Aanpassingen front page

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Aanpassingen front page

Bericht door Chris » di 01 jun 2010, 22:59

Ik doe hierbij een voorstel voor een aanpassing van de voorpagina.

Zie hier mijn voorstel:
http://www.wegenwiki.nl/Chris:Voorpagina

Veranderingen; nieuw sjabloon met recente wegopeningen, alle landen via de continent-sjablonen aangegeven in plaats van een nogal random selectie (dit verhoogt de doorklik-incentive waar een wiki het van moet hebben) en een "wist je dat..." blok toegevoegd.

De pagina is dus langer, maar niet breder geworden. Aan de stijl en lay-out heb ik weinig veranderd.

Graag uw mening.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Sophie » di 01 jun 2010, 23:09

wel goed, maar een beetje veel "wist je dat"-
Kan daar geen foto in?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Rene » wo 02 jun 2010, 0:34

Ik snap je punt Chris, - maar het grote voordeel van een voorpagina zonder noodzaak om te scrollen gaat zo helaas wel verloren...

Verder hoort Indonesië primair tot Azië (alleen Nieuw Guinea is Australisch continent), en zou ik de laatste wijzigen in "Australië en Oceanië".

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Kaaiman » wo 02 jun 2010, 10:27

Ik zou Nederland of de Benelux er toch graag wel uit willen lichten zoals nu het geval is. Die linkboxen voor de continenten vind ik geen slecht idee, maar komt wel wat rommeliger over (en inderdaad, je moet ervoor scrollen).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » wo 02 jun 2010, 11:19

^^ Goed punt, ik heb NL, BE en LUX prominent bovenaan gezet.

http://www.wegenwiki.nl/Chris:Voorpagina

Ik zou de spacing tussen die infoboxen ook kleiner willen maken, maar ik weet zo niet hoe dat moet.

Het probleem lag hem er in dat onder de sjablonen nog een spatie zat tussen |} en <noinclude>

De layout is nog wat verbeterd, onnodige witregels zijn nu weggehaald, waardoor de scroll naar beneden korter is geworden. Ook heb ik de kopjes van de continent-sjablonen een wat neutralere kleur gegeven.

Aan een beetje scrollen ontkom je denk ik niet als je een zo volledig mogelijke voorpagina wilt hebben. Hoeft imo ook niet zo'n probleem te zijn, de Wikipedia's hebben dit ook. Bovendien staan de belangrijke verkeerskundige zaken nog gewoon bovenaan,. Alleen de landen-informatie en recente wegopeningen vereisen en scroll naar beneden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door mavas » ma 14 jun 2010, 12:58

Ik heb er nog eens goed over nagedacht en dit zijn de opmerkingen die ik er tot nu toe over heb:

De kracht van de oude indeling was dat heel duidelijk in 1 keer zichtbaar was wat de wiki te bieden heeft: de verkeerskundige encyclopedie en de wegenbeschrijvingen. Deze moeten mijns inziens dan ook prominent bovenaan blijven staan. Je hebt nu alle continent-sjablonen onderaan gezet.
Ten eerste zou ik de wegnebeschrinvingen dus bovenaan laten. Ten tweede is het vanwege de beperkte ruimte niet zinvol om dit in sjablonen neer te zetten bovenin, dus ik pleit er hier voor om gewoon de oude indeling voor deze twee zaken te behouden en de zaak her in te delen.
Nederland en Belgie zou ik dan horizontaal bovenin het landenblok zetten, zodat er dan 4 kolommen over blijven voor de overige landen. De wiki zal hierdoor verticaal wat langer worden, maar dat kan weer verbeterd worden door het blok "meer wegensites" naar links te verplaatsen, onder het blok "wegenwiki-info". Ik denk dat zo een evenwichtigere verdeling ontstaat, en meer ruimte voor de landenpagina's.

Over het sjabloon wegopeningen: direct invoeren!
Over de wist-je-datjes: Aardig idee, maar ik mis hier eigenlijk het automatisch verversen van deze info (waarschijnlijk kan dit niet), want het vergt wel het periodiek aanpassen van de frontpage. Het blok zou ik ook wat lager plaatsen, het is mijns inziens niet het belangrijkste van de wiki (zie ook reden hierboven).

Aanvullende ideeen:
Het is mogelijk om een random-foto te plaatsen op de frontpage. Dat maakt de pagina wat vrolijker en afwisselender. Ik zou ook naar de mogelijkheden hiervoor willen kijken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » ma 14 jun 2010, 13:40

Ten eerste zou ik de wegnebeschrinvingen dus bovenaan laten. Ten tweede is het vanwege de beperkte ruimte niet zinvol om dit in sjablonen neer te zetten bovenin, dus ik pleit er hier voor om gewoon de oude indeling voor deze twee zaken te behouden en de zaak her in te delen.
Nederland en Belgie zou ik dan horizontaal bovenin het landenblok zetten, zodat er dan 4 kolommen over blijven voor de overige landen. De wiki zal hierdoor verticaal wat langer worden, maar dat kan weer verbeterd worden door het blok "meer wegensites" naar links te verplaatsen, onder het blok "wegenwiki-info". Ik denk dat zo een evenwichtigere verdeling ontstaat, en meer ruimte voor de landenpagina's.
Het probleem is dat wanneer je geen sjablonen gebruikt, de tekst wel enorm gaat overheersen, daarnaast denk ik niet dat alle landen in het blok passen. Wat nog wel kan, is om de sjablonen in te klappen, en dus enkel de sjablonen krijgt met de continenten. Ik zal even kijken hoe dit er uit gaat zien.

Dat de voorpagina langer gaat worden, is met een "nieuws" en "wegopening" sectie denk ik onvermijdbaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » ma 14 jun 2010, 14:33

Hier een voorbeeld van een andere indeling:

http://www.wegenwiki.nl/Chris:Voorpaginav2

edit: ik heb dit gemaakt op een breedbeeldscherm. Ik weet nog niet hoe het er uitziet op een normale resolutie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » ma 14 jun 2010, 18:28

Ik heb in mijn voorstel ook de "in het nieuws" sectie weggehaald. Nu is er dus de recente wegopeningen voor in de plaats gekomen.

Voor nieuws kan je denk ik toch beter op het forum zijn, de wegenwiki is natuurlijk primair een naslagwerk, en daar past een log van de recente openingen beter in dan een nieuwsberichtensectie.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Ties » ma 14 jun 2010, 20:42

^^ Ik vind het wel geslaagd. Lekker overzichtelijk. De Beneluxlanden bovenaan is een groot voordeel.

Toch nog wat opmerkingen:
Ik zou een aantal weetjes schrappen. Het zijn er nu vrij veel om "even te lezen", en het maakt de pagina ook langer. Als je er vijf schrapt, dan is het blokje "Weetjes" meteen net zo lang als "Meer Wegensites". Dat staat wat netter. In het blokje "Meer Wegensites" zou ik ook de kopjes "van de makers van..." en "internetlinks op wegengebied" verwijderen. Dat is oninteressant en neemt drie regels in beslag.

En nog een vraagje. Krijgt de Wegenwiki ook de nieuwe stijl van de gewone Wikipedia?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » ma 14 jun 2010, 20:53

Ties schreef:En nog een vraagje. Krijgt de Wegenwiki ook de nieuwe stijl van de gewone Wikipedia?
Hmmm, ik ben daar niet zo'n voorstander van, ik vind die nieuwe stijl van Wikipedia niet zo geslaagd. Te druk, en de searchbar zit op een ongelukkige plek.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door mavas » ma 14 jun 2010, 21:13

Ik heb even een aantal kleine wijzigingen gedaan, zodat er minder witruimte is.
Ook alle links naar landen van vetgedrukt afgehaald, zodat het niet zo schreeuwerig eruit ziet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » ma 14 jun 2010, 21:20

Ik heb de wist-je-dat-lijst wat ingekort.

Zullen we de nieuwe voorpagina online zetten?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door mavas » ma 14 jun 2010, 21:24

Wat mij betreft moet er nog iets aangepast worden aan het stukje "wegenwiki algemeen". Dat moet eigenlijk in een aparte tabel, alleen weet ik niet hoe dat moet :oops:

En ook aan de rest even toestemming vragen kan geen kwaad denk ik. Ik vind dat Rene er namelijk ook mee in moet stemmen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Rene » ma 14 jun 2010, 21:50

Ik vind dat de verkeerskundige encyclopedie zo wel een heel erg zijdelings bijproduct aan het worden is...
Qua breedte kolommen denk ik dat de wegenbeschrijvingen zeker niet breder mag zijn dan de verkeerskundige encyclopedie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » ma 14 jun 2010, 22:03

Ik heb de linkerkolommen iets breder gemaakt door de recente openingenkolom wat smaller te maken. Echter, als je in de breedte groeit, groei je ook in de lengte. Tekstueel past het allemaal redelijk goed bij de linkerkolom. Misschien kunnen we de achtergrondkleur nog wat aanpassen van die kolommen om het wat meer te accentueren?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » di 15 jun 2010, 16:00

Zo ziet het er uit op 1680px breedbeeld (verkleind naar 800px)
Afbeelding

edit: en zo op 1280px gewoon formaat (verkleind naar 800px)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Rene » di 15 jun 2010, 18:29

Het beeld wat dit geeft, is dat de Wegenwiki vooral een site is waar wegen beschreven staan, en dat de rest letterlijk "bijzaak" is, in de marge.
En hoewel ik je vele werk zeker waardeer, Chris, denk ik dat het goed is dat op de hoofdpagina de verhoudingen anders liggen.Zeker als de rest ook nog eens gevuld moet worden.
Ik mis gewoon het evenwicht. Als het toch een scrollpagina wordt, dan maakt het ook niet meer uit of je nu één wieldraaitje of twee wieldraaitjes moet scrollen...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door mavas » di 15 jun 2010, 19:40

Een andere mogelijkheid is nog om de tabel "verkeerskundige encyclopedie in de breedte neer te zetten, boven de landenbeschrijvingen. Aangezien dit niet zo'n heel groot blok is, zie je altijd nog het blok "landen" er onder staan.
Voordeel hiervan is dat zowel de verkeerskundige encyclopedie en de landenbeschrijvingen dan de volle breedte van het computerscherm vullen, waardoor er minder scrollen nodig is dan in de huidige ontwerpen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » di 15 jun 2010, 19:58


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Rene » di 15 jun 2010, 20:00

^^ Is mischien wel een mooie oplossing.
Ben benieuwd wat Mario daarvan vindt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door mavas » di 15 jun 2010, 20:09

Ziet er verrassend uit. Ik had alleen niet verwacht dat het blok "Wegenwiki algemeen" ook bovenaan zou komen. Doordat mijn scherminstelling op 1024x768 staat (dat heel gebruikelijk is), ziet het alleen wel vreemd uit:

Afbeelding

Persoonlijk zou ik dat blok onderaan zetten. Maar als de rest deze indeling beter vind, dan zij het zo.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » di 15 jun 2010, 20:15

1024x768 staat (dat heel gebruikelijk is)
Dat lijkt me zwaar verouderd eerlijk gezegd. Ik kan me ook niet voorstellen dat dat prettig forummen is met foto's en dergelijke, zelfs 800px foto's (echt de minimummaat om nog wat details te zien) worden dan al afgesneden. Zit je op een 15 inch monitor?

edit:
1280px:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Rene » di 15 jun 2010, 20:19

Ik denk dat velen tegenwoordig wel een schermbreedte tussen 1240 en 1366 hebben, zo het al niet meer is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Chris » di 15 jun 2010, 20:20

Kan Juerd dat wellicht in de statistieken terugvinden?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door mavas » di 15 jun 2010, 20:57

Ik gebruik een 19-inchmonitor, op mijn werk een 15-inch, en de laptop is 14-inch (weliswaar breedbeeld).
Een website dient voor iedereen zo goed mogelijk toegankelijk te zijn, ook voor de gebruikers met kleinere schermgrootte. Daarom worden websites zo ontworpen dat er voor elk formaat een optimale leesbaarheid is.

Maar goed, dat is niet echt een discussie die ik hier vind passen (alhoewel ik hem al heb gestart).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Coen Tunnel » di 15 jun 2010, 23:37

Chris schreef:
1024x768 staat (dat heel gebruikelijk is)
Dat lijkt me zwaar verouderd eerlijk gezegd. Ik kan me ook niet voorstellen dat dat prettig forummen is met foto's en dergelijke, zelfs 800px foto's (echt de minimummaat om nog wat details te zien) worden dan al afgesneden. Zit je op een 15 inch monitor?
1024x768 pixels is ook op gewone 17"-monitoren nog heel gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Mark » wo 16 jun 2010, 13:00

De 768px breedte moet je wel als minimum houden i.m.o. Zijn nog genoeg die ermee werken (denk ook aan netbooks).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Kaaiman » wo 16 jun 2010, 17:12

Ehhh... 768 is meestal de hoogte, 1024 de breedte. Maar 1024 zou ik inderdaad wel als minimumbreedte aanhouden ja.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Aanpassingen front page

Bericht door Mark » wo 16 jun 2010, 20:38

Ehh foutje :oops:, maar me strekking was duidelijk ;).

Plaats reactie