Wiki-project

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » di 25 dec 2007, 14:07

doorntje schreef:^^ Ik heb even een logo gemaakt: Resultaat
Wat vinden jullie ervan?
Idee is leuk, kleuren niet.
Ik zou de wereld een ietsje lichtere kleur blauw/groen geven (maar ook niet té licht), en de combinatie symbool/tekst niet zwart maken, maar bijvoorbeeld wit.
Dan oogt het volgens mij al een stuk beter.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Wiki-project

Bericht door doorn » di 25 dec 2007, 15:14

Ik bedenk me nu opeens wat over die wereldbol, ik heb dat plaatje een van Internet gehaald en ik weet niet hoe dat zit met Auteursrecht,
Dus ik denk dat ik maar een andere Wereldbol moet zoeken waarvan ik zeker weet dat er geen auteursrecht op zit.

En nog even iets anders heeft Juerd al gereageerd?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wiki-project

Bericht door Ds79m » di 25 dec 2007, 17:25

Rene schreef:Wat denken jullie trouwens van een algemene uitvraag op het forum als we eenmaal de uitgangspunten hebben vastgesteld ?
Wellicht dat meer forumleden willen meewerken, en vele handen maken het werk lichter.
Ja, dat is wel een beetje de bedoeling. Ter vergelijking de Franse Wiki-Sara heeft 279 leden die eraan meegewerkt hebben. Nu zal een behoorlijk deel daarvan hooguit wat spelfoutjes hebben gecorrigeerd, maar met een mannetje of 5 kom je niet zo ver natuurlijk. Ik heb zelf tenminste niet zo heel veel tijd, en zou me voorlopig het liefst beperken tot bijv.een beschrijving van de Franse wegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » di 25 dec 2007, 18:54

Ik lees zojuist voor het eerst over deze wiki. Natuurlijk wil ik best meehelpen, maar ik ga eerst een weekje op vakantie :)

Persoonlijk denk ik overigens dat deze wiki heel veel kans van slagen zou hebben als bestaande sites gemigreerd werden. Het doet sommige auteurs wel pijn om hun "kindje" op zo'n manier los te laten, maar wegensitebeheerders: denk er eens heel goed over na -- wat is er nou mooier dan heel veel informatie bij elkaar, op een manier dat er meer mensen aan kunnen bijdragen? Zolang je zelf actief bent, kun je ingrijpen als je het ergens mee oneens bent, en als je zelf je interesse verliest (of dood gaat, hard maar reeel) kunnen anderen jouw werk voortzetten.

Vooral de informatie van autosnelwegen.nl zelf zou heel gemakkelijk met wat knip-en-plakwerk gewikificeerd kunnen worden.

Jullie kunnen mooi terwijl ik op vakantie ben (ik zal af en toe wel langskomen op 't forum) discussieren over of dit een goed idee is. Ik heb al een paar van zulke projecten geleid, en ik kan zonder te overdrijven zeggen dat die sites allemaal meer gebruikt worden dan voorheen.

Alvast 'n technische opmerking: http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/Begrippenlijst is dubbel onderhoud. Zet "[[Categorie:Begrip]]" onderaan een begrip-pagina, en dan wordt op http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/Categorie:Begrip automatisch een alfabetische lijst bijgehouden.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » di 25 dec 2007, 19:04

Oh, en blokkeer geen pagina's totdat het kalf verdronken is. Ik heb nu al de voorpagina en de begrippenlijst willen bewerken, en mijn motivatie voor vandaag is tot het absolute nulpunt gedaald doordat die mogelijkheid er niet was.

Soms is het inderdaad nodig om een pagina te blokkeren, maar daar moet je echt niet mee beginnen als je nog geen sterke indicatie hebt dat die noodzaak er inderdaad is. Alleen pagina's met juridische of politieke content zou ik blokkeren, alsmede pagina's die automatisch gegenereerd worden. De hoofdpagina en begrippenlijst vallen daar ver buiten. Veel wiki's gingen na enkele maanden dood, omdat ze te restrictief waren.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Wiki-project

Bericht door doorn » di 25 dec 2007, 20:41

^^ Juerd, de beveiliging is er af

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » di 25 dec 2007, 22:25

Door de wiki is mijn toetsenbord gebruik aardig toegenomen.

Op een normale vrije dag haal ik 20.000 - 30.000 keys, momenteel zit ik al op 60.000 keys vandaag.

Inmiddels heb ik wat meer snelwegen in Madrid ingevoerd.

M-11
M-12
M-13
M-14
M-21
M-22
M-23
M-30
M-31
M-40

De ene snelweg is langer dan de andere, sommige zijn maar een paar kilometer lang. Ik probeer ook informatie over verkeersintensiteiten, geschiedenis en toltarieven te vinden. Die vindt je uiteraard alleen in het Spaans, maar ik kom een eind.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » wo 26 dec 2007, 9:51

Juerd schreef: Persoonlijk denk ik overigens dat deze wiki heel veel kans van slagen zou hebben als bestaande sites gemigreerd werden. Het doet sommige auteurs wel pijn om hun "kindje" op zo'n manier los te laten, maar wegensitebeheerders: denk er eens heel goed over na -- wat is er nou mooier dan heel veel informatie bij elkaar, op een manier dat er meer mensen aan kunnen bijdragen? Zolang je zelf actief bent, kun je ingrijpen als je het ergens mee oneens bent, en als je zelf je interesse verliest (of dood gaat, hard maar reeel) kunnen anderen jouw werk voortzetten.
Je bedoelt het opheffen van de bestaande sites en toevoegen aan de wiki?

Noway :)

Ik denk dat je de wiki moet zien als aanvulling, niet als vervanging. De begrippenlijst bijvoorbeeld is zo'n nuttig voorbeeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » wo 26 dec 2007, 10:14

Ik blijf mijn eigen site ook gewoon handhaven.
Wel zal ik informatie uit de dossiers integreren in de wiki, daar waar het gaat om geschiedenisbeschrijvingen per weg.
Maar de dossiers blijven bestaan - daar heb ik volledige controle over wat er vermeld staat zonder dat anderen eraan kunnen rotzooien.
Er is al heel veel tijd in het nagaan van de wegengeschiedenisdata gaan zitten, weet je.

Iedereen mag wat mij betreft toevoegen aan de wiki wat hij wil, zolang het binnen het concept van de wiki past (informatie over wegen), maar ik wil op het internet wel een plek hebben waar 'mijn eigen dossiergegevens' zonder gemorrel van anderen beschikbaar blijven.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » wo 26 dec 2007, 10:39

Palance schreef:Noway :)
Rene schreef:Er is al heel veel tijd in het nagaan van de wegengeschiedenisdata gaan zitten, weet je.
Ik had niet anders verwacht, maar het viel te proberen.

We lopen hier aan tegen een klassiek schoolvoorbeeld van emotionele betrokkenheid met het eigen werk en wantrouwen jegens derden. Ik kan het heel goed begrijpen, maar ik vind het wel jammer. (Laat me overigens duidelijk zijn: dat wantrouwen is compleet gerechtvaardigd, er ZAL worden gekloot op iedere wiki, maar dat is zolang je gepruts makkelijk terugdraait steeds slechts tijdelijk een probleem.)

Het sluit een boel gebruiksmogelijkheden voor de wiki uit. Een voorbeeld: het is nagenoeg onmogelijk voor iemand om op de wiki de geschiedenis van 'n weg bij te gaan houden, als er al een site is die dat doet. Je loopt tegen auteursrecht aan, en dat je de allerbeste bron die je je kunt wensen, niet mag gebruiken. Je kunt alles zelf alsnog opzoeken (groots verspilde moeite - al dat werk is al een keer gedaan), maar de kans is groot dat het verhaal op hetzelfde neerkomt, en je alsnog een auteursrechtelijk probleem hebt: immers, feitelijke geschiedenis heeft niks met de auteurs te maken.

Idealiter bevinden feiten zich altijd op een wiki (of ander open medium), terwijl opinie, fictie, en ander creatief werk beter op eigen sites staan. Een uitzondering op deze regel wordt gevormd door productinformatie (en dergelijke), die om juridische redenen niet bewerkt moet kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Juerd op wo 26 dec 2007, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » wo 26 dec 2007, 10:48

Laat ik stellen dat ik in de beschrijving per snelweg veel van de info uit de dossiers op een plastische, lezenswaardige manier wil verwerken.
Maar de keiharde data op internet, daar wil ik graag de absolute controle over houden. En daarvoor is een wiki nu eenmaal minder geschikt.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » wo 26 dec 2007, 11:14

"nu eenmaal"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » wo 26 dec 2007, 11:31

Inderdaad, "nu eenmaal". Juist als jan en alleman er maar bij kan, is de kans groot dat der gekloot gaat worden. Dan heb je er ook een dagtaak aan om dat in de gaten te houden. Ik kies voor mijn site ervoor bepaalde informatie wel of niet erop te zetten, dan krijg je straks dat gezever van wat wel en niet moet. En als je alles dichttimmert om gerommel te voorkomen: Dan heeft een wiki toch geen zin. Nee dank je, ik hou ook liever de controle over mijn eigen site, informatieen alles wat erop staat. Het heeft me jaren gekost om de site te maken zoals hij nu is, dat ga ik niet aan anderen zomaar weggeven.

Daarnaast zijn de sites van mij, René, Mark, Harry en Christiaan al min of meer geïntegreerd: Er wordt volop naar elkaar verwezn op bepaald plekken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Wiki-project

Bericht door doorn » wo 26 dec 2007, 14:44

^^ Is het dan niet handig zoals bij de dossiers van Rene een klein stukje op de wiki te zetten, en onderaan te zetten: Voor het volledige artikel klik hier
Dan kan je site blijven bestaan en iemand die geïnterreseerd is klikt echt wel door!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wiki-project

Bericht door Ds79m » wo 26 dec 2007, 15:31

Ik denk dat de sites prima naast elkaar kunnen bestaan. René's dossiers zijn heel handig voor het antwoord op een vraag als "Wanneer is dat stuk van de A32 hier bij Steenwijk ook alweer omgebouwd tot snelweg," terwijl er in de Wiki juist meer leesbare artikelen kunnen komen met achtergrondinformatie over die weg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » wo 26 dec 2007, 16:58

Ik heb inmiddels een Categorie:Navigatiebox aangemaakt.

Verder heb ik nu één Spaanse sectie af, namelijk Snelwegen in Madrid

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » wo 26 dec 2007, 20:07

http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/A-1_%28Spanje%29

Het eerste echt grote artikel van mij. Was dit, afgezien van het ontbreken van wat illustraties, een beetje wat er voor ogen stond?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » wo 26 dec 2007, 23:44

Ziet er goed uit, Chris :blauweduim:

Zelf ben ik maar eens begonnen een slinger te geven aan de begrippenlijst.
Daarbij probeer ik me zoveel mogelijk op eigen bronnen te baseren (eigen verwoording), en zo min mogelijk op bestaande wikipedia-teksten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » do 27 dec 2007, 18:14

Op zich biedt een wiki ook de mogelijkheid om de knooppunten met configuratie in te verwerken.
Misschien dat Mark bij wil dragen ? Ik nodig hem in elk geval uit om hier mee te praten.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wiki-project

Bericht door Mark » do 27 dec 2007, 19:54

Allereerst bedankt voor de uitnodiging :)

Met een Wiki moet dat inderdaad goed mogelijk zijn, in ieder geval om te beginnen met de Nederlandse knooppunten. Wellicht valt hier dan ook wat meer achtergrondinformatie toe te voegen (in hoeverre dat mogelijk is natuurlijk). Ik doel hierbij dan op hoe het knooppunt tot stand is gekomen, en sommige knooppunten in ons land hebben een aardig rijke historie (KP Oudenrijn, KP Prins Claus Plein). Dit zal ook geen problemen opleveren met mijn site, omdat die wat algemener is gericht, en bovendien Engelstalig is.

En wellicht kunnen hier dan ook weer links worden toegevoegd naar Google Maps, en KMZ bestanden naar Google Earth.
Kortom, ik wil hier best aan meedragen :).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wiki-project

Bericht door Ds79m » do 27 dec 2007, 19:59

Rene schreef:Op zich biedt een wiki ook de mogelijkheid om de knooppunten met configuratie in te verwerken.
Misschien dat Mark bij wil dragen ? Ik nodig hem in elk geval uit om hier mee te praten.
Is er verder niemand meer bijgekomen die interesse getoond heeft?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » do 27 dec 2007, 20:48

Rene schreef:Ziet er goed uit, Chris :blauweduim:
Bedankt, ik heb inmiddels wat meer pagina's gemaakt volgens deze opbouw. Soms is het wel lastig genoeg tekst te krijgen bij die lange rij afritten, maar het is aardig gelukt. Ik vind zo'n pagina waarbij de afrittenlijst 2 keer zo lang is als de tekst ook zo stom staan.

AP-1
A-2
AP-2
A-3

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » do 27 dec 2007, 21:29

Ik ben inmiddels gestart met de Nederlandse A5.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » do 27 dec 2007, 21:44

Ik heb ook een doorverwijspagina gemaakt voor de A1

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » do 27 dec 2007, 23:12

Snelwegracer heeft de wiki gevonden en is her en der wat aan het toevoegen.

Neem nu deze weinig toegevoegde waarde:
Wegenwiki schreef:Verkeersregelinstallatie (VRI)

Verkeersregelinstallatie, of afgekort VRI, is een systeem dat het verkeer regelt op een verkeerskruising. In de volksmond wordt het ook wel een verkeerslicht of een stoplicht genoemd. Met een VRI bedoelt men niet alleen het verkeerslicht zelf maar ook de voertuigdetectoren, detectielussen en een regelsysteem daarvoor.

Verkeerslichten hebben over het algemeen drie lampen.

* Rood: Stop
* Geel: Stoppen indien mogelijk
* Groen: Doorrijden

In Nederland is het verplicht om bij groen door te rijden maar in België is dit echter niet zo. Daar mag men door groen heen rijden.


Verkeersregelinstallatie voor het OV

In België en Nederland kent men ook aparte verkeerslichten voor het openbaar vervoer.

Nederland
In Nederland bestaat het OV-verkeerslicht uit een vierkant met negen lampjes erin. Dit word ook wel een negenoog genoemd. Ook worden deze verkeerslichten worden vaak al vanuit de bus gestuurd.

* Twee rode lichtjes in een horizontale lijn: Stop
* Geel lampje in het midden: Stoppen indien het mogelijk is.
* Twee witte lampjes in verticaal of diagonaal lijn: Doorrijden

België
Het OV-licht in Belgie heeft meedere lampen. Vaak zijn niet alle lichten aanwezig.
Wat doen we hiermee ?

Het is niet de bedoeling dat de verkeersregels of onnozelheden als de kleuren van verkeerslichten in de wiki komen, wel ? :roll:

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Wiki-project

Bericht door doorn » do 27 dec 2007, 23:20

^^ Dan vond ik die pagina zoals die op mijn pagina stond toch beter,
Hoe is snelwegracer overigens aan deze url gekomen, dit topic is toch onzichtbaar voor hem?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » do 27 dec 2007, 23:27

De eerste 9 uur was dit subforum niet onzichtbaar, helaas.
Dat heb je zelf geconstateerd. Mijn foutje.
Waarschijnlijk heeft hij toen meegelezen...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wiki-project

Bericht door Mark » do 27 dec 2007, 23:29

Het forum was niet direct afgeschermd toen het werd aangemaakt, ik kon het ook nog even zien (maar niet reageren).

Heb trouwens een beginnetje gemaakt met hoe de knooppunten erop moeten komen:

http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/Knooppunt_Almere

Is het iets? Ik heb hier gebruikt gemaakt van de kaarten van René voor informatie. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen met kaartjes en dat soort dingen.
TOEVOEGING
René was me al voor zie ik

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » do 27 dec 2007, 23:42

Wat je ook schrijft, zorg er wel voor dat het feitelijkheden zijn.
Beter niets geschreven dan onjuistheden geschreven.

Zoals bijvoorbeeld de A30: die is in Almere over het tracé van de s106 gepland.
Knooppunt Almere is niet op doortrekking van de A27 gebouwd, ook al ligt er een groenstrook precies in het verlengde...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wiki-project

Bericht door Mark » vr 28 dec 2007, 0:12

Ah, ik ging ervan uit dat de A30 op de A27 ging aansluiten, en bij Almere dan verder zou lopen. In het vervolg dus wat minder op eigen intuïtie vertrouwen :).

Bedankt voor de correctie, en zal erop letten.

Plaats reactie