Wegenwiki.nl

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » di 08 jan 2008, 8:55

Beste forummers,

Sinds 23 december heeft een klein groepje mensen van het forum getracht een wiki op poten te zetten. Dat is ontstaan vanuit de al langer levende discussie over het opzetten van een FAQ-lijst op dit forum.

Het doel van de wiki is om naast de bestaande naslagwerken een online databank te hebben op het gebied van informatie over weginfrastructuur, wegverkeer en het deel van de verkeerskunde en verkeerstechniek dat zich met deze onderwerpen bezig houdt. Dat moet voor zowel de leek als voor de vakman goed toegankelijk worden.

Na een eerste aanzet te hebben gedaan qua opbouw van de wiki en het vullen van eerste artikelen, is nu de tijd gekomen om daadwerkelijk aan de inhoud van de wiki te gaan werken. Dat is natuurlijk iets dat niet alleen voor een kleine groep is weggelegd: iedereen met interessante kennis kan bijdragen aan de wiki.

Belangrijk is wel dat hetgeen in de wiki komt te staan meerwaarde heeft ten opzichte van wat er al online is. In Wikipedia bijvoorbeeld is heel veel te vinden, maar de algemene doelgroep maakt dat artikelen vaak voor mensen uit het vakgebied weinig interessant zijn. Bovendien lijken sommige artikelen op een opsomming van lijstjes, en dat is vaak niet zo lezenswaardig. Dat willen we bij de Wegenwiki dus voorkomen. Ook is het niet de bedoeling dat de inhoud van Wikipedia 1:1 in de Wegenwiki wordt gedumpt.
Kortom: het gaat om de kwaliteit, niet om de kwantiteit. Het zal dan ook ongetwijfeld nog een hele tijd duren voordat de Wegenwiki helemaal "compleet" is en aan de geformuleerde doelstelling kan voldoen. Maar dat geeft niet. Beter langzaam een goede inhoud opbouwen; Rome is ook niet op een dag gebouwd.
Zie ook deze wiki-pagina.

Wil je bijdragen, schroom dan niet. Registreer je en help mee van de Wegenwiki iets moois te maken.
Maar vraag je wel voordat je iets plaatst eerst even af of je bijdrage echt meerwaarde heeft.
Voor het schrijven van artikelen worden richtlijnen gehanteerd, belangrijk om even te lezen als je wat wilt plaatsen.

De wegenwiki heeft inmiddels een eigen domeinnaam: wegenwiki.nl

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » di 08 jan 2008, 9:37

Oh ja, we zoeken nog altijd een mooi logo voor in de linkerbovenhoek... ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » di 08 jan 2008, 10:15

Leuk initiatief: is bewerken mogelijk met je bestaande Wiki-account?

Maar ik ben terughoudend met aanvullingen :yes:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » di 08 jan 2008, 10:32

De Wegenwiki is geen onderdeel van het grote Wikipedia.
Je zult je dus apart voor de Wegenwiki moeten registreren, als je wat wilt schrijven/aanvullen/bewerken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Kaaiman » di 08 jan 2008, 12:59

Ah een logo? Kan geregeld worden. :D

Het is dat ik zo weer naar college moet, maar anders was ik direct begonnen met Inkscape op te starten. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Frits » di 08 jan 2008, 19:43

Heel mooi inititatief dit. En complimenten aan de schrijvers voor de artikelen die er tot nu toe staan, want die zijn kwalitatief van een erg hoog niveau. :blauweduim:
De autogordel: een band voor het leven.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door vynkce » di 08 jan 2008, 20:13

Goed idee! Onze franse tegenhangers hebben trouwens ook zoiets (Wikisara) en zouden nu volgens hun forum ook aan een belgisch deel werken (in het frans vermoed ik). Hoewel ik daar verder nog niks van terug heb kunnen vinden.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door snelwegracer » di 08 jan 2008, 23:08

Ik had zelf al eigenlijk voor de officiele opening al wat artikelen gemaakt. Zoals die van Rijkswaterstaat. :oops: ;) Ik vind het een zeer leuk dat we ook een Nederlandse autosnelwegenwiki hebben. De artikelen zijn echt goed. Ik zal heel weinig dingen toevoegen of wijzigen. Het moet in mijn ogen wel wat nut hebben.;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door mavas » wo 09 jan 2008, 8:34

Heb me ook maar geregistreerd ;) Kon het toch niet laten, want op de echte wikipedia plaats ik ook zo af en toe wat en dat is best leuk.
Ik mis nog een artikel over driestrookswegen ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » wo 09 jan 2008, 11:11

De kwaliteit is zeker stukken hoger dan op Wikipedia :blauweduim:
Maar een snelweg als de A5 is natuurlijk niet al te moeilijk om van inhoud te voorzien.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » wo 09 jan 2008, 12:35

De A3 had ik al ooit eens aan de tekstverwerker toevertrouwd, en de A5 was snel geschreven.
Maar om het artikel van de A7 te maken ben ik toch wel een aantal avonden zoet geweest.
Alle losse krantenartikelen analyseren en bundelen met info uit andere bron is best nog een hele klus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 09 jan 2008, 13:03

Maar het resultaat mag er zeker wezen :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » wo 09 jan 2008, 13:55

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » wo 09 jan 2008, 14:10

Misschien zou ik dit direct op de wiki-pagina moeten editen, maar...
Bewegwijzering op Joure
Tussen 1973 en 1983 werd verkeer richting Amsterdam bij Joure gescheiden: Amsterdam-noord via de A7 en Amsterdam via de polder, de A6 (destijds A50). Doordat de weg door de polder nog niet af was, nam het gros van het verkeer naar Amsterdam de Afsluitdijk. Dit tezamen met een aantal ongevallen dat te maken had met twijfelen over de bestemming, deed Rijkswaterstaat besluiten om Amsterdam alleen nog maar over de Afsluitdijk te verwijzen, over de A7. Hierop ontstond forse kritiek vanuit de samenleving. Eind 1986 werd daarom de oude situatie weer hersteld, en werd Amsterdam weer via de A50 (A6) verwezen.

Toen Annemarie Jorritsma, een Friese uit Bolsward, in 1994 minister van Verkeer en Waterstaat werd, heeft zij er persoonlijk voor gezorgd dat de verwijzing naar Amsterdam-noord kwam te vervallen bij Joure. Daardoor is het thans niet meer duidelijk dat de A7 na Sneek ook nog verder gaat richting Noord-Holland.
De verwijzing naar Amsterdam-Noord is eerst vervangen door "Amsterdam via Afsluitdijk". Pas veel later (2 of 3 jaar geleden?) is Amsterdam helemaal verdwenen op de borden richting Sneek.
Jorritsma zal dus een andere actie gevoerd hebben. Volgens een ex-collega van mij heeft ze ervoor gezorgd dat Amsterdam via de polder werd bewegwijzerd. Dat deed ze toen ze nog bestuurder in Bolsward was (!)

Zelf herinner ik me niet dat voor 1983 al Amsterdam via de A6/A50 ging. In mijn beleving was Amsterdam ook voor 1983 uitsluitend via A7. (Maar deze herinnering is gebaseerd op 2 vakantieritjes uit 1978. De aantekeningen daarvan moet ik nog eens oprakelen - digitale camera's bestonden toen nog niet.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door harry » wo 09 jan 2008, 14:15

Technisch dingetje:

Op deze pagina:
http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/ ... derland%29

staat een link naar:
http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php? ... ction=edit

Kennelijk laat wiki zelf de link naar de edit-pagina wijzen als er nog geen tekst op die pagina staat.
Aangezien ik nog geen account heb, zie ik alleen dat ik iets niet mag. Nogal onduidelijk - maar dat zal de wiki-software wel zijn...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Hajo » wo 09 jan 2008, 15:16

Prima initiatief! :toppie:

Of ik iets kan bijdragen weet ik nog niet, daarover denk ik nog na.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » wo 09 jan 2008, 18:06

Iedereen kan bijdragen, al is het maar door koppelingen te leggen naar wikipedia-pagina's.

Ik heb me voorgenomen iedere dag een letter van de begrippenlijst onder handen te nemen, en te zoeken of er relevante pagina's in de Nederlandse Wikipedia zijn.

Als er zo'n pagina is, voeg ik simpelweg toe:

Code: Selecteer alles

== Externe links ==
* {{Wikipedia|Paginanaam hier}}
en dan is de lezer weer wat verder geholpen, zeker als het een begrip is waar we verder nog geen uitleg bij hadden gezet.

Als nou iemand anders bij de Z begint, zijn we dubbel zo snel klaar :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » wo 09 jan 2008, 19:14

Ik ben thans bezig met een stuk over de A32.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Paixao » wo 09 jan 2008, 20:43

Ik vind dit een bijzonder goed initiatief!

Hoewel ik ten aanzien van de uitvoering een aantal opmerkingen heb gemaakt richting de werkgroep, ben ik - zodra ik de werking van de wiki-codes enigszins door heb - wel van plan een bijdrage te leveren.
Juerd schreef:Iedereen kan bijdragen, al is het maar door koppelingen te leggen naar wikipedia-pagina's.

Ik heb me voorgenomen iedere dag een letter van de begrippenlijst onder handen te nemen, en te zoeken of er relevante pagina's in de Nederlandse Wikipedia zijn.

Als er zo'n pagina is, voeg ik simpelweg toe:

Code: Selecteer alles

== Externe links ==
* {{Wikipedia|Paginanaam hier}}
en dan is de lezer weer wat verder geholpen, zeker als het een begrip is waar we verder nog geen uitleg bij hadden gezet.

Als nou iemand anders bij de Z begint, zijn we dubbel zo snel klaar :)
Ik vraag me af of dit nu wel zo handig is.... René gaf in zijn eerste post al aan dat "dubbel-op" met Wikipedia moet worden voorkomen. Het structureel plaatsen van een link naar Wikipedia zou mij als bezoeker de indruk geven dat Wikipedia het belangrijkste is, terwijl ik uit de doelstelling begrijp dat het (op termijn) de bedoeling is dat de Wegenwiki een soort van kennisbank op wegen- en verkeersgebied zou moeten zijn. De informatie die Wikipedia dus biedt, is dus in feite het minimum wat de wegenwiki ook moet bieden, plus alle informatie, referenties en dergelijke die voor de bezoekers juist interessant zijn. Volgens mij zou je willen voorkomen dat een bezoeker op een Wikipedia link klikt en vervolgens de rest van zijn info daar vandaan haalt... maar misschien dat iemand hier anders over denkt?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 09 jan 2008, 21:35

Ik heb momenteel het hoofdsnelwegennet van Spanje geheel af. Dit betreffen alle A- en AP-nummers. Ik heb hier veel werk in gestoken, met als resultaat een behoorlijk compleet overzicht van alle belangrijke Spaanse snelwegen.

Er zijn nog meer snelwegen, in het beheer van de Comunidad of Provincie, maar die komen later, ik heb nu behoefte aan een ander project.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » wo 09 jan 2008, 21:42

Spanje is verreweg het meest compleet uitgevoerde land van deze wiki. Petje af!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » wo 09 jan 2008, 21:52

Ja Chris, je hebt in weinig tijd een behoorlijke prestatie neergezet :blauweduim:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door vynkce » wo 09 jan 2008, 22:48

Ook ik wil eventueel een bijdrage leveren (over de franse wegen bijvoorbeeld) maar het ontbreekt mij even aan extra tijd. Ik ben ook nog bezig met vanalles uit te zoeken over de intensiteiten over de Belgische snelwegen en dat wil ik ook eerst graag af hebben. Verder ziet het er allemaal al heel netjes uit!

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » wo 09 jan 2008, 23:18

Die info over het gebruik van Belgische wegen is waarschijnlijk (mits een beetje interessant vormgegeven) ook erg leuk voor op de wiki :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » do 10 jan 2008, 12:04

Dank Chris voor je uitzoekwerk van het Spaanse wegennet. Ik kan het echter niet nalaten om af en toe de zinnen wat leesbaarder te maken en spelfoutjes te verwijderen ;)

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Paixao » do 10 jan 2008, 12:27

(Met name) @ Juerd:

Ik begrijp dat de Wegenwiki geen commerciële website is (en aangezien ik wel commerciële websites maak denk ik daar waarschijnlijk ook naar), maar op basis van je reactie (die ik vanwege de lengte maar niet quote) begrijp ik dan een en ander niet helemaal:

De doelstelling is om naast bestaande naslagwerken informatie aan te bieden, die voor leek en vakman toegankelijk zijn, om als zodanig een meerwaarde te vormen, maar tegelijkertijd niet een dubbeling te worden van Wikipedia. (Volgens de richtlijnen, correct me if I'm wrong.)

Misschien denk ik verkeerd, maar als wij praten over het vormen van een meerwaarde naast bestaande naslagwerken, dan ga ik er vanuit dat de informatie dus beschikbaar is, maar onvolledig, foutief of onvoldoende. Dan stel ik dus ook dat de meerwaarde in deze voor de wegenwiki dus zou bestaan uit het behandelen van de onvolledige, foutieve of ontbrekende informatie, juist ook omdat een dubbeling met Wikipedia niet wenselijk is. Voorts stel ik dat een aantal artikelen op Wikipedia (binnen wegen en verkeer, want daar praten we over) dermate volledig en goed zijn dat het niet noodzakelijk is om hier extra informatie beschikbaar over te maken via de wegenwiki. Voor een (groot) aantal andere artikelen op dit gebied is de informatie onvolledig, foutief of onvoldoende. De bijdrage van de wegenwiki zou er dus uit bestaan om voor deze artikelen meer informatie aan te bieden bovenop de informatie van Wikipedia, want dubbele informatie is niet aan de orde.

Ik vraag me dan af wat het bestaansrecht voor de wegenwiki gaat zijn als je uitsluitend een meerwaarde wilt zijn. Ik zeg op mijn beurt dat je volledige en goede informatie wilt aanbieden. Dat als een bezoeker op een artikel komt, dat hij daar alle relevante informatie op één plaats bij elkaar heeft. Je geeft zelf aan dat het niet de bedoeling is om tot op x niveaus door te gaan ten aanzien van begrippen. Dan kan het volgens mij ook niet de bedoeling zijn om te zeggen "kijk op Wikipedia, daar staat de basis, en wat hier staat komt er extra bij". Als dát het doel is van artikelen op de wegenwiki, dan kunnen de mensen net zo goed artikelen op Wikipedia gaan bewerken en ze daar volledig maken. Dan zie ik de meerwaarde niet meer van een wegenwiki.

Voorts denk ik dat het aanbieden van informatie voor zowel leek als vakman zeer interessant is. Voor de leek voldoet de informatie op Wikipedia vaak wel, maar als vakman hoef ik in een rapport niet aan te komen met een citaat van Wikipedia. Ik weet niet hoe dat bij bijvoorbeeld de NHTV is, maar bij mijn universiteit wordt Wikipedia - zeker op verkeerskundig gebied - als weinig relevante bron beschouwd. Wanneer de wegenwiki dus informatie wil bieden die zowel voor de leek als de vakman (of hij nu student is of professional) relevant én bruikbaar is, dan durf ik rustig te stellen dat de informatie goed, volledig en actueel moet zijn, voorzien van goede referenties. En dan is het in mijn ogen nog steeds de vraag of de wegenwiki een positie kan verwerven als dé online informatie databank op wegen- en verkeersgebied.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Paixao » do 10 jan 2008, 12:28

Ik heb voor de eerste keer te maken gekregen met het beruchte witte-pagina-syndroom, en kennelijk ligt het aan de lengte van de geschreven tekst... want opknippen in twee stukken werkt wel. Hier dus het vervolg op voorgaande post....

Noem het commercieel, maar ik ben van mening dat het format van een wiki niet geschikt is voor een kennisbank met een professionele instelling. Rond een wiki hangt altijd een soort sfeer dat de informatie is opgesteld door de gebruikers en dat de feitelijke waarheid daardoor in het gedrang kan komen. Op het forum en bij de forumleden is zoveel kennis en informatie aanwezig dat dit op zo'n manier verwerkt kan worden, dat de informatie onder redactie wordt gesteld en toch openbaar is. De voordelen zijn daarbij dat je niet hoeft te controleren of de informatie die door gebruikers op de wiki wordt geplaatst wel correct is of dat er verkeerd gebruik van wordt gemaakt omdat de werkgroep bepaalt welke artikelen worden geplaatst, de redactie is herkenbaar en benaderbaar, de kennisbank wordt sneller geaccepteerd als échte kennisbank en de informatie zal in mijn ogen kwalitatief beter onderbouwd worden. Op het eerste oog is het nadeel dat niet iedereen een bijdrage kan leveren, maar dit is eenvoudig te ondervangen door de gelegenheid te geven stukken in te zenden. Daarmee garandeer je dat iemand een voldoende onderbouwd en volledig artikel inlevert, dat het artikel op naam (cq. nickname) gesteld wordt en dat bij vragen of opmerkingen direct duidelijk is bij wie die neer te leggen.

Ten slotte geeft een dergelijke aanpak in mijn ogen ook meer mogelijkheden voor het bijhouden van een échte begrippenlijst, als een lijst met definities. In een wiki dien je daarbij door te klikken naar het desbetreffende artikel om de definitie te zien met vaak meer andere informatie, terwijl bij het lezen van een bepaald artikel de definitie van een begrip vaak al voldoende informatie is... een opkomend venstertje zoals op diverse sites inmiddels te zien is met een definitie is dan veel gebruiksvriendelijker dan doorklikken en terug moeten, en dan blijft de link beschikbaar voor een nadere uitleg. Persoonlijk denk ik dat je met een dergelijke aanpak een bijzonder goed informatiemiddel kunt gaan worden, zowel voor de leek als voor de vakman... een referentie naar een kennisbank (vgl. CROW kennisbank, KpVV kennisbank, SWOV kennisbank) wordt meer geaccepteerd dan een referentie naar een wiki.

Let wel: dit is nadrukkelijk geen aanval op het initiatief of de wiki zelf! Ik ondersteun dit initiatief van harte, en ik ben ook zeker bereid om daarin bij te dragen in de vorm van artikelen of desnoods financiële middelen, maar ik ben ook voor een open discussie en ik denk ook dat opbouwende kritiek geuit mag worden. In dat licht heb ik het reeds op de chat over de wiki gehad en plaats ik deze opmerkingen ook hier. Ook vind ik dat er in de korte tijd zeker al een heel aantal goede artikelen en starts zijn gemaakt!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Rene » do 10 jan 2008, 13:26

Tja, die externe links staan er nu meer om de bezoeker alvast iets te bieden, maar als na verloop van tijd de wiki gevuld raakt, zal het slechts een van de externe links onderaan het artikel zijn.

Overigens: mensen die actief willen bijdragen en goede ideeën hebben, zien we graag komen !

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door Pino » do 10 jan 2008, 13:39

Heb mij aangemeld en ben begonnen aan de begrippenlijst.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NIEUW: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » do 10 jan 2008, 14:21

vgl. CROW kennisbank, KpVV kennisbank, SWOV kennisbank
@paixao: zonder je tekort te willen doen, maar deze kennisbanken zijn niet publiek toegankelijk.

En op WikiPedia ben je niet helemaal overgeleverd aan de grillen van de users. Er schuilen wel degelijk moderatoren achter en de "overleg" pagina's staan bij tijd en wijle overvol met allerhande discussies over onderwerpen. Bovendien bestaat er steeds de mogelijkheid om terug te grijpen op oudere versies als de nieuwe je niet aanstaan.

Plaats reactie