[wiki] spam/vandalisme tegengaan

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 21 sep 2011, 13:33

Wat me trouwens opvalt is dat we de laatste maanden af en toe nieuwe gebruikers krijgen die vervolgens nooit iets aanpassen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door captain007 » wo 21 sep 2011, 14:02

^^ Lijkt wel op het forum hier waar ook horden met gebruikers zich registreren zonder ooit iets te posten. Nu is het op het forum wel handig (je kan ongelezen berichten zien), maar voor een wiki heeft zoiets natuurlijk geen toegevoegde waarde.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mavas » wo 21 sep 2011, 16:14

Chris schreef:Wat me trouwens opvalt is dat we de laatste maanden af en toe nieuwe gebruikers krijgen die vervolgens nooit iets aanpassen.
Dat wilde ik ook nog aankaarten, het is de laatste maanden wel raak met de grote hoeveelheid aanmeldingen.
Wat me overigens opvalt is dat de meeste namen van aanmelders niet heel logisch klinken, dus wellicht is het spam?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door nederland24 » wo 21 sep 2011, 19:15

Chris schreef:Wat me trouwens opvalt is dat we de laatste maanden af en toe nieuwe gebruikers krijgen die vervolgens nooit iets aanpassen.
Ik heb me ook aangemeld om wat artikelen te schrijven over wegen bij mij in de buurt. Eenmaal aangemeld bleken die artikelen al te zijn aangemaakt. Ik ben daar dus ook schuldig aan. :oops: Als het echt storend is dat sommige nooit iets posten, kan je ze er ook vanaf halen om daarna via dit forum zich weer aan te kunnen melden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 23 sep 2011, 9:42

http://www.wegenwiki.nl/Speciaal:Logboeken/newusers

Ik ben ook geneigd te denken dat een groot deel spambots zijn. Als je een paar van die namen zoekt op internet krijg je ook nogal vreemde resultaten. Van de laatste 10 nieuwe gebruikers heeft er ook geen één een wijziging uitgevoerd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door captain007 » vr 23 sep 2011, 10:02

^^ Misschien is het ook een idee om in ieder geval een captcha aan te zetten voor het registreren (zo'n plaatje met letters en cijfers die je moet overtypen)? Heb ooit namelijk een gastenboek op mijn site gehad en daar werden ongelofelijk veel spamberichten geplaatst, totdat ik er een captcha op had gezet. Toen was ineens het spammen over en heb ik geen spambericht meer gezien. Maar dan moet natuurlijk de wikisoftware wel deze mogelijkheid ondersteunen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 23 sep 2011, 10:13

Ze hebben nog geen spam geplaatst. Maar sommigen volgen een taktiek om eerst weken, maanden of zelfs jaren inactief te blijven, en dan ineens te gaan spammen. Ik zie dat wel eens op Skyscrapercity.

Waarom zou je je aanmelden op een wiki om vervolgens zelfs geen één bewerking te maken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 24 sep 2011, 20:42

De laatste nieuwe gebruiker, troprich, heb ik eens gegoogled en er komen nog twee accounts op Franse sites tevoorschijn waar hij/zij zich recent geregistreerd heeft. Bij beide accounts zijn 0 berichten geplaatst. Ik vraag me af of dit niet accounts zijn die straks in één keer actief worden en massa's spam gaan genereren. Ik heb geen idee of spambots überhaupt met wikisoftware om kunnen gaan. Gebruiker Ontiellshelt komt op Google op Vietnamese sites terug. Ndelorbekath komt ook terug op allerlei vreemde sites in diverse talen, maar voornamelijk Chinees. De aanmelddata op sommige sites komen overeen met die op de wegenwiki.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » za 24 sep 2011, 21:17

Misschien een goed idee om die specifieke accounts maar te verwijderen ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » zo 25 sep 2011, 16:23

Ik heb de verdachte accounts geblokkeerd. Wat me opvalt is dat deze accounts zijn aangemaakt vanaf het moment dat ik artikelen over Vietnam heb geschreven. Schijnbaar trekt dat spammers aan. Als je die gebruikersnamen googled, kom je veel Vietnamese en Chinese sites tegen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door nederland24 » zo 25 sep 2011, 16:39

^^Hoe kun je weten, wanneer iets verdacht is. Ben ik ook verdacht, omdat ik nog niks gepost hebt?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » zo 25 sep 2011, 16:44

Je kunt het vaak aan verschillende dingen zien, daar krijg je als beheerder of als moderator vaak wel wat ervaring mee. Zo heb ik vandaag op het Wegenforum een gebruiker verwijderd die overduidelijk alle SPAM-kenmerken had.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » zo 25 sep 2011, 16:55

nederland24 schreef:^^Hoe kun je weten, wanneer iets verdacht is. Ben ik ook verdacht, omdat ik nog niks gepost hebt?
In elk geval zijn gebruikers die na het aanmelden niks hebben bewerkt opvallend. Waarom zou je je aanmelden op een wiki om vervolgens niks aan te passen? Bijna alle gebruikers die zich aanmelden en iets willen doen, doen dat direct na aanmelding.

Daarnaast kun je aan de gebruikersnamen al snel zien of iets verdacht is, met name als het on-Nederlandse namen zijn, of een samenraapsel van letters. Helemaal als deze namen in Google terugkomen op dubieuze of vreemde buitenlandse sites (bijvoorbeeld in het Chinees, Vietnamees, Russisch of een andere ongebruikelijke taal om een Nederlandse wiki aan te passen), dan kun je er wel vanuit gaan dat ze niet met goede bedoelingen aanmelden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door keokiracer » zo 25 sep 2011, 17:04

Chris schreef:Daarnaast kun je aan de gebruikersnamen al snel zien of iets verdacht is, met name als het on-Nederlandse namen zijn
Ben ik blij dat ik al aanpassingen heb gemaakt, keokiracer klinkt niet echt Nederlands ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door JeroenF1 » zo 25 sep 2011, 17:08

Maar het is met de nodige inspanning wel uit te spreken, dat kan van die rare accounts niet (altijd) gezegd worden. :)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » zo 25 sep 2011, 17:32

Gebruikersaccounts met namen van forumleden zullen uiteraard niet zomaar geblokkeerd worden.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door nederland24 » zo 25 sep 2011, 18:20

Chris schreef:
nederland24 schreef:^^Hoe kun je weten, wanneer iets verdacht is. Ben ik ook verdacht, omdat ik nog niks gepost hebt?
In elk geval zijn gebruikers die na het aanmelden niks hebben bewerkt opvallend. Waarom zou je je aanmelden op een wiki om vervolgens niks aan te passen? Bijna alle gebruikers die zich aanmelden en iets willen doen, doen dat direct na aanmelding.

Daarnaast kun je aan de gebruikersnamen al snel zien of iets verdacht is, met name als het on-Nederlandse namen zijn, of een samenraapsel van letters. Helemaal als deze namen in Google terugkomen op dubieuze of vreemde buitenlandse sites (bijvoorbeeld in het Chinees, Vietnamees, Russisch of een andere ongebruikelijke taal om een Nederlandse wiki aan te passen), dan kun je er wel vanuit gaan dat ze niet met goede bedoelingen aanmelden.
Ik wou ook artikelen schrijven, maar die artikelen bleken al geschreven te zijn. Ik hoop in de toekomst nog wel van belang te kunnen zijn, maar nu eventjes niet. :(

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » do 03 nov 2011, 22:21

Ik heb de afgelopen tijd geen spammers meer zien aanmelden. :)

Momenteel ben ik bezig om het Amerikaanse gedeelte te updaten en aanzienlijk uit te breiden, met name qua geschiedenis.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » zo 04 dec 2011, 11:32

8 spamaccounts in de afgelopen 2 dagen verwijderd...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mavas » di 06 dec 2011, 8:30

Het loopt de laatste dagen wel de spuigaten uit met spam-accounts. Kan die Captcha-beveiliging er snel op?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » di 06 dec 2011, 8:53

Ik word gek van alle Undelivered-mailtjes naar fake emailadressen.
Als iemand graag het technisch beheer van de wiki-software op zich wil nemen en zich met mods wil bezighouden: be my guest.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Kaaiman » di 06 dec 2011, 10:38

Misschien dat Juerd er even naar wil kijken?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » wo 07 dec 2011, 14:03

Captchas werken slecht tegen deze spammers. Veel van het gespam wordt met de hand gedaan, ook al lijkt het geautomatiseerd. Bovendien hebben ze zalen vol slaven om captchas in te typen.

De enige praktische oplossing voor zo'n wiki is om nieuwe accounts handmatig te keuren. Dat blijft dus moderatiewerk, en om nieuwe gebruikers tevreden te houden (immers, je wilt hun bijdrages!) moet je er bovenop zitten en hun accounts razendsnel goedkeuren.

Zie https://revspace.nl/mediawiki/index.php ... estAccount voor een voorbeeld (formulier niet indienen om te testen svp). Het formulier is in meerdere talen beschikbaar maar de teksten zijn niet aan te passen. (Nou ja, het kan wel, maar dat bemoeilijkt toekomstige updates.)

Zeg het maar. Ik doe dit niet zonder consensus, want het is een nogal zware ingreep.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » di 13 dec 2011, 2:33

Reacties?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door captain007 » di 13 dec 2011, 9:39

Lijkt mij een goed middel om spammers te weren. Je hebt in ieder geval beter controle over wie er op de wiki wat kan gaan wijzigen. Enig nadeel hieraan is dat je extra tijd kwijt bent met het toelaten van nieuwe leden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » di 13 dec 2011, 10:13

Het aantal nieuwe gebruikers dat ook actief meewerkt aan de wiki is nihil.

Tegelijkertijd heeft het blokkeerlogboek al bijna 50 spammers opgeleverd in de afgelopen 2 weken.

Hoe werkt handmatige toelating. Krijgt dan iemand een email, of een melding in de wegenwikisoftware of op de wegenwiki zelf? Ikzelf ben vaak genoeg op de wegenwiki om accounts toe te laten of te weigeren, maar misschien is het niet handig om dat van één persoon af te laten hangen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chrysa » di 13 dec 2011, 16:30

Zoals het op een andere website word gedaan:
Als je je registreert wordt er een mailtje verstuurd naar de staff van de website,zolang er genoeg mensen zijn die die mail krijgen en mensen kunnen accepteren werkt het goed,maar zoals nu (Één iemand actief) werkt dat niet lijkt me.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » wo 14 dec 2011, 12:45

Er wordt mail gestuurd naar één adres door die software. Ik kan echter een adres maken dat doorstuurt naar meerdere adressen, zodat het mailtje toch bij meerdere mensen arriveert. Qua beheer kan iedereen die in Mediawiki in de groep "bureaucraten" zit mensen goedkeuren. Daar kan in theorie iedereen in die we vertrouwen.

De actiefste gebruiker van de wiki is alvast akkoord met de ingrijpende wijziging. Ik zou verder nog graag iets van Rene willen horen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » wo 14 dec 2011, 13:01

Wat mij betreft ook accoord. We moeten van al die spam-aanmeldingen af.
Iemand die echt wil meedoen, komt heus wel door de "ballotage", toch ?

Wel even kijken of de Nederlandse versie van de tekst op de nieuwe speciale aanmeldpagina een beetje vriendelijk en foutloos is...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

[wiki] spam/vandalisme tegengaan

Bericht door mavas » zo 15 jan 2012, 13:11

Op de volgende pagina staan een interessante zaken om spam en/of vandalisme tegen te gaan:
http://www.mediawiki.org/wiki/Manual:Combating_spam

Wat mij vooral interessant lijkt, als captcha niet de voorkeur heeft, is die spamblacklistextension, daarmee zijn die vele nieuwe gebruikers die allemaal reclame plaatsen wellicht te voorkomen. Dat zou Chris en ik al heel veel werk schelen met steeds verwijderen van die accounts.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie