Wiki-project

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » wo 18 mar 2015, 22:15

Dan moet je zelf de materie induiken. Gelukkig vind je dat niet erg :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » wo 18 mar 2015, 22:27

Klopt, maar ik heb niet altijd zin om met bepaalde regio's bezig te gaan. Dat verschilt gewoon van tijd tot tijd. Soms maak ik een tijdlang alleen kleine edits, soms ineens een hele serie uitgebreide artikelen.

Sowieso wil ik alleen artikelen schrijven die meteen gebruiksklaar zijn. Geen beginnetjes, het team is daar gewoon te klein voor. Op de Engelse Wikipedia wordt zoiets wel vrij snel aangevuld, maar bijvoorbeeld op de NL Wikipedia zie je al dat beginnetjes ook na vele jaren niet tot nauwelijks aangevuld worden, laat staan in een kleiner project als de Wegenwiki. Dan kan zoiets snel een paar jaar blijven liggen. Het doel is ook niet om alles zo snel mogelijk gevuld te krijgen of zo veel mogelijk artikelen aan te maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » wo 18 mar 2015, 22:32

Hoe gaan we eigenlijk om met het sjabloon {{aanleg}} Afbeelding? Ik zie dat dit soms wordt gebruikt bij verbredingen. Het sjabloon is m.i. vooral bedoeld voor de aanleg van volledig nieuwe aansluitingen of trajecten, niet voor wegverbredingen waarbij er vaak nauwelijks wat aan de aansluiting wordt aangepast.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Jackbauer1350 » do 19 mar 2015, 1:06

^^ zoals de A12 bijvoorbeeld bij Wageningen en Oosterbeek. Bij Oosterbeek gaat dat viaduct vervangen worden maar Wageningen zie ik niet echt iets relevants. Alleen dat de N781 opnieuw geasfalteerd wordt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » do 19 mar 2015, 5:48

Chris schreef:Chris Translate.
:mrgreen:

Maar evenwel vind ik dat iemand die de Nederlandse taal niet machtig is, hoe goed bedoeld dan ook, niet zondermeer aan de Wegenwiki moet gaan sleutelen (of welke Nedelandstalige wiki dan ook).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » do 19 mar 2015, 9:55

^^ Mee eens.
@Chris: het aanleg-symbooltje enkel gebruiken bij nieuwbouw. Wat doen we met bijvoorbeeld de aanleg van een rotonde op een belangrijk kruispunt in het OWN?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Jackbauer1350 » do 19 mar 2015, 17:15

^^Dat is ombouw, zoals bijvoorbeeld de kruising bij Westerlee. Maar het is wel een wezenlijk zichtbare verandering aan de weg. De uitkomst is een totaal ander wegbeeld.

De N261 zou je in dat opzicht ook aanleg kunnen noemen want er ligt gewoon een compleet nieuwe weg met een totaal andere wegindeling dan voorheen.

De aansluiting Oegstgeest van de A44 is daarbij vergeleken dan weer een minder grote aanpassing. Dit betreft de aanpassing van één verbindingsweg van de aansluiting. De verbreding van de A1 bij Bunschoten is ook niet heel ingrijpend.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door captain007 » do 19 mar 2015, 21:46

Ik zou het alleen toepassen bij nieuwbouw. Nieuwe aansluitigen en knooppunten, etc. In het verleden hebben we het ook nog wel eens gebruikt voor grootschalige ombouwprojecten, maar eigenlijk zou dat ook niet thuis horen in een infobox.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door mavas » vr 20 mar 2015, 11:56

Chris schreef:Hoe gaan we eigenlijk om met het sjabloon {{aanleg}} Afbeelding? Ik zie dat dit soms wordt gebruikt bij verbredingen. Het sjabloon is m.i. vooral bedoeld voor de aanleg van volledig nieuwe aansluitingen of trajecten, niet voor wegverbredingen waarbij er vaak nauwelijks wat aan de aansluiting wordt aangepast.
Het "probleem" met het plaatje is dat deze "wegwerkzaamheden" afbeeldt in welke vorm dan ook. Het is exact gelijk aan het bekende verkeersbord op de weg, en dat verkeersbord wordt dus bij alle soorten werkzaamheden gebruikt op de weg, zowel kortdurende als jarenlange werkzaamheden. Daar zit het hem in waardoor deze op de wiki voor alle soorten werkzaamheden wordt gebruikt.
Ik denk dat als je wilt hebben dat het plaatje alleen bij nieuwbouw wordt gebruikt, dat je dan beter een ander soort plaatje kunt ontwikkelen met andere inhoud.

Je zou wellicht kunnen denken aan 2 verschillende plaatjes:
1 plaatje voor nieuwbouw
1 plaatje voor werkzaamheden
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wiki-project

Bericht door Wouter N14 » ma 23 mar 2015, 12:03

Misschien scheelt het ook om het symbooltje een zwarte ipv rode rand te geven zoals ook met het vri-symbool is gedaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Kaaiman » wo 25 mar 2015, 12:36

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » wo 25 mar 2015, 12:49

^^ Je kan dat direct verwijderen van Wikipedia.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Auteursrechten

Let op: materiaal dat alléén onder de GNU/FDL (GFDL) valt kan níet worden gebruikt in Wikipedia.

Wegenwiki heeft die licentie, en mag dus niet overgenomen worden op Wikipedia.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Kaaiman » wo 25 mar 2015, 12:54

Ik weet niet hoe dat moet. Komt het misschien omdat ik geen Wikipedia-account heb?

Overigens ben ik niet van zins er eentje aan te maken, dus als iemand anders even die pagina wil verwijderen...

Ik dacht trouwens dat ik een overlegpagina had aangemaakt op Wikipedia en daar had gemeld dat de tekst vrijwel 1:1 is overgenomen. Blijkbaar heb ik die pagina niet goed opgeslagen of is 'ie nadien weer verwijderd. :dontknow:

Opvallend dat er in de paginageschiedenis dit staat: "overgenomen vanaf http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/Secundaire_weg onder GFDL. Hoofdauteur http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/Gebruiker:Mavas".
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » wo 25 mar 2015, 13:39

De wegen van Wikipedia zijn ondoorgrondelijk. Lopen rare vogels rond daar.

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Wiki-project

Bericht door Tobias98 » wo 25 mar 2015, 16:59

Ik heb het geprobeerd door te geven, hopen dat men er nu ook wat mee doet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia ... d_20150325
https://nl.wikipedia.org/wiki/Secundair_wegenplan

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Wiki-project

Bericht door Tobias98 » wo 25 mar 2015, 20:33

De pagina is inmiddels al verwijderd. Nog meer bekende voorbeelden van plagiaat op Wikipedia vanuit de Wegenwiki? Dan wil ik die ook wel even laten verwijderen ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » wo 25 mar 2015, 21:19

Het gaat volgens mij niet zozeer om "plagiaat", als wel om het feit dat de wegenwiki en wikipedia verschillende doelgroepen hebben, en artikelen dus logischerwijs niet identiek zouden moeten zijn. Bovendien is het nadeel van overname van een artikel uit wiki X in wiki Y in jaar Z, dat in jaar Z+5 de kans groot is dat in de actieve wiki X er een heel ander verhaal staat dan in de veel gelezen wiki Y, maar dat die laatste dus een eigen leven gaat leiden.

Kortom: om inhoudelijke redenen moeten de wiki's elkaars inhoud niet willen kopiëren. Maar om er een auteursrechtendiscussie met termen als "plagiaat" van te maken, dat is onwenselijk.
Wie niet wil dat zijn teksten elders kunnen opduiken, moet natuurlijk in beginsel al niet op een GNU-FDL wiki publiceren.

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Wiki-project

Bericht door Tobias98 » wo 25 mar 2015, 21:45

Plagiaat is misschien inderdaad wel een iets te groot woord. Maar, het helpt nou ook niet bepaald lijkt me, dat wanneer jij aardig wat tijd in een artikel voor de (doelgroep van de) Wegenwiki hebt gestopt. En dat datzelfde artikel, waar jij zoveel tijd aan hebt besteed, een paar dagen later gewoon klakkeloos overgenomen is en op Wikipedia gezet is zonder enige bronvermelding. En dat hetgeen wat men op Wikipedia heeft gezet, wat in dit geval onder een GFDL-licentie valt, volgens hun eigen regels niet eens op Wikipedia mag en kan staan. Omdat de content niet overgenomen mag worden uit een bron die enkel onder de GFDL-licentie valt.

Je kunt inderdaad ook te ver gaan door elke gekopieerde alinea aan te geven, maar een gehele pagina lijkt me toch het melden waard. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » ma 06 apr 2015, 12:25

Alle state routes in California hebben nu ook een artikel. Ik was dat eigenlijk niet van plan, maar in die staat zijn al zoveel state routes hoogwaardig uitgebouwd dat ik de rest ook aangemaakt heb. Ik hou niet zo van half afgemaakte series op de Wegenwiki. Ik ben het niet van plan om dat voor alle staten te doen (in veel staten zijn de state routes weinig interessant) maar misschien wel voor andere staten waar al een grote basis is, of waar state routes landschappelijk / historisch interessant zijn. Wellicht Texas en misschien ook iets van Arizona of Colorado.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » vr 17 apr 2015, 12:55

Aan de hand van de website van Palance heb ik de Limburgse navigatiebox voorzien van flink wat voormalige N-nummers. Vermoed dat Limburg al in de jaren 1990 heeft gesnoeid in de nummers >400 B(

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door harry » vr 17 apr 2015, 16:03

waldo79 schreef:Vermoed dat Limburg al in de jaren 1990 heeft gesnoeid in de nummers >400
Niet meer dan andere provincies: er zitten wat gaten in de lijst van 1993 omdat enkele wegen al afgestoten waren of nooit provinciaal zijn geworden.
Maar toen ik in 2004/2005 begon met het maken van foto's van genummerde wegen, bestonden alle nummers uit de lijst van 1993 nog.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » vr 17 apr 2015, 19:41

