Sjablonen Nederland

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Sjablonen Nederland

Bericht door mavas » di 04 mei 2010, 12:41

In de loop der tijd zijn er verschillende sjablonen gekomen op de wegenwiki voor Nederlandse wegen. We hebben op dit moment de sjablonen:
- Autosnelwegen van Nederland
- Niet-autosnelwegen van Nederland

-Genummerde wegen per provincie, vooralsnog alleen op de pagina's van N-wegen.


Ik zit er al langere tijd aan te denken om iets te wijzigen in deze indeling, maar hoe precies weet ik niet. Vooralsnog gaat mijn gedachte uit naar:
- 1 sjabloon voor het hoofdwegennet (dus zowel A- als N-wegen)
- 1 sjabloon voor het onderliggend wegennet, geordend per provincie (met alle genummerde wegen)

Ik weet alleen niet hoe je voor het onderliggend wegennet de sjablonen klein kunt houden, want het wil nog wel eens gebeuren dat een weg door 3 provincies loopt, en je dan dus 3 sjablonen moet toevoegen.
Ook moeten we definieren wat het hoofdwegennet is. M.i. is de N259 geen hoofdwegennet, maar volgens Rijkswaterstaat weer wel.

Wie spuit hier nog eens wat ideeen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door Kaaiman » di 04 mei 2010, 14:45

Er zijn al sjablonen voor alle genummerde wegen per provincie. Die gebruik ik nu ook steeds voor mijn pagina's; de algemene N-wegenbox heb ik laatst uit al 'mijn' Drentse pagina's gegooid.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door mavas » di 04 mei 2010, 14:48

^^ Wat doe je dan als je het artikel neemt over bijvoorbeeld de A7 en N7? Eigenlijk 1 weg, maar toch 2 sjablonen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door Kaaiman » di 04 mei 2010, 14:51

Voor de A37 heb ik zowel het autosnelwegensjabloon als het Drenthesjabloon gebruikt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door mavas » do 20 mei 2010, 12:44

Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag, maar goed. M.i. is 1 sjabloon voor het hoofdwegennet voldoende.

Bij geen tegenbericht zal ik binnenkort het "autosnelwegen in Nederland"-sjabloon aanpassen en er een HWN-sjabloon van maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door Kaaiman » do 20 mei 2010, 13:57

Wat versta je dan onder HWN? Doe je dat op routenummer of op wegbeheerder? Wat doe je met de autosnelwegen die geen deel uitmaken van het HWN?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door mavas » do 20 mei 2010, 15:51

In mijn eerste post heb ik dus een antwoord gevraagd over wat we definieren als HWN, maar geen reactie gekregen.

Vooralsnog vind IK persoonlijk dat alle wegen onder de 100 onder het hoofdwegennet vallen, dus ook de N34 enzo. Ik neig zelf om de indeling te doen op routenummer. Alleen over de nummers boven de 100 ben ik er nog niet over uit. Een autosnelweg vind ik niet per definitie HWN-waardig. Zo vind ik de A200 en bv A348 geen HWN, ondanks dat het een autosnelweg is.
Maar als we het dan hebben over de N207, N201 of N325 dan vervullen die wel een zeer belangrijke functie. Hoe daar mee om te gaan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door Kaaiman » do 20 mei 2010, 17:01

Voor de Combikaart heb ik het HWN volgens de routenummering gedefinieerd, waarmee ik de N8, N34, N46 en N62 tot HWN heb gerekend. Dat is ook te verdedigen met de principes van het Provinciaal Routenummerplan 1992 en de Wet Herverdeling Wegenbeheer.

Driecijferige A-wegen maken vaak deel uit van een langere route, waarbij het N-gedeelte veelal langer is dan het A-gedeelte. In die zin is het niet heel raar om deze snelwegen gewoon onder het OWN te scharen. Ik vind dan wel dat de pagina A261 dan naar N261 (of andersom) moet verwijzen, zodat er maar op één van de twee pagina's een artikel komt en de andere dus een verwijspagina is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door Rene » do 20 mei 2010, 20:19

^^
Dat lijkt me erg onhandig.
Ik denk beter dat A348 en N348 twee aparte artikelen kunnen zijn.
Diverse lage N-nummers zijn helemaal geen gekwalificeerd hoofdwegennet, terwijl er 3-cijferige wegen zijn die veel beter zijn uitgevoerd.
Want zeg nu zelf: N14 bij Den Haag en N242 bij Alkmaar, welke is hoogwaardiger ?

Ik vind persoonlijk een HWN/OWN indeling op wegnummer nogal neigen naar een vorm van te ver doorgevoerd "systeemdenken". :roll:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door mavas » do 20 mei 2010, 23:37

^^ Hoe zou jij het doen dan?

