[FOTO] [I] Brennero - Passignano (A22-A4-A22-A1-A14-SS3bis)

Moderator: Moderatoren

Hanno
autoweg

[FOTO] [I] Brennero - Passignano (A22-A4-A22-A1-A14-SS3bis)

Bericht door Hanno » zo 30 aug 2009, 15:16

Hierbij een fotoreportage vanaf de Oostenrijks/Italiaanse grens bij Brenner naar het Lago di Trasimeno in Umbria. De route voert via de Autostrada del Brennero naar de aansluiting Affi. Vanaf daar via de Superstrada Peschiera-Affi (SR450) naar de A4. Bij Peschiera de A4 op in westelijke richting op bij Verona weer de Autostrada del Brennero te vervolgen naar Modena. Vanaf Modena een stukje via de A1 naar Bologna en vanaf daar de A14 op richting Rimini. Bij Cesena verlaten we de tolweg en gaan via de SS3bis richting Perugia. De SS3bis heeft op stukken zeer slecht asfalt. De maximumsnelheid is op het eerste stuk veel 90 km/h; zuidelijker is 110 km/h toegestaan. Er werd veel gewerkt aan vernieuwing van het wegdek (was ook zeer nodig!). Daardoor was de SS3bis ter hoogte van Bagno di Romagna helemaal afgesloten en voerde de doorgaande route over een klein bergweggetje.
Bij Promano (in de buurt van Umbertide) verlaat ik de Autostrada op via de SS416 door te steken naar het Lago di Trasimeno. Via deze mooie route naar Tuoro en dan binnendoor naar Passignano sul Trasimeno.

De verschillende etappes in de route zijn op verschillende dagen gereden. Ik heb ze achter elkaar gezet.

De route: http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie= ... 084473&z=6

Brennero – Passignano 205 foto’s

vynkce
2x3 autosnelweg

Re: [FOTO] [I] Brennero - Passignano (A22-A4-A22-A1-A14-SS3bis)

Bericht door vynkce » zo 30 aug 2009, 17:00

Mooie fotoreeks, met enkele bekende stukken ook voor mij.

Dit had wel wat veiliger gemogen, met bijvoorbeeld een metalen band ertussen:
Afbeelding

Aanduidingen in het Duits heb ik nooit eerder gezien op deze borden, wel in het Engels elders in Italië.
Afbeelding

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » zo 30 aug 2009, 17:12

vynkce schreef:Dit had wel wat veiliger gemogen, met bijvoorbeeld een metalen band ertussen
Daar heb je inderdaad gelijk in. Overigens zag ik vorige week onderweg naar Denemarken in Duitsland ook een soortgelijke situatie (zij het met een licht verhoogde scheiding). Dat verbaasde mij ook. Een barrier is toch geen overbodige luxe.
vynkce schreef:Aanduidingen in het Duits heb ik nooit eerder gezien op deze borden, wel in het Engels elders in Italië.
In het noordelijk deel van Italië (Trentino/Alto Adige, ook genoemd Südtirol) wordt ook Duits gesproken. Het gebied behoorde vroeger bij Oostenrijk. Die Duitstaligheid zal de reden zijn van de tweetalige DRIPS. Verder is het alleen Italiaans/Engels inderdaad.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 30 aug 2009, 17:46

Hier is toch geen touw aan vast te knopen :?
Afbeelding

Welke strook gaat waar naar toe...
Afbeelding

Dit zal de Walen goed doen :puh2:
Afbeelding

Was het zo onduidelijk dat mensen zelf maar borden hebben neergezet?
Afbeelding

Mooie reis naar een mooi gebied!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 30 aug 2009, 18:12

vynkce schreef:
Aanduidingen in het Duits heb ik nooit eerder gezien op deze borden, wel in het Engels elders in Italië.
Dat deel van Italië (Süd Tirol) is dan ook Duitstalig.

Over de bewegwijzering: ik zal niet een tirade beginnen over de slechte bewegwijzering, maar zijn er eigenlijk wel richtlijnen cq standaarden? Qua pijlpositionering, uiterlijk en lettergrootte lijken er geen standaarden zijn, je kan steeds wat anders tegenkomen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 30 aug 2009, 18:28

Die DRIP staat bij de afrit Affi / Lago di Gardi sud. Op dat punt heb je het duitstalige gedeelte allang verlaten. Maar het gaat om de Brennerroute, dus er zal een veel grotere component duitstalig verkeer zijn dan dat er buitenlands verkeer is dat geen Duits begrijpt.

Wat betreft standaarden in Italië, het lijkt me inderdaad leuk om eens een Italiaanse richtlijn bewegwijzering door te bladeren. Zegt die nou echt "doe een beetje wat je uitkomt"? Op snelwegen zie ik altijd verschillen per wegbeheerder, net zoals je in Frankrijk verschillen ziet tussen de verschillende concessionairs. Anderzijds zie je dan ook weer verschillen tussen de A1 en de A14, hoewel beide toch onder Autostrade per l'Italia vallen. Op niet-snelwegen zie je dat de bewegwijzering er in de ene provincie beter aan toe is dan in de andere. In de fotoserie zie je op de SS3bis na iedere afrit een afstandenbord, maar dat houdt vervolgens op aan de grens tussen Umbria en Toscane. Ook dat lijkt een kwestie van wegbeheerder.

Toch weet ik in Italië altijd zonder echte moeite de weg te vinden. Dat van die pijlen daar ben je na drie afritten wel aan gewend (deze fotoserie geeft mij trouwens de indruk dat er met vallende pijlen wordt gewerkt als men echt een rijstrookverdeling aan wil geven en met staande pijlen als de pijl uitsluitend een richting aan moet geven) en zelfs het ontbreken van het nummer van de weg waarop je rijdt leidt nooit tot problemen. Misschien is de gedachte juist dat je het wegnummer niet echt meer nodig hebt zodra je op de weg in kwestie terecht bent gekomen. Vanaf daar hoef je alleen maar te blijven volgen. Lastig wordt het in Italië pas als er een te groot aantal doelen op de borden staat. En dan doel ik niet zozeer op de "serviceborden", maar juist op richtinggevende (vork)borden zoals hier.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 30 aug 2009, 20:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » zo 30 aug 2009, 19:32

Deze vond ik nog wel aardig, zo ergens diep in Midden-Italië was dit stukje bewegwijzering toch wel een verademing tussen al dat Italiaans spul. De afstand is trouwens juist!

Afbeelding

Ik ben het er mee eens dat de Italiaanse bewegwijzering slecht is. Met name de kleine letter en de vele doelen zijn een probleem. Wij hebben deze vakantie veel rondgereden in Italië. Toch moet ik zeggen dat de bewegwijzering over het algemeen wel duidelijk genoeg was om, in combinatie met een goede kaart gemakkelijk de weg te vinden, even los van de uitvoering, leesbaarheid e.d, want dit soort borden is natuurlijk nauwelijks te lezen.

Afbeelding
Wouter N14 schreef:Dit zal de Walen goed doen
De staat van de wegen was op een groot aantal tolvrije autosnelwegen echt heel slecht. Soms was het ronduit belachelijk dat de Vmax 110 km/h bedroeg.
Wouter N14 schreef:Was het zo onduidelijk dat mensen zelf maar borden hebben neergezet?
Deze 'bewegwijzering' was geplaatst vanaf een tankstation terug naar de snelweg. Het tankstation lag alleen aan de oostzijde van de weg, waardoor je een viaduct over moest om weer de route richting Roma/Perugia te nemen. Dit is denk ik het initiatief van de pomphouder. Ach ja, het heeft mij geholpen de juiste weg terug naar de snelweg te vinden...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 30 aug 2009, 19:45

Afbeelding
^Als je één keer op een snelweg zit vinden de Italianen het niet nodig om die nog ergens op de borden aan te geven. De A22 ontbreekt overal.

Afbeelding
^Bij Mezzolombardo (via deze afrit bereikbaar) is een nieuwe lange tunnel geopend om het plaatsje heen. Alleen is die route zo ver om, dat die tunnel nauwelijks gebruikt wordt.

Afbeelding
^Het Lago di Caldonazzo leek wel een Nederlandse enclave.

Afbeelding
^Deze geluidswal wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

Afbeelding
:geenlach:
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 30 aug 2009, 20:16

Dat laatste portaal is even wennen, maar ik vind de gedachte om wat extra ruimte te geven aan de afslaande richting uiteindelijk niet zo heel slecht. Liever een wat breder bord dan een smal bord met alles erop gepropt. In dit geval is de breedte wat overdreven, omdat er geen ruimte overblijft voor de doorgaande richting, maar ook elders in Italië zie je het gebeuren dat het bord voor de afrit even breed is als het doorgaande bord. Dat voorkomt het onnodig gebruik van Engschrift, eeuwige afbrekingen en soortgelijke ellende. Het voornaamste probleem van dit soort borden vind ik dat je dan niet met vallende pijlen voor de doorgaande richting kunt werken; die zul je namelijk nooit boven de bewuste rijstroken kwijt kunnen. Dan kun je beter met zo'n Frans bord op een antenne boven de middenberm werken of, wat je elders in Italië ook wel ziet, één staande pijl waarmee niet meer wordt gezegd dan "rechtdoor". Deze poging met drie vallende pijlen die niet boven de bewuste banen hangen gaat nergens over.

Anyway, veel onderdelen van de Italiaanse bewegwijzering gaan terug op principes die men elders in Europa niet gebruikt. Daarom moet je toch altijd weer een tijdje wennen aan wat je wel en niet van de Italiaanse bewegwijzering kunt verwachten, waarnaar je moet kijken en wat je beter kunt negeren. Dit soort brede portalen horen daarbij, evenals het feit dat portalen vaak juist geen rijstrookindeling pogen te geven. In ieder geval voor mij geldt dat de enige échte problemen van de Italiaanse bewegwijzering hem zitten in de te volle serviceborden, het gemis van afritnummers en de vaak te klein uitgevoerde borden. Het gaat erheen dat ik vanaf maart ondergedompeld zal worden; eens kijken hoe ik er na een half jaar Milaan over denk ...
Laatst gewijzigd door Pino op ma 31 aug 2009, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 aug 2009, 12:37

Herkenbare situaties qua bewegwijzering ;)
Zal binnenkort eens wat posten van de A27 in de Alpen en wat situaties op de binnenwegen. Ook heb ik nog wat sfeerplaatjes uit Passignano, waar ik 16 augustus een uurtje heb gebivakkeerd tijdens een pauze.

@Pino: Italië is wel een typisch land waar je als West-Europeaan aan moet wennen :hypocrite:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 aug 2009, 19:51

Afbeelding
A27 tussen Ponte nelle Alpi en Vittorio Veneto

Afbeelding
Zicht op de andere rijbaan

Afbeelding
Afstandenbox bij de Brenner A22

Afbeelding
Südtirol: Duits gaat boven Italiaans in de plaatsnamen

Afbeelding
Toblach [Dobbiaco]: De ss51 takt aan op de ss49

Afbeelding
Rechtsaf naar Venezia. Is nog een flink stuk binnendoor naar de A27. Valt nog flink tegen :x

Afbeelding
Een horizontaal verkeerslicht in Jesolo

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 aug 2009, 20:17

Afbeelding
>Trasimeense meer

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 01 sep 2009, 9:45

^^ Dat meer, de eilanden en de omgeving er rond zijn echt heel mooi!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 apr 2010, 19:50

Afgelopen zaterdag ook via de A14 en de SS3bis naar Perugia gereden. Alleen kwamen wij natuurlijk niet vanaf de Brenner, maar vanuit Milaan en dus vanaf de A1. Foto's zal ik plaatsen in het A1-topic.

Hierbij deel 1 uit een serie van 2, namelijk de beelden van de A14. Eigenlijk gek dat deze route, toch één van de twee grote noord-zuidroutes van Italië nooit echt aandacht krijgt. Foto's uit beide delen staan op Panoramio op vol formaat en met lokatiebepaling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 05 apr 2010, 20:56

Als ik een keer over de bewegwijzering mag lullen... :)

Ik vind het jammer dat ze geen Verona en Trentino op de borden zetten vanaf de Brennero. Maar alleen maar het de eind bestemming: Modena op de borden zet.
Op de portalen lijken ze zelfs de A4 (venezia/Milano) nog belangrijker te vinden dan het directe Verona. :cry:
Bijzonder triest. Het goede gebruik van het control city wordt in Italie niet overal goed en consequent gedaan.

Als het aan mij lag hadden ze zeker Verona op de borden gezet, dat komt dat overeen met dat bord in Duitsland bij Rozenheim. ;)

Wel een fantastische route. Deze hoort landschappelijk zeker bij de toppers van Europa. 8-)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 apr 2010, 21:58

Tja, ze hebben in Italië een zekere zwak voor het einddoel op de borden. Heeft wellicht ook te maken met presentatie, want er wordt ook heel vaak gepraat over de A22 Brennero - Modena of de A26 Genova - Gravellona Toce. Het vermelden van een wat absurd aandoende control city matcht dan in ieder geval nog met de beleving. Trento mis ik trouwens zeker niet op de borden. Verona zou daar niet misstaan, maar wordt nu als het ware vervangen door de vermelding van de A4, wat toch de voornaamste reden zou zijn om Verona te vermelden. En dat er iets niet matcht met een bord bij Rosenheim, tja ... wie was er nou eerst met zijn bewegwijzering? In Bayern heeft men voor een best wel logisch doel gekozen, maar toch ook heel bewust voor een doel dat noch in Oostenrijk, noch in Italië op de borden verschijnt. Al verschijnt Verona wel op enig moment op de afstandenborden die langs de A22 staan.

Toch zijn er ook de nodige wegen in Italië waar niet met einddoelen wordt gewerkt. Op de A4 ga je van Torino naar Milano naar Venezia en pas dan naar Trieste. De A1 loopt van Milano naar Bologna naar Firenze naar Roma en Napoli. De A14, de andere grote lange-afstandsroute van Italië, gaat van Bologna naar Ancona naar Pescara naar Bari en pas dan naar Taranto.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 aug 2010, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 apr 2010, 22:13

Na dat doelengeweld tijd voor deel 2 van de fotoserie van dit weekend. Onderstaand Statale 3bis, ook wel bekend als de Via Tiburtina (omdat hij de loop van de Tiber volgt) en de Verghereto (naar de Apennijnen-pas die de route oversteekt).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de grappige verschillen die ik begin op te merken tussen de Italiaanse wegbeheerders zijn de kilometerborden. Deze foto is genomen in Umbria, waar de informatie op het bord heel basaal is: kilometer en wegnummer (het E-nummer komt niet op alle kilometerpalen terug, maar wel regelmatig). In Toscane zie je nog vrij veel kilometerpalen die vol staan met informatie: wegnummer, wegnaam en afstand tot de eerstvolgende plaats. Volkomen onnodig en het lijkt alsof ze daarop ook aan het terugkeren zijn. In Emilia Romagna zien de kilometerborden er nog ietsje anders uit. Toch heb ik het idee dat de meeste Italiaanse regio's terug aan het gaan zijn naar de basis van een kilometerpaal. Dat geldt zowel voor de ANAS-regio's als voor de regionale / provinciale wegbeheerders. Resteren nog de snelwegen als plaatsen waar kilometerpalen nog wel vol staan met nutteloze informatie.
Afbeelding

Ander verschilletje tussen de ANAS-regio's die de SS3bis beheren: de control city. In Emilia Romagna rijd je naar Roma, in Toscane wordt het doel vervolgens Perugia en in Umbria combineren ze die twee