Wegenwiki.nl

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 23 sep 2015, 13:08

Interessant punt inderdaad. De standaard aanpak was om zoveel mogelijk de lokale, veelgebruikte variant te gebruiken. Maar ik weet niet in hoeverre het Luxemburgs daadwerkelijk in schrift wordt gebruikt, de media lijkt overwegend Frans of Duits te zijn, maar misschien heb ik dat verkeerd.

Volgens mij is Esch-sur-Alzette toch wel een stuk gangbaarder dan Esch-Uelzecht. Het Frans schijnt de officiële taal van de overheid te zijn. Ik zou zelf zeggen dat het gebruik van het Franse Clervaux logischer is dan het Luxemburgse Klierf of het Duitse Clerf.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » wo 23 sep 2015, 13:20

De bewegwijzering is Franstalig al kiest men bij Ettelbrück gek genoeg weer voor een Duitse variant. Luxemburgs zie je enkel op komborden verschijnen. Vergelijkbaar met Limburg.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » wo 23 sep 2015, 13:34

Hoe zit het nu met de Vmax op de A9 ten noorden van Beverwijk? Is dat 130 gedurende 24/7 of geldt daar nog een tijdsvenster?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door RSK » wo 23 sep 2015, 13:48

Situatie op 10 september, richting noorden:
Afbeelding

Tussen Heemskerk (9) en knooppunt Kooimeer is wel een spitsstrook aanwezig. Ik verwacht daar een limiet van 100 indien hij open is. Vanaf 67,8 Re gaat de snelheid sowieso terug naar :A1-100:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rein » wo 23 sep 2015, 14:13

^^ De spitsstrook begint niet bij Heemskerk, maar na afrit Uitgeest/Castricum. De limiet bij geopende spitsstrook is inderdaad 100 km/h.

Overigens zou het 130 stuk eigenlijk moeten gaan beginnen bij de afrit Beverwijk en niet pas na KP Beverwijk. Mij is onduidelijk of de plannen op het laatst zijn gewijzigd of dat de borden gewoon verkeerd zijn neergezet.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door RSK » wo 23 sep 2015, 14:22

^^ Dan heb ik even verkeerd gekeken. Je moet ook snel kijken op 4x afspeelsnelheid. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 sep 2015, 16:05

Chris schreef:Interessant punt inderdaad. De standaard aanpak was om zoveel mogelijk de lokale, veelgebruikte variant te gebruiken.
Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb laatst in het artikel van de Italiaanse A22 voor het deel in Zuid-Tirol ook de Duitse afritnamen toegevoegd. In dat gebied is Duits een officiële taal en spreekt meer dan tweederde van de bevolking Duits, en staat het Duits prominent op de borden. Sterzing is daar een heel wat gangbaardere benaming dan Vipiteno, bijvoorbeeld. De Italiaanse benamingen heb ik laten staan, maar schuingedrukt, na de Duitse namen. Volgens mij een nette oplossing om met deze tweetaligheid om te gaan, het is natuurlijk wel een beetje een bijzonder gebied omdat het een deel van Italië is waar de meerderheid van de bevolking niet het Italiaans als moedertaal heeft, en die andere taal ook officieel erkend is. Alle plaatsnamen hebben een Duitse en een Italiaanse naam. In het Aostadal bijvoorbeeld is de situatie wat anders want daar is vaak geen Italiaanse benaming voor de Franstalige plaatsnamen, uitgezonderd Aoste/Aosta.

Vraag is wel waar je de grens trekt. Moeten we bij Zwitserse bergpassen in Reto-Romaans gebied ook de Reto-Romaanse benaming aangeven naast de Duitse en eventueel de Italiaanse benaming? Het is namelijk wel een officiële naam, maar weinig gangbaar.
Maar ik weet niet in hoeverre het Luxemburgs daadwerkelijk in schrift wordt gebruikt, de media lijkt overwegend Frans of Duits te zijn, maar misschien heb ik dat verkeerd.
TV en Radio (niet alleen RTL maar bijvoorbeeld ook de zender Eldoradio) en de website van RTL (ook een belangrijke nieuwsbron) zijn in het Luxemburgs. De belangrijkste kranten zijn in het Duits (Luxemburger Wort, Tageblatt), al zijn er ook Franstalige kranten (Le Quotidien, L'Essentiel). Ook komt/kwam het nog wel eens voor dat kranten deels tweetalig zijn: de pagina's over kunst en cultuur bijvoorbeeld in het Frans, de pagina's over economie in het Duits bijvoorbeeld.
Volgens mij is Esch-sur-Alzette toch wel een stuk gangbaarder dan Esch-Uelzecht. Het Frans schijnt de officiële taal van de overheid te zijn. Ik zou zelf zeggen dat het gebruik van het Franse Clervaux logischer is dan het Luxemburgse Klierf of het Duitse Clerf.
Frans is inderdaad de officiële taal van de overheid, al spreekt iedereen onderling Luxemburgs. Maar ook een contract wordt bijvoorbeeld in het Frans opgesteld en ook websites zijn vaak in het Frans (ik ben bijvoorbeeld lid van een fanclub waar de algemene vergadering altijd in het Luxemburgs gaat, al is de website Frans en is de agenda voor de vergadering ook in het Frans opgesteld, en krijg ik mijn uitnodiging ook in het Frans). Winkels en restaurants (McDonald's de grote uitzondering; McDonald's Luxemburg is meer een afsplitsing van McDonald's Duitsland) communiceren in geschreven tekst doorgaans ook in het Frans. Onderbordjes bij verkeersborden zijn meestal ook alleen in het Frans en zijn maar weinig tweetalig Frans en Duits (in Differdange komt zelfs de combi Frans-Portugees voor). Een enkele keer zie je Luxemburgs op verkeersborden, bijvoorbeeld een :J21: met daaronder 'KANNER' (kinderen) of 'SCHOUL' (school).

Kortom, wat mij betreft gebruiken we de namen zoals ze op de bewegwijzering staan. Dat is in principe in het Frans. Ettelbrück kan in het Duits en gehuchten staan vaak alleen in het Luxemburgs aangegeven, dus die kunnen in het Luxemburgs.

Om nog even op Clervaux/Clerf/Klierf terug te komen: in het lokale dialect is de benaming Cliärref. :lol: Maar aangezien sommige Luxemburgse namen compleet afwijken van de Franse benaming (denk aan Troisvierges/Ëlwen en Larochette/Fiels) zou ik de Luxemburgse namen niet gebruiken. Het is prima geaccepteerd om de Franse namen te gebruiken en het zou de leesbaarheid van de Wegenwiki ten goede komen. De Luxemburgse naam kan er hooguit als vertaling bij.
waldo79 schreef:De bewegwijzering is Franstalig al kiest men bij Ettelbrück gek genoeg weer voor een Duitse variant.
Beiden komen voor, al is Ettelbrück wel de enige plaats waarvoor de Duitstalige variant überhaupt op de borden voorkomt.
Luxemburgs zie je enkel op komborden verschijnen. Vergelijkbaar met Limburg.
Geen regel zonder uitzondering: hier staat de Luxemburgse naam Neihaischen in plaats van de Franstalige naam Neuhaeusgen op de borden. Vanaf de CR132 wordt het wel gewoon als Neuhaeusgen aangegeven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » wo 23 sep 2015, 16:52

Dank voor je uitgebreide uiteenzetting.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » ma 28 sep 2015, 16:57

Wanneer is de A50 tussen Schaarsbergen en Hoenderloo nu geopend? Er staat een foto op de Wegenwiki daterend uit 1988, waarop verkeer door de wildwissel Woeste Hoeve rijdt. Volgens de wikipagina van de A50 is het wegvak pas in 1990 geopend...

En mijn geheugen laat mij in de steek, indertijd reden mijn ouders geregeld over de N50, maar wanneer de snelweg nu opgeleverd was is me ontschoten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 28 sep 2015, 17:09

Het is best mogelijk dat een klein stukje rond het ecoduct eerder in gebruik is genomen dan de rest van de route.

Op deze foto uit 1987 is te zien dat de wildwissel is aangelegd zonder dat er verkeer door één van de drie buizen ging. Dat betekent dat de oude N50 toen nog om de wildwissel heen liep.

Afbeelding

Misschien is een openingsdatum nog via oude krantenberichten te achterhalen. Meer dan 1990 is qua openstelling nog niet bekend. Kan best zijn dat het gefaseerd in 1989 in gebruik is genomen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Kaaiman » ma 28 sep 2015, 17:24

^^ Op die foto is het gewoon een ongelijkvloerse kruising voor wild, zodat konijntjes veilig kunnen oversteken als er vossen langsrazen. Onderdoor langeafstandswildverkeer en bovenlangs lokaal wildverkeer. :worship:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » ma 28 sep 2015, 17:36

De topografische kaart van 1988 laat net als de foto een nog niet helemaal opengestelde A50 zien onder de wildwissel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 sep 2015, 18:14

^^ Dat is Wildwissel Terlet en niet Woeste Hoeve.

Woeste Hoeve op de kaart van 1988:

Afbeelding
Chris schreef:Het is best mogelijk dat een klein stukje rond het ecoduct eerder in gebruik is genomen dan de rest van de route.

Op deze foto uit 1987 is te zien dat de wildwissel is aangelegd zonder dat er verkeer door één van de drie buizen ging. Dat betekent dat de oude N50 toen nog om de wildwissel heen liep.
Het oude N50-tracé is meer dan twee decennia later nog steeds goed herkenbaar op de satellietbeelden van Google Maps. Het begint oostelijk van de wildwissel en loopt naar de N788 (aansluiting Hoenderloo): https://www.google.nl/maps/place/7351+W ... 041a374389

Ook van de oude verbindingswegen tussen de N50 en A50 is nog goed te zien waar ze hebben gelegen, evenals de lokale weg die vanaf het kruispunt bij Woeste Hoeve naar het viaduct over de A50 liep.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » ma 28 sep 2015, 18:38

Coen Tunnel schreef:^^ Dat is Wildwissel Terlet en niet Woeste Hoeve.
Verrek. :oops:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » do 01 okt 2015, 19:56

Hoe zit het eigenlijk met de dubbelnummering van N308 en N309 bij Elburg? Op Streetview zie ik het niet terug...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » do 01 okt 2015, 19:59

Vanmiddag zag het er zo uit:
Afbeelding
N309 Elburg by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » do 01 okt 2015, 20:00

Duidelijk, geen dubbelnummering ;)

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Widejo » do 15 okt 2015, 15:03

Mij is het opgevallen dat op het artikel van Knooppunt Zoomland de volgende informatie vermeld staat;
Deze zijn weer genoemd naar de rivier de Zoom die vroeger door Bergen op Zoom stroomde. Hier is de stad Bergen op Zoom ook naar genoemd.
Ik wil er op attenderen dat alles met Zoom binnen de toponymie van Bergen op Zoom niks van doen heeft met het 'stroompje' of rivier de Zoom. De vraag is of dit dus ook verwijderd kan worden. Zoom staat voor de 'rand' van de Brabantse Wal, waar ook de bossen van Zoomland gelegen zijn. Het is correct dat het knooppunt (ook gelegen op de rand van de Brabantse Wal) naar het nabije natuurgebied is vernoemd.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » do 15 okt 2015, 15:18

^^ Ik heb het even nagezocht. Het ligt anders: "Zoom" betekent "moerassig land". "Zoomland" staat dus voor "moerassig land-land".

Bron

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » do 15 okt 2015, 15:55

En als je in hetzelfde document verder leest, kom je een stukje tegen wat spreekt over allerlei stroompjes die ontstonden als gevolg van veenafgravingen/turfsteken. Alles bij elkaar nemend vind ik de oorspronkelijke lezing in de Wegenwiki zo gek nog niet.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Widejo » do 15 okt 2015, 18:22

^^
Zoom, als afgeleide van Soma (Moeras) is een van de aangenomen naamgevingen van de stad. Waar 'Bergen' als 'Haven' word beschouwd. Haven op het moeras.
Het gaat mij meer om de volledig foute connectie met het stroompje Zoom. Deze is namelijk veel en veel later afgegraven. De stad 'Bergen op Zoom / Berg op Zoom' was al veel eerder gesticht. Dit is ook bekend in Bergen op Zoom zelf, dat dit een valse herleiding is.

Buiten dat, als Zoom wat te doen had met het stroompje. Dan was het stroompje wel wat duidelijker aanwezig geweest in het stadsbeeld. Het is meer een overwoekerd ravijn, waar het stroompje onzichtbaar is vanaf het straatniveau, 10 meter hoger gelegen.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » do 15 okt 2015, 18:31

De naam Zoomland en de locatie van het beekje "de Zoom" in dat gebied hebben waarschijnlijk tot die gedachte geleid. Het lijkt me inderdaad een misverstand.
"Soom" lijkt in de verte op het Duitse Sumpf, wat ook moeras betekent.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door RSK » vr 16 okt 2015, 1:28

^^ Bij Sumpf moet ik dan weer spontaan denken aan het woord zompig.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Widejo » vr 16 okt 2015, 12:27

Het knooppunt is genoemd naar het landgoed Zoomland, dat direct ten oosten van het knooppunt ligt. "Zoom" betekent in dit verband "moerassig land"
Prima aanpassing! Dank daarvoor! :top:
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » vr 16 okt 2015, 12:41

RSK schreef:^^ Bij Sumpf moet ik dan weer spontaan denken aan het woord zompig.
Soom, Somp (waar ook verzorgingsplaats De Somp zijn naam aan lijkt te ontlenen), Sumpf... één pot nat.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » vr 16 okt 2015, 13:25

Dus in het Engels is het Mountains-on-Swamp.
Nice to know... :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 okt 2015, 15:45

^^ Nee:
Widejo schreef:^^
Zoom, als afgeleide van Soma (Moeras) is een van de aangenomen naamgevingen van de stad. Waar 'Bergen' als 'Haven' word beschouwd. Haven op het moeras.
Port-on-Swamp dus. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » vr 16 okt 2015, 16:29

Even het Bergen op Zoom verhaal terzijde schuivend:

Het valt me op dat de wegnummerschildjes in de Spaanse infoboxen er sinds enkele dagen dubbel instaan, terwijl er slechts een enkele verwijzing is gemaakt. Dat ziet er niet zo fraai uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 16 okt 2015, 17:04

Oh, dat komt waarschijnlijk omdat ik het sjabloon 'ES A' heb uitgebreid tot nummers van 1000+

Eens kijken of ik dat kan oplossen.

edit: gefixt

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » vr 16 okt 2015, 17:38

Top :top:

Plaats reactie