Wegenwiki.nl

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mavas » wo 01 jun 2016, 15:00

^^ ?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Vahalis » wo 01 jun 2016, 16:18

^^ een wijze van opbouw van de webpagina die rekening houdt met het formaat van het apparaat van de gebruiker. Daarbij kan ook rekening worden gehouden met bijvoorbeeld de relatief trage dataverbinding van mobiele gebruikers. De Wegenwiki is nu met name ontworpen voor desktopschermen. Op een mobiel 'm bekijken is lastig. Meer deskundige leden kunnen het vast beter uitleggen dan ik.

Kijk maar als voorbeeld naar het verschil in weergave van het wegenforum op verschillende formaten schermen. Het sterkst zie ik het bij Wikipedia. Op mijn mobiel krijg ik daarvan (ondanks dezelfde url) een kale versie te zien, geschikt voor het formaat scherm en die waarschijnlijk ook weinig data vraagt.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Mark » wo 01 jun 2016, 17:34

Er is een plug-in voor de MediaWiki software daarvoor, geen idee of deze zomaar geïnstalleerd kan worden. Zou de Wiki wel inderdaad stuk bruikbaarder maken voor mobiele apparaten.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Vahalis » wo 01 jun 2016, 19:56

^^ als het kan zou het zeer prettig zijn.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Mark » wo 01 jun 2016, 20:58

De beheerders van de Wegenwiki lezen ongetwijfeld mee :).

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Vahalis » wo 01 jun 2016, 21:46

Ligt het aan mij? Of staan er inderdaad geen contactgegevens van de beheerders op de Wegenwiki?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 01 jun 2016, 21:49

René is de beheerder, alhoewel Juerd vaak het technische werk doet. Ik doe het meeste editen, maar mijn technische kennis omtrent de software is zeer beperkt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 jun 2016, 12:37

Ik heb een artikel over de Großglockner Hochalpenstraße geschreven. Ik ben van plan nog meer artikelen te schrijven over Oostenrijkse passen en bergwegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 03 jun 2016, 14:18

^^ Mooi! :top:

Ik heb er nog een categorie aan toegevoegd.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Juerd » vr 03 jun 2016, 17:18

Chris schreef:René is de beheerder, alhoewel Juerd vaak het technische werk doet.
Serverwerk. Ik vind mezelf dan ook niet degene na te denken over het grafisch ontwerp en hoe het ding eruit moet zien als je 'm mobiel bezoekt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jun 2016, 16:58

Wat is er in hemelsnaam met dit plaatje aan de hand?

https://www.wegenwiki.nl/Bestand:A3_Luxemburg.svg

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 27 jun 2016, 17:11

Dat is één van de problemen met de svg files. Die zijn grotendeels opgelost (zie eerdere berichten hierover), maar er zijn een klein aantal overgebleven. Omdat de kaarten van Luxemburg niet gecategoriseerd waren kwamen deze niet naar boven in mijn zoektocht naar misvormde svg's. Er zijn er mogelijk nog wel meer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » di 05 jul 2016, 14:30

De provincie Gelderland heeft de website helemaal veranderd. Het kan zijn dat veel links in artikelen niet meer werken.

Nu de Wegenwiki al vele jaren bestaat zie je dit effect ook steeds meer. Overheidswebsites zijn erger dan de media. Bij nieuwsberichten werken links van 10 jaar oud vaak nog, terwijl overheidswebsites vaak al na korte tijd de boel opnieuw hebben ingedeeld waardoor alle links niet meer werken.

De laatste tijd heb ik bij enkele artikelseries al een ander soort link gebruikt, namelijk alleen de naam van de pagina in platte tekst en alleen een link naar de hoofdpagina van de wegbeheerder / overheid. Dan kan je niet direct doorklikken naar de juiste pagina, maar heb je na verloop van tijd ook niet te maken met dode links.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jackbauer1350 » di 05 jul 2016, 14:43

^^Dat is wel de beste optie denk ik. Het is inmiddels geen doen meer om bij alle artikelen steeds de links te gaan fixen. Er zwerven ook nog een aantal links naar watwaswaar kaartjes rond. Bij diverse artikelen heb ik pas geleden deze veranderd in een link naar topotijdreis. Met een extra toevoeging in platte tekst welk jaartal en locatie te pakken aangezien er bij topotijdreis helaas niet direct te linken is.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Mark » di 05 jul 2016, 14:56

Chris schreef:De provincie Gelderland heeft de website helemaal veranderd. Het kan zijn dat veel links in artikelen niet meer werken.

Nu de Wegenwiki al vele jaren bestaat zie je dit effect ook steeds meer. Overheidswebsites zijn erger dan de media. Bij nieuwsberichten werken links van 10 jaar oud vaak nog, terwijl overheidswebsites vaak al na korte tijd de boel opnieuw hebben ingedeeld waardoor alle links niet meer werken.

De laatste tijd heb ik bij enkele artikelseries al een ander soort link gebruikt, namelijk alleen de naam van de pagina in platte tekst en alleen een link naar de hoofdpagina van de wegbeheerder / overheid. Dan kan je niet direct doorklikken naar de juiste pagina, maar heb je na verloop van tijd ook niet te maken met dode links.
Je zou kunnen toevoegen van wanneer het artikel is gepubliceerd of hebt geraadpleegd. Mocht iemand het ooit na willen zoeken, dan is dit goed gedocumenteerd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » di 05 jul 2016, 15:34

^^Dat zou kunnen, maar dan kun je beter één lijn trekken aangezien meerdere gebruikers de Wiki bewerken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » vr 08 jul 2016, 21:38

Ik ben in de geschiedenis van de Interstate Highways van Ohio gedoken. De website van het Ohio Department of Transportation is alleen wat omslachtig via een proxy te bereiken vanuit Nederland, maar ze hebben alle state highway maps die ooit gemaakt zijn online staan, tot de vroege 20e eeuw. Ze zijn niet in PDF maar in SID-formaat. Ik dacht eerst 'hé lastig, geen PDF', maar met een viewer kan je heel efficiënt tientallen kaarten vergelijken zonder 25 tabbladen aan PDF's open te hoeven hebben.

De state highway maps worden jaarlijks uitgegeven door het Department of Transportation. Omdat dit binnenhuis is ontwikkeld zijn ze veel accurater dan de commerciële aanbieders (zeker in vergelijking met Europa). Je kan dan mooi de ontwikkeling van het wegennet volgen.

Voorbeeld van een kaart uit 1976. Kenners kunnen hier een snelweg in aanleg op zien staan die uiteindelijk nooit is aangelegd (en ook dat nummer is nooit gebruikt in Ohio).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » za 09 jul 2016, 0:59

^^ Een snelle blik op Google Maps leert me dat je op de I-290 doelt. ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door keokiracer » za 16 jul 2016, 9:50

Ik kwam toevallig nog een kapot svg'tje tegen: https://www.wegenwiki.nl/Mala_Kapelatunnel
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 16 jul 2016, 9:54

Bedankt voor het melden, er waren meerdere artikelen van tunnels in Kroatië met een niet-functionerende svg, ik heb dat gefixt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wouter N14 » di 26 jul 2016, 15:26

Het viel mij op dat in Google Maps de knooppunten als locatie aanklikbaar staan, en dat je een website kan toevoegen. Geen idee of het echt werkt, maar zouden we niet kunnen proberen de wiki-pagina's hier aan te koppelen? :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chrysa » di 26 jul 2016, 15:28

Je kan ze toevoegen, maar die edits worden gereviewt door mensen die door Google zijn aangewezen, en ik weet niet of daar Nederlanders bij zijn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door keokiracer » di 26 jul 2016, 15:30

^^ Volgens mij is Wesso er een van :p


(of was dat OSM?)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chrysa » di 26 jul 2016, 15:32

^^ Dan nog, ik weet niet of die mensen kunnen kiezen wat ze in behandeling nemen, of dat het gewoon bij een willekeurig iemand terecht komt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » di 26 jul 2016, 15:46

Wouter N14 schreef:Het viel mij op dat in Google Maps de knooppunten als locatie aanklikbaar staan, en dat je een website kan toevoegen. Geen idee of het echt werkt, maar zouden we niet kunnen proberen de wiki-pagina's hier aan te koppelen? :)
Van mij mag je het proberen, maar ik denk inderdaad dat Google-medewerkers het moeten beoordelen en geen reviewers zoals ik. In GMMaker kan ik helemaal niets met knooppunten (behalve verplaatsen).

Hoe kom je trouwens bij aanklikbare knooppunten? :dontknow:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wouter N14 » di 26 jul 2016, 15:55

^^ Misschien leg ik het helemaal verkeerd uit, maar ik bedoel dit:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chrysa » di 26 jul 2016, 15:58

Als je dan doorklikt, zegt Google dit:
How long it takes to review edits

Your edits will be published on Google Map Maker, so that your edits can be reviewed before they appear on Google Maps. Since we review your edits, your changes might take some time to show up on the map. Google may email you about the status of your corrections and may forward you questions from other people who review your edits.
Door dat "other people who review your edit" zou ik denken dat het wel gewoon reviewers zijn, en niet Google-medewerkers.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wouter N14 » di 26 jul 2016, 16:07

Ik heb er een paar toegevoegd, even afwachten wat er gebeurt :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Mark » di 26 jul 2016, 16:21

Niet geschoten is altijd mis wat dat betreft :).

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chrysa » di 26 jul 2016, 16:31

Het zou nog mooier zijn als je op wegnummers en knooppunten zou kon klikken en je een beschrijving krijgt zoals je nu bij plaatsen hebt.

Iets als dit dus:

Afbeelding

Maar dan een stukje van de wegenwiki + link, en dan ipv inwonersaantal etc de lengte van de weg.
Op de kaart kan je dan de weg rood markeren, zoals nu wordt gedaan met de postcodegrenzen als je op een plaatsnaam klikt. Maar ja, denk niet dat dat er ooit door komt.

Plaats reactie