bronnen / referenties / externe links

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

bronnen / referenties / externe links

Bericht door Chris » do 28 nov 2013, 21:53

Wat opmerkingen over het plaatsen van bronnen / referenties via de <ref></ref> tags.

* gebruik bij voorkeur overheidssites als bronvermelding (persberichten)
* vermijdt het gebruik van algemene internetnieuwssites (telegraaf, nu.nl) deze zijn vaak onvolledig of inaccuraat en passen niet bij het niveau van de wegenwiki
* meestal is het niet nodig om een nieuwssite te vermelden, in vrijwel alle gevallen is ook een persbericht van de instanties beschikbaar.
* vermijdt hobbysites als bronvermelding, tenzij het om gerenommeerde sites gaat (bijv. structurae.de, bruggenstichting.nl). Geen forums als bron gebruiken.
* voor buitenlandse onderwerpen gebruik ik bij voorkeur ook sites van officiële instanties, maar is dat niet altijd mogelijk. Ik beperk me dan tot gerenommeerde nieuwsmedia (geen blogs, lokale krantjes, ed)
* het nadeel van nieuwsmedia is dat artikelen vaak na een tijdje achter een paywall verdwijnen (met name die van kranten).

* zet niet alleen de URL, maar ook de titel van de pagina in de referentie

Dus niet zo:
* <ref>[http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... ke_a7.aspx]</ref>

Maar zo:
*<ref>[http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... ke_a7.aspx Officiële opening rotonde bij Oudehaske (A7) | rws.nl]</ref>)

Een spatie tussen URL en titel is voldoende. Dit staat overzichtelijker in de referentielijst.

Voor wat betreft externe links;

Externe links moeten aansluiten bij het niveau van de wegenwiki. Bijvoorbeeld projectsites kunnen prima als externe link vermeldt worden. Links naar slechte video's op youtube of crappy foto's niet. Externe links naar bedrijven kunnen alleen als dat meerwaarde heeft voor de wegenwiki (dus geen promotie).

Post opmerkingen hieronder.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: bronnen / referenties / externe links

Bericht door Palance » vr 29 nov 2013, 6:45

Chris schreef: * vermijdt hobbysites als bronvermelding, tenzij het om gerenommeerde sites gaat (bijv. structurae.de, bruggenstichting.nl).
Autosnelwegen.net :dyn_hyp:
Chris schreef:* voor buitenlandse onderwerpen gebruik ik bij voorkeur ook sites van officiële instanties, maar is dat niet altijd mogelijk. Ik beperk me dan tot gerenommeerde nieuwsmedia
Dat is inderdaad heel erg lastig. Nu ik met de wegen in BiH bezig ben loop ik daar erg tegen aan. Er is bar weinig officieel gedocumenteerd, of althans niet online, en de nieuwtjes die ik oppik die staan op landelijke nieuwssites, maar soms ook op fora (waarvan de bron toch weer vaak een lokale site is). Uiteindelijk moet je soms toch iets.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: bronnen / referenties / externe links

Bericht door Rene » vr 29 nov 2013, 9:24

Ik ben het helemaal met Chris eens.

Voorts: ook papieren documenten (beleidsplannen, rapporten, etcetera) kunnen prima als bronvermelding dienen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: bronnen / referenties / externe links

Bericht door Kaaiman » vr 29 nov 2013, 12:59

^^ Indien mogelijk met een linkje naar het document op een overheidssite of op Scribd. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: bronnen / referenties / externe links

Bericht door Palance » vr 29 nov 2013, 13:42

Dat is wel lastig: Wat nu als ik een topdocument vind, maar bang ben dat het ooit van een website zal verdwijnen? Ik kan het dan wel op mijn site of domain neerzetten, maar formeel is het dan niet de juiste bron. Scribd is dat trouwens ook niet.

En copyrighttechnisch kan het ook niet altijd trouwens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: bronnen / referenties / externe links

Bericht door Rene » vr 29 nov 2013, 15:20

Linkjes naar Scribd vind ik inderdaad ook bedenkelijk. Daarkun je ook weer auteursrechtelijk geleuter over krijgen.
Gewoon op de ouderwetse wijze een titel van een boek/rapport, auteur, uitgever, ISBN etc. lijkt me meer dan voldoende voor een papieren stuk.
Mocht iemand willen kijken of het ook ergens op internet rondzwerft, dan geven die gegevens meer dan voldoende houvast.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: bronnen / referenties / externe links

Bericht door Kaaiman » za 30 nov 2013, 17:33

Ik bedoel Scribd met name als het een stuk geüpload door IenM betreft. Evenzo voor een link naar een document op een overheidssite, niet een link naar de PDF maar de pagina die naar de PDF verwijst. Zo lang je niet rechtstreeks naar een bestand linkt maar naar externe doorverwijspagina lijkt het me geen probleem. Dat is immers iemand anders verantwoordelijkheid. Er is geen linkverbod voor zulke zaken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: bronnen / referenties / externe links

Bericht door Rene » za 30 nov 2013, 20:46

Ook die links zijn niet blijvend. Er zijn in het verleden al vaker documenten van V&W/I&M weer verwijderd.
Scribd is geen betrouwbare site voor blijvende links.

Als je ze wel noemt, dan moet je ze ook beheren. En daar ligt dus het probleem.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: bronnen / referenties / externe links

Bericht door Kaaiman » wo 04 dec 2013, 13:49

Misschien tijd om moderatoren op de wiki aan te wijzen die een bepaalde rubriek onder hun hoede nemen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: bronnen / referenties / externe links

Bericht door captain007 » wo 04 dec 2013, 15:00

^^ Defacto is er maar een handvol actieve gebruikers (kijk ook even naar aantal bewerkingen). Wat ik meestal wel even doe is kijken naar de lijst met recente wijzigingen, zodat ik weet wat er is aangepast in de laatste dagen. Als daar gekke dingen tussen staan corrigeer ik het wel. Gelukkig weten we wel min of meer van gebruikers in hoeverre deze in staat zijn kwalitatief goede bewerkingen uit te voeren.

Plaats reactie