Idee: Kleinere genummerde wegen?

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door RSK » wo 09 apr 2014, 17:21

Terwijl ik net wat aan het 'bladeren' was op de wegenwiki, vroeg ik mij af of er wel eens is overwogen om genummerde wegen die in beheer zijn bij lagere overheden uit te werken. Dan denk ik in eerste instantie aan diverse voormalige N-wegen in Frankrijk. Wegen die inmiddels gedeclasseerd zijn, maar nog niet noodzakelijk hun regionale functie verloren hebben. Twee voorbeelden die mij persoonlijk te binnen schieten, zijn bijvoorbeeld de voormalige N508 en N212.

Mijn voorbeeld is Frankrijk, aangezien ik daar in bepaalde delen bekend ben. Het kan natuurlijk voor zover van toepassing ook voor andere landen worden uitgewerkt. Maar voordat verdere details aan de orde komen: is er überhaupt animo voor dit idee, of voegt het in jullie ogen weinig toe?

Excuus als dit al eerder aan bod is gekomen, ik kon er zo snel niets over vinden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door Chris » wo 09 apr 2014, 17:27

In de geschiedenissecties van de Franse N-wegen staat vaak ook wel wat over de voormalige routes. Dat zou je kunnen aanvullen. Verder kan je een artikel maken over een N-weg die niet meer bestaat, in plaats van "De Nx is een route nationale in Frankrijk" schrijf je dan gewoon "de Nx is een voormalige route nationale in Frankrijk".

Het is wel een enorme klus om artikelen over alle D-wegen te maken. De D-wegen die nu een artikel hebben zijn vaak bijzondere gevallen, zoals voie expresses. Artikelen hebben bij voorkeur meer dan alleen een infobox en routebeschrijving. Alleen moet je oppassen met toekomstige projecten, als dat niet bijgehouden wordt staat het niet professioneel (de Wegenwiki moet geen tweede Wikipedia worden met sterk verouderde informatie).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door RSK » wo 09 apr 2014, 17:31

^^ Daarom stelde ik het ook als een soort oriënterende vraag. Het zal zeker mogelijk zijn alle D-wegen te documenteren, maar als het niet wenselijk is, kan het beter gelaten worden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door captain007 » wo 09 apr 2014, 17:38

Van D wegen artikelen maken lijkt mij een tamelijke monsterklus. Geen idee hoeveel er bestaan, maar dit zijn er zeker wel vele honderden. Daar routeverloop, historie en toekomstplannen van uitzoeken is wel iets waar je even mee bezig bent.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door Rene » wo 09 apr 2014, 17:43

Bij D-wegen is ook nog lastig dat hetzelfde nummer in vele departementen voorkomt in het land.
Plus dat de lage D-nummers vaak onbelangrijke, oude departementale weggetjes betreft, en de hoger genummerde (gedeclassificeerde) D-wegen vaak de meer belangrijke.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door captain007 » wo 09 apr 2014, 17:44

^^ Dat kan je nog oplossen door in de naam van het artikel de departementsnaam op te nemen. Beetje zelfde tactiek als bij S wegen in Nederland. Overzichten kan je dan weer maken per departement en daar aparte sjablonen voor maken en pagina's van ieder departement.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door Chris » wo 09 apr 2014, 18:18

Er zijn iets van 20 artikelen van D-wegen momenteel, zie ook http://www.wegenwiki.nl/Categorie:Frankrijk

Deze hebben inderdaad de naam van het departement erachter omdat de nummers niet uniek zijn. Op Wikia gebruiken ze het nummer van het departement (voorbeeld) maar daar ben ik niet zo gecharmeerd van.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door RSK » wo 09 apr 2014, 19:03

Zowel naam als nummer zijn een nuttige toevoeging, alhoewel de naam veel mensen meer zal zeggen. Ongetwijfeld zijn er vele onbeduidende D-wegen, waar een artikel niet interessant voor is. Maar de 'hoofdwegen' en belangrijke toeristische verbindingen lijken me nog wel van waarde.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door Palance » wo 09 apr 2014, 19:35

Het staat en valt met updates. Zo heb ik alle R-wegen van Bosnië-Herzegovina en alle D-wegen van Kroatië gedaan en gezien de hernummeringen kan ik binnenkort met de eerste groep binnenkort opnieuw beginnen ;) Verder moet je inderdaad de boel proberen up-to-date te houden, dat is flink bijhouden. Ik volg diverse fora en media van deze genoemde landen en pik zoveel mogelijk informatie op, maar het blijft flink wat werk.
Anderzijds is de ervaring dat je zeer veel nuttige en leerzame informatie tegenkomt, dus leuk is het zeker.

Ik ben overigens pas begonnen met de Montenegrijnse regionale wegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door Vinny » wo 09 apr 2014, 20:20

RSK schreef:^^ Daarom stelde ik het ook als een soort oriënterende vraag. Het zal zeker mogelijk zijn alle D-wegen te documenteren, maar als het niet wenselijk is, kan het beter gelaten worden.
Er zijn pak 'em beet 10.000 departementale wegen in Frankrijk. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om voor al deze wegen relevante informatie te verzamelen. Het lijkt me beter om kwaliteit te laten prevaleren boven kwantiteit en dus aan te geven dat het afmaken van de lijst geen prioriteit behoeft - maar dat het best aardig kan zijn om voor een aantal wegen wel degelijk wat leuke feitjes boven tafel te krijgen en dat te publiceren. Onze collega's van SARA hebben natuurlijk ook al zoiets gemaakt. Wellicht volstaat gewoon een overzicht per departement en een linkje "Wilt u meer weten, klik dan hier...".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door waldo79 » do 10 apr 2014, 9:28

De Route Napoleon en dergelijke hebben we er al inzitten, zij het summier. Maar de Wegenwiki hoeft wat mij betreft ook geen reisgids te worden :yes:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door mavas » do 10 apr 2014, 9:40

Mijns inziens wil je alle genummerde wegen in de hele wereld beschreven hebben, als er iets te schrijven valt over de route. Bij voorkeur ook iets van de geschiedenis.
Of dat werkbaar is voor Frankrijk, is een 2e vraag.

Als tussenoplossing zou je voor Frankrijk alleen de langere wegen, of belangrijkere wegen willen beschrijven, ook al hebben die een D-nummer. Maar dan zou er nog steeds iets over de geschiedenis en routebeschrijving in moeten mijns inziens.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door harry » do 10 apr 2014, 9:43

^^ WIl je ook alle genummerde wegen in Duitsland beschrijven? Alle Landes- en Kreiswegen zijn in principe genummerd (hoewel meestal niet op wegwijzers).
Het enige verschil tussen Frankrijk en Duitsland is dat de D-wegen in Frankrijk vaak op wegwijzers (opzetbordjes) staan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 apr 2014, 17:34

Zijn die K en L nummers in Duitsland nergens langs de route te vinden op hun versies van hm paaltjes of reflectorpaaltjes?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door boe! » do 10 apr 2014, 17:36

^^ Jawel, daar staan ze op (om de 500, 1000 meter).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door Peter » do 10 apr 2014, 17:40

Meestal op km-, 500 m en hm paaltjes of reflectorpaaltjes (heel klein). Puur administratief dus en wellicht voor hulpdiensten en pechgevallen handig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door Chris » do 10 apr 2014, 17:45

De L- en K-nummers worden in publicaties en persberichten wel gebruikt overigens. Met name de L-nummers lijken nog enige bekendheid te genieten gezien het feit dat ze vaak in de media verschijnen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Idee: Kleinere genummerde wegen?

Bericht door harry » do 10 apr 2014, 20:29

^^ En op omleidingsborden. Net als bij ons de N-nummers boven de 400. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie