[I] Trajectcontrole "Tutor" en flitspalen in Italië

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[I] Trajectcontrole "Tutor" en flitspalen in Italië

Bericht door Chris » ma 19 jan 2009, 18:58

In Italië is het systeem van trajectcontroles, Tutor genoemd, al een stuk uitgebreider dan in Nederland. Zo'n 2.100 kilometer snelweg heeft al trajectcontrole. Over het algemeen zijn dit trajecten waar je 130 km/uur mag, dus geen 80-gezeur zoals in Nederland.

Zie ook deze pagina (Google Translate)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Trajectcontrole "Tutor"

Bericht door Chris » vr 01 sep 2023, 21:20

Ik heb wel eens gelezen dat bijna alle Tutor uit zou staan.

Sowieso staat Italië helemaal vol met borden met 'elektronische snelheidscontrole' terwijl Waze 9 van de 10 keer geen melding geeft op zulke trajecten (in Frankrijk heb je vrijwel gegarandeerd dan een flitspaal binnen 500 m).

Op de A10 bij Savona was het bord afgeplakt. Ik weet niet wat er stond, maar het woord lijkt me te lang voor 'Tutor' en Autovelox lijkt het ook niet te zijn.

Afbeelding
controllo elettronico della velocita' con sistema ---- by European Roads, on Flickr

Op de 'Sopraelevata' van Genova (Genua) stonden deze masten, die een trajectcontrole leken in te houden, en iedereen hield zich ook heel netjes aan de maximumsnelheid van 60 km/h. Er stond een serie van deze masten.
Afbeelding
punto rilevamento velocita by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Trajectcontrole "Tutor" en flitspalen in Italië

Bericht door Pino » vr 01 sep 2023, 22:23

Mijn begrip is dat Tutor vaak uit staat, maar dat de (meeste) trajectcontroles toch nog wel van tijd tot tijd aanstaan. En ik heb dan geen idee wanneer. Dat geeft een zeker placebo-effect waardoor weggebruikers zich toch meestal wel gedragen. Of gedroegen, want ik hoor toch wel geluiden dat er weer veel meer hard wordt gereden in de Tutor-zones.

De borden die je zo van tijd tot tijd ziet (zo vlug geen idee wat daar bij Savona staat afgeplakt) zijn geloof ik verplicht om ergens in het stuk daarachter te mogen flitsen. Engeland heeft ook zo’n regel. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook gebeurt. Frankrijk werkt anders; daar zijn de borden aankondigingen van een zone waarin min of meer gegarandeerd een vaste flitser staat.

Wat je ook hebt zijn de borden Autovelox die pontificaal op vaste flitsers staan. Tja, dat is er dan wel een, maar ook daar is dan steeds de vraag of hij ook aan staat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Trajectcontrole "Tutor"

Bericht door Coen Tunnel » za 02 sep 2023, 17:04

Chris schreef: vr 01 sep 2023, 21:20 Ik heb wel eens gelezen dat bijna alle Tutor uit zou staan.

Sowieso staat Italië helemaal vol met borden met 'elektronische snelheidscontrole' terwijl Waze 9 van de 10 keer geen melding geeft op zulke trajecten (in Frankrijk heb je vrijwel gegarandeerd dan een flitspaal binnen 500 m).

Op de A10 bij Savona was het bord afgeplakt. Ik weet niet wat er stond, maar het woord lijkt me te lang voor 'Tutor' en Autovelox lijkt het ook niet te zijn.

Afbeelding
controllo elettronico della velocita' con sistema ---- by European Roads, on Flickr
Safety Tutor: https://www.google.nl/maps/@44.3210518, ... ?entry=ttu

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Trajectcontrole "Tutor" en flitspalen in Italië

Bericht door Chris » za 02 sep 2023, 17:39

Ik zag het inderdaad, de volledige naam is Safety Tutor.

Op de A1 en A14 stonden er wel veel meer dan op de A10-A12-A15.

Afbeelding
A14 Safety Tutor by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Trajectcontrole "Tutor" en flitspalen in Italië

Bericht door Chris » ma 04 sep 2023, 20:39

Een snelheidscontrole van het systeem 'Vergilius'. Die had ik nog niet eerder gezien. Op de SS309 ten noorden van Ravenna.

Moet dit wettelijk gezien aangekondigd worden inclusief het soort handhavingssysteem? De bordenboer van 'controllo elettronico de velocita' wordt wel slapend rijk, er moeten vele duizenden of tienduizenden van dat soort borden in Italië staan. Op veel wegen elke paar kilometer wel.

Afbeelding
SS 309 Vergilius by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Trajectcontrole "Tutor" en flitspalen in Italië

Bericht door Pino » ma 04 sep 2023, 21:02

Goede vraag. De tekst “Sistema Tutor” had ooit wel een wat afschrikwekkend effect, want trajectcontrole dus over langere tijd netjes rijden. Vergilius moet een soort verbeterde Tutor worden die op méér controleert dan gemiddelde snelheid. Dus ik denk dat men hoopt op een vergelijkbaar effect.

En ja, fabrikanten worden ergens slapend rijk. Maar als je met alleen al een waarschuwing grotere verkeersveiligheid kunt bereiken - dan ja graag. Italië is niet het enige land waar flitsers moeten worden voorafgegaan door een waarschuwing. In Nederland hebben we zo’n regel nooit gehad, maar stonden er 20 jaar terug ook allerhande billboards A2 CONTROLE. Dat heeft me toch een tijdje net wat terughoudender laten rijden op die wegen; toen was het effect ook alweer weg.

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [I] Trajectcontrole "Tutor" en flitspalen in Italië

Bericht door Allan C » do 02 nov 2023, 16:33

The thing we had to watch out for, this type of variable message sign has a safety tutor / controllo della velocita. Normally, there are the roadsign for notifying for. This is my first time of my life that I drove on Italy so, I drove under speed limit on occurrence because are lot of speed cameras.

AfbeeldingA55 Torino by FreewayAllan, on Flickr

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [I] Trajectcontrole "Tutor" en flitspalen in Italië

Bericht door exroosje » ma 13 nov 2023, 10:17

Deze zomer viel het me al op dat in Piemonte en Liguria de safety tutor borden doorgestreept waren.

In de 15 jaar dat dit systeem nu bestaat heb ik nog nooit een bekeuring opgelopen. Ik beperk me meestal tot max 20 te hard in die zones nav een post die ik ooit op een italiaanse site heb gezien (dat de systemen een stuk boven de max snelheid staan afgesteld).

Het onderhoud zal wel op zijn italiaans zijn - niet goed geregeld dus eenmaal stuk blijft het langdurig stuk. Dus na 15 jaar is de dreiging wel een beetje weg...

En eigenlijk zijn de enige boetes die je sowieso ooit uit italie krijgt die ZTL bekeuringen van European Municipality Outsourcing...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Trajectcontrole "Tutor" en flitspalen in Italië

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 nov 2023, 10:35

^^
En als je je tol niet hebt betaald, bijv. na gebruik van "flow-free" tolwegen. Daar kunnen de administratiekosten ineens enorm hoog oplopen. In Zwitserland is dat een fenomeen, aangezien net over de grens zulke tolwegen bij Como (A59) en Varese (A60) zijn. Vaak komen die naheffingen echter pas na 1 - 2 jaar. Er waren zelfs gevallen van mensen met een hergebruikt kenteken, die uit Italië naheffingen kregen, terwijl ze nog nooit in Italië waren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie