Wegenwiki.nl

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wouter N14 » wo 04 mei 2016, 20:11

^^ En hoe kijk jij dan tegen Fryslân aan?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 04 mei 2016, 20:15

Meestal gebruiken we de naam die ter plaatse gebruikt wordt. Fryslân zou dan kunnen, maar Friesland net zo goed. Het maakt mij niet zo veel uit, Friesland is wat mij betreft ook prima, de provincie is immers niet eentalig Fries.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » wo 04 mei 2016, 20:21

Palance schreef:
Palance schreef:
Palance schreef:
Kaaiman schreef:Ik wou net zeggen: is het niet toekomstbestendiger als de informatie van Autosnelwegen.net naar de Wegenwiki wordt verhuisd?
Het valt m.i. zeker te overwegen. Enerzijds is de site een leuke hobby, maar anderzijds halen de technologische ontwikkelingen mij wel in: Toen ik met de site begon (ergens in 2001 of 2002 was er zoe goed als geen sprake van een wiki, laat staan de wegenwiki. En inderdaad, het is toekomstbestendiger.

Zelf merk ik dat ik toch niet al te veel tijd heb op het moment, en het merendeel van de tijd toch zelf aan de wegenwiki besteed.
Ik kick toch even deze posting omhoog.

Ik noemde al eens de informatie die op de wegwijzers staat (en evt de hectometerwaarden van de afritten/VZP's/knooppunten). Kunnen we zoiets goed overzetten naar de Wiki, en hoe? Aparte popupjes zoals ik ze nu gebruik zie ik niet zitten, maar in de pagina's die de afritten behandelen kun je die informatie van de wegwijzers toch toevoegen? HM-waarden kun je in tabellen kwijt.

Tenzij er helemaal geen behoefte is aan die informatie natuurlijk...
Nogmaals een kick. Weet iemand of e.e.a. mogelijk is en is er überhaupt wel behoefte aan?
Mocht dit niet landen bij de Wegenwiki, dan wil ik wel een poging wagen de informatie op een andere website te plaatsen, met gebruik van mijn websitegenerator (AweGen).
Omdat dan alles veel gestructureerder opgezet kan worden is het beheer een stuk simpeler. Nadeel: het is geen wiki, dus niet iedereen kan het zomaar aanpassen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » wo 04 mei 2016, 20:23

Chris schreef:de provincie is immers niet eentalig Fries.
Maar heeft wel in beide talen officieel de naam Fryslân.
Als het argument is "maar buiten Friesland zeggen we allemaal Friesland", dan moet je het ook hebben over Wenen en Parijs.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wouter N14 » wo 04 mei 2016, 20:24

^^ Op die lijn zit ik eigenlijk ook ja.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » wo 04 mei 2016, 20:47

Chris schreef:Dat valt wel mee, veel artikelen hebben alleen als naam het exoniem, maar wordt grotendeels het endoniem gebruikt in de tekst. https://www.wegenwiki.nl/Wien https://www.wegenwiki.nl/Paris
Niet echt, er zijn zeer veel artikelen waarin over Wien wordt gesproken: https://www.wegenwiki.nl/index.php?titl ... earch=Wien
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door RSK » wo 04 mei 2016, 21:28

Wat mij betreft zou het Fryslân moeten worden. Ik probeer zelf al enkele jaren van alle plaatsen ter wereld het endoniem te gebruiken, maar de omgeving maakt toch dat je af en toe vervalt in exoniemen. Gewoonten zijn er moeilijk uit te krijgen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » do 05 mei 2016, 0:37

harry schreef:
Chris schreef:de provincie is immers niet eentalig Fries.
Maar heeft wel in beide talen officieel de naam Fryslân.
Als het argument is "maar buiten Friesland zeggen we allemaal Friesland", dan moet je het ook hebben over Wenen en Parijs.
Inderdaad, één lijn trekken. Als we Paris, Wien, Milano en zelfs Côte d'Ivoire gebruiken, dan ook Fryslân.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » do 05 mei 2016, 0:46

Wouter N14 schreef:Kan allemaal zo zijn, het is toch echt de officieel vastgelegde naam...
Ja, de Friezen hebben de officiële Nederlandstalige naam aangepast.
En dat is natuurlijk onzin. Want alleen Nederland als geheel zou de Nederlandstalige namen mogen aanpassen, en de Friezen slechts de Friestalige.
Dat politiek correcte FNP-gedram daar heb ik het persoonlijk al helemaal mee gehad, zeker gezien de consequenties voor ter plekke onbekenden op bewegwijzering en stationsnaamborden. Het is doorgedraaid politiek regionalisme, want geschreven Fries is iets van de laatste paar decennia. Het is bovendien in deze schrijfwijze alleen bekend in de Nederlandse provincie; er zijn andere Friestalige gebieden die niets met deze schrijfwijze kunnen. Bovendien weet ik dat er de nodige nuchtere Friezen zijn die er helemaal niets van moeten hebben, dat door de regionale politiek door de strot geduwde geschreven "unitair Fries". Iets dat niet bestaat, want het "Fries" is een samenbundeling van diverse Friese dialecten. In de Venen, de Wouden, de Meren en de Steden, overal is het anders. Dialecten waar de Fries terecht trotser op is dan op de politiek correcte schrijfwijze van de eigen provincienaam...

De Wegenwiki heeft als extensie .NL
Want het is een Nederlandstalige site.
Friese regionale politici kunnen niet bepalen hoe andere Nederlanders van buiten Friesland hun provincie primair noemen. Net als dat "Netherlands" in Engelstalige encyclopedieën het lemma is, en niet "Nederland", hoeveel niet-Hollandse Nederlanders daar ook te hoop tegen zouden lopen en hoe officieel de vaststelling van de landsnaam "Nederland" ook mag zijn.

Wat mij betreft is "Friesland" dus het primaire lemma op Wegenwiki.nl.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » do 05 mei 2016, 0:48

Coen Tunnel schreef:Inderdaad, één lijn trekken. Als we Paris, Wien, Milano en zelfs Côte d'Ivoire gebruiken, dan ook Fryslân.
Onzin. Friesland ligt niet in het buitenland, weet je. Het is onderdeel van Nederland.
En alle Friese Nederlanders kunnen Nederlands, terwijl niet alle niet-Friese Nederlanders Fries kunnen.

Friezen hebben het geluk zowel Fries als Nederlands hun moedertaal te kunnen noemen, waarbij het Nederlands de status van een nationaaltaal heeft.
Ook dit is een verschil met bijvoorbeeld de Belgische situatie. Daar zijn drie nationaaltalen van buurlanden die elk voor een deel van de bevolking moedertaal zijn.
Het maakt echt wel verschil of je op internet een exoniem mag gebruiken als je het hebt over een nationale taal binnen een regionaal taalgebied. of dat je het hebt over nationaaltaalgebieden.

Gezien de situatie op de weg in Friesland moeten we daar nu helaas wel endoniemen gebruiken - gelukkig kiezen de grotere Friese plaatsen nog altijd voor hun Nederlandse naam, dus buiten de provincie zelf hebben we "er geen last van". Echter een encyclopedische site op internet (zoals de Wegenwiki) is wat anders. Daar is geen noodzaak regionale politiek correcte endoniemen als primair lemma te gebruiken.

Idem dito met andere gebieden. Op internet is het logisch dat een Duitse site plaatsnamen als Breslau of Stettin (historische exoniemen) gebruikt. En "Friesland" of "Hardegarijp" zijn gewoon ook historische exoniemen binnen de Nederlandse taal. Sterker nog: zeker "Friesland" is een naam die bij de niet-Friese Nederlanders nog altijd gewoon de norm is. Of Friese regionale politici dat nu willen of niet...
Laatst gewijzigd door Rene op do 05 mei 2016, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » do 05 mei 2016, 1:11

Rene schreef:Friese regionale politici kunnen niet bepalen hoe andere Nederlanders van buiten Friesland hun provincie primair noemen. Net als dat "Netherlands" in Engelstalige encyclopedieën het lemma is, en niet "Nederland", hoeveel niet-Hollandse Nederlanders daar ook te hoop tegen zouden lopen en hoe officieel de vaststelling van de landsnaam "Nederland" ook mag zijn.

Wat mij betreft is "Friesland" dus het primaire lemma op Wegenwiki.nl.
Jij pleit nu ook voor Luik, Parijs, Berlijn, Milaan, Wenen, Moskou en Ivoorkust (de naam Côte d'Ivoire is immers ook voorgeschreven door de Ivoriaanse regering)? Wat mij betreft prima, zolang er maar één lijn is. Maar jouw voorstel is wel een afwijking van de praktijk die al heel lang gebruikelijk is op de Wegenwiki, en waar ik mij bij het schrijven van artikelen ook aan heb aangepast. Het zou betekenen dat heel veel artikelen aangepast moeten worden.
Rene schreef:Onzin. Friesland ligt niet in het buitenland, weet je. Het is onderdeel van Nederland.
Daar ben ik mee bekend. Mag het misschien met iets minder dedain? :nothanks: Mijn IQ is hoger dan 70, weet je. :pukey:
En alle Friese Nederlanders kunnen Nederlands, terwijl niet alle niet-Friese Nederlanders Fries kunnen.
Dezelfde situatie is er met Catalonië, Baskenland, Zuid-Tirol... Alle Catalanen en Basken kunnen Spaans, maar niet alle Spanjaarden kunnen Catalaans of Baskisch. Alle Zuid-Tirolers kunnen Italiaans, maar niet alle Italianen kunnen Duits. Er zijn nou eenmaal landen waar minderheden zijn die ook een taal spreken die in dat deel van het land een officiële status heeft. Ik heb in het artikel over de Italiaanse A22 bijvoorbeeld ook de Duitse namen toegevoegd, want die zijn daar een stuk gebruikelijker; alleen de stad Bozen/Bolzano is in meederheid Italiaanstalig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » do 05 mei 2016, 1:16

Coen Tunnel schreef:Jij pleit nu ook voor Luik, Parijs, Berlijn, Milaan, Wenen, Moskou en Ivoorkust (de naam Côte d'Ivoire is immers ook voorgeschreven door de Ivoriaanse regering)?
Nee, beter lezen. Liggen die in Nederland ?
Coen Tunnel schreef:
Rene schreef:Onzin. Friesland ligt niet in het buitenland, weet je. Het is onderdeel van Nederland.
Daar ben ik mee bekend. Mag het misschien met iets minder dedain? :nothanks: Mijn IQ is hoger dan 70, weet je. :pukey:
Blijkbaar weerhoudt het je er niet van een geheel verkeerde conclusie te trekken.

We hebben het hier over een NEDERLANDSTALIGE site, niet over een Friestalige.
En dit is ook precies waarom ik zeggenschap wilde behouden over de site.
Om dit soort "politiek correct" gedonder te voorkomen.

Kortom: historische exoniemen binnen Nederland, die nog altijd door het merendeel van de Nederlanders gebezigd worden, worden op een Nederlandstalige site gebruikt.
En "Friesland" is zo'n term. (En ter nuancering: Roordahuizum inmiddels niet meer).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » do 05 mei 2016, 1:55

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:Jij pleit nu ook voor Luik, Parijs, Berlijn, Milaan, Wenen, Moskou en Ivoorkust (de naam Côte d'Ivoire is immers ook voorgeschreven door de Ivoriaanse regering)?
Nee, beter lezen. Liggen die in Nederland ?
Het is op de Wegenwiki gebruikelijk dat de lokaal gangbare benamingen gebruikt worden. De provincie Friesland heet inmiddels zowel in het Nederlands als in het Fries Fryslân. Daar ben ik het ook niet mee eens, maar dat is wel de realiteit. Waarom is het dan raar om de officiële naam te gebruiken die de provincie zelf ook gebruikt?
Kortom: historische exoniemen binnen Nederland, die nog altijd door het merendeel van de Nederlanders gebezigd worden, worden op een Nederlandstalige site gebruikt.
Waarom onderscheid maken tussen Nederland en het buitenland? Parijs, Berlijn, Luik en Milaan worden immers ook door het merendeel van de Nederlanders gebezigd. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom jij per se dat onderscheid tussen Nederland en het buitenland wil maken.
En "Friesland" is zo'n term. (En ter nuancering: Roordahuizum inmiddels niet meer).
En een grotere plaats als Hardegarijp dan? Of Bergum? Marssum? Damwoude? Zwaagwesteinde? Allemaal plaatsen waarvan de Friese benaming tegenwoordig de officiële plaatsnaam is. Maar de Nederlandse naam is nog lang niet altijd in onbruik geraakt.
We hebben het hier over een NEDERLANDSTALIGE site, niet over een Friestalige.
En dit is ook precies waarom ik zeggenschap wilde behouden over de site.
Om dit soort "politiek correct" gedonder te voorkomen.
Politiek correct gedonder? Het is puur constateren dat de provincie Friesland zich tegenwoordig provincie Fryslân noemt. Dat is een feit. Ik ben er ook niet gecharmeerd van, maar ik kan het niet veranderen. De officiële benaming gebruiken heeft niks met politiek correct te maken, maar alles met het willen gebruiken van de juiste lokaal gangbare benamingen, in lijn met wat verder op de wiki gebruikelijk is.

Verder allemaal leuk dat je zeggenschap hebt over de site, maar een wiki is primair bedoeld om samen te werken om iets op te kunnen zetten. Ik vind het weinig constructief om zo fel te reageren en gelijk weer er over te beginnen dat het jouw site is. Ja, jij bezit inderdaad de domeinnaam. Er zijn tig mensen die bijdragen leveren aan de Wegenwiki en die het hebben gemaakt tot wat het nu is. Sommigen wel meer dan jij. Dan past het niet om dit soort dictatoriale praat te uiten en per se je zin door te willen drijven (want daar lijkt het nu wel op).

Voor de goede orde: mij maakt het niet uit wat er besloten wordt, ik draag niet heel veel bij maar ik vind het leuk om als ik soms wat tijd heb wat te schrijven of aan te vullen. En ik conformeer mij dan ook aan de gangbare schrijfwijzes. Ik zou het alleen wel fijn vinden als er één duidelijke lijn wordt getrokken en als daar gewoon een open discussie over kan plaatsvinden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » do 05 mei 2016, 9:00

Coen Tunnel schreef:Jij pleit nu ook voor Luik, Parijs, Berlijn, Milaan, Wenen, Moskou en Ivoorkust (de naam Côte d'Ivoire is immers ook voorgeschreven door de Ivoriaanse regering)?
Waarom zou je dat niet doen? Er is echt vrijwel niemand die het structureel over Wien of Moskva heeft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door RSK » do 05 mei 2016, 9:03

Politiek gedonder of niet, ook in 'Den Haag' wordt behoorlijk consequent de Friese naam toegepast.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0033660/2013-07-13

Hoe idioot al die dâkjes op de A ook zijn, als het de wettelijk vastgelegde naam is, lijkt het mij logisch die naam toch te hanteren. Voor de Wegenwiki zou de naam op de bewegwijzering natuurlijk de beste richtlijn zijn, maar provincies worden helaas niet bewegwijzerd, dus dan zijn we er nog steeds niet uit. "Die provincie ten westen van Groningen" lijkt me dan nog het minst betwistbare alternatief.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » do 05 mei 2016, 9:17

Zoals gezegd: naar mijn mening moet de wegenwiki wel een beetje leesbaar blijven. Door allerlei namen te gaan gebruiken die in het dagelijkse leven niet worden gebruikt holt die leesbaarheid achteruit. Je moet wel een beetje pragmatisch ermee omgaan. Net als met de Wiens en Moskva's, waar je eigenlijk Wenen en Moskou zou moeten gebruiken, maar zeker geen flauwekul als Dowaai ofzo (zoals de wikipedia, want die slaat helemaal door de andere kant op).

Ik zie geen argument om Friesland de deur uit te doen. Sterker nog, het is volgens mij ook niet eens een probleem dat Friesland gebruikt wordt. Tenzij de beheerder kan bevestigen dat er al vele klachten zijn gekomen.
Laatst gewijzigd door Palance op do 05 mei 2016, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » do 05 mei 2016, 9:29

^^Daar kan ik wel in vinden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door RSK » do 05 mei 2016, 9:59

Palance schreef:Net als met de Wiens en Moskva's, waar je eigenlijk Wenen en Moskou zou moeten gebruiken, maar zeker geen flauwekul als Dowaai ofzo (zoals de wikipedia, want die slaat helemaal door de andere kant op).
Dowaai past in het rijtje Frankfort aan de Main, Atrecht, Emmerik, Duinkerke en Kantelberg. Historische exonieme benamingen die al lang uit de gratie zijn geraakt en nooit of slechts honderden jaren terug de status van endoniem gehad hebben. Wien en Moskva zijn echter gewoon actuele endoniemen. In Nederland zie je ze inderdaad niet zo, maar je ziet toch wel een langzame verschuiving naar het gebruik van endoniemen. Denk aan Peking/Beijing en Birma/Myanmar.

Ik vind dat op zich geen verkeerde ontwikkeling. Het heeft alleen vaak decennia nodig om zoiets bevolkingsbreed tussen de oren te krijgen. Mijn opa heeft op school geleerd dat een bepaald land 'Siam' heette, wat inmiddels wel is ingeburgerd als 'Thailand'. Later is er een golf aan naamswijzigingen door Afrika gegaan, die nu ook zo ongeveer wel is overgenomen. Maar soms vallen mensen toch terug op hoe ze iets in het verleden hebben ingeprent. Ik hoor nog bosjes mensen over Joegoslavië, terwijl ik niet anders gewend ben dan Kroatië, Bosnië-Herzegovina en de rest van het riedeltje.

In feite komt de vraag neer op een kip-ei-discussie. Moet je wachten tot iets gangbaar is voor je het in boeken (of wiki's) gaat vermelden, of neem je zo'n naam over als hij officieel wordt, en volgt de gangbaarheid dan vanzelf als mensen het maar vaak genoeg voorbij zien komen? In het eerste geval kunnen we rustig nog enkele decennia wachten tot de benaming Friesland wellicht aan populariteit heeft ingeboet. In het tweede geval is het de vraag of je je objectief of politiek wilt opstellen. Objectief gezien is het Fryslân, politiek kun je stellen dat het gewoon Friesland had moeten blijven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jackbauer1350 » do 05 mei 2016, 13:09

Mijn idee voor Nederlandse plaatsaanduidingen is om plaatsnamen te aan te duiden zoals ook de bewegwijzering gangbaar is met eventueel erachter tussen haakjes de andere benaming waar dat van toepassing is. Op de komborden is dit ook veelal het geval zoals Harlingen/Harns en Sneek/Snits.

Op de provincieborden van Friesland langs de wegen staat Fryslân als ik mij niet vergis maar dat zal dan zo'n voorbeeld van het "politiek correcte FNP-gedram" zijn.
Denk dat maar weinig mensen zullen zeggen "Ik ga een weekje lekker naar Fryslân". Alleen al omdat veel mensen niet weten hoe je het correct moet uitspreken, iets dat overigens ook voor veel plaatsen in het buitenland geldt.
Nu is er uiteraard een groot verschil in dagelijks spraakgebruik of schrijfgebruik.
Voor een encylopedie zoals de wegenwiki is het eigenlijk wel mooier om de officiële benaming te gebruiken met de andere optie er tussen haakjes achter zodat lezers die minder bekend zijn met één van de opties ook begrijpen welke plaats er bedoeld wordt. Dit geldt dan ook voor buitenlandse plaatsen. Maar in veel wegenwiki-artikelen is dit ook al het geval.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » do 05 mei 2016, 19:08

RSK schreef: Dowaai past in het rijtje Frankfort aan de Main, Atrecht, Emmerik, Duinkerke en Kantelberg. Historische exonieme benamingen die al lang uit de gratie zijn geraakt en nooit of slechts honderden jaren terug de status van endoniem gehad hebben. Wien en Moskva zijn echter gewoon actuele endoniemen. In Nederland zie je ze inderdaad niet zo, maar je ziet toch wel een langzame verschuiving naar het gebruik van endoniemen.
Wien en Moskva worden niet in het dagelijks taalgebruik in Nederland gebruikt. Emmerik en Dowaai ook zeker niet, maar dankzij wikipedia, die zich beroept op de taalunie, wordt het wel in leven gehouden. Geheel ten onrechte m.i.
Ik vind dat op zich geen verkeerde ontwikkeling. Het heeft alleen vaak decennia nodig om zoiets bevolkingsbreed tussen de oren te krijgen. Mijn opa heeft op school geleerd dat een bepaald land 'Siam' heette, wat inmiddels wel is ingeburgerd als 'Thailand'. Later is er een golf aan naamswijzigingen door Afrika gegaan, die nu ook zo ongeveer wel is overgenomen. Maar soms vallen mensen toch terug op hoe ze iets in het verleden hebben ingeprent. Ik hoor nog bosjes mensen over Joegoslavië, terwijl ik niet anders gewend ben dan Kroatië, Bosnië-Herzegovina en de rest van het riedeltje.
Verkeerde voorbeelden. Siam, Opper-Volta, Joegoslavie, Sovjet-Unie, allemaal landen die niet meer bestaan of zijn hernoemd. We noemen Kroatie toch ook niet Hrvatska, omdat dat de offciele naam is voor dat land? Waarom dan wel Wien gebruiken? Of Fryslân, terwijl er vrijwel geen Nederlander is die dat gebruikt.
Nogmaals: Laten we de Wegenwiki alsjeblieft leesbaar houden en pragmatisch blijven.
harry schreef:Mocht dit niet landen bij de Wegenwiki, dan wil ik wel een poging wagen de informatie op een andere website te plaatsen, met gebruik van mijn websitegenerator (AweGen).
Omdat dan alles veel gestructureerder opgezet kan worden is het beheer een stuk simpeler. Nadeel: het is geen wiki, dus niet iedereen kan het zomaar aanpassen.
Juist het overzetten naar een Wiki zou een vooruitgang zijn omdat iedereen dan gegevens aan kan passen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » do 05 mei 2016, 21:26

Rene schreef:En dit is ook precies waarom ik zeggenschap wilde behouden over de site.
Om dit soort "politiek correct" gedonder te voorkomen.
Dat jij persoonlijk iets tegen het Friese nationalisme hebt zou niet ter zake moeten doen.
Het gaat erom welke regels je hanteert.

Het is zeker te verdedigen om van plaatsen de lokale naam en van gebieden de Nederlandse naam te gebruiken. Zo doen we dat in Europa tenslotte ook op wegwijzers en aankondigingsborden (althans officieel): de aankondiging voor Keulen is "Köln", maar die voor Duitsland is niet "Deutschland".

Blijft nog over wat nou de Nederlandse naam is van het gebied Friesland/Fryslân. Of de provincie al of niet een officiële "Nederlandse" naam heeft vastgesteld doet misschien niet ter zake, want hoe iets in het Nederlands heet bepalen de Nederlandstaligen, en daar zijn de Friezen maar een klein deel van. Hoe staat het in Van Dale?

Kortom: Friesland en Wien/Moskva op de wegenwiki. Er vallen consistente regels voor te maken, zonder het te hoeven hebben over politieke correctheid of wie de website beheert. :idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » do 05 mei 2016, 21:31

Palance schreef:Juist het overzetten naar een Wiki zou een vooruitgang zijn omdat iedereen dan gegevens aan kan passen.
OK, ik had dit antwoord kunnen weten. :)
Maar als de wiki-taal niet voldoet, zou je misschien een andere manier kunnen gebruiken waarbij het beheer makkelijk is en door "iedereen" gedaan kan worden, terwijl er toch een structuur in zit.
Bijvoorbeeld iets vergelijkbaars als [ stokpaardjes-alert! ] http://coa.inducks.org of http://erfgoedopweg.nl, waar mensen met een account de gegevens kunnen aanpassen en de website-pagina's automatisch uit die gegevens gegenereerd worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 06 mei 2016, 13:29

@ Juerd, zou je nog eens kunnen kijken naar de convertie van svg bestanden op de Wegenwiki? Soms doen bestaande bestanden het nog wel, maar als je een nieuwe uploadt wordt de afbeelding niet weergegeven en krijg je een foutmelding. Deze bestanden hebben in het verleden wel gewerkt, of werken wel op Wikipedia. Als je ze download werken ze ook normaal in Inkscape. De fout lijkt dus bij de Wegenwiki te liggen.

Voorbeelden;
* https://www.wegenwiki.nl/Bestand:Texas_RM_620.svg
* https://www.wegenwiki.nl/Bestand:I-36.svg

Als je het uploadformulier gebruikt herkent hij het wel;
Afbeelding

maar zodra je het hebt geüpload geeft het een foutmelding:
Afbeelding

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » vr 06 mei 2016, 18:41

Dit specifieke nieuwe ding komt mogelijk door een beveiligingsworkaround. https://imagetragick.com/ Als het daardoor komt moeten we wachten tot er een gefixte versie beschikbaar komt zodat die workaround er weer uit kan. Het is te riskant om de uitgeschakelde dingen weer in te schakelen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Mark » zo 08 mei 2016, 13:47

Discussie over de aansluiting Assen-West heb ik verplaatst naar het SNUP-topic klikkerdeklik.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » do 12 mei 2016, 16:03

Juerd schreef:Dit specifieke nieuwe ding komt mogelijk door een beveiligingsworkaround. https://imagetragick.com/ Als het daardoor komt moeten we wachten tot er een gefixte versie beschikbaar komt zodat die workaround er weer uit kan. Het is te riskant om de uitgeschakelde dingen weer in te schakelen.
Er is nog steeds geen gefixte versie beschikbaar gekomen.

Ik wacht tot op https://security-tracker.debian.org/tra ... -2016-3714 bij 'jessie' geen 'vulnerable' meer staat.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » do 19 mei 2016, 14:56

Probeer het nog eens...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » do 19 mei 2016, 14:58

^^ Ha, ik heb een pagina getest met een foute link en dat lijkt nu goed te gaan. Ik zie dat die voorbeeldbestanden van een paar posts terug ook weer werken. Ik zal verder kijken of ik nog wat tegenkom. Bedankt Juerd! :top:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door vynkce » vr 20 mei 2016, 13:22

Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:Jij pleit nu ook voor Luik, Parijs, Berlijn, Milaan, Wenen, Moskou en Ivoorkust (de naam Côte d'Ivoire is immers ook voorgeschreven door de Ivoriaanse regering)?
Waarom zou je dat niet doen? Er is echt vrijwel niemand die het structureel over Wien of Moskva heeft.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Vahalis » zo 29 mei 2016, 12:19

Zit er eigenlijk een adaptief ontwerp voor de wegenwiki in de pijplijn?

Plaats reactie