Wiki-project

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » vr 31 dec 2010, 20:50

Chris schreef:Vraagje: is het mogelijk om in te stellen dat wanneer je op een externe link in de wegenwiki klikt hij in een nieuw venster/tabblad opent in plaats van in de bestaande pagina? Anders navigeer je steeds weg van de wegenwiki.
Gruwelijk irritant, van die websites die nieuwe vensters openen uit eigen beweging, omdat de beheerder van de site kennelijk vindt dat ik dat moet willen. Laat dat alsjeblieft aan mij, de bezoeker, over om zelf te beslissen, okay?
Wesso schreef:Maar misschien dat Juerd iets kan instellen...
Juerd weigert.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » vr 31 dec 2010, 23:13

Soms is het wel zo prettig om een extra scherm te houden om de bezoeker bij je eigen site te houden. Daarom gebruik ik ook nieuwe windows bij de externe links. Ik vind het niet erg dat bezoekers doorklikken, als ze maar op mijn site terugkeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Wesso » za 01 jan 2011, 0:44

Juerd schreef:Juerd weigert.
Computer says no :rofl2:
(Uitspraak van een typetje uit Little Britain)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » za 01 jan 2011, 23:19

Juerd schreef:Gruwelijk irritant, van die websites die nieuwe vensters openen uit eigen beweging, omdat de beheerder van de site kennelijk vindt dat ik dat moet willen. Laat dat alsjeblieft aan mij, de bezoeker, over om zelf te beslissen, okay?
Als het om pop-ups gaat, ben ik dat roerend met je eens. Zeker als het om reclame pop-ups gaat.

Maar dat ligt anders bij tabbladen. Ik zelf prefereer bij een extrene link een nieuw tabblad boven doorzwemmen in hetzelfde tabblad.
Ik vind phpBB dan ook gruwelijk irritant: bij een link aanklikken verdwijnt het forum steeds. Ik zie liever dat de link in een nieuw tabblad verschijnt.
Ik betwijfel of ik de enige ben die die mening ben toegedaan :?:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wiki-project

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 jan 2011, 12:06

Van mij mag dat ook wel in een nieuw tabblad. Klik je op een fotoserie van 100 foto's, en bekijk je die allemaal, dan kun je het forum niet meer terugvinden. Kun je weer opnieuw naar het forum gaan en de betreffende topic zoeken als je wil reageren. Dan heb ik toch liever een nieuw tabblad.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wiki-project

Bericht door Davy » zo 02 jan 2011, 12:24

Heb mij er ook aangemeld, en er ook al een paar kleine stukjes geschreven, oa over de Belgische N31...
Ik zal indien mogelijk wel nog bijdrages leveren, doch geen uitgebreide technische artikelen, daarvoor heb ik toch net iets te weinig kennis van zaken

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » zo 02 jan 2011, 12:51

Coen Tunnel schreef:Van mij mag dat ook wel in een nieuw tabblad. Klik je op een fotoserie van 100 foto's, en bekijk je die allemaal, dan kun je het forum niet meer terugvinden. Kun je weer opnieuw naar het forum gaan en de betreffende topic zoeken als je wil reageren. Dan heb ik toch liever een nieuw tabblad.
Als ik een site echt niet wil verlaten dan gebruik ik zelf vrijwel altijd de CRTL-toets bij het klikken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door mavas » zo 02 jan 2011, 13:24

daviedoff schreef:Heb mij er ook aangemeld, en er ook al een paar kleine stukjes geschreven, oa over de Belgische N31...
Ik zal indien mogelijk wel nog bijdrages leveren, doch geen uitgebreide technische artikelen, daarvoor heb ik toch net iets te weinig kennis van zaken
Ik had het al gezien. Ik was zo vrij om direct even wat aanpassingen te doen aan de wegenwiki-indeling en categorien toe te voegen. Graag zien we uiteraard meer toevoegingen van je. Alleen maak er dan wel leesbare artikelen van die de route volledig beschrijven en geschiedenis en toekomst beschrijven, maar ik ga er vanuit dat dat wel je doel is in de toekomst. :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wiki-project

Bericht door Via » zo 02 jan 2011, 13:27

Ik open links van alle websites eigenlijk in een nieuw tabblad met de rechtermuisknop. Vind ik wel zo makkelijk.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Kaaiman » ma 03 jan 2011, 21:51

Ik open vrijwel alle links in een browser met een klik van het scrollwieltje van mijn muis, dan open Firefox de betreffende link in een tabblad op de achtergrond. Scheelt ook weer geflits op je scherm, en terwijl je nog aan het lezen bent, wordt keurig de aangeklikte pagina geladen. Ik weet haast niet anders meer dan zo te navigeren. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wiki-project

Bericht door Via » wo 05 jan 2011, 11:57

Bedankt voor de tip, dat scheelt mij weer extra klikken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Wiki-project

Bericht door Seat Ibiza » do 28 aug 2014, 15:41

Ik heb 4 dagen geleden een account aangevraagd om de Wegenwiki te kunnen bewerken. Bevestigingsmail om mailadres te controleren heb ik ontvangen (en weer bevestigd). De vervolgmail (met daarin het wachtwoord) heb ik echter nog steeds niet ontvangen. Zou een van de beheerders even willen kijken hiernaar? Bvd!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » do 28 aug 2014, 15:44

^^ Ik heb je toegelaten. Excuses voor het wachten, sinds een softwareupdate krijgen de beheerders geen melding meer van nieuwe aanvragen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Wiki-project

Bericht door Seat Ibiza » do 28 aug 2014, 15:45

Dank voor de snelle reactie en geen probleem. Ik vermoedde al zoiets ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door mavas » ma 01 sep 2014, 18:50

Er heeft zich een opvallende gebruiker aangemeld: http://www.wegenwiki.nl/Gebruiker:Nettie_bakker
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » ma 01 sep 2014, 19:05

Kijk eens aan ;)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » ma 01 sep 2014, 22:35

Palance schreef:Soms is het wel zo prettig om een extra scherm te houden om de bezoeker bij je eigen site te houden. Daarom gebruik ik ook nieuwe windows bij de externe links.
Rene schreef:Maar dat ligt anders bij tabbladen. Ik zelf prefereer bij een extrene link een nieuw tabblad boven doorzwemmen in hetzelfde tabblad.
Ik vind phpBB dan ook gruwelijk irritant: bij een link aanklikken verdwijnt het forum steeds. Ik zie liever dat de link in een nieuw tabblad verschijnt.
Ik betwijfel of ik de enige ben die die mening ben toegedaan :?:
Coen Tunnel schreef:Klik je op een fotoserie van 100 foto's, en bekijk je die allemaal, dan kun je het forum niet meer terugvinden. Kun je weer opnieuw naar het forum gaan en de betreffende topic zoeken als je wil reageren. Dan heb ik toch liever een nieuw tabblad.
Deze wens heb je als *gebruiker*, en als gebruiker heb je de macht om een link in een nieuw tabblad te openen. Middelklik (bij sommige muizen is dat het wieltje), ctrl+klik, of rechtsklik en de juiste optie uit het menu kiezen.

Het is fout en uitermate hinderlijk als de beheerder van een website op de stoel van de gebruiker gaat zitten en namens de gebruiker gaat bepalen wat die moet willen. Het is verwarrend voor gebruikers die het concept van tabs en vensters nog niet goed snappen (vooral bejaarden) en irritant voor mensen die het wel snappen maar niet willen.

Als je als sitebeheerder ervoor kiest om dingen standaard in een nieuw tabje te laten openen (target=_blank), dan maak je normaal surfen binnen het bestaande tabblad juist weer heel moeilijk, en verpest je de voorspelbaarheid van je site. Dat je zelf zo'n ongelooflijke digibeet bent dat het middelklikken geen tweede natuur is, wil nog niet zeggen dat je bezoekers je bemoeizucht in hun gebruikspatronen kunnen waarderen. Ik denk dat ik ongeveer de helft in nieuwe tabs open en de helft niet. Dat is niet zozeer afhankelijk van de link, maar van waar ik mee bezig ben én de link, dus websitebouwers, jullie hebben geen idee wat ik wil, dus hou je aan de standaard: links openen daar, waar de bezoeker aangeeft dat 't moet komen.

En inderdaad, veel mensen weten dit niet. Dat ligt aan die mensen, die zonder rijbewijs de digitale snelweg betreden ("de digitale snelweg" is een stomme metafoor, maar nu eindelijk eens toepasselijk). Ze hebben geen idee waar ze mee bezig zijn, weten zelf niet eens goed hoe ze kiezen tussen surfen in dezelfde tab en een nieuwe, en het laatste waar ze mee geholpen zijn, is onvoorspelbaarheid door allerhande sites die van de norm afwijken.

Leesvoer: http://css-tricks.com/use-target_blank/

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » ma 01 sep 2014, 23:05

Ik vind de sites van de Telegraaf (dus ook het NoordHollands dagblad, etc) tegenwoordig erg hinderlijk. Als je in Chrome middelklikt dan opent hij dus GEEN nieuwe tab, maar wordt je alsnog geforceerd doorgestuurd binnen de reeds geopende tab. AAARGH !
Dus nu moet je rechts klikken en dan "Openen in nieuw tabblad". Dát is juist vreselijk irritant.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wiki-project

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 sep 2014, 23:23

^^ Misschien een andere browser gebruiken? Ik gebruik Firefox en ik herken het probleem helemaal niet bij de site van De Telegraaf.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » ma 01 sep 2014, 23:26

Rene schreef:Ik vind de sites van de Telegraaf (dus ook het NoordHollands dagblad, etc) tegenwoordig erg hinderlijk. Als je in Chrome middelklikt dan opent hij dus GEEN nieuwe tab, maar wordt je alsnog geforceerd doorgestuurd binnen de reeds geopende tab. AAARGH !
Dus nu moet je rechts klikken en dan "Openen in nieuw tabblad". Dát is juist vreselijk irritant.
Elke vorm van de keuze van de bezoeker tegenwerken is irritant. Ik ben het met je eens dat middelklik degraderen tot openen in hetzelfde venster minstens net zo irritant is als het "promoveren" van linksklik tot openen in een nieuw venster, en misschien wel irritanter.

Wat specifiek de Telegraafsite betreft, twee fantastische oplossingen:
1. Bezoek die site niet (aanbevolen).
2. Gebruik een plugin die je per site javascript laat blokkeren. Zelf gebruik ik daarvoor de Chrome-uitbreiding HTTPS Switchboard, die primair bedoeld is als privacybeschermer maar zich ook wel eens leent voor het op andere manieren prettiger surfbaar maken van een site. (Alleen geschikt voor gevorderden.)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » di 02 sep 2014, 6:36

Juerd schreef: Het is fout en uitermate hinderlijk als de beheerder van een website op de stoel van de gebruiker gaat zitten en namens de gebruiker gaat bepalen wat die moet
Het is zeker niet fout, dat is een mening en zeker geen vaststaand feit. Net als het al dan niet hinderlijk zijn. Soms is het juist wel hinderlijk als je link niet in een apart scherm opent.
Juerd schreef: Wat specifiek de Telegraafsite betreft, twee fantastische oplossingen:
1. Bezoek die site niet (aanbevolen).
:D
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » di 02 sep 2014, 13:24

Dat het een mening betreft, moge duidelijk zijn. "Het is" gaat niet altijd over feiten, bijv. "het is lekker" of "het is fout".

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door harry » di 02 sep 2014, 13:32

Juerd schreef:als gebruiker heb je de macht om een link in een nieuw tabblad te openen. Middelklik (bij sommige muizen is dat het wieltje), ctrl+klik, of rechtsklik en de juiste optie uit het menu kiezen.
Hoe doe ik dat op een iPad (met touch screen)? Ik heb de middelvinger geprobeerd :EE: maar dat werkt niet...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » di 02 sep 2014, 17:36

Link selecteren, je vinger er op houden, en in het dan volgende menuutje kiezen dat je wil openen op een nieuw tabblad. Simpel :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Kaaiman » ma 10 nov 2014, 12:35

Artikel N434 toegevoegd.

Het artikel N11 heb ik ontdaan van verwijzingen naar N11-west (en N11-oost is nu gewoon N11); de info over de RijnlandRoute heb ik verplaatst naar het N434-artikel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » ma 10 nov 2014, 13:13

Prima, Kaaiman.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wiki-project

Bericht door Wouter N14 » zo 04 jan 2015, 23:38

Wil iemand deze afbeelding plaatsen bij het kopje Maximumsnelheden in Italië:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bedankt :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » wo 18 mar 2015, 18:58

Er zit een Britse gebruiker op de Wegenwiki. Hij had al artikelen van alle Asian Highways gemaakt (vooral lijstenwerk). Maar ook een artikel over de A2 in Noord-Ierland. http://www.wegenwiki.nl/index.php?title ... did=166087

Echter in nogal brak Nederlands. Ik heb hem gezegd dat hij beter geen teksten via Google Translate kan plaatsen. Het is nog sneller om de gehele tekst zelf opnieuw te schrijven dan zulke beschrijvingen te gaan aanpassen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » wo 18 mar 2015, 21:35

Kan hij ze niet conceptueel aan jou doorsturen in het Engels?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » wo 18 mar 2015, 22:13

Ik ben geen Chris Translate. Als je een beschrijving van een weg wilt maken, kan je er het beste ook maar zelf naar gekeken hebben. Op die manier zie je ook meer de context ten opzichte van andere wegen, de geschiedenis en andere bijzonderheden.

Plaats reactie