Wegnummerlijsten op de wegenwiki

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Wegnummerlijsten op de wegenwiki

Bericht door harry » vr 18 mar 2016, 22:23

Nu ik toch in Frankrijk zit :) , een vraagje over de Routes Nationales (N-wegen) in Frankrijk.
Ik weet dat er veel N-wegen zijn overgedragen aan de departementen. Zo ben ik vandaag bijvoorbeeld de D1091 tegengekomen, terwijl ik de N91 op de foto wilde zetten. :)
Maar kan ik ervan uitgaan dat een N-weg niet meer bestaat als hij niet op de wegenwiki genoemd wordt in de lijst op https://www.wegenwiki.nl/Route_Nationale?
Voor een aantal 4-cijferige N-wegen klopt dat in ieder geval niet, want ik heb er 2 op de foto (vrij recent) en in het hoofdartikel wordt de N9463 genoemd, terwijl er geen enkele boven de 844 in de lijst staan.
Maar zijn de lagere nummers compleet?
Zo niet, hoe kom ik er achter welke N-routes inmiddels helemaal zijn verdwenen en welke nog (deels) bestaan?

(Groeten uit Gap, F)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummerlijsten op de wegenwiki

Bericht door Pino » vr 18 mar 2016, 23:03

Viercijferige nummers worden vaak ingezet bij aanleg van bypasses of ander nieuw asfalt, als tijdelijk nummer van hetzij de oude weg (hangende overdracht daarvan aan het departement) hetzij de nieuwe weg in aanleg (nog incompleet, zodat het oude N-nummer er nog niet continue overheen kan lopen). In die zin bestaan ze nooit lang, maar ik vind ze vaak verrassend goed bewegwijzerd die nummers.

Op dat soort upgrade-projecten na is het sinds de grote decentralisatieronde van 2006 redelijk stil, dus ik neem aan dat de lijst op de Wegenwiki wel accuraat is op hoofdlijnen. Je kunt natuurlijk ook altijd op WikiSARA checken.

Goede reis nog !

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummerlijsten op de wegenwiki

Bericht door Vinny » vr 18 mar 2016, 23:46

Om heel eerlijk te zijn: je weet het in de praktijk nooit. De laatste decentralisatierondes hebben van de wegnummering in Frankrijk toch wel een beetje erg een puinhoop gemaakt. Je kunt als je concrete vragen hebt altijd het Sara-Forum gebruiken, en in Frankrijk is er ook streetview. Dan kun je een beetje ronddwalen bij potentieel interessante punten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegnummerlijsten op de wegenwiki

Bericht door waldo79 » za 19 mar 2016, 8:31

Wat betreft de Wegenwiki-lijst: die is voor Frankrijk heel lastig actueel te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegnummerlijsten op de wegenwiki

Bericht door Chris » za 19 mar 2016, 9:16

De 4-cijferige N-wegen zijn nog niet opgenomen op de Wegenwiki. Ik heb zelf de indruk dat deze nummers ook nog al eens tijdelijk zijn, bijvoorbeeld een bypass die nog niet helemaal compleet is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummerlijsten op de wegenwiki

Bericht door Vinny » za 19 mar 2016, 20:09

Vroeger was dat voor N nummers inderdaad zo: Een 1xxx nummer betekende: De weg is nieuw aangelegd en komt te vervallen als route xxx over het betreffende tracé gaat lopen en een 2xxx nummer betekende: De weg bestaat nog, maar wordt afgebroken of gedegradeerd als de nieuwe route (xxx) (volledig) voor het verkeer is vrijgegeven.

Mooi voorbeeld:
http://routes.wikia.com/wiki/Route_nati ... 7aise_1176
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegnummerlijsten op de wegenwiki

Bericht door Coen Tunnel » za 19 mar 2016, 23:31

Daar is ook een mooie actuele lijst te vinden met alle viercijferige N-wegen:

http://routes.wikia.com/wiki/Liste_actu ... 4_chiffres

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegnummerlijsten op de wegenwiki

Bericht door harry » zo 20 mar 2016, 20:07

Dank voor alle info!

Meestal bereid ik een reis niet precies voor, maar neem ik een afgedrukte lijst mee met wegnummers die ik "nog niet heb".
Ik heb het trouwens afgelopen week één keer gehad (ik geloof met de N85) dat mijn navigatie de weg een D-nummer gaf terwijl er overal nog het N-nummer te zien was (km-borden, wegwijzers).

De A-nummers had ik allemaal al gestreetviewd. Ik denk dat ik dat met de N-nummers ook maar moet gaan doen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie