Wegenwiki.nl

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jun 2018, 19:34

Lekkere Kwal schreef: ma 18 jun 2018, 18:50 Ik lees nu in hun verdrag dat men ook minimale eisen aan de weginrichting stelt, zodat het bijvoorbeeld niet langs onafgeschermde bebouwing mag lopen. Dat aspect zou op zich ook een reden kunnen zijn waarom ze het specifiek een road noemen, dat onderscheidt zich daarmee van street, net als weg/straat.
Daar zijn uiteraard ook voldoende uitzonderingen op (dit is de E62 in Iselle in Italië); hoe strikt die eisen echt gehandhaafd worden vraag ik me af.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » ma 18 jun 2018, 20:06

Coen Tunnel schreef: ma 18 jun 2018, 19:32Uiteindelijk verloopt die route natuurlijk over wegen.
Soms kun je erover discussieren of het nog het predikaat 'weg' waard is :)

Maar evenwel blijven het routes. Er is geen Europese wegbeheerder o.i.d., daarom vind ik "Europese weg" geen correcte benaming.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 18 jun 2018, 20:13

In de meeste Europese talen is "weg" gebruikelijker dan "route". Op Wikipedia hebben de meeste Europese talen de naam van het artikel met iets van weg, het Nederlandse artikel op Wikipedia is één van de weinige die route gebruikt. Deens gebruikt beiden: europavejsrute.

E-route of Europese route kan natuurlijk wel in de inleiding vermeld worden als alternatieve benaming. In het artikel worden momenteel weg en route door elkaar gebruikt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Kaaiman » ma 18 jun 2018, 20:28

In 1950 speelde ook nog veel meer dan nu het idee van daadwerkelijk één doorgaande Europese weg per nummer, zonder allerlei gekke afslagen en meeliftende wegnummers. Eigenlijk dus zoals het nu nog is in landen die de E-nummers een prominente plaats hebben laten behouden in de wegnummering. België, Noorwegen en Denemarken bijvoorbeeld.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wouter N14 » ma 18 jun 2018, 23:12

Ik zie niet zo gauw waar de fout zit, maar in de infobox "Autowegen in Nederland" staan ook niet-autowegen zoals de N14 en de N44, bv. op de pagina van de A15. De pagina waar dit naar verwijst heet gewoon N-wegen. Kan dit hersteld worden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jackbauer1350 » di 19 jun 2018, 0:01

Ik heb in ieder geval de doorverwijzing in de kop van het sjabloon aangepast. Deze leidt nu naar het artikel autoweg. De N14, N44, N65 en N69 heb ik ook uit het sjabloon gehaald. Maar eigenlijk zouden alle drie-cijferige autowegen er bij moeten in het sjabloon.
Al is de lijst in het artikel autoweg ook niet meer up-to-date zo te zien. Dat vergt eerst nog even wat uitzoekwerk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jun 2018, 8:26

^^ En ongenummerde autowegen dan?

Veel van de genummerde autowegen zijn overigens ook maar deels autoweg, en niet over de volledige lengte.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jackbauer1350 » di 19 jun 2018, 11:33

Denk niet dat het veel zin heeft om ongenummerde autowegen in het sjabloon te zetten. De nummerschildjes zijn verkapte doorverwijzingen naar het betreffende artikel over die weg.
De meeste ongenummerde autowegen hebben geen artikel. Daarnaast wordt het sjabloon wel erg groot wanneer de ongenummerde wegen met straatnaam er in komen te staan.

Misschien is het nog wel beter om in de artikelen het sjabloon te vervangen door een tekstuele verwijzing naar het artikel "Autoweg".

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Peter » di 19 jun 2018, 11:50

Je kan natuurlijk meerdere rubrieken maken , die grotendeels doorverwijzen. Dan kan je dus losse overzichten maken van snelwegen, rijkswegen, provinciale wegen (ook de prov snelwegen), N-wegen, E-wegen, autowegen, S-wegen, etc. die grotendeels overlappen. Er zijn niet zoveel nummerloze autowegen van meer dan 1 km lengte overigens (daarbeneden wordt het noemen dubieus, meestal opritten in gemeentebeheer)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » di 19 jun 2018, 12:56

Palance schreef: ma 18 jun 2018, 19:20 Derhalve dekken Europese routes toch beter de lading.
Als we het over lading dekken hebben: het begrip "Europese" is ook dubieus, nu een aantal routes tot diep in Azië lopen. Het begrip E-weg (of E-route) is daarom iets beter.
Dat de E dan ooit ergens voor stond is minder relevant geworden.
Ook bij Nederlandse N-wegen leggen we (naar ik hoop) niet iedere keer uit wat die N oorspronkelijk betekende ("Niet-autosnel-")...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Peter » di 19 jun 2018, 15:28

Dus we hebben straks ook het E-songfestival ? 8-)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Afrit13 » di 19 jun 2018, 21:02

Je zou de kolom ook gewoon een- en tweecijferige N-wegen kunnen noemen. Zo krijg je toch een overzicht van die wegen en hoef je niet alle 3-cijferige wegnummers toe te voegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » zo 22 jul 2018, 8:40

Ik zie wel eens dat een artikel wordt leeggehaald en dan gekopieerd naar een nieuwe artikel. Dat is eigenlijk niet de bedoeling. Een pagina moet hernoemd worden, zo blijft de bewerkingsgeschiedenis en overlegpagina behouden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 25 jul 2018, 19:05

Ik heb de afgelopen tijd de artikelen van Latijns-Amerika verbeterd. Met name de landenpagina's zijn flink uitgebreid met een verbeterde inleiding en meer informatie over het wegennet, wegbeheer, geschiedenis, tol, wegnummering, wegklassen, etc. Zuid-Amerika is gereed, ik ben nu met Centraal-Amerika bezig.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door BABKay » ma 13 aug 2018, 19:45

Op pagina van de Duitse A3 staat in de 2e tabel van de verbreding Frankfurt - Würzburg bij het gedeelte Rohrbrunn - Haseltalbrücke "In aanleg tot medio 2018". Ik volg de verbreding ook op een Duits forum, en daar is mij al wel duidelijk geworden dat het nog ver van gereed is, maar er is geen officieel persbericht dat er vertraging is opgelopen. Het is inmiddels al wel medio 2018... Moet dit dan aangepast worden of niet?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 13 aug 2018, 20:05

Dat kan wel aangepast worden als duidelijk is dat het niet redelijkerwijs nog in 2018 gereed komt.

De term "medio" wordt gebruikt om het vindbaar te maken. Ik doe elke maand een veegactie op de Wegenwiki om projecten te vinden die die die maand of dit jaar gereed moeten zijn. Alleen op jaartal geeft veel te veel niet-relevante resultaten. Dan is het niet meer behapbaar. De term "medio" is namelijk bijna altijd gekoppeld aan een actueel project.

Dus als 2018 niet gehaald wordt, kan "medio 2019" ingevoerd worden.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door BABKay » ma 13 aug 2018, 20:23

^^ Ze zijn er nu wel druk bezig om het nog voor 2019 af te krijgen, maar zeker met de Rohrbuchbrücke verwacht ik dat dat niet meer gaat lukken (één brughelft moet nog voor een groot deel gebouwd worden). Ik denk dat ik er in eerste instantie maar "eind 2018" van maak.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » di 14 aug 2018, 18:14

Goede beslissing. Chris dan eventueel met een latere veegactie het jaartal aanpassen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 20:25

Ik heb de verkeersintensiteiten voor alle Belgische autosnelwegen geüpdate / toegevoegd. Er stond vrij vaak nog data van 2005-2007 in, sommige snelwegen (vooral Wallonië) hadden helemaal geen intensiteiten. Ik heb de tekstvorm daarbij ook vervangen door een tabel, ook makkelijker te lezen voor buitenlandse bezoekers.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mavas » za 25 aug 2018, 20:34

Mooi! Klopt het dat er van de N5 of E420 in België geen intensiteiten zijn? Jammer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 20:36

Het bestand wat ik heb gevonden heeft alleen intensiteiten van A/R wegen en een paar B-wegen. De enige die daarbij ontbreekt is de R5 bij Mons. De N5 zit daar niet bij maar andere delen van de E420 wel (R9 en A54).

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door vynkce » ma 27 aug 2018, 11:22

Super :top:

Van de E34 (expresweg) zijn overigens ook waarden op te vragen ter hoogte van Assenende, Eeklo en Maldegem. Je dient dan hoofdrijbaan "niet-snelweg" te selecteren. Gelijkaardig kunnen ook veel waarden van de R4 en N31 opgevraagd worden en enkele waarden van bijvoorbeeld de N16.
http://indicatoren.verkeerscentrum.be/v ... ator/index

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Kaaiman » do 01 nov 2018, 9:51

Verzoek om in de Lijst van wegenprojecten in Nederland afgeronde c.q. opengestelde projecten voortaan niet van de lijst af te voeren, maar in de kolom Status gewoon 'opengesteld' neer te zetten. Een aantal wijzigingen heb ik om deze reden teruggedraaid en met terugwerkende kracht van status opengesteld voorzien.

Gedurende het jaar is dan met de sorteerfunctie goed te zien welke projecten zijn opengesteld en aan het begin van het nieuwe jaar kan dan over het voorgaande jaar eenvoudig een jaaroverzicht gemaakt worden. Dat overzicht zou bijvoorbeeld in een blogpost of aparte pagina vermeld kunnen worden. Zodra het jaaroverzicht is verwerkt, kan de lijst natuurlijk weer worden opgeschoond. :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » za 03 nov 2018, 20:43

Dank voor de aanwijzing.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door keokiracer » zo 11 nov 2018, 23:31

https://www.wegenwiki.nl/Richtlijnen_voor_artikelen
Hier staat onder het kopje bronvermelding een grammaticafout die ik niet mag aanpassen want geen rechten; ten alle met te allen zijn.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » ma 12 nov 2018, 0:21

"Te alle" loopt qua uitspraak niet; vrijwel niemand spreekt het zo uit. De tussen-n is in het spraakgebruik normaal. Voorkomen moet worden dat op dit soort punten de Wegenwiki uitblinkt in archaïsch taalgebruik dat alleen Neerlandici van het Genootschap Onze Taal wat zegt. Ik heb de hele woordvolgorde daarom omgegooid.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Egbert » ma 12 nov 2018, 7:21

Rene schreef: ma 12 nov 2018, 0:21 "Te alle" loopt qua uitspraak niet; vrijwel niemand spreekt het zo uit.
Gaan we tegewoordig foneties opschrijven?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Lekkere Kwal » ma 12 nov 2018, 9:56

Ben zelf een behoorlijke taalpurist maar dit is naar mijn idee een voorbeeld waarbij de correcte vorm niet veel uitmaakt en/of toevoegt. Er staan alleen al op dat lemma enkele andere bekende fouten ('en' na een komma bijvoorbeeld, dan een persoonsvorm na een komma twee zinnen later, de zin daarna heeft niet eens een persoonsvorm) en dat mag naar mijn idee best op een Wiki. Ik vind het zelf belangrijker dat de informatie up-to-date is en niet dingen bevat als 'in 2017 zal aangevangen worden' wat ik dan eind 2018 lees. Vooral op Wikipedia komt dat veel voor.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 12 nov 2018, 14:43

Lekkere Kwal schreef: ma 12 nov 2018, 9:56Ik vind het zelf belangrijker dat de informatie up-to-date is en niet dingen bevat als 'in 2017 zal aangevangen worden' wat ik dan eind 2018 lees. Vooral op Wikipedia komt dat veel voor.
Voel je vrij om te melden als je zoiets tegenkomt. We hebben een werkwijze om dat soort dingen te voorkomen maar soms glipt er wat doorheen. Ik kom het zelf maar weinig tegen overigens.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » ma 12 nov 2018, 20:27

keokiracer schreef: zo 11 nov 2018, 23:31 https://www.wegenwiki.nl/Richtlijnen_voor_artikelen
Hier staat onder het kopje bronvermelding een grammaticafout die ik niet mag aanpassen want geen rechten; ten alle met te allen zijn.
Ik kende die pagina niet, maar ik zie daar nu iets staan wat ik een beetje raar vind staatn:
Bronvermelding
Bronnen van overheidsinstanties hebben altijd de voorkeur boven algemene nieuwsmedia. Zeker het gebruik van vaak inaccurate media als nu.nl dient zoveel mogelijk vermeden te worden.
Dat de bron accuraat hoort te zijn lijkt mij evident, maar waarom specifiek nu.nl moet worden genoemd is mij een raadsel. Ik kan nog wel meer media noemen die niet altijd accuraat zijn, en ook nu.nl heeft lang niet altijd ongelijk. Deze tekst lijkt mij dus eerder een persoonlijke mening dan een voldongen feit. Dat voorbeeld kan best weg worden gehaald.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie