt dan neem ik een extra regel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Wouter N14 » ma 09 aug 2010, 21:52

Dan zal ik het ook aanpassen als ik wat tegenkom :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door mavas » ma 09 aug 2010, 22:02

Noot bij mijn reactie: Ik voeg ze alleen toe als ze er rechtstreeks op aansluiten, niet als je eerst nog door bebouwde kommen heenmoet bijvoorbeeld, zoals bij de N506 op de A7. Daarvoor moet je eerst nog heel Hoorn door voor je op het wegnummer komt, dus vermeld ik die niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: infoboxen met afbeeldingen?

Bericht door Wouter N14 » ma 09 aug 2010, 22:22

^^ En ook geen indirecte verwijzingen? Zoals N211 (N222), zoals het wel op de borden staat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie