[FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door vynkce » di 22 jul 2008, 17:12

Onderstaande reeks gaat over de Italiaanse A1 dir. en A1 vlak na de ring van Rome (GRA) in noordelijke richting tot aan de afrit Orvieto. Sommige foto's zijn van mindere kwaliteit door tegenlicht (en de vuile voorruit :hypocrite: )

Afbeelding

Aankondiging brandstofprijzen:
Afbeelding

A1 Dir. richting A1:
Afbeelding

Afrit Rieti:
Afbeelding

Aankondiging tolplein:
Afbeelding

Serviceplaats:
Afbeelding

Tolplein:
Afbeelding

Aankondiging knooppunt A1 dir. met A1:
Afbeelding

Knooppunt A1 Firenze - Napels:
Afbeelding

Wazige brug op A1 richting Firenze:
Afbeelding

2x3 tunnel:
Afbeelding

Aankondiging wegenwerken:
Afbeelding

Afrit:
Afbeelding

Wegrestaurant:
Afbeelding

Actuele reistijd tot Orte en Arezzo:
Afbeelding

Wegenwerken, versmalling naar 2 rijstroken binnen 100m:
Afbeelding

Afrit Magliano:
Afbeelding

Magliano 850m:
Afbeelding

Linkerrijstrook nog steeds afgesloten:
Afbeelding

Actuele reistijden, Valdichiana en Arezzo:
Afbeelding

Zeer wazige afrit Orvieto:
Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door Frits » di 22 jul 2008, 19:20

Ook hier ontbreken dus regelmatig de A-nummers voor de rechtdoorbestemmingen. Een slechte zaak. Wel mooie foto's. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door Chris » di 22 jul 2008, 21:04

Ik vind de portaalbewegwijzering echt waardeloos. Dat hadden ze net zo goed weg kunnen laten en een vorkbord neerplanten. Het mooie van portaalbewegwijzering is juist dat je goed kan laten zien waar de rijstroken heen gaan, en dat doen ze in Italië juist totaal niet.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door poller1 » di 22 jul 2008, 21:17

Anderzijds is zo - onbedoeld - de weg automatisch wat vrijer voor het invoegend verkeer verderop?

Ben ook regelmatig in Italië, en vind het ook raar hoor. Zoveel portaalborden, kan ik als Belg maar van dromen.

En over't algemeen zijn de wegen er ook STUKKEN beter dan in België, vooral 's nachts of bij regenweer... (veel beter ook dan in pakweg Duitsland, op dat vlak).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door Ds79m » di 22 jul 2008, 21:22

Afbeelding

Firenze rechtdoor en rechtsaf tegelijk?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door Wouter N14 » di 22 jul 2008, 21:24

Onleesbare wegnummers, geen symbolen bij de VZP's, volstrekt onlogische portaalborden... nee, afgaande op deze foto's wordt ik niet echt blij van Italiaanse bewegwijzering :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door Hanno » di 22 jul 2008, 21:28

De wegnummers zijn inderdaad niet te lezen. Mijn planning is om over twee weken in Roma te zitten. Ik ben benieuwd naar de Italiaanse bewegwijzering. Ik ken alleen een deel van de A9 rondom Como en deze foto's en dat ziet er allemaal niet heel geweldig uit. Welke route is trouwens beter vanaf Domodossola? Via Milano of Genova?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door Palance » di 22 jul 2008, 21:29

Toen ik voor het eerst zelf in Italie reed (komend vanuit Nice), had ik dat systeem van portaalborden niet door en zat ik bij de eerste afritten regelmatig op de linkerrijstrook. Dat heb ik gauw afgeleerd maar handig is het niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door Hanno » di 22 jul 2008, 21:32

Onduidelijk. Bij Como (A9) heb ik het nog onduidelijker gezien met zelfs de afrit gemarkeerd op de rechter rijstrook. Volkomen onzin en zeer verwarrend...

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door vynkce » di 22 jul 2008, 21:38

poller1 schreef:En over't algemeen zijn de wegen er ook STUKKEN beter dan in België, vooral 's nachts of bij regenweer...
Dat geldt mijns inziens enkel voor de echte "groene" snelwegen. De zogenaamde "blauwe" snelwegen (feitelijk expreswegen) zijn vaak in erbarmelijke staat. Deze SS-wegen hebben vaak scherpe bochten, smallere rijstroken, vrijwel nooit pechstroken en zeer korte op- en afritten (Stel je de E313 opritten voor maar dan nog korter).

@Palance: de portaalborden zijn inderdaad verwarrend in het begin, maar je went er aan. Soms gaat de rijstrook er echter ook werkelijk af...

(Binnenkort meer over de expreswegen met foto's in een nieuw topic ;) )

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door poller1 » di 22 jul 2008, 21:49

vynkce schreef:
poller1 schreef:En over't algemeen zijn de wegen er ook STUKKEN beter dan in België, vooral 's nachts of bij regenweer...
Dat geldt mijns inziens enkel voor de echte "groene" snelwegen. De zogenaamde "blauwe" snelwegen (feitelijk expreswegen) zijn vaak in erbarmelijke staat. Deze SS-wegen hebben vaak scherpe bochten, smallere rijstroken, vrijwel nooit pechstroken en zeer korte op- en afritten (Stel je de E313 opritten voor maar dan nog korter).

@Palance: de portaalborden zijn inderdaad verwarrend in het begin, maar je went er aan. Soms gaat de rijstrook er echter ook werkelijk af...

(Binnenkort meer over de expreswegen met foto's in een nieuw topic ;) )
Grotendeels klopt wat je zegt.

Beide netten hebben hun mindere kantjes, maar voor een 'klein' land als België stoort me het gebrek aan portaalborden, consequentie, goede verd, reflectoren, asfalt,...

Over't algemeen zijn de nieuwere (en ze worden allemaal vernieuwd) (groene dan) snelwegen in Italië echt wel oké, ik vind ze beter dan de Zwitserse.

Maar er is nog veel werk!!!

De expresswegen in België daar zwijgen we beter over :rooie:

In de streek waar ik was (Val d'Orcia in Toscane, in het verlengde van de expressweg Firenze - Siena, zo richting Rome) was bovendien het OWN bijzonder netjes (allemaal glad, pas geverfd,... matige maar voldoende bewegwijzering).

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door vynkce » di 22 jul 2008, 22:00

^^ Klopt, de snelwegen zijn over het algemeen in goede tot zeer goede staat en ook het OWN is best goed. De uitzondering blijven de expreswegen... Wat me wel opviel is dat grote delen van de A11 Firenze - Ligurische kust en van de A12 Livorno Genua geen pechstroken hebben en vrij smal zijn. Voor de A12 snap ik dat wel omdat die heel veel tunnels en viaducten heeft, bij de A11 zou dit wel mogelijk moeten zijn!

De bewegwijzering in Midden-Italië kan er op het OWN zeker mee door. Zelden ontbreken er borden of kloppen er dingen niet. Wel staan er overal borden naar Rome en lijkt de uitdrukking te kloppen dat "alle wegen naar Rome leiden" :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door Vinny » di 22 jul 2008, 23:51

vynkce schreef:
poller1 schreef:En over't algemeen zijn de wegen er ook STUKKEN beter dan in België, vooral 's nachts of bij regenweer...
Dat geldt mijns inziens enkel voor de echte "groene" snelwegen. De zogenaamde "blauwe" snelwegen (feitelijk expreswegen) zijn vaak in erbarmelijke staat. Deze SS-wegen hebben vaak scherpe bochten, smallere rijstroken, vrijwel nooit pechstroken en zeer korte op- en afritten (Stel je de E313 opritten voor maar dan nog korter).

@Palance: de portaalborden zijn inderdaad verwarrend in het begin, maar je went er aan. Soms gaat de rijstrook er echter ook werkelijk af...

(Binnenkort meer over de expreswegen met foto's in een nieuw topic ;) )
Dat kun je echt niet zo in zijn algemeenheid zeggen. De SS 7 bis is feitelijk veel beter uitgebouwd dan de A 3 in de regio Napels. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door jan » do 24 jul 2008, 13:59

Ik heb vorig jaar zomer ook deze route gereden. Ik zie dat de tunnel nu af is, destijds was ie nog 2*2.

Op het traject Chiusi -> Orvieto ontbrak vorig jaar de vluchtstrook belijning :? , waardoor je in feite een brede rechterrijstrook had. Je zag mensen helemaal rechts op de vluchtstrook rijden. Dit traject kent veel onoverzichtelijke bochten, je moet er niet aan denken als je dan met de auto stil komt te vallen...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door Pino » ma 01 mar 2010, 19:12

Stof stof ...
Ds79m schreef:Afbeelding
Firenze rechtdoor en rechtsaf tegelijk?
Met behulp van Streetview heb ik eens geprobeerd om enig licht in deze duisternis te brengen. Wat er feitelijk gebeurt als je de afrit Firenze neemt, is dat je via de verzorgingsplaats weer terug wordt geleid naar de hoofdbaan van de A1dir. Dat roept uiteraard de vraag op waarom Firenze dan op een aantal borden voor de afslaande richting wordt bewegwijzerd. Zoals wel vaker in Italië zal het antwoord uitsluitend bekend zijn bij Autostrade per l'Italia. Een mogelijke uitleg zou kunnen zijn dat, nu sprake is van een geïntegreerde afrit-verzorgingsplaats, niet de standaard bewegwijzering voor een verzorgingsplaats kon worden ingezet, waardoor het ook nodig werd geacht om aan te geven dat je deze verzorgingsplaats kunt oprijden zonder de rijrichting Firenze te hoeven verlaten. Maar een heel belangrijke boodschap is dat duidelijk niet, aangezien Firenze niet op alle afritborden terugkomt.

Wat betreft de eeuwige klacht over pijlen op de Italiaanse snelwegen, na een maand Italië begin ik er enig systeem in te ontwaren. Waar het feitelijk op neerkomt is dat er eigenlijk vrij standaard één doorgaande pijl minder staat dan er doorgaande rijstroken zijn. Op het forum is wel eens gesuggereerd dat dat te maken heeft met het feit dat de Italiaanse pijlen boven de rijstrookmarkering zouden hangen, zodat ze dus zien op beide zijden van de markering. Dat is volgens mij feitelijk onjuist (check ook Streetview). Wat volgens mij eerder het geval is, is dat er doorgaande vallende pijlen hangen boven alle doorgaande rijstroken met uitzondering van de meest rechtse. Daarboven hangt geen pijl. De vallende schuine pijl wijst naar de uitvoegstrook. De gezwegen boodschap is dat er geen specifieke richting is gekoppeld aan die meest rechter strook. Je kunt nog kiezen.

Die boodschap gaat dan weer fout bij als portaal uitgevoerde voorwegwijzers. Dan hangt er namelijk wel een pijl boven de rechterstrook en wordt dus niet de boodschap je kunt nog kiezen afgegeven. Maar goed, het is en blijft natuurlijk Italiaanse bewegwijzering en de gekkigheden in de bewegwijzering vormen onderdeel van het systeem 8-) En in dat nadeel van de onduidelijkheid zit ergens ook een voordeel. Dat voordeel is dat men op de portalen niet is gehinderd door ruimtegebrek, met de eeuwige afbrekingen en indikkingen tot gevolg. De doorgaande richting en de afslaande richting kunnen in beginsel in regulier lettertype naast elkaar worden geplaatst. Als ze dat nou eens uit zouden kunnen voeren zonder die onjuiste suggestie van een rijstrookverdeling ...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [FOTO] [I]A1 Rome - Orvieto

Bericht door marcel » do 04 mar 2010, 21:56

Zoiets heb je ook op de A9 bij het Hermsdorfer Kreuz. Richting A4 staat er ook klein München naast de aanduidingen van het wegrestaurant en tankstation etc. Ook het nummer 9 staat erbij.

Plaats reactie