Verkeersintensiteiten

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Verkeersintensiteiten

Bericht door Chris » di 06 jan 2015, 19:01

Ik heb het er al even met Palance over gehad; het is verstandig om bij verkeersintensiteiten van secundaire wegen en bij kunstwerken geen jaartal te vermelden, maar te schrijven 'dagelijks rijden xx voertuigen tussen....' Dit om te voorkomen dat artikelen verouderd lijken terwijl de intensiteiten op dit soort wegen in de praktijk nauwelijks wijzigt gedurende de jaren. Nu lijkt een intensiteit van 2012 nog actueel, maar als het vervolgens niet jaarlijks wordt geüpdate (en dat gebeurt sneller dan je denkt...) lijkt het verouderd terwijl de intensiteit op dit soort wegen weinig wijzigt en het inhoudelijk dus niet verandert, maar wel verouderd lijkt.

Dit geldt vooral voor buitenlandse artikelen, maar ik ben ook geneigd om dit toe te passen bij intensiteiten van Nederlandse aansluitingen, knooppunten en kunstwerken aangezien dit niet zo frequent wordt aangepast als van de autosnelweg-artikelen zelf.

Daarnaast is het handig om een standaard te hebben van de notatie van verkeersintensiteiten. Ik ben er zelf sterk voorstander van om intensiteiten af te ronden. Een intensiteit van '19.542 voertuigen per dag' suggereert een nauwkeurigheid die in werkelijkheid niet bestaat. Schrijf dan beter 19.500 of 20.000 voertuigen per dag, dat leest ook prettiger. Wegbeheerders zijn hier ook niet consistent in. Ik zou zeggen om op 100-tallen af te ronden bij minder dan 100.000 voertuigen per dag, en 1000-tallen daarboven. Dus geen '158.343 voertuigen' maar '158.000 voertuigen'.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: verkeersintensiteiten

Bericht door captain007 » di 06 jan 2015, 19:26

^^ Lijkt mij een goed voorstel. Ik zal er bij nieuwe artikels rekening mee houden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: verkeersintensiteiten

Bericht door Palance » di 06 jan 2015, 21:02

Hier ook - ik zal de pagina's die ik heb gevuld op termijn ook nog wel aanpassen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door RSK » do 10 dec 2015, 14:35

Voor wat betreft de verkeersintensiteiten een interessante opmerking: de gegevens van de Provincie Zuid-Holland zijn uitstekend in te zien via deze pagina. De eerste verbetering aan de website die ik heb kunnen ontdekken. :top:

http://staatvan.zuid-holland.nl/Paginas ... wegen.aspx
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door mavas » do 10 dec 2015, 14:56

^^ Wow! :schrikreactie: Ein-de-lijk. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door keokiracer » do 10 dec 2015, 17:23

De N206 telt tussen de A4 en het Lammenschansplein (Leiden) 43.000 voertuigen per dag op 1x2 (+busstrook) Afbeelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door RSK » do 10 dec 2015, 18:22

^^ Goed gevonden. En ik verbaasde me al over de 32.000 voertuigen op de N207 benoorden Alphen aan den Rijn, tevens op 2x1 plus busbanen. Dan valt zelfs de ruime 26.000 voertuigen op het 1x2-stuk van de N459 in het niet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 dec 2015, 20:13

Niet zo verbazingwekkend aangezien de N206 in Leiden vooral lijden is voor de weggebruiker. Het staat daar regelmatig vast.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door RSK » wo 30 dec 2015, 16:31

Ik heb onlangs navraag gedaan bij en daarop een overzicht ontvangen van de gemeente Rotterdam met intensiteiten voor de belangrijkste wegen. Dit zijn op het eerste gezicht met name de S-routes. De gegevens zijn van 2011, maar de intensiteiten zijn volgens zeggen sindsdien niet significant gewijzigd. Een vervolgvraag mijnerzijds leverde als antwoord op dat de informatie ook op de Wegenwiki geplaatst mocht worden, dus daar zal ik me binnenkort eens op storten. :)

Als voorproefje hier alvast de intensiteiten voor de belangrijkste oeververbindingen in de stad, zoals gezegd uit 2011:
  • Maastunnel: 61.000 mvt / dag
  • Erasmusbrug: 32.000 mvt / dag
  • Willemsbrug: 19.000 mvt / dag
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door RSK » ma 11 jan 2016, 12:58

Inmiddels de daad bij het woord gevoegd en alle artikelen over S-routes van gegevens voorzien. Het is soms nog best lastig aanduiden welk deel het betreft, ik hoop dat het voor de meeste wegen duidelijk is. Ik heb ook nog intensiteiten van wegen zonder S-nummer op het kaartje staan, maar die kan ik nergens verwerken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Chris » ma 11 jan 2016, 14:47

Goed :top:

Het updaten van intensiteiten is overigens een enorm karwei... In de Duitse artikelen staan soms nog intensiteiten van 2005, in Duitsland wordt elke 5 jaar een landelijk overzicht per wegvak gemaakt met de intensiteiten, de laatste was van 2010, en dit jaar moeten de cijfers van 2015 bekend worden. Het is het handigste om even te wachten en deze cijfers meteen te gebruiken.

Al ben ik geneigd te zeggen om bij niet al te belangrijke wegen te spreken van 'dagelijks rijden er' in plaats van 'in 2015 reden er' xxx voertuigen. Vaak verandert de intensiteit op niet al te belangrijke wegen maar weinig (honderdtallen), maar lijkt het met een jaartal erbij snel verouderd, terwijl het in werkelijkheid geen noemenswaardig verschil maakt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door RSK » ma 11 jan 2016, 14:57

^^ Ja, het actueel houden is een dingetje. Ik las over een van de S-wegen dat hij wellicht doorgetrokken zou worden naar de A13-A16, maar dat de minister daar in 2013 een besluit over zou nemen. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Chris » ma 11 jan 2016, 15:10

Daar stip je wel een interessant punt aan. Vaak zijn dat soort dingen op de pagina van de weg zelf wel actueel, maar als side-info op andere pagina's soms verouderd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door RSK » wo 15 jan 2020, 23:41

https://data.public.lu/fr/datasets/pch-comptage-trafic/

Op deze link ben ik een vrij uitgebreide set met verkeersintensiteiten in Luxemburg tegengekomen. De informatie is min of meer op uurbasis per dag beschikbaar voor de jaren 2016-'18, en het leek me an sich wel interessant om daar iets mee te doen. Ik heb de datasets inmiddels in Excel verwerkt. De dichtheid van de tellingen is karig vergeleken met Nederlandse begrippen, maar het geeft toch iets van een beeld. Er zijn ook cijfers van de meeste N-wegen en ruim 20 CR-wegen.

Het enige waar ik een beetje mee worstel, is wat nuttige en bruikbare info is. Ik heb een opzet voor een tabelletje geplaatst bij de A1. Het telpuntnummer leek me handig voor toekomstige referentie. Qua locatie lijken 'van en naar' uitwisselbaar met de dichtstbijzijnde plaats. Gaan we hier beter voor volledigheid of de kunst van het weglaten?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Rene » do 16 jan 2020, 10:36

Voor de A-wegen lijkt me dit prima.

Voor de overige wegen zou ik de info beperken tot de belangrijkste N-wegen. Dat zijn wegen uit de serie 1-19.
N-wegen met een hoger nummer en CR-wegen hebben een niet meer dan een lokale of hooguit regionale betekenis, waarvan ik me afvraag wat de toegevoegde waarde is op een Nederlandse wiki.
Zo hou je ook het onderhoud in de toekomst waarschijnlijk beter behapbaar.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Afrit13 » do 16 jan 2020, 18:28

^^ Wellicht is de N57 ook wel interessant?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Chris » do 16 jan 2020, 19:07

Qua secundaire wegen heeft het denk ik vooral toegevoegde waarde als er meer over te vertellen valt dan alleen een infobox en routebeschrijving. Ik zie dat er ook artikelen zijn aangemaakt van een aantal A-wegen in de UK die alleen een afritlijst en routebeschrijving hebben. Indien die niet aangevuld worden met minimaal geschiedenis en bij voorkeur ook met wat meer achtergrond dan 1 of 2 zinnen, heeft het m.i. weinig meerwaarde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Coen Tunnel » do 16 jan 2020, 19:28

Rene schreef: do 16 jan 2020, 10:36 Voor de A-wegen lijkt me dit prima.

Voor de overige wegen zou ik de info beperken tot de belangrijkste N-wegen. Dat zijn wegen uit de serie 1-19.
N-wegen met een hoger nummer en CR-wegen hebben een niet meer dan een lokale of hooguit regionale betekenis, waarvan ik me afvraag wat de toegevoegde waarde is op een Nederlandse wiki.
Zo hou je ook het onderhoud in de toekomst waarschijnlijk beter behapbaar.
N1 t/m N28 is het oorspronkelijke net, de nummers in de 30 zijn later toegevoegd en de nummers in de 50 zijn stedelijke routes, waarvan de N51 de voormalige A1 is (en de intensiteiten daarom best interessant zijn). En de intensiteiten van de N57, zoals Afrit13 noemt, zijn eveneens interessant.

De hoogte van het wegnummer zegt in Luxemburg niet bepaald iets, de N31 is bijvoorbeeld een vrij belangrijke weg die enkele relatief grote plaatsen verbindt. De N27 loopt door dunbevolkter gebied maar vormt best een lange route. Terwijl sommige wegen met een laag nummer relatief onbelangrijk zijn, kijk naar bv. de N8 en N14.

Op de site van Marcel staat het ook mooi uitgelegd:

National roads 1-7 and 11 form a spider-web evolving in clockwise order around the capital. The N1 is the old main road to Trier. There is no correspondence between the number of digits of a number and its importance: the N31 is a main road (west of the A13) but the N25 is of less importance than many CR roads. The N numbers over 31 are recent additions and are generally less important, but the N51 is a former motorway (M4/A1).

Het onderscheid tussen N1-N19 en alles daarboven is derhalve ook niet echt logisch.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Rene » vr 17 jan 2020, 10:25

Luxemburg is een klein land met veel kleine plaatsen. De meeste wegen zijn voor (inter)nationaal of bovenregionaal verkeer van weinig belang.
De wegen die wat dat betreft het meest van belang zijn, zijn de A-wegen en de wegen met de lagere nummers. Kijk maar op de kaart. Dat er boven de 19 wellicht hier en daar nog een enkele weg is die wel wat meer een verkeersfunctie heeft, is m.i. geen reden om daar heel veel effort in te steken. Tenzij er natuurlijk iemand is die daar heel veel zin in heeft om dat ook zo uitgebreid te blijven onderhouden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Vinny » za 18 jan 2020, 9:05

Ik vind de Avenue J.F. Kennedy anders wel een interessante weg. Helaas valt die dan niet in het lijstje...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Chris » do 28 jan 2021, 9:35

Ik zou willen voorstellen om 2020 over te slaan met het verwerken van de intensiteitgegevens als die bekend worden gemaakt. Door corona zijn de gegevens dermate niet-representatief dat we denk ik beter een jaar over te slaan (of misschien wel twee, afhankelijk van hoe 2021 zich ontwikkeld). Ik ben wel benieuwd wat dit doet in Duitsland en Polen omdat ze daar om de 5 jaar een volledig overzicht maken en 2020 was in beide landen weer zo'n censusjaar.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Rein » do 28 jan 2021, 9:38

Mij lijkt het juist wel interessant om die gegevens wel 'gewoon' mee te nemen, juist door de bijzondere omstandigheden. Maar dan zou het wel raadzaam zijn om er een (vaste) 'disclaimer' met uitleg/toelichting bij op te nemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Chris » do 28 jan 2021, 9:53

Ik denk dat je weinig interessants uit de data kan halen, als je meer wil weten over de verkeersimpact van corona heb je niks aan een jaargemiddelde dat waarschijnlijk ~10% lager ligt, dan wil je specifieke weken/datums en tijden uitzoeken. Dat is toch wel buiten de scope van de Wegenwiki.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door captain007 » do 28 jan 2021, 10:12

^^ Aan de andere kant zal de impact van covid sowieso effect hebben op 2020/2021 en misschien als na-effect door veranderd gedrag zelfs in 2022. Dan is het gewoon voor historisch overzicht wel interessant om dat te zien. Dan zet je gewoon in een voetnoot een opmerking waarom de waarden afwijken ten opzichte van de groei in de jaren daarvoor. Hoeft mijn inziens niet een probleem te zijn. Het is ook niet alsof het niet gebeurd is natuurlijk.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door sanderl » do 28 jan 2021, 12:28

Ik begrijp niet waarom je het niet zou opnemen en waarom het niet representatief zou zijn. Dat is je kop in het zand steken. Dit is gewoon de realiteit en dan kun je inderdaad altijd een toelichting als voetnoot opnemen. En waar gaat anders het overslaan ophouden? Dit gaat namelijk jaren effect hebben.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door waldo79 » do 28 jan 2021, 12:52

Vanuit een oogpunt van een degelijk naslagwerk zou ik 2020 gewoon opnemen. Wellicht dat als er meer concrete data of onderzoek bekend is, dat er nog een artikel gewijd kan worden aan de invloeden van covid op de dagelijkse verkeersstromen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Chris » do 28 jan 2021, 19:49

Ik bedacht het meer vanuit het oogpunt dat al die intensiteiten updaten erg veel en monotoon werk is. Van een paar duizend wegvakken de intensiteiten uit de INWEVA viewer ophalen, optellen en vervolgens invoeren in de wegenwiki bij de artikelen over de wegen, kunstwerken en eventueel aansluitingen en knooppunten. Dan moet het wel meerwaarde bieden. Dat heeft niks met 'kop in het zand steken' te maken, al is zo'n onnodige en weinig constructieve opmerking natuurlijk snel gemaakt vanachter het toetsenbord. Maar als iemand dat wil gaan uitvoeren, ga je gang...

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door sanderl » do 28 jan 2021, 19:57

Dan had je dat er bij moeten zetten en niet nu zo flauw gepikeerd gaan zitten doen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door waldo79 » do 28 jan 2021, 21:05

Met een beetje jij-bakken over en weer schiet het niet op :lol:
To the point: ik wil best een snelweg voor mijn rekening nemen, maar ik mis de handigheid om door die INWEVA heen te browsen en het dan ook nog fatsoenlijk in een tabel weer te geven.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersintensiteiten

Bericht door Attietattie » do 28 jan 2021, 21:49

Hier vinden ze ook dat de cijfers van belang zijn. ;)

https://www.verkeersnet.nl/mobiliteitsb ... dzakelijk/
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie