[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Willem » vr 04 sep 2009, 16:45

In de meest oorspronkelijke plannen had de Duitse A7 zelfs als autosnelweg dwars door de Alpen naar Milaan moeten lopen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 sep 2009, 16:53

Willem schreef:In de meest oorspronkelijke plannen had de Duitse A7 zelfs als autosnelweg dwars door de Alpen naar Milaan moeten lopen.
Dat wist ik inderdaad. ;) De verbinding ging dan via de Fernpas en de Reschenpas. Jammer dat die nooit is aangelegd...

@rene19663: Dank voor je uitleg. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 04 sep 2009, 17:57

rene19663 schreef:Omdat het gedeelte tussen de grenstunnel en Reutte eigenlijk onderdeel uitmaakt van een autoweg welke ooit gepland was met een aansluiting op de oostenrijkse A12 en voldoet aan de normen voor autoweg is dit stukje vast als autoweg bestempeld.
Het gedeelte bij Reutte heeft op sommige stukken extreem brede rijstroken. Daar zou zelfs 2+1 mogelijk zijn geweest.
De autogordel: een band voor het leven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 sep 2009, 17:58

Frits schreef:Het gedeelte bij Reutte heeft op sommige stukken extreem brede rijstroken. Daar zou zelfs 2+1 mogelijk zijn geweest.
Inderdaad. Er is zelfs ruimte overgehouden voor een weg met 2x2 rijstroken! :idea: Dat kan je zien als je erlangs rijdt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » vr 04 sep 2009, 18:13

Het is voor mij lang geleden dat ik die pas gereden heb (1993) dus zou niet weten of ook alles echt ruimtereservering heeft voor 2+2, ik weet wel dat de bedoeling was en of het ooit nog helemaal een auto(snel)weg wordt blijft een goeie vraag. Plannen ervoor worden wel nog steeds gemaakt maar stuiten op heel veel verzet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 sep 2009, 18:16

Ja, ze zijn erg bang voor meer vrachtverkeer daar.

Ik heb echter recent 4 trans-Alpine routes gereden, de A2 in Zwitserland, de A13 in Zwitserland, de A9 in Oostenrijk en de A10 in Oostenrijk. Het vrachtverkeerniveau is echt verwaarloosbaar, op 20 kilometer haal je misschien 5 vrachtwagens in (zie ook mijn videos van de Tauern, Pyhrn en Gotthard Autobahnen). Nogal een gemekker om niks eerlijk gezegd.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » vr 04 sep 2009, 19:01

Ik heb zelf in de afgelopen 20 jaar diverse keren diverse routes door de Alpen gereden in Frankrijk, Zwitserland, Italie en Oostenrijk maar zag het probleem ook nooit zo. Wel is het soms lastig als je op een provinciale weg een vrachtauto voor je hebt die echt niet vooruit te branden is. De Fernpass had vroeger bijna geen kruipstroken en dan kon je er soms best een stuk achter hangen, maar ja dat hoort nou eenmaal bij bergpassen. Nou klaagt men er veel over veel vrachtverkeer door de Alpen maar de hoeveelheden die echt problemen zouden moeten geven heb ik ook nooit gezien of dat moet zijn omdat ik er alleen in de zomervakanties en in de kerstvakanties ben geweest en er dan minder vrachtverkeer is. En tuurlijk als je op de Grossglockner een vrachtauto voor je zit kan je vergeten dat je een beetje snelheid haalt maar dan geniet ik wel wat extra van de omgeving ben er tenslotte niet elke dag.

RandwegN3
zandpaadje

Bericht door RandwegN3 » wo 28 okt 2009, 15:51

Begin oktober 2 weken op vakantie geweest in Tsjechië. Meerdere malen door Oostenrijk gereden, o.a. van CZ naar Linz (E55) en naar Wenen (E49). Wegen zijn vrij goed, de bewegwijzering belabberd. Maar de opstelling van de borden was nog slechter of beter gezegd: op sommige cruciale plaatsen ontbrak deze gewoon. Zo vond ik de bewegwijzering in Linz ronduit slecht.

De bewegwijzering op de autosnelwegen is iets beter, we hebben alleen de A22 (heen en terug) gereden. Redelijke weg (erg breed!), de bewegwijzering wel consequent, maar het ziet er zo hopeloos ouderwets uit.

Nee, Oostenrijk vind ik wat bewegwijzering betreft ontzettend slecht...

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » wo 28 okt 2009, 20:00

RandwegN3 schreef:Zo vond ik de bewegwijzering in Linz ronduit slecht.
Jou mening, maar dat vind ik totaal niet. Zelf op vakantie geweest in Asten vlak bij Linz. Ik vond de wegen daar geweldig 8-) .
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » do 29 okt 2009, 17:00

^^ Maar goede wegen wil nog niet zeggen dat de bewegwijzering ook goed is... Ik vind de Oostenrijkse borden vaak ook maar niks. Te druk, te kleine letters, het ziet er ouderwets uit.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » ma 02 nov 2009, 12:21

Op één van de rechtdoorborden staan maar liefst 13 items. Wegnummers, plaatsen, landen, een vliegveld... Op zich kunnen landenovaaltjes wel handig zijn. Maar niet overal. Zo zal een landenovaaltje (B) in Maastricht niet handig zijn, want als je de (B) volgt rijd je dan richting Luik, Tongeren, Biltzen of Lanaken? De Oostenrijkers kunnen nog veel leren van grote broer Duitsland.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 02 nov 2009, 18:02

Feder schreef:De Oostenrijkers kunnen nog veel leren van grote broer Duitsland.
Ook die grote broer gebruikt landenovaaltjes ;)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 nov 2009, 18:09

Volgens mij gebeurd dat alleen rond München en verder nergens. Ik heb nog nooit borden met DK of NL gezien.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 02 nov 2009, 18:12

Er zijn ook borden met CZ en CH in overvloed. En ik meen ook een enkel bord met NL gezien te hebben op foto's
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 nov 2009, 18:52

Vinny schreef:Het is heel moeilijk om een inschatting te geven van de bewegwijzering, hoe die overkomt als je met 100 (?) km/h aan komt rijden, maar het lijkt me al een verbetering ten opzichte van wat er in Wenen zelf aan prutswerk hangt.
En dan hebben deze borden nog geen eens E-nummers...

E-nummers zijn ook een zooitje rond Budapest bijvoorbeeld. Daar komen er een boel bij elkaar en sommige borden hebben 3 of meer E-nummers, M-nummers, landencodes en nog een paar doelen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 nov 2009, 18:55

Palance schreef:Er zijn ook borden met CZ en CH in overvloed. En ik meen ook een enkel bord met NL gezien te hebben op foto's
Alleen rond München is inderdaad wat te beperkt, maar het is wel vooral Bayern dat kwistig strooit met ovaaltjes. De CH-schildjes ken ik dan ook bovenal uit de omgeving München (verwijzingen naar de A96) en ook op de A7 bij Memmingen. In Baden-Württemberg zijn er wel een paar te vinden, maar laat men ze op routse als de A5 en de A81 -toch dé routes naar Zwitserland- doorgaans weg. Ook de CZ-schildjes zijn een zeer Beierse aangelegenheid, al wil ik niet uitsluiten dat ook Sachsen ze heeft; maar dat gebied ken ik maar nauwelijks.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere deelstaten geen schildjes gebruiken, maar men is er doorgaans een heel stuk minder fanatiek in. Goed mogelijk dat er langs de westgrens op meerdere plaatsen ovaaltjes "F", "L", "B" of "NL" staan, maar dit zijn in ieder geval een heel stuk zeldzamer dan de ovaaltjes in Bayern. En dat is wat mij betreft maar goed ook.
Laatst gewijzigd door Pino op di 03 nov 2009, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 nov 2009, 20:06

Chris schreef:Volgens mij gebeurd dat alleen rond München en verder nergens. Ik heb nog nooit borden met DK of NL gezien.
Ovaaltjes met NL heb ík zelfs in Duitsland gezien, en dat wil wel wat zeggen :lol:
Je vind ze op nieuwe wegen in de Zelfkant-regio ;)
- op oudere borden zie je vooral (NL) tussen haakjes.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » ma 02 nov 2009, 23:20

Klopt, op de A31 staat bij de afslag B402 Emmen/Meppen een ovaaltje met NL
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus » ma 02 nov 2009, 23:50

En op kreuz Oldenburg West achter de naam Groningen. Deze foto's zijn allemaal al eens besproken op dit forum volgens mij...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 03 nov 2009, 9:55

Het ovaaltje is de nieuwe standaard geworden en zal de NL tussen haakjes helemaal gaan vervangen. In Bocholt bv. zie je op oude borden nog NL in haakjes achter de Nederlandse namen staan, terwijl deze op nieuwe borden is vervangen door een ovaaltje.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 03 nov 2009, 10:20

Nieuwe standaard? Volgens mij is het hele ovaaltje in de RWBA niet te vinden.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 02 feb 2010, 21:41

In Stiermarken staan er hier en daar zelfs nog bordjes richting Marburg a.d. Drau (Maribor).

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 04 feb 2010, 21:32

Pino schreef:Laibach, Lemburg, Brünn - ze worden volgens mij geen van allen echt meer gebruikt. En in de rest van het Duitstalige taalgebied zijn ze nooit ingeburgerd geweest.
Laibach lijkt mij ook. Lemberg hoor ik weleens, al zullen veel Duitstaligen dat helemaal niet kennen. Brünn wordt echter veel gebruikt, ik denk dat een Duitser net zo gauw Brno zal zeggen als een Nederlander Paris of Berlin (m.a.w. vrijwel nooit).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 feb 2010, 22:07

Laibach is veel makkelijker te schrijven en uit te spreken als Ljub-dinges :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 feb 2010, 22:32

Ljubljana. Als je er maar een beetje moeite voor doet dan is dat helemaal geen moeilijke naam.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 feb 2010, 6:32

Precies. Dnjepropetrovsk is lastiger :lol:

Marburg komt volgens mij zelfs nog pontificaal op de portaalborden voor op de A9.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 feb 2010, 8:50

^^

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 05 feb 2010, 12:18

In het Duitse Hessen ligt nog een Marburg. Je zou prompt in de war raken :yes:

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 05 feb 2010, 12:31

waldo79 schreef:In het Duitse Hessen ligt nog een Marburg. Je zou prompt in de war raken :yes:
Ja, klopt, stomtoevallig dat een kennis daar vorige week begonnen is met een stage in dat enorme onderzoekscentrum daar

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 05 feb 2010, 13:00

waldo79 schreef:In het Duitse Hessen ligt nog een Marburg. Je zou prompt in de war raken :yes:
Daarom is het officieel Marburg a.d. Lahn en Marburg a.d. Drau.