Wegenwiki.nl

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » zo 29 apr 2018, 22:07

Pino schreef: zo 29 apr 2018, 15:13
Dit is een typisch Belgisch probleem, en de enige weg uit is aanpassen aan wat internationaal gangbaar is en wat de EU ook heeft voorgeschreven voor de notatie van buitenlandse plaatsnamen.
Heb je hier een bron voor? Want volgens mij heeft de EU dit helemaal nergens voorgeschreven.
Op 31 december 1974 besloot de Europese Conferentie van Transportministers om binnen Europa bestemmingen in een ander land aan te duiden op de wijze zoals die lokaal wordt geschreven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » ma 30 apr 2018, 10:32

^^ Dat is geen EU-organisatie, maar een overleg-orgaan dat onder de OESO valt. Dat verklaart in ieder geval waarom talloze zoektochten over EU-websites mij nooit een regel van deze strekking hebben laten zien. De bewuste tekst hier. Het betreft een voorstel om een aanbeveling op te nemen in wat uiteindelijk het Verdrag van Wenen 1978 zou worden. En die aanbeveling is ook precies zo in het verdrag opgenomen.

Maar goed, dit is dus niet meer dan een aanbeveling geworden, niet iets dat juridisch bindt. En hoewel ik de aanbeveling van harte ondersteun, blijft het ook de realiteit dat een aanzienlijk deel (ik vermoed zelfs een meerderheid) van de Europese landen deze naast zich neer heeft gelegd. Kortom, als opmerkingen op de Wiki dat Europese (of EU-)regels tot vermelding van het endoniem verplichten hierop gebaseerd zijn, moet de Wegenwiki gecorrigeerd worden.

Overigens erg apart dat deze aanbeveling er lijkt te zijn gekomen op initiatief van België. Zie pagina 137 van hetzelfde document. Dat verhaal over wat weggebruikers verwachten in een grensoverschrijdende situatie kun je toch niet met droge ogen ophangen zonder je te bedenken dat diezelfde verwachting ook rond je eigen taalgrens een flinke rol moet spelen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » di 01 mei 2018, 21:38

Het Verdrag van Wenen inzake wegverkeer stamt uit 1968.
Verder is het zo dat de aanbevelingen uit 1974 door vrijwel alle landen zijn overgenomen. Sommigen voegen daarnaast tussen haakjes het exoniem toe. België heeft zich er internationaal aan gecommitteerd, maar niet nationaal. Dan weet je dus achteraf niet WAAROM die regel is bedacht. Dan heb je lak aan de doelgroep van bewegwijzering, en gebruik je het vooral als een eeuwigdurend uithangbord van taalstrijd...
Ik heb overigens het bruine vermoeden dat het Belgische argument van die tijd ook een taalstrijd-argument was: de aanduiding Gand vanaf Parijs...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » di 01 mei 2018, 22:13

Rene schreef: di 01 mei 2018, 21:38 Verder is het zo dat de aanbevelingen uit 1974 door vrijwel alle landen zijn overgenomen. Sommigen voegen daarnaast tussen haakjes het exoniem toe.
Even kijken: het gebeurt NIET in Scandinavië (verwijzingen Flensborg in Denemarken, Köpenhamn in Zweden, Gøtaborg in Noorwegen) en Italië. Spanje doet braaf met zijn eigen regionale talen (kregen we ineens Galisisch A Coruña in de maag gesplitst), maar wat er aan verwijzingen naar buitenlandse plaatsen staat, is altijd exoniem. Frankrijk is een voorbeeld van een land dat endoniem tussen haken achter exoniem plaatst, maar in hun richtlijn staat heel duidelijk dat ze alleen zo beleefd als ze er op de borden geen extra regel voor nodig hebben. Plaatsen als Ventimiglia, San Sebastián en Barcelona, of het voor Alpentunnels gebruikte combinatiedoel Milan-Turin kunnen het vergeten (die laatste combinatie trouwens ook wanneer ze op afstandenborden van elkaar gescheiden staan). En dan moet de Balkan nog beginnen, zeg maar.

De Benelux, Duitsland en Zwitserland zijn de enige landen in West-Europa waar ik structureel buitenlandse plaatsen met tenminste ook een endoniem aangegeven zie staan. In België met de bekende kanttekening dat dat alleen voor internationale verwijzingen geldt. De Britten en Ieren zijn bij gebrek aan verwijzingen naar plaatsen in niet (tenminste tweetalig) Engelstalig gebied geëxcuseerd, evenals Portugal dat bij mijn weten nooit verder komt dan Espanha (overigens exoniem), maar dit is bepaald geen "vrijwel alle landen".

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » wo 02 mei 2018, 9:21

In Scandinavië zijn de verschillen niet zo groot natuurlijk. Daar gaat het vooral om bepaalde letters in de schrijfwijze, die landspecifiek zijn.

In Midden-Europa zie je dat de meeste landen met internationaal verkeer er op hun nieuwste bebording er wel degelijk aan voldoen. Op oude borden staat vaak nog het exoniem, maar op nieuwere borden zie je dat men het endoniem plaatst. Soms ook het endoniem tussen haakjes erachter, maar het gebeurt inmiddels wel. Italië is inderdaad zo'n bekende uitzondering.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » wo 02 mei 2018, 10:22

^^ Midden-Europa doet het heel redelijk ja. Wanneer ze tenminste niet tot het laatste moment een grensdoel bewegwijzeren, zodat je als buitenlander nog steeds vrij weinig koopt voor hun goede gedrag. Ik zou dan zeggen: liever een exoniem voor een internationaal herkenbare plaats dan een grensdoel (maar nog liever natuurlijk een endoniem voor een internationaal herkenbare plaats, maar ik vermoed dat de nodige landen in die regio dát niet willen).

Terug naar de wiki: jouw "vrijwel iedereen behalve België doet dit" ben je nu aan het bijstellen waarom deze en gene geëxcuseerd zou zijn voor het feit dat ze het toch niet of maar beperkt doen. Het punt dat er op de Wegenwiki gewoon veel te brede statements stonden over exoniemengebruik binnen Europa is daarmee wel bewezen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » do 03 mei 2018, 20:03

Er zit een wezenlijk verschil tussen België en de rest, namelijk dat België het intern niet WIL. Want taalwet. Belang wegebruiker secundair, belang activistische taalpuristen primair. Met opzet. Dat is echt wel uniek. In andere landen is het meestal gemakszucht of geld, maar geen opzettelijke taalpolitiek.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » do 03 mei 2018, 20:38

Pino schreef: di 01 mei 2018, 22:13verwijzingen Flensborg in Denemarken
Op nieuwe borden staat Flensburg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » do 03 mei 2018, 20:41

^^ Het is inderdaad uniek. Maar ik denk dat de "opzet" voor veel Belgen meer een "samenloop van omstandigheden" is:

1. De taalwet schrijft voor dat overheidsuitingen op grondgebied van taal X in taal X moeten zijn;
2. Wegwijzers zijn overheidsuitingen.

Bij het bepalen van 1 vond men wegwijzers te onbelangrijk om uit te zonderen. Dus moeten de diverse overheden zich houden aan 1 wegens 2, wellicht tegen hun zin.

Tot zover mijn theorie.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » do 03 mei 2018, 20:47

Ik had al aangegeven dat vergelijkbare situaties ook in Bosniē-Herzegovina op kleine schaal voorkomen en daarmee is aangetoond dat België niet uniek is. En ook daar is het opzettelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » vr 04 mei 2018, 0:16

^^ Hebben ze in Bosnië taalwetten, d.w.z. wetten die alle overheden op een bepaald grondgebied verplichten al hun uitingen in een bepaalde taal te doen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » vr 04 mei 2018, 15:53

Jazeker: aan beide zijden van de entiteitengrens komen in een zeer klein aantal gevallen verschillen voor. De talen aan beide zijden zijn vrijwel hetzelfde, maar het zit meer in de politiek van naamgeving van bepaalde plaatsen. Dat kan een continuïteitsprobleem opleveren in een zeer klein aantal gevallen, maar België is dus niet het enige land.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » vr 04 mei 2018, 23:50

^^ Je hebt nog niet expliciet antwoord gegeven op de vraag of er een taalwet achter zit. Een wet die ook voor andere uitingen (dan bewegwijzering) geldt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » za 05 mei 2018, 7:30

Is het relevant? Het ging erom dat er werd gesteld dat België uniek was met het probleem dat binnen de landsgrenzen verschillende benamingen bestaan voor plaatsnamen die aan een andee kant van een interne grens liggen, met contunuïteutsprobleem tot gevolg. En dat uniekzijn heb ik weerlegd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » zo 06 mei 2018, 15:10

Als je maar lang genoeg door gaat, verzin je voor iedere situatie wel iets dat nét een beetje afwijkt. En ja, er zijn hier mensen die geen ander doel hebben dan België neerzetten als de oerzonde van het bewegwijzeren. Zoniet in het algemeen, dan toch wel dat ze het als enigen niet begrijpen met taalgebruik doordat ze taalpolitiek boven het geleiden van ter plaatse onbekenden stellen.

Welnu, daar weet ik dan naast de Balkan nog wel een voorbeeldje van, namelijk het door menig Vlaming zo innig bewonderde Catalonië. Hoe een minuscule politieke meerderheid er daar steeds meer voor zorgt dat Spaans uit het straatbeeld moet verdwijnen ten gunste van een taal die voor maar een één op de drie inwoners van de regio de eerste taal is, vind ik persoonlijk vrij schokkend. Geen DRIP, omleidingsbord of toelichtend onderbord dat niet eentalig staat geschreven in deze taal waar toch maar weinig buitenstaanders iets mee kunnen (althans, ik kan het begrijpen door het 'terug te draaien' naar Frans of Spaans, maar dan weet je meteen dat je beter af was met direct Spaanstalig). Met de exoniemen gedragen ze zich dan weer heel redelijk, mede door sterk gebruik van grensdoelen op wegen naar Frankrijk, maar je zit hier tot aan je neus in de categorie "de weggebruiker is minder belangrijk dan de taalpolitiek."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 16 jun 2018, 18:28

De gebruiker Omaylie heeft een heleboel foutieve informatie ingevoegd, alle aanduidingen naar "meter" en "kilometer" waren gewijzigd naar meters en kilometers en bij afstanden was van de komma een punt gemaakt, lijkt op Engelse stijl. Ik heb de gebruiker geblokkeerd en alle wijzigingen teruggedraaid.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door keokiracer » za 16 jun 2018, 18:40

Opmerkelijk, het is een forummer: memberlist.php?mode=viewprofile&u=6916
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » za 16 jun 2018, 21:09

Chris schreef: za 16 jun 2018, 18:28 De gebruiker Omaylie heeft een heleboel foutieve informatie ingevoegd, alle aanduidingen naar "meter" en "kilometer" waren gewijzigd naar meters en kilometers en bij afstanden was van de komma een punt gemaakt, lijkt op Engelse stijl. Ik heb de gebruiker geblokkeerd en alle wijzigingen teruggedraaid.
Goed dat je hier altijd zo snel actie op neemt :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » zo 17 jun 2018, 11:42

Ik zit er over te denken om het artikel Europaweg te hernoemen. Volgens mij wordt de naam "Europaweg" niet tot nauwelijks gebruikt. Ik zou het liever Europese weg of E-weg willen noemen. Misschien weet iemand nog een betere naam? De officiële Engelse naam van UNECE is the international E-road network maar de Engelse naam of letterlijke vertaling daarvan is in Nederland volgens mij niet gebruikelijk. Op de NL Wikipedia houdt men vast aan de term "route" maar die wordt door UNECE niet gebruikt in de definities. E-weg, of volledig; Europese weg lijkt mij het meest voorkomend.

Thoughts?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mhkamp » zo 17 jun 2018, 11:47

Europese weg?

Dus als:
Europese weg 40.
Europese weg 314.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Lekkere Kwal » zo 17 jun 2018, 11:51

Pas na een paar zinnen had ik het door dat je een Europese route bedoelde en niet een lokale weg zoals die in Zoetermeer. Ik ben dan ook zeker voor een hernoeming, ik heb nog nooit iemand Europaweg horen noemen. Puur op gevoel vind ik dan E-route of Europese route eigenlijk beter passen dan een 'weg'.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » zo 17 jun 2018, 12:28

^^ Eens. E-nummers zijn in feite onderdeel van een routenetwerk, dus zou je het prima E-routes of Europese routes kunnen noemen. Er is wat mij betreft geen sprake van wegen als in N-wegen die onder één (of bij uitzondering twee) wegbeheerders vallen.

Waar de term Europaweg vandaan komt is mij niet duidelijk. Wellicht een germanisme van Europastraße, wat volgens de Duitse wikipedia de benaming is voor een E-route.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mavas » zo 17 jun 2018, 22:12

Na er even over nagedacht te hebben, vind ik Europese weg het beste.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » ma 18 jun 2018, 17:05

^^ Ik niet. Want:
Lekkere Kwal schreef: zo 17 jun 2018, 11:51vind ik dan E-route of Europese route eigenlijk beter passen dan een 'weg'.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mavas » ma 18 jun 2018, 17:10

In ieder geval zie ik liever geen afkorting gebruikt worden in de titel. Het idee van de grote Wikipedia vind ik wel goed, om alleen voluit geschreven begrippen te gebruiken.

Als je dat naar de wegenwiki door zou trekken, zou ik dan Europese weg, Europese route, of iets in die trant willen zien.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 18 jun 2018, 17:11

UNECE gebruikt specifiek de term "road" en niet "route" (the international E-road network). In spreektaal of als onderdeel van de tekst in het artikel zou het wel kunnen maar mijn voorkeur gaat ook uit naar Europese weg voor de titel.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Kaaiman » ma 18 jun 2018, 18:35

'Europese weg' lijkt mij ook de beste optie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Lekkere Kwal » ma 18 jun 2018, 18:50

Ik lees nu in hun verdrag dat men ook minimale eisen aan de weginrichting stelt, zodat het bijvoorbeeld niet langs onafgeschermde bebouwing mag lopen. Dat aspect zou op zich ook een reden kunnen zijn waarom ze het specifiek een road noemen, dat onderscheidt zich daarmee van street, net als weg/straat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » ma 18 jun 2018, 19:20

Alleen zijn de wegen of straten niet exact gedefinieerd, maar wel de (globale) routes. Derhalve dekken Europese routes toch beter de lading.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jun 2018, 19:32

^^ Omdat de landen zelf invulling kunnen geven aan het exacte verloop van de weg, zodat niet bij elk nieuw stukje snelweg een verdragswijziging nodig is. Uiteindelijk verloopt die route natuurlijk over wegen.

Plaats reactie