Wiki-project

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » za 13 mar 2010, 16:45

^^ Dank :)<>:

Ik vond het eigenlijk niet kunnen dat veel NL-artikelen al 500 - 2.000 keer bekeken waren zonder dat er enige informatie op stond. De Nederlandse snelwegartikelen hebben nu mijn hoogste prioriteit.

Het aanvullen van voornamelijk de geschiedenissecties lijkt me zeer interessant, je weet wat meer van de eerdere planvorming dan ik. Mijn tekst baseer ik voornamelijk op de dossiers op autosnelwegen.nl

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » za 13 mar 2010, 22:22

Inmiddels heb ik voor de A16 al wat 'voor-aangevuld': :arrow: http://www.wegenwiki.nl/A16_(Nederland)
Wat resteert zijn de routebeschrijving en de intensiteiten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » zo 14 mar 2010, 11:59

Het gaat gestaag vooruit met de Wiki. Keurige aanvullingen in het Nederlandse deel :blauweduim:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door mavas » zo 14 mar 2010, 17:26

Chris schreef:Ik vond het eigenlijk niet kunnen dat veel NL-artikelen al 500 - 2.000 keer bekeken waren zonder dat er enige informatie op stond.
Ik vond het ook niet kunnen, maar ik had altijd het idee dat iedereen op de wegenwiki er vanuit ging dat Rene die info zou vullen, en dat de overige gebruikers dan de wijzigingen zouden doen. Maar daar is het nooit van gekomen, zeker vanwege tijdsgebrek vermoed ik.

Ik doe nu trouwens ook wel eens wat aanvullingen voor de asw's, maar mijn prioriteit ligt nu vooral op de N-wegen, waarbij ik stap voor stap eerst alle provinciale wegen in Noord-Holland wil doen, en daarna die in Zuid-Holland en Utrecht. De N205 vind ik daarvan een goed voorbeeld, die voorlopig compleet is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » zo 14 mar 2010, 17:51

Tja, ik vond dat ik op mijn eigen site al het nodige had staan, en aangezien ik weinig zin heb om die sectie helemaal alleen te vullen, heb ik er tot op heden vanaf gezien. Inmiddels ben ik wel actief gaan meewerken aan de Nederlandse pagina's. De A16, A17, A18 en A20 heb ik inmiddels met mijn delen gevuld. Als anderen pagina's schrijven dan zal ik de puntjes op de Geschiedenisparagraaf zetten.

Wat ik pertinent NIET ga doen is de routebeschrijvingen en de intensiteiten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » zo 14 mar 2010, 23:29

Inmiddels ook de A22 ingevuld. De A27 komt later. Ik vind het voor vandaag mooi geweest.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » ma 15 mar 2010, 6:38

Komen er ook nog links naar de routepagina's van mijn site? Ik heb op een aantal pagina's al links naar de betreffende wiki-pagina's staan en gezien de snelheid waarmee momenteel die wiki gevuld wordt, ga ik de rest ook één dezer dagen linken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » ma 15 mar 2010, 9:25

Ik denk persoonlijk dat het niet meer dan reëel is dat er links komen naar jouw site, net zoals dat voor mijn site geldt.
(Maar je kunt ze natuurlijk ook zelf aanbrengen)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door mavas » ma 15 mar 2010, 10:01

Palance schreef:Komen er ook nog links naar de routepagina's van mijn site? Ik heb op een aantal pagina's al links naar de betreffende wiki-pagina's staan en gezien de snelheid waarmee momenteel die wiki gevuld wordt, ga ik de rest ook één dezer dagen linken.
Ik voeg onderaan elke autosnelwegenpagina een blok met links toe, naar:
- dossier rene
- routelijst autosnelwegen.net
- fotopagina harry

eventueel nog aangevuld met andere interessante links. Dan hou je alle externe links overzichtelijk bij elkaar. In de lopende tekst moet je namelijk zo weinig mogelijk externe links hebben, en gaat daar de voorkeur uit naar enkel interne links voor de overzichtelijkheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Kaaiman » ma 15 mar 2010, 11:54

Dat heb ik op de Drentse N-wegen en de pagina van de A37 ook steeds gedaan, helemaal onderin. :)

De pagina van de N853 bevat wat extra links, naar de officiële website, naar de tracéstudie en naar mijn fotoreportages van de aanleg.

Hmm, nu ik het zo lees moet de tracéstudie niet onder links, maar onder bronnen staan. Even veranderen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Palance » di 16 mar 2010, 7:01

Rene schreef:(Maar je kunt ze natuurlijk ook zelf aanbrengen)
Klopt (had ik zelfs even niet bij stilgestaan :oops: ), maar ik doe eigenlijk niks aan het wiki-project en wil niet gaan rommelen in andermans bijdragen (stel nu dat het eens fout gaat in layout enzo).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » vr 19 mar 2010, 14:45

Stel dat het fout gaat. Goed punt, want je lijkt representatief voor een grote groep mensen die niet bekend zijn met wiki's.

We moeten misschien wat actiever aangeven dat je hier niet bang voor moet (mag :P) zijn. Mensen die de wiki regelmatig bekijken, zullen de "recent changes" in de gaten houden en grove fouten snel opmerken en herstellen. En als je het zelf al hebt opgemerkt kun je het zelf herstellen, of melding maken van het probleem. Herstellen kan altijd, omdat elke oude versie van een pagina ook bewaard wordt. Op een artikelpagina kun je in het tabje "geschiedenis" alle vorige revisies terugzien en eventueel herstellen. Een heel fijne functie is dat de software niet alleen vertelt dát er iets is veranderd, maar ook uitzoekt en aangeeft wát er precies is aangepast.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » vr 19 mar 2010, 16:01

^^Bij de wegenwiki heb ik nog niet de neiging gehad om bewerkingen terug te draaien ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » za 27 mar 2010, 17:14

Wat denken jullie van deze pagina qua info en afbeeldingen? Het is vrij veel tekst, maar in elk geval geen triviale flauwekul. Ik heb deze pagina een beetje als pilot gebruikt. Omdat we in eerste instantie een Nederlandstalige wegenwiki zijn, dacht ik dat het handig is om de NL-artikelen wat meer afbeeldingen te geven dan die van andere landen (if any at all).

http://www.wegenwiki.nl/A50_%28Nederland%29

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » za 27 mar 2010, 17:47

Mij valt vooral de infobox op.

Ik vind de routelijstjes rommelig omdat de symbooltjes niet recht onder elkaar staan. Sowieso lees ik het afritsymbool als "afrit", waardoor er voor mijn gevoel "11: afrit Veghel" staat, terwijl dat toch "afrit 11: Veghel" zou moeten zijn. Op alle borden staat ook steeds het symbool vóór het nummer.

Naast elkaar:
Afbeelding Afbeelding

En ik vind groene symbooltjes niet passen bij Nederlandse wegen. Onze snelwegkleur is blauw, de tekstkleur op de wiki is zwart. Ik snap niet goed waarom de sjablonen met zwarte symbooltjes die ik ooit op de wegenwiki heb gezet nu in onbruik zijn geraakt, ten faveure van deze groene.
Laatst gewijzigd door Juerd op za 27 mar 2010, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Kaaiman » za 27 mar 2010, 17:50

Deze groene zijn SVG geloof ik, die andere niet.

Ik vraag me trouwens ook af waarom de wegnummerschildjes in die routelijst nu die SVG's van mij zijn. Die SVG's had ik enkel bedoeld voor bovenin. In lopende tekst kan dan gewoon een standaard boxje gebruikt worden zoals eerder.

Vermoedelijk zijn hierover bij het recente overleg wat misverstanden ontstaan?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » za 27 mar 2010, 17:54

Kaaiman schreef:Deze groene zijn SVG geloof ik, die andere niet.
Is zeker wel SVG. http://www.wegenwiki.nl/Bestand:Afritsymbool.svg http://www.wegenwiki.nl/Bestand:Knooppuntsymbool.svg

En ik had er sjablonen voor gemaakt. {{knooppunt|Ekkersweijer}} is toch mooier dan {{KP}} [[Knooppunt Ekkersweijer|Ekkersweijer]]... Je moet er altijd naar streven ook de code simpel te houden; daar zijn die sjablonen voor. Een patroon dat zich steeds herhaalt, hoort in een sjabloon thuis, in principe.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » za 27 mar 2010, 17:55

De volgorde afritsymbool-nummer, daar is niet eerder iets over besloten. Maar ik ga wel mee in Juerd's mening.
Of de afritsymbolen groen, blauw of zwart zijn vind ik eigenlijk bijzaak. Zolang ze maar een goede contrasterende kleur hebben.

Het gebruik van de kleine wegnummer-svg-tjes van Kaaiman in de infobox vind ik heel mooi :blauweduim:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » za 27 mar 2010, 17:56

Ik vind die routelijst van Juerd wel mooier. We zouden ook voor de zwarte symbooltjes kunnen kiezen, middels zoeken+vervangen in Word/Open Office kan je dat wel snel vervangen (het ene sjabloon vervangen door het andere).

Persoonlijk vind ik de svg files van de wegnummers veel mooier dan die wegnummers met kaders, omdat die kaders 1px zijn zijn ze eigenlijk buitenproportioneel, wanneer je nog een hele rits N-nummers gaat toevoegen wordt de infobox nogal rommelig. m.i. zouden de snelweg infoboxen alleen voorzien moeten worden van A-nummers, niet van N-nummers, tenzij het om knooppunten gaat met N-nummers of rijkswegen met een N-nummer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Rene » za 27 mar 2010, 18:01

Ik vind de foto's op de A50-pagina's wel mooi.
Maar ja, het zullen foto's uit eigen geleding moeten zijn van fotografen die er ook geen moeite mee hebben dat hun foto's public domain worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » za 27 mar 2010, 18:09

Overigens; bij de N-nummers zie ik dat er zwarte kaders worden toegevoegd. Die kaders worden niet weergegeven op de bewegwijzering.

Afbeelding

edit:

Zwarte knooppunt/exitsymbolen maken een pagina nogal eentonig qua kleur, juist omdat de tekst al zwart is. Misschien zijn die groene dan niet zo'n gek idee.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Kaaiman » za 27 mar 2010, 18:12

Klopt. Ik heb de rode schildjes een witte rand gegeven en de gele schildjes een zwarte rand. DIt om universeel toepasbaar te zijn, op wat voor achtergrond dan ook. Ga ik dus ook niet veranderen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » za 27 mar 2010, 18:19

Als ik deze twee vergelijk (los van de uitlijning van de KP/exit symbolen en nummers), vind ik toch het linker sjabloon een stuk rustiger. Op wikipedia storen mij al die N-nummers ook nogal. In artikelen over N-wegen kan zoiets wel, maar is het nuttig om voor artikelen over snelwegen alle N-nummers bij afslagen te vermelden? Ik vind persoonlijk van niet, mede omdat buiten de rijkswegen de N-wegen geen belangrijke functie vervullen (zoals bijv. de US Highways in de VS of de Bundesstraßen in Duitsland).

maargoed, that is one man's opinion...
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Wiki-project

Bericht door nielske1990 » za 27 mar 2010, 18:44

^^ In dat rijtje van de A50 staat afrit 7 als "Eindhoven-Centrum" maar volgens mij is dat toch echt afrit Helmond. :PP:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door mavas » za 27 mar 2010, 20:08

Chris schreef:Als ik deze twee vergelijk (los van de uitlijning van de KP/exit symbolen en nummers), vind ik toch het linker sjabloon een stuk rustiger.
Mijn discussie in deze draad http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=195&t=14556 is precies dezelfde discussie als waar jij het nu over hebt. Ben je inmiddels van mening veranderd? Of heb je de vorige discussie niet zo goed gevolgd?

Ben ook benieuwd of anderen nu ook van mening veranderd zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door Juerd » zo 28 mar 2010, 0:19

Rene schreef:Maar ja, het zullen foto's uit eigen geleding moeten zijn van fotografen die er ook geen moeite mee hebben dat hun foto's public domain worden.
Ho ho, GNU Free Documentation License is geen public domain he. (Even daargelaten dat PD in Nederland niet eens bestaat.) Een van de bepalingen is dat de oorspronkelijke auteur(s) vermeld moeten worden. Allemaal, als het er minder dan 5 zijn. Voor een fotograaf kan het een leuke manier zijn om enige bekendheid te verwerven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » wo 31 mar 2010, 15:24

Alle Nederlandse snelwegpagina's zijn nu gevuld. Voel je vrij om ze aan te passen, corrigeren en aan te vullen!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiki-project

Bericht door waldo79 » wo 31 mar 2010, 15:34

Die s in de rijstrookconfiguratie staat voor spitsstrook?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wiki-project

Bericht door Chris » di 06 apr 2010, 21:51

Ik heb in het paasweekend heel Portugal afgemaakt, inclusief alle 44 snelwegen en een volledige lijst van wegopeningen van 1944 tot 2012

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: Wiki-project

Bericht door brandsrus » wo 07 apr 2010, 16:45

^^ Chris, bedankt voor die tijd! Goede stukken om door te lezen!

Plaats reactie