[I] Expresswegen in Midden-Italië

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I] SS675 Orte - Civitavecchia

Bericht door Pino » za 07 mei 2011, 11:09

De superstrada tussen de A1 bij Orte en de A12 bij Civitavecchia begint steeds meer vorm te krijgen.

Enkele weken terug werd een traject van 7.5 kilometer in deze SS675 geopend, zodat je nu vanaf de A1 voorbij Viterbo en Vetralla tot aan Cinelli kunt komen. En afgelopen week is goedkeuring gegeven voor een nog ietsje verdere verlenging tot aan Monteromano (bron). Vanaf daar zit je al vlakbij de SS1 / toekomstige A12.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » zo 24 jul 2011, 12:41

Twee nieuwsberichten over de expresswegen in de regio Florence:

1. Men wil de Fi-Pi-Li een upgrade gaan geven. Maar in het kader daarvan zal de weg waarschijnlijk wel in concessie worden gegeven (bron).
2. De expressweg tussen Florence en Siena van een nieuwe laag asfalt voorzien (bron). Dat was hoog- en hoognodig, zou ik zeggen !

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Willem » zo 24 jul 2011, 16:53

Pino schreef:1. Men wil de Fi-Pi-Li een upgrade gaan geven. Maar in het kader daarvan zal de weg waarschijnlijk wel in concessie worden gegeven
A11dir ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Ds79m » zo 24 jul 2011, 18:24

Pino schreef:2. De expressweg tussen Florence en Siena van een nieuwe laag asfalt voorzien (bron). Dat was hoog- en hoognodig, zou ik zeggen !

Dat is een rotweg inderdaad. Maar niet alleen vanwege het asfalt. De weg is sowieso erg krap opgezet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » zo 24 jul 2011, 18:32

Willem schreef:A11dir ;)
Die loopt al bij Lucca. Ik vermoed dat ze deze weg van een A-nummer zullen voorzien op hetzelfde moment als de BreBeMi, de Autostrada Cispadania en al die andere ook een nummer krijgen. Jammer dat dat waarschijnlijk niet voor 2050 zal zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 aug 2011, 12:27

De superstrada tussen Firenze en Siena heb ik een week geleden bezichtigd.
Ik vond het wegdek vaak belabberd en een Waalse snelweg ligt er vaak beter bij. :sadley:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » zo 20 jan 2013, 10:31

(stof stof, kuch kuch)

De superstrada Firenze - Siena, in deze draad en elders vaak weggezet als voorbeeld van een expresweg zoals het niet moet, zal eindelijk zijn groot onderhoud krijgen. Men begint in september. Bijbehorende quote van de president van de regio Toscane: "Firenze - Siena is geen superstrada, maar een schapenpad. Daarom hebben we ANAS gebombardeerd met verzoeken om fondsen vrij te maken."

bron

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » wo 31 mei 2017, 9:21

De superstrada Firenze - Siena (nog steeds met RA1 RA3 als niet-bewegwijzerd nummer) is met vier kilometer verlengd richting Florence. Deze bypass van het voorstadje Galluzzo zorgt niet alleen voor een verbeterde verbinding vanuit de Florentijnse binnenstad naar de superstrada, men verwacht ook dat dit de primaire verbinding wordt tussen binnenstad en A1-zuid. Voor verkeer tussen de A1 en Siena zal dit nieuwe asfalt niets veranderen.

Bron met een paar plaatjes (en een korte update over het supertrage proces om de A12 in Toscane te sluiten)
Laatst gewijzigd door Pino op wo 31 mei 2017, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Chris » wo 31 mei 2017, 9:28

Volgens mij is dat geen superstrada, de tunnel is maar één buis met twee rijstroken. Google Earth heeft satellietbeelden van maart 2017 van dit gebied.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » wo 31 mei 2017, 9:41

Ja, hij is enkelbaans. Doet een beetje denken aan dat inprikkertje vanaf de Franse A8 richting Monaco.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door harry » wo 31 mei 2017, 19:15

Pino schreef:De superstrada Firenze - Siena (nog steeds met RA1 als niet-bewegwijzerd nummer)
Bedoel je niet de RA3?
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » wo 31 mei 2017, 20:56

^^ Je hebt volkomen gelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Expreswegen in Midden-Italië

Bericht door Chris » do 13 dec 2018, 15:31

Vandaag is 6,4 kilometer SS675 geopend tussen Cinelli en Monte Romano-Est. Hiermee benadert de SS675 steeds dichter de kust. Er ontbreekt nog maar een kilometer of 12 tot aan de SS1.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Chris » wo 16 jan 2019, 12:46

Een brug van de E45 / SS3bis is acuut afgesloten vanwege de slechte conditie. De slechte conditie is niet ontdekt door de wegbeheerder, maar één of andere boer die een video daarvan op Facebook deelde. Daarna is een inspectie uitgevoerd waaruit bleek dat de brug direct dicht moest. Het gaat om één van de bruggen bij Valsavignone, welke exact is mij niet duidelijk.

Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door waldo79 » wo 16 jan 2019, 16:18

Hoe heeft die boer dat kunnen ontdekken?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » wo 16 jan 2019, 16:47

Als ik het goed begrijp, was deze 'boer' iemand die in het bos zocht naar truffels (bron). Dus dan kom je nog wel eens op plekken in een bos waar anderen nooit komen. Maar goed, als bekend zoekt men naar truffels in het najaar. Dus dat zegt ook wel iets over de tijd die sindsdien verloren is en waarin mensen over een gevaarlijk viaduct zijn blijven rijden.

Voor de rest verbaast dit me niet. Deze weg is volgens mij begin jaren '70 aangelegd, dus de bruggen beginnen op leeftijd te geraken. Onderhoud lijkt altijd behoorlijk marginaal geweest, terwijl dit als weg met veel kunstwerken juist veel onderhoud zou moeten vergen. Niet voor niets gaan van tijd tot tijd plannen rond om de SS3bis met een PPS (en dus een onvermijdelijke concessie) helemaal te renoveren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » do 14 feb 2019, 9:14

Na een kleine maand is de E45 weer open voor verkeer <3.5 ton. https://www.umbriajournal.com/foto-gall ... 45-300153/ Verkeer binnen de regio hoeft hierdoor geen enorme omwegen meer te maken om van noord naar zuid te komen. Ik begreep inmiddels dat de boete voor vrachtwagens die toch doorrijden 57 euro bedraagt. Dus daar zal niemand het voor laten en ik hoop dan maar dat er iets van een permanente controle is om die vrachtwagens dan gewoon van de weg te halen.

Hoewel deze hele gang van zaken natuurlijk behoorlijk te denken geeft over wegbeheer door ANAS (net zoals het bericht eerder deze week dat veel bruggen nul onderhoud hebben gekregen omdat iedereen denkt dat een ander de wegbeheerder is - ik kwam inmiddels de cynische woordspeling viarotto tegen), blijft minister Toninelli hameren op nationalisatie van alle autosnelwegen: als het niet is in het kader van zijn kruistocht tegen Autostrade per l'Italia, dan wel met zijn stelling dat de Autobrennero in publieke handen moet komen - wat hij echter al is. Wat een treurnis ... :kwaad:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Chris » ma 08 apr 2019, 19:36

Op 2 april is 9 kilometer SS96 geopend tussen Toritto en Mudugno, ten zuiden van Bari. Dit is voor een groot deel op een nieuw tracé gebouwd (bypass van Palo del Colle).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » ma 08 apr 2019, 20:35

Mooi! Is een belangrijke as voor de ontsluiting van het nogal achterblijvende Basilicata naar het noorden toe. Voor wat het waard is: Midden-Italië wordt geduid als de regio's Toscane, Umbria, Marche en Lazio, dus je zit hier toch echt een paarhonderd kilometer buiten het onderwerp van deze draad ;)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door jelger » ma 08 apr 2019, 20:41

Fijn donker gat om in te rijden in de mediterrane zon. Of lijkt dat maar zo?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » ma 08 apr 2019, 21:05

Verlicht is hij in ieder geval. En ja, een geleidelijke overgang ontbreekt, maar waar in heuvels en bergen krijg je die wel?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Chris » wo 15 mei 2019, 20:15

Er blijkt een 6 kilometer lange ongebruikte tunnel te zijn van de SS73bis (E78), de Galleria della Guinza.

De eerste buis ging al in de jaren '90 in aanbouw en was in 2004 voltooid. Maar de tweede buis is vertraagd door gebrek aan geld. Er is ook een paar kilometer weg al met 2x2 rijstroken aangelegd dat echter niet gebruikt wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » wo 15 mei 2019, 20:26

Ik heb er wel eens over geschreven in de E78-draad. Het is een behoorlijk gênant verhaal. De tunnel op 1x2 kan nog wel uit (weet niet eens zeker of 2x2 wel helemaal gepland was), maar de toegangsweg aan de westkant krijgen ze totaal niet rond.

Je zou kunnen zeggen dat men geld dat makkelijk in te zetten was voor deze verbinding uiteindelijk toch liever heeft geïnvesteerd in de Quadrilatero Marche-Umbria, een wat zuidelijker setje expreswegen met hoogwaardige oost-westverbindingen. Ik denk dat Midden-Italië daar als geheel ook wel meer voor koopt dan voor de noordelijke E78. Maar wie weet lukt het Toscane alsnog om ooit zoveel druk te zetten dat zij "hun" dwarsverbinding Grosseto-Fano krijgen. Als je ziet hoe het oosten van Toscane nu feitelijk wordt behandeld met de E45, zou het ergens wel eens verdiend zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » wo 03 jun 2020, 22:34

Opnieuw een brug-probleem op de E45, dit keer even ten oosten van Orte. Tussen Amelia en Narni is de SS675 tot tenminste na de zomer afgesloten vanwege instortingsgevaar/herstelwerken aan het Viadotto Montoro.

https://corrieredellumbria.corr.it/news ... zione.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Chris » wo 03 jun 2020, 22:44

Dit lijkt mij toch ook serieus niet goed te staan? De liggers liggen niet even ver op de pyloon en zijn er bijna vanaf geschoven. :schrikreactie:

Afbeelding

https://www.umbriajournal.com/politica/ ... va-363106/

Afbeelding

https://corrieredellumbria.corr.it/news ... trade.html
Link

vwolbers
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 22:08

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door vwolbers » do 04 jun 2020, 0:02

Dat is inderdaad geen overbodige luxe dat de weg is afgesloten :neenee: , wel bijzonder dat dit opeens geconstateerd is. Dat lijkt er verdacht veel op dat de afgelopen 5 jaar hier amper tot niets mee is gedaan. dit gebeurt niet zomaar.

Dit gaat een dure en ingewikkelde klus worden om dit te herstellen.

Gelukkig is dit in Nederland een stuk beter geregeld, sowieso elk jaar een veiligheidsinspectie en minimaal elke 6 jaar een uitgebreide inspectie.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door captain007 » do 04 jun 2020, 9:00

^^ Als we de gevallen de laatste tijd hier een beetje in de gaten houden dan lijkt het sowieso erop dat in heel Italië er eigenlijk gewoon een gebrek is aan goede inspecties en vervolgens daar ook op acteren. We klagen hier ook nog wel eens over Duitsland waar alles verrot is, maar ik vind dit nog wel echt van een andere orde. Dit is gewoon echt een structureel probleem. Daarvoor vallen er iets te vaak lijken uit de kast en is de toestand ook dermate dat het geen incidenten zijn, maar gewoon gebrek aan onderhoud, inferieure bouwkwaliteit, etc.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » do 04 jun 2020, 11:13

^^ Over bouwkwaliteit kan ik weinig zinnigs zeggen. Dit kan ook samenhangen met de leeftijd van de bruggen in kwestie (vaak nu een 50 jaar oud, net als in Duitsland) en mogelijk ook het feit dat je hier net wat meer seismische activiteit ziet. Maar het gebrek aan inspectie is wel schokkend inderdaad. Men blijkt dingen pas te ontdekken wanneer viaducten echt op instorten staan, zoniet wanneer het al te laat is.

Van ANAS als wegbeheerder heb ik al vaker opgemerkt dat zij er structureel niet de budgetten voor vrij maken om zich met goed onderhoud bezig te houden. Ze investeren liever in nieuwe infra, die politiek beter verkoopt. De manier waarop borden staan te verouderen, groen langs de weg het zicht beperkt en men gaten in wegen laat ontstaan alvorens er misschien een plakwerkje overheen mag, loopt eigenlijk naadloos over in de kennelijke weigering om bruggen van tijd tot tijd eens goed te inspecteren. En dan is er altijd een mooi verhaal over hoe het acute instortingsgevaar bij toeval aan het licht kwam. In dit geval geloof ik door iemand die hier een drone had laten rondvliegen. De tolmaatschappijen zouden een ander verhaal moeten zijn, omdat geld daar niet het probleem is. Dat is natuurlijk ook waar Autostrade per l'Italia nu aan wordt opgehangen na de instorting van de Ponte Morandi en gebleken gebrekkig onderhoud elders. Maar het is wel moeilijk om daar ooit tot een structurele veiligheidscultuur te komen wanneer de Staat niet zelf het goede voorbeeld geeft. Da's op wel meer vlakken de tragiek van het land in een notendop ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Chris » do 04 jun 2020, 11:17

Pino schreef: do 04 jun 2020, 11:13En dan is er altijd een mooi verhaal over hoe het acute instortingsgevaar bij toeval aan het licht kwam. In dit geval geloof ik door iemand die hier een drone had laten rondvliegen.
Ja dat is wel ernstig dat een leek zulke ernstige gebreken opmerkt en niet de wegbeheerder. Net zoals dat verhaal van een ander viaduct waarbij iemand bij het paddestoelen plukken zag dat er een viaduct op instorten stond.

Het zou mij niet verbazen dat indien Italië net zo streng als Duitsland de kunstwerken zou beoordelen, het hele land tot stilstand komt omdat viaducten op zeer grote schaal niet meer voldoen aan de eisen. Deze situatie zal de komende 10-20 jaar echt uit de hand lopen, in Duitsland zie je al dat men moeite heeft het bij te benen en daar is nu wel goed in kaart wat de situatie is. In Italië zien we alleen het topje van de ijsberg vermoed ik.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » do 04 jun 2020, 13:13

Als ik de artikelen nog eens nalees, wordt het me niet duidelijk of dit nu een inspectie per drone was of weer een toevalstreffer. Het maakt voor het totaalbeeld dat je omschrijft niets uit: totaal gebrek aan inzicht in wat er moet gebeuren. En ‘s Lands financiën maken een grootschalige aanpak natuurlijk nog veel moeilijker dan iets soortgelijks in Duitsland. Daar is alleen maar sprake van politieke onwil; als Italië iets wil, moeten ze meteen bij Rutte en Hoekstra komen uitleggen waarom ze de snelweg willen onderhouden en of ze niet meer op de pensioenen kunnen korten om dat te betalen.

Plaats reactie