Wegenwiki.nl

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 12 nov 2018, 20:34

Dat zijn van die artikelen uit de beginjaren van de Wegenwiki. Daar kan wel een en ander aan geüpdate worden. Omdat het geen echte inhoudelijke pagina's zijn wordt er vaak jarenlang niet naar gekeken.

Voor wat betreft de Nederlandse artikelen worden in de praktijk vooral persberichten gebruikt als bron, en niet algemene nieuwsberichten. Dat stukje over nu.nl kan wel weg.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jackbauer1350 » wo 14 nov 2018, 22:53

Volgens mij klopt deze zin in het artikel over knooppunten niet:
Het eerste knooppunt waarbij beide verbindingen ongelijkvloers waren was het knooppunt Burgerveen dat in 1961 werd opengesteld.
Het oorspronkelijke knoooppunt Gouwe, ook een splitsing, lag er toch al eerder dan 1961? Althans op de kaart uit 1958 op topotijdreis is deze al aanwezig. En ook het knooppunt met de Waterlinieweg, met de enkelenbocht, bestond toen al.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » wo 14 nov 2018, 23:28

Klopt. En zelfs knooppunt Ridderkerk(-zuid) was al voor 1961 omgebouwd van kruispunt naar knooppunt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 16 nov 2018, 20:46

Ik heb het artikel Bundesverkehrswegeplan 2030 geschreven. Dit is een overzicht van alle Autobahnprojecten en hun status in het BVWP.

Dit artikel vervangt het oorspronkelijke artikel "Lijst van wegenprojecten in Duitsland", dat gebaseerd was op wat achteraf een eenmalig plandocument uit 2011 bleek. Bovendien was dit artikel erg bewerkelijk. Het nieuwe artikel vereist in principe geen aanpassingen. De actuele status van de projecten is terug te vinden in de individuele artikelen over de betreffende wegen. Het blijkt erg bewerkelijk te zijn om zowel het inhoudelijk artikel als een overzichtslijst accuraat bij te houden.

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jeff » di 04 dec 2018, 14:33

Wie edit deze kleine typo van 4 jaar:

Artikel: https://www.wegenwiki.nl/A9_(Letland)
A9, Letland
De autoceļš A9 is een galvenā ceļš in Letland. De weg vormt een oost-westroute vanaf de hoofdstad Rīga naar de westelijke havenstad Liepāja. De weg is niet bijzonder hoogwaardig uitgebouwd en is een reguliere hoofdweg. Er liggen amper grotere plaatsen op de route. De A10 is 198 kilometer lang[1].
2) Daarnaast staan veel A-wegen van Letland niet op de losse doorverwijzingspagina (of ik heb te weinig koffie gehad, kan ook :p )
Voorbeeld: A6 (doorverwijspagina) mis ik de A6 van Letland.

Dank voor de moeite alvast :)<>:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » di 04 dec 2018, 15:42

^^
2) Aan de koffie ligt het niet, er ontbraken inderdaad wat doorverwijzingen. Ik heb ze toegevoegd. :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » di 04 dec 2018, 18:26

Jeff schreef: di 04 dec 2018, 14:33 Wie edit deze kleine typo van 4 jaar
Wat let je om het zelf te doen? Dat is nou juist het idee achter een wiki;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jeff » di 04 dec 2018, 21:14

@Wesso: Dank! ik heb de wijzigen gezien.

@Palance: Ik kon daar geen wijzigingen aanbrengen, vandaar dat ik het in dit draadje gemeld heb ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » di 04 dec 2018, 21:16

Je kan wel een accountaanvraag doen, dan kan ik je goedkeuren.

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jeff » wo 05 dec 2018, 11:45

@Chris: Dank (2x). Ik heb de aanvraag gedaan en zag dat je deze hebt goedgekeurd.

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jeff » wo 12 dec 2018, 10:16

Is er voor de Wiki nog ergens een to do lijstje van nieuwe pagina's met wegnummers die gemaakt moet worden?

Voorbeeldje: Ik zag dat bij de secundaire wegen lijst van Letland (P-xxx) zo goed als ontbreekt

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 12 dec 2018, 10:21

Van de meeste Europese landen zijn artikelen over autosnelwegen en de nationale wegen, maar artikelen over regionale wegen ontbreken grotendeels.

Het probleem van dat soort wegen is ook dat er meestal weinig meer over te zeggen valt dan de route en lengte. Er is vaak vrijwel geen geschiedenis van bekend.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » do 13 dec 2018, 20:34

Als er weinig zinnigs over te zeggen valt, laat het dan maar na om überhaupt tijd te besteden om een artikel eraan te wijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » do 13 dec 2018, 21:11

https://www.wegenwiki.nl/Routenummer

Onderaan dit artikel staat een sjabloon met de historische nummeringsystemen van Nederland. Dat zijn een aantal mooie artikelen, maar er ontbreken nog twee;

* Wegnummering op de bewegwijzering 1976
* Provinciaal Routenummerplan 1992

Het zou waardevol zijn als die artikelen ook ingevuld kunnen worden.

En ik vraag me ook af of we een artikel kunnen maken over de Franse routes impériales van 1811 die indertijd tot in Nederland verliepen. Volgens mij was dat de eerste routenummering in Nederland: https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des ... es_de_1811

Pino heeft in 2008 al eens dit artikel geschreven: https://www.wegenwiki.nl/Routes_Imp%C3%A9riales

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » do 13 dec 2018, 22:34

^^ Ik kom zo snel op de volgende RIs binnen onze landsgrenzen (verwerking op Wegenwiki en in kaartjes laat ik aan anderen):
- RI 2 [Paris - Brussel - Antwerpen -] Zundert - Utrecht - Amsterdam
- RI 19 Breda - Nijmegen - Arnhem - Groningen - Delfzijl
- RI 58 [Brussel-Leuven -] Maastricht - Aachen
- RI 61 [Brugge -] Sluis - Breskens
- RI 64 [Antwerpen - Turnhout -] Budel - Weert - Roermond
- RI 65 [Kapellen -] Putte - Bergen op Zoom - Rotterdam - Den Haag - Haarlem
- RI 66 Venlo - Nijmegen
- RI 67 [Tongeren - Hasselt -] Eindhoven - Den Bosch - Zaltbommel
- RI 86 [Basel - Strasbourg - Lauterbourg - Mainz - Koblenz - Köln -] Kranenburg - Nijmegen
- RI 202 Amsterdam - Haarlem - Alkmaar - Den Helder
- RI 203 Amsterdam - Deventer - Denekamp [- Münster - Hamburg]

Veel spul dat je kunt matchen met de vroege rijkswegennetten en uiteindelijk het skelet van ons hoofdwegennet. Al heeft de Belgische afscheiding het belang van een paar RI's weggenomen. Als ik het zo nalees, verbaast het me eigenlijk dat de verbinding Nijmegen - Venlo niet verder loopt naar Roermond (aansluiting RI 64), Maastricht (aansluiting RI 58) of Luik (aansluiting RI 3) - het is zo'n doodlopend stuk weg zo en uiteindelijk staat de hele route langs de oostelijke oever van de Maas bekend als de Napoleonsweg. Maar het staat toch echt zo in de lijsten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 dec 2018, 0:10

Pino schreef: do 13 dec 2018, 22:34Als ik het zo nalees, verbaast het me eigenlijk dat de verbinding Nijmegen - Venlo niet verder loopt naar Roermond (aansluiting RI 64), Maastricht (aansluiting RI 58) of Luik (aansluiting RI 3) - het is zo'n doodlopend stuk weg zo en uiteindelijk staat de hele route langs de oostelijke oever van de Maas bekend als de Napoleonsweg. Maar het staat toch echt zo in de lijsten.
De Napoleonsbaan is tussen Venlo (Blerick) en Ittervoort juist op de westoever gelegen. Geen idee wat de hoofdroute tussen Nijmegen en Venlo was. De route over de westoever bediende Grave, Cuijk en Boxmeer maar kwam daarna door leger gebied, de route op de oostoever bediende Gennep en Arcen. In later tijden was de route op de oostoever duidelijk belangrijker; de N271 was vroeger beter uitgebouwd dan de route op de westoever, uiteraard tot de A73 gebouwd werd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » vr 14 dec 2018, 8:44

Je hebt natuurlijk gelijk over de Napoleonsbaan voorbij Venlo. Ben er vrij zeker van dat de hoofdroute Nijmegen-Venlo oorspronkelijk over de oostoever liep. Dat is ook een route met langere rechte stukken. Beide steden liggen ook op de rechteroever - al geldt dat natuurlijk ook voor Venlo-Roermond waar de hoofdroute toch echt links liep.

Plaatsen als Boxmeer en Cuijk (weet niet hoeveel die toen voorstelden) waren bediend met hulp van RI 19. En zoals je zegt kwam je ten zuiden daarvan uit in de wildernis van de pas later ontgonnen Peel.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Lekkere Kwal » vr 14 dec 2018, 10:40

Chris schreef: do 13 dec 2018, 21:11 En ik vraag me ook af of we een artikel kunnen maken over de Franse routes impériales van 1811 die indertijd tot in Nederland verliepen. Volgens mij was dat de eerste routenummering in Nederland: https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des ... es_de_1811
Pino schreef: do 13 dec 2018, 22:34 ^^ Ik kom zo snel op de volgende RIs binnen onze landsgrenzen (verwerking op Wegenwiki en in kaartjes laat ik aan anderen):
Wikisara heeft alleveel RI's beschikbaar als kaartje en beschrijving, zoals bijvoorbeeld RI 2:
Afbeelding

Zie voor de links hier. Edit: jammer genoeg hebben ze RI 66 niet, ik zal kijken of ik daar wat meer over kan vinden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » vr 14 dec 2018, 12:16

Lekkere Kwal schreef: vr 14 dec 2018, 10:40 Wikisara heeft alleveel RI's beschikbaar als kaartje en beschrijving, zoals bijvoorbeeld RI 2:
Mooi! Maar als je ziet hoe ze een poging hebben gewaagd om RI 2 door Amsterdam Zuidoost heen te geleiden, zie je dat het ook wel wat beperkte waarde heeft. Volgens mij liep de oude route Amsterdam Centrum - Abcoude (waar een zichtbaardere weg naar Utrecht begon) ook eerder via Ouderkerk aan de Amstel en Holendrecht. En op veel andere plekken zijn de oude straatwegen er gewoon niet meer. Zou voor de Wegenwiki in die zin ook eerder voor een simpel svg-kaartje gaan, net zoals de andere plannen, en niet voor een Google Maps-based oplossing.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Lekkere Kwal » vr 14 dec 2018, 14:04

^^ hmm jammer, dat wordt dan toch zoeken naar oude kaarten, jammer dat watwaswaar er niet meer is... Qua documenten heb ik nog nauwelijks iets kunnen vinden behalve algmene beschrijvingen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » vr 14 dec 2018, 14:52

^^ topotijdreis.nl kan je daar ook wel redelijk bij helpen. Niet dat je daar kunt zien welke weg RI 2 was, maar wel waar toen de wegen liepen. Zeker tussen Amsterdam en Utrecht, nog zonder Amsterdam-Rijnkanaal (Merwedekanaal), wel een totaal andere wereld ...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » vr 14 dec 2018, 14:58

Volgens de site Historisch Amstelland volgde de Route Impériale wel wat nu de Rijksstraatweg door Duivendrecht is. Daarvoor zou de belangrijkste route langs Ouderkerk a/d Amstel en Holendrecht naar Abcoude hebben gelopen.

De oudste kaart op Topotijdreis (van 1815) laat beide routes als tolwegen zien.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Sophie » vr 14 dec 2018, 15:13

Werkt topotijdreis bij jullie? Hier is het als sinds dagen down.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » vr 14 dec 2018, 15:17

Wesso schreef: vr 14 dec 2018, 14:58 Volgens de site Historisch Amstelland volgde de Route Impériale wel wat nu de Rijksstraatweg door Duivendrecht is. Daarvoor zou de belangrijkste route langs Ouderkerk a/d Amstel en Holendrecht naar Abcoude hebben gelopen.
Ach natuurlijk! En dan over de Weesperzijde Amsterdam in. Desalniettemin niet de route die ze er op Wikisara van gemaakt hebben.

Topotijdreis.nl doet het hier gewoon.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Sophie » vr 14 dec 2018, 15:21

Pino schreef: vr 14 dec 2018, 15:17
Topotijdreis.nl doet het hier gewoon.
Schijnt geoblocking te zijn.
Toch niet maar blijft vreemd. Hier via verschllende providers niet maar mobiel dan weer wel...
Laatst gewijzigd door Sophie op vr 14 dec 2018, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 14 dec 2018, 15:22

Ja dat komt helaas steeds meer voor, ook op niet-commerciële websites.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Lekkere Kwal » vr 14 dec 2018, 15:31

Tim schreef: vr 14 dec 2018, 15:21
Pino schreef: vr 14 dec 2018, 15:17
Topotijdreis.nl doet het hier gewoon.
Schijnt geoblocking te zijn.
Toch niet maar blijft vreemd. Hier via verschllende providers niet maar mobiel dan weer wel...
Ik gebruik altijd Tor-browser voor dat soort gevallen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Lekkere Kwal » vr 21 dec 2018, 14:57

Het viel me op dat op OpenStreetmap de D920 vanaf Parijs tot aan Angerville als N20 wordt getoond, terwijl zowel de WegenWiki als WikiSara alleen een N20 ten zuiden van Toulouse bespreken. Ik wilde daar bijna een topic op het OSM forum van maken, totdat ik bij het checken van Google Maps en ViaMichelin ontdekte dat het daar óók als N20 wordt getoond. Een geval van een Google Maps fout die nu doorgesijpeld is naar die andere kanalen of is er iets gewijzigd wat niet op die wiki's is bijgewerkt? Met name bij ViaMichelin zou ik het niet verwachten dat men het verkeerd zou overnemen (al weet je het tegenwoordig nooit) en bij de OSM community zullen ze waarschijnlijk hetzelfde beargumenteren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 21 dec 2018, 15:00

Het kan ook zijn dat er nog oude borden staan. Dat komt best wel eens voor en dan is de vraag, volg je de administratieve / wettelijk vastgelegde situatie of wat er nog in het veld staat?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » vr 21 dec 2018, 15:05

Eerder werd hier gezegd dat het zelfs per departement verschilt of declassering is doorgevoerd, en of daar acties uit zijn voortgekomen als bewegwijzering veranderen. Gevalletje Franse slag...

Plaats reactie