Oké, neemt niet weg dat ze een plekje verdienen in de Wegenwiki.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door mavas » ma 02 jan 2017, 6:57

In een ander onderwerp las ik dit:
captain007 schreef:Daarnaast zijn Mark en ik sinds kort ook technisch beheerder van de wiki (staat los van de vereniging),
Wellicht had het fijn geweest als dit was gecommuniceerd door de eigenaar van de wiki. En met de nodige uitleg er bij.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » ma 02 jan 2017, 16:41

Maak je niet druk, alles is in goede samenspraak gebeurd. :top:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door mavas » ma 02 jan 2017, 19:17

Snap ik.

Maar wat gebeurt er nu concreet met de wiki? Blijft deze in je eigendom? Gaat deze naar de vereniging? Etc?

Graag even uitleg :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » ma 02 jan 2017, 19:22

De vereniging (zowel bestuur als ledenvergadering) krijgt geen inhoudelijke zeggenschap over de Wegenwiki. Ik blijf domeinhouder en een van de beheerders. Chris blijft de belangrijkste inhoudelijk beheerder.

Maar er is sprake van een grote verwevenheid in de gebruikersgroep en ik heb als eigenaar zoveel vertrouwen in de technisch beheerders van het Wegenforum dat zij ook het technisch beheer van de Wegenwiki mogen gaan doen. Daarmee zal de Wegenwiki veel beter beheerd kunnen worden dan dat ik dat zelf doe, en dat laatste is zeker in het belang van vele Wegenforummers die heel veel effort hebben gestoken in een goede vulling van de Wegenwiki. Voor hen is de continuïteit van de Wegenwiki met deze beheerders beter gewaarborgd.

eddydevries
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 15:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door eddydevries » wo 18 jan 2017, 16:09

Hopelijk is dit de juiste plek om het te vragen.

Op Wegenwiki (S106_(Rotterdam)) zag ik een paar "foutjes" die ik aan wilde passen ("John F. Kennedylaan" heet "John F. Kennedyweg" en de overgang tussen Stadionweg en John F. Kennedyweg ligt op de kruising met Noorderhelling).
Hiervoor moet ik me registreren via Gebruiker aanvragen.

Een van de eerste regels op die pagina:
Zorg ervoor dat u eerst de voorwaarden leest voordat u een gebruiker aanvraagt.

Maar als ik op "voorwaarden" klik, bestaat de pagina niet ("Deze pagina bestaat (nog) niet. Controleer de spelling van het adres. U kunt naar deze term zoeken in andere pagina's of de logboeken doorzoeken.")

Nu kan ik wel doorgaan en net doen alsof ik de voorwaarden heb gelezen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.

Kunnen jullie zeggen waar de voorwaarden staan?
Groeten,

Eddy de Vries
Den Haag

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » wo 18 jan 2017, 16:42

Ik heb de pagina toegevoegd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » wo 18 jan 2017, 18:09

eddydevries schreef:Op Wegenwiki (S106_(Rotterdam)) zag ik een paar "foutjes" die ik aan wilde passen ("John F. Kennedylaan" heet "John F. Kennedyweg" en de overgang tussen Stadionweg en John F. Kennedyweg ligt op de kruising met Noorderhelling).
De laan moet inderdaad een weg zijn, maar de overgang is zelfs nog oostelijker, namelijk bij de laatste VRI's waar de parallelweg van de Stadionweg aansluit, dat is nog iets oostelijker dan de Noorderhelling.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

eddydevries
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 15:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door eddydevries » za 28 jan 2017, 17:18

Palance schreef:
eddydevries schreef:Op Wegenwiki (S106_(Rotterdam)) zag ik een paar "foutjes" die ik aan wilde passen ("John F. Kennedylaan" heet "John F. Kennedyweg" en de overgang tussen Stadionweg en John F. Kennedyweg ligt op de kruising met Noorderhelling).
De laan moet inderdaad een weg zijn, maar de overgang is zelfs nog oostelijker, namelijk bij de laatste VRI's waar de parallelweg van de Stadionweg aansluit, dat is nog iets oostelijker dan de Noorderhelling.
Dat dacht ik eerst ook (dat lijkt mij logisch).
Maar op dat kruispunt zie ik via streetview het straatnaambordje "John F. Kennedyweg" recht tegenover de zijweg staan.
Als alleen "linksaf" zo zou heten, zou het bordje meer naar links hebben gestaan, of er zou een pijltje bij staan.
Hieruit haalde ik, dat de weg "voor de kijkers rechts" ook zo heet.
Bij het volgende kruispunt staat echter geen enkel straatnaambordje. Dus ook niet om mijn gedachte te controleren.......
Groeten,

Eddy de Vries
Den Haag

Plaats reactie