kaarten N-wegen (NL)

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Chris » zo 07 okt 2012, 14:31

Ik vind de huidige kleurstelling van de kaarten van de N-wegen afschuwelijk.

Daarom een voorstel om dit aan te passen. Voordat ik alles ga vervangen, leek het me handig eerst consensus te bereiken over de kleurstelling.

Ik heb de volgende uitgangspunten genomen;

* achtergrond Nederland een vrij lichte neutrale kleur
* kleuronderscheid A-wegen en N-wegen, maar niet te opvallend. (geen felle kleuren zoals de huidige kaartjes)
* de N-weg waarover het artikel gaat 3 keer zo dikke lijn
* uitsnede regio/provincie(s) rondom de betreffende N-weg, geen kaart van heel Nederland met ergens de N-weg ivm leesbaarheid infobox.

basiskaart:
Afbeelding

voorbeeld N337:
Afbeelding

De basis van de kaart komt van Wikipedia. Hier zitten echter veel fouten voor wat betreft het exacte begin- en eindpunt van N-wegen. Daar moet nog veel aan getweakt worden. Verder wil ik de kaartjes wat toekomstvaster maken door in aanleg zijnde tracé's als voltooid aan te geven (zoals de A4 Delft - Schiedam).

Dan nog de vraag; moeten rijkswegen gegroepeerd worden of alleen A-wegen? Want de N18 is ook een N-weg en bovendien hebben rijks N-wegen al een andere kaart (van Kaaiman). Ik neig ernaar om alleen de A-wegen een afwijkende kleur (oranje) te geven. Nu lijkt het net of de N18 of N36 een autosnelweg is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door keokiracer » zo 07 okt 2012, 15:14

Het ziet er wel een stuk rustiger uit dan nu het geval is, je uitgangspunten kan ik me iig erg in vinden :top:. Nu heb ik wel een vraag: wil je gaan sorteren op snelweg/niet-snelweg of zoals nu het geval is op Rijksweg/Provinciale weg?

Opmerking over de basiskaart in mijn regio. Misschien is het beter om te kiezen om de A4 er nog niet op te zetten of de N259 niet oranje te maken. Dit zit er namelijk erg vaag uit, met zowel de A4 als N259 oranje. A4 eraf is misschien beter, want verder zie ik zo snel geen nog niet aangelegde wegen in oranje (m.u.v. Westrandweg als stippellijn)

Verder zie ik nog een foutje. De N501 op Texel is te lang, die loopt niet door tot De Koog, maar tot Den Burg. En zo zullen er nog wel meer foutjes inzitten, aangezien het en wikipedia-kaart is.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door vynkce » zo 07 okt 2012, 17:21

Een mooi kaartje, maar ik vind het jammer dat er geen onderscheid gemaakt is tussen snelwegen en de niet-snelwegen. Is dit de bedoeling?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door captain007 » zo 07 okt 2012, 17:27

Mooie kaart. Ik zou enkel de snelwegen oranje maken (ook provinciale snelwegen) en de rest dan grijs laten en bij het artikel de desbetreffende weg groen markeren zoals in je voorbeeld. Eerste prio is dan om de kaart ook kloppend te maken. Ik zie nog behoorlijk wat fouten in de kaart die weggepoetst moeten worden, voordat deze bruikbaar is.
Laatst gewijzigd door captain007 op zo 07 okt 2012, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Rene » zo 07 okt 2012, 17:29

Inderdaad een mooie kaart - en ik ben met captain007 eens dat alleen de autosnelwegen oranje moeten zijn, de rijks-N-wegen mogen gewoon grijs.
Overigens mogen de provinciale A-wegen m.i. ook oranje (A348, etc).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Chris » zo 07 okt 2012, 19:01

Ik ben het daar mee eens. Ben nog benieuwd naar mavas' mening.

Misschien kunnen we een lijstje maken met fouten op de kaart, dan kan ik die aanpassen voordat alle kaartjes geüpload worden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door mavas » ma 08 okt 2012, 11:56

Ik vind de huidige kaartjes van N-wegen helemaal niet zo slecht, maar kennelijk dat anderen daar anders over denken. In dit geval, de meeste stemmen gelden, en de meesten willen dus andere soorten kaartjes. Prima zeg ik dan, dan doen we dat toch :)

Nog even op de inhoud ingaan. De beschrijvingen van wegen in Nederland gebeurt volgens de routenummerindeling. Dus bijvoorbeeld de A325 en N325 worden onder het nummer 325 beschreven. Aangezien het N-weggedeelte het langste is wordt de A325 onder het N-weggedeelte beschreven ipv andersom. Idem met bv de A200/N200. Daarnaast speelt ook mee dat waarschijnlijk een divers aantal A-wegen boven de 199 zullen worden aangepast in een N-weg.
De beschrijving is in de meeste gevallen dus op routenummer, en daarbij maakt het niet uit of de weg in gemeentelijke handen, provinciale handen of rijkshanden is. De wegbeheerder is m.i. van ondergeschikt belang. Daarom lijkt het ook mij zinvol om de kaartjes niet te maken op basis van wegbeheerder, maar op basis van wegklasse. A-wegen dus een andere kleur dan N-wegen.

Waarom overigens A-wegen in oranje? Oranje vind ik eigenlijk een vreemde kleur voor autosnelwegen. Wellicht meer de Google-kleur oranje proberen, of die van Michelin? Wat ook het overwegen waard is, om voor alle wegen dezelfde kleur te gebruiken, maar dan bij autosnelwegen het lijntje dikker te maken cq opvallender.

Over de basiskaart. De Wikipedia-kaart gaat uit van een kaartindeling op basis van rijkswegbeheerder en provinciale wegbeheerders. De gemeentelijke N-weggedeeltes ontbreken daardoor vaak. M.i. een grote fout van Wikipedia. De kaart had op basis van routenummer moeten zijn gemaakt, zodat ook de gemeentelijk N-routes er in staan.
Willen we dus een correcte kaart hebben, dan moeten er heel wat fouten uit worden gehaald.
Hoe kunnen we dat organiseren? Ik zie voor Noord-Holland namelijk al heel veel fouten, dat zal voor andere provincies niet anders zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Wesso » ma 08 okt 2012, 16:45

mavas schreef: De gemeentelijke N-weggedeeltes ontbreken daardoor vaak. M.i. een grote fout van Wikipedia. De kaart had op basis van routenummer moeten zijn gemaakt, zodat ook de gemeentelijk N-routes er in staan.
Waarom is dat fout? In de wegenwiki staat (meestal) ook alleen het gedeelte van provinciale wegen beschreven dat onder beheer van de provincie valt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Rene » ma 08 okt 2012, 18:06

Toch zoekt iemand denk ik eerder op wegnummer dan op wegbeheerder.
Het is denk ik wel goed om bij provinciale wegen die "gespleten" worden door stukjes gemeentelijke traverse, niet te blijven hinken op alleen de stukken waar de provincie wegbeheerder is. Er hoeft geen uitgebreide verhandeling over een gemeentelijk stuk te komen, maar een krabbel in de zijlijn van het artikel over dat wegnummer kan wellicht geen kwaad.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door mavas » ma 08 okt 2012, 19:34

Wesso schreef:Waarom is dat fout? In de wegenwiki staat (meestal) ook alleen het gedeelte van provinciale wegen beschreven dat onder beheer van de provincie valt.
Voor zover ik weet staat het volledige routenummer beschreven van elke N-weg :dontknow:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Kaaiman » di 09 okt 2012, 12:03

Van alle routenummers 1 t/m 99 staan al Combikaartjes op de Wegenwiki. Van de provinciale autosnelwegen zijn de N-delen vaak niet (geheel) op het kaartje aangegeven. Vanzelfspreken hoeven de(hoofd-)N-wegen <100 dus geen nieuw kaartje.

Om die reden heeft het mijn voorkeur om bij provinciale autosnelwegen wel zo'n N-wegenkaartje erbij te doen, met het snelweggedeelte in een andere kleurstelling.

Verder zou ik ook het kleurenschema van de Combikaartjes overnemen: grijs voor alle wegen waar het niet om gaat, en rood (asw) en oranje (n-asw) voor de wegen waarover het artuikel gaat. Qua dikte moet er dan wel gevarieerd worden tussen asw en n-asw.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Chris » zo 03 aug 2014, 13:47

Dit project was een beetje blijven liggen. Ik ben van plan het gefaseerd weer op te pakken.

De basiskaart (nu alleen de snelwegen oranje):
Afbeelding

Alternatief (autosnelwegen iets donkerder en 2 px dikte)
Afbeelding

N.B. Op dit forum komt het contrast tussen land en water vrij slecht uit, maar op de Wegenwiki is de achtergrond wit.

Er staan vrij veel kleine fouten in qua verloop van provinciale wegen. Ik ben van plan die er geleidelijk uit te halen, zodat het bij het artikel tenminste goed is.

Voordeel van de onderste kaart is dat het nog duidelijker is om welke weg het gaat, namelijk 2 ipv 3 kleuren voor wegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door mavas » zo 03 aug 2014, 14:31

mavas schreef:Waarom overigens A-wegen in oranje? Oranje vind ik eigenlijk een vreemde kleur voor autosnelwegen. Wellicht meer de Google-kleur oranje proberen, of die van Michelin? Wat ook het overwegen waard is, om voor alle wegen dezelfde kleur te gebruiken, maar dan bij autosnelwegen het lijntje dikker te maken cq opvallender.
Grappig dat ik dit noemde en er nu ook 2 kaarten zijn gemaakt. Ik weet alleen nog niet wat ik handiger vind. Daar moet ik even over slapen.
Willen we dus een correcte kaart hebben, dan moeten er heel wat fouten uit worden gehaald.
Hoe kunnen we dat organiseren?
Deze vraag wordt nu ook actueel aangezien de eerste afbeelding die geplaatst is, van de N232, al een ontbrekend gedeelte heeft. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Chris » zo 03 aug 2014, 21:14

Ik heb de kaarten inmiddels vervangen. Het waren er exact 200 in de wegnummerklasse 100 t/m 399. Een flinke klus, maar blij dat ik het eindelijk gedaan heb, die oude kaarten van Wikipedia zagen er niet uit.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door captain007 » ma 04 aug 2014, 10:22

Zo te zien klopt het N322 trace op de kaart niet helemaal. De verlengde Maas en Waalweg staat er nog niet op, de weg volgt op de kaart nog het oude trace langs Leeuwen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Jackbauer1350 » ma 04 aug 2014, 12:07

De N224 loopt op het kaartje vanaf de A28 als ik het goed zie en dat klopt niet, de route begint op de rotonde met de Laan van Beek en Royen ten zuidoosten van Zeist.
Ook de N225 staat ingetekend vanaf de A28. Deze begint sinds enkele jaren aan de A12 bij de aansluiting Driebergen. Het deel tot aan en ten noorden van Zeist is ontnummerd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door mavas » ma 04 aug 2014, 13:00

^^
mavas schreef:
Willen we dus een correcte kaart hebben, dan moeten er heel wat fouten uit worden gehaald.
Hoe kunnen we dat organiseren?
Deze vraag wordt nu ook actueel
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: kaarten N-wegen (NL)

Bericht door Kaaiman » ma 04 aug 2014, 13:01

Volgens mij kun je beter de nieuwste versie van het NWB nemen, en die vanuit GIS exporteren naar SVG.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie