[I] Expresswegen in Midden-Italië

Moderator: Moderatoren

Willem
2x3 autosnelweg

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Willem » do 04 jun 2020, 15:36

^^ Toch zou je zeggen dat naar aanleiding van het ongeluk met de Morandi-brug de noodzaak van goed onderhoud en regelmatige inspecties zijn aangetoond.
Zo'n ongeval wil je geen tweede keer. Zelfs Rutte en Hoekstra moeten dat beamen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 jun 2020, 17:01

^^ Inspecties kosten niet zo heel veel, doorvoeren van groot onderhoud op betonnen bruggen van 50 jaar oud in een bergachtig land: dát is de grote kostenpost.

Nu hebben Rutte en Hoekstra vermoedelijk geen belangstelling in het lijn-voor-lijn doorlopen van de begroting van Anas, die op zichzelf een van de vele items is in de Italiaanse begroting. Hun interesse is beperkt tot de bottom line van begrotingstekort of -overschot. Maar als Italië dreigt niet de gewenste bottom line te halen met een begroting die een groot bruggen-onderhoudsprogramma voorziet, wat gebeurt er dan? Dan is de realiteit toch dat dat programma wordt geschrapt omdat pensioenen en zorg korten veel destructiever is dan bruggen pappen, nathouden en zo af en toe gedwongen zijn er eentje af te sluiten? Nou goed, ik ben zelf voorstander van een zekere én-én waarbij de motoren van de eurozone (op wie terecht het monetaire beleid wordt afgestemd) binnen grenzen bijdragen aan zwakkere broeders. Maar da’s een zwaar politieke discussie waarin ik voorlopig niet aan de kant van een meerderheid sta.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 jun 2020, 17:10

De vervangingsopgave in Italië zal echt astronomisch zijn. Het is een bergachtig land waar men in de jaren 50-70 waanzinnig veel viaducten heeft gebouwd die nu allemaal einde levensduur bereiken.

De Duitsers hebben een grootschalig vervangingsprogramma opgezet, maar zoiets lijkt te ontbreken in Italië. Ze zijn kennelijk niet eens geïnteresseerd genoeg om inspecties uit te voeren of daar vervolgens actie op te ondernemen. Het zou mij niet verbazen als het aantal bruginstortingen / afsluitingen nog sterk gaat toenemen, veel viaducten verkeren nu al in dermate slechte conditie dat elk jaar telt.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 04 jun 2020, 19:29

Ik denk ook dat dit nog maar het begin is van een groot drama. Met verbazing werd er gekeken naar de insorting van de Morandibrug, maar als er tientallen bruggen per jaar worden afgesloten of instorten, zal men daar ook niet meer zo van opkijken na een tijdje.

Je gaat wel effect zien in het toerisme lijkt me; toeristen zullen Italië mijden voor de angst op een instortende brug. En dat zal weer impact hebben op de economie. Om die reden lijkt de noodzaak mij er wel.

Misschien trouwens een apart bruggentopic openen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 jun 2020, 19:32

mavas schreef:
do 04 jun 2020, 19:29
Misschien trouwens een apart bruggentopic openen?
Dat is wel een goed idee, ik zal eens wat berichten bij elkaar schrapen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 jun 2020, 19:39

mavas schreef:
do 04 jun 2020, 19:29
Je gaat wel effect zien in het toerisme lijkt me; toeristen zullen Italië mijden voor de angst op een instortende brug. En dat zal weer impact hebben op de economie. Om die reden lijkt de noodzaak mij er wel.
Eens. Betekent feitelijk dat ze moeten toch meer prioriteit gaan geven aan onderhoud in plaats van mooie nieuwbouw in de wat meer achtergebleven delen van het land.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 12 jun 2020, 14:15

Chris schreef:
wo 03 jun 2020, 22:44
Dit lijkt mij toch ook serieus niet goed te staan? De liggers liggen niet even ver op de pyloon en zijn er bijna vanaf geschoven. :schrikreactie:

Afbeelding
80 centimeter verschoven, lees ik. Ze weten niet wanneer en hoe dat gebeurd zou kunnen zijn...

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » za 13 jun 2020, 7:50

Zie daar het nut van regelmatige inspecties.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 jul 2020, 12:36

Het Viadotto Montoro in de E45 is weer open met één rijstrook per richting. Ze hebben zich in de afgelopen tijd gefocust op wat eerste versteviging van de structuur en vanaf hier nemen ze het kennelijk verder.

https://www.umbriajournal.com/economia/ ... te-368901/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 17:15

Vandaag is 3,5 kilometer superstrada van de SS76 geopend tussen Albacina en de tunnel Sassi Rossi.

Dat is hier: https://www.openstreetmap.org/?mlat=43. ... 41/12.9939

Afbeelding

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 01 aug 2020, 18:46

Het wordt dan toch nog iets met die weg... 12 jaar geleden waren ze daar ook al aan bezig. Zie mijn openingspost. 🙂

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 okt 2020, 8:43

Weer eens iets anders dan een bruggenprobleem: in de verbindingsweg tussen A1 en SS675 bij Orte is een flink gat gevallen. Gevolg: enorme files voor wie vanuit het zuiden de E45-route naar Perugia en verder wil oprijden. https://www.ilmessaggero.it/umbria/vora ... 35553.html

Je kunt helaas niet anders zeggen dan dat (het rond 1970 aangelegde deel van) de expresweg Cesena-Orte door volkomen uitgebleven onderhoud nu echt aan het desintegreren is.

Afbeelding
(Foto uit het gelinkte artikel)