up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door Chris » do 28 nov 2013, 22:01

Een wiki bouwen is makkelijk, up-to-date houden is lastiger. Ik probeer de wegenwiki zoveel mogelijk up to date te houden.

Wanneer toekomstige projecten behandeld worden, wees dan specifiek. Gebruik data als "november 2013" of "medio 2013", in plaats van alleen het jaartal.

Dit heeft de volgende reden; ik draai ongeveer 2 - 3 keer per maand een zoekopdracht met de maand en jaar "november 2013" of "eind 2013" / "medio 2013" / "najaar 2013". Artikelen waarbij alleen een jaartal staat zijn niet te vinden. Vanwege het grote aantal artikelen is het niet doenlijk om elke maand alle artikelen te checken.

Artikelen van secundair belang (bijv. secundaire N-wegen, lokale projecten) kunnen enigszins als in de toekomst geschreven worden. Weet je bijvoorbeeld in juni dat er in augustus-september ergens een rotonde aangelegd wordt, schrijf dan gewoon "in september 2013 is een rotonde bij de kruising X aangelegd". De kans is namelijk vrij groot dat dit soort kleine projecten geen persbericht bij openstelling hebben, waardoor ze niet meer vindbaar zijn.

Artikelen die niet up-to-date zijn staan stom vind ik. Eind 2013 wil je niet lezen dat er "in 2012 een flyover aangelegd moet worden".

Gebruik dus niet iets als "in 2014 wordt een rotonde aangelegd bij", maar "medio 2014 wordt een rotonde aangelegd bij". Op die manier is het makkelijker de boel bij te houden. Met alleen het jaartal zijn er veel te veel (honderden tot duizenden) resultaten. Met het woord "medio" zijn de projecten makkelijker terug te vinden omdat het alleen in die context gebruikt wordt. Aan het eind van het jaar heb je namelijk honderden tot meer dan duizend artikelen waar het jaartal van dat jaar dan in staat. Dit maakt het doorzoeken van de database ondoenlijk.

Is een plan nog vaag, zet dan gewoon neer "in de toekomst gaat Y gebeuren". Vaker wel dan niet wordt de uitvoering van een project vertraagd. (dit geldt vooral voor minder high-profile projecten die niet/nauwelijks in het nieuws komen).

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door captain007 » do 28 nov 2013, 22:52

Goede tip. Zal er bij toekomstige bewerkingen beter op gaan letten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door waldo79 » vr 29 nov 2013, 0:00

^^ Handig, Chris.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door mavas » za 18 okt 2014, 20:07

Nog een tip voor mensen die paginanamen veranderen.

Als je de naam van een pagina hebt veranderd, voer daarna een zoekopdracht uit met de oude naam van de pagina. Dan krijg je alle resultaten te zien die te maken hebben met die oude naam. Als dit interne links zijn, ga dan naar die pagina en verander de interne link naar de nieuwe paginanaam. Met een zoekopdracht voorkom je dus dat je pagina's vergeet.

Als voorbeeld het Aquaduct Oude Rijn: Ik heb als zoekopdracht "Oude Rijn" ingevoerd (met de aanhalingstekens, dan zoek je exact naar dat stukje). Daarmee kwamen er toch nog 10 pagina's voor waar de interne links niet aangepast waren zoals bijvoorbeeld in het artikel aquaduct.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door Palance » za 18 okt 2014, 21:06

Er is toch een manier om snel te zoeken naar verwijzingen? Dus echt verwijzingen, en niet de 'losse' tekst.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door Chris » za 18 okt 2014, 21:15

Klopt, via 'koppelingen naar deze pagina'.

http://www.wegenwiki.nl/Speciaal:Verwij ... _Oude_Rijn

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door Palance » za 18 okt 2014, 21:18

Dank, deze handige tool zocht ik :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door mavas » zo 26 okt 2014, 10:16

Dat zijn dus alleen pagina's met interne link die daarheen verwijzen, er zijn genoeg stukjes tekst in een pagina die geen interne link zijn. Die moet je ook aanpassen vind ik.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017, 11:01

Inmiddels werk ik bijna 5 jaar met dit systeem en het werkt nog erg goed. Ik kom zelden echt verouderde informatie tegen.

Dus in plaats van alleen jaartallen gebruik ik;
* begin 2017, midden 2017, eind 2017 of medio 2017
* januari 2017, februari 2017, etc.
In de artikelen die toekomstige ontwikkelingen beschrijven.

Op die manier blijft de database doorzoekbaar zonder honderden resultaten te krijgen die niet behapbaar zijn. Als je zoekt op '2017' krijg je waarschijnlijk wel een paar honderd resultaten. Dat is te bewerkelijk.

Het aantal artikelen ten opzichte van het aantal actieve gebruikers is behoorlijk groot. Op Wikipedia is dit een probleem omdat er gewoon te weinig mankracht is om al die artikelen bij te houden en de database te groot is om effectief te doorzoeken. Het systeem op de Wegenwiki is ook niet 100% waterdicht maar ik denk dat we aardig in de buurt komen.

Dus nogmaals de oproep; gebruik bij toekomstige data nooit alleen het jaartal, maar minimaal 'medio 2017' of 'medio 2020'. Anders is het later niet terug te vinden. Voor historische data is het geen probleem.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door waldo79 » za 24 jun 2017, 9:11

Dank voor de tip.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: up-to-date houden wegenwiki / toekomstige data

Bericht door Chris » zo 05 mar 2023, 22:40

^^ Update van weer ruim 5 jaar later, het systeem werkt tot nu toe goed, ik kom bijna geen verouderde data meer tegen in artikelen die al een aantal jaar niet meer bewerkt zijn. Met het gebruik van 'januari 2023' of 'begin 2023' of 'medio 2023' is uit de database te filteren welke artikelen tijdgevoelige content hebben.

Ter vergelijking, de zoekterm "2022" geeft meer dan 1.800 resultaten in de database. Dat is ondoenlijk veel om handmatig te controleren op actualiteit.
Geeft overigens wel een indruk hoeveel artikelen er in een jaar worden bijgewerkt met nieuwe informatie.

Het idee is dat er aan het eind van het jaar geen artikelen meer zijn die 'medio 2022' hebben, maar tegen die tijd bijgewerkt zijn. De database geeft nu nog één resultaat maar dat is de naam van een link van een nieuwsbericht.

Plaats reactie