1 groot sjabloon met alle A- en N-nummers lijkt me weer iets teveel van het goede. Je moet ergens een scheiding kunnen maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door Rene » vr 21 mei 2010, 0:05

Vraag omgekeerd: wat is er mis met zoals het nu is ?
Waarom moet het anders ?
Wat wil je ermee bereiken ?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door mavas » vr 21 mei 2010, 11:23

wat is er mis met zoals het nu is ? Voor 1 weg, die toevallig een A-weg is en een N-weg, zijn er 2 sjablonen benodigd (bv A2/N2, A7/N7, A9/N9, A200/N200, A348/N348, A256/N256, etc).

Waarom moet het anders ? De huidige wegenwiki-sjabloonindeling gaat uit van onderscheid in de status autosnelwegen en niet-autosnelwegen, terwijl het wegennetwerk in Nederland uitgaat van indeling op wegnummer. Door de huidige indeling zijn er dus aparte pagina's benodigd voor het autosnelwegdeel van een weg, en het niet-autosnelwegedeel, en dat terwijl het toch om 1 doorlopende routenummer gaat. Een goed voorbeeld is de A256/N256. Voor het autosnelwegstompje kun je nooit een uitgebreid artikel schrijven, en zou de informatie beter passen op N-wegartikel, daar de aanleg waarschijnlijk integraal is uitgevoerd.

Wat wil je ermee bereiken ? Een duidelijkere indeling van de sjablonen, zodat er niet megalomane sjablonen op de artikelpagina's verschijnen. Het doel is uiteindelijk om de wiki leesbaar te houden, door de sjablonen het meest effectief in te delen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door Rene » vr 21 mei 2010, 11:45

Autosnelwegen zijn een bijzonder soort stroomwegen. Ze hebben zelfs aparte richtlijnen, los van de rest van de gecategoriseerde bubeko-wegen.
In die zin is een apart sjabloon voor autosnelwegen m.i. helemaal niet zo raar.

Verder is het aantal routes met zowel een A-deel als een N-deel zeer beperkt ten opzichte van het totaal van alle genummerde wegen. *)
Dat valt m.i. ook prima op te lossen door in die specifieke situaties een link aan te brengen in het artikel.

*) Even recapituleren:
* De stukjes N2 kunnen gewoon onder de A2 worden besproken.
* De N8 is gewoon onderdeel van de beschrijvingen van de N203 en N246. Daar kan vanuit het A9-artikel ook naar gelinkt worden.
* De N9 heeft weinig gemeen met de A9. Kunnen gewoon naast elkaar bestaan, met een onderlinge link.
* De stukjes N15 kunnen gewoon als onderdeel van de A15 worden besproken.
* Het miniscule stukje N32 ka gewoon onder de A32 worden besproken.
* De N50 kan gewoon onder de A50 worden besproken.
Deze stukjes N-weg zijn qua geschiedenis, ontwikkeling, etc. direct gerelateerd aan het bijbehorende snelwegdeel.
Wie op een van deze Nxx-nummers zoekt wordt dan direct doorgeleid naar het artikel over het Axx-nummer.

Omgekeerd is de geschiedenis van de A205, A208 en A261 inmiddels of binnen niet al te lange tijd ten einde, de eventueel resterende stompjes kunnen gewoon onder de respectievelijke N-nummers worden behandeld.

Wat dan resteert zijn de volgende wegen waar "het probleem" speelt. M.i. kan dat heel goed met wederzijdse links tussen het A-weg-artikel en het N-weg-artikel worden opgelost.
* A/N18, A/N31, A/N35, A/N44, A/N59, A/N65, A200/N200, A256/N256, A270/N270, A325/N325, A326/N326, A348/N348.
Welgeteld 12 wegnummers waar het speelt op ons hele wegennet, met zijn honderden wegnummers. Is dat nu reden om alle sjablonen om te zetten ?
Nog afgezien dat ik me hardop afvraag of de leesbaarheid met routenummersjablonen er nu echt wel zoveel op vooruit zal gaan...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Sjablonen Nederland

Bericht door mavas » zo 13 jun 2010, 16:30

En toch vind ik het maar raar staan dat als je naar de pagina over de N34 of de N36 gaat dat er onderaan staat "Niet-autosnelwegen van Nederland" terwijl er honderden N-wegen zijn, die niet in dat sjabloon staan.
A/N18, A/N31, A/N35, A/N44, A/N59, A/N65, A200/N200, A256/N256, A270/N270, A325/N325, A326/N326, A348/N348.
Ik vind niet dat voor deze wegen op aparte pagina's zouden moeten staan, maar gewoon op 1 van beide pagina's. Neem bijvoorbeeld de N31/A31, je zou dan voor het N-weggedeelte twee gedeeltes moeten beschrijven, en voor het A-weggedeelte ook twee (even het stompje bij knp Zurich meegerekend). Aangezien het hier om 1 en dezelfde route gaat vind ik het beter bij elkaar passen. Idem voor de overige wegen die je hebt vermeld, aangezien de meeste gecombineerde A/N-routenummers min of meer in dezelfde periode zijn aangelegd en dus vrijwel dezelfde geschiedenislijn volgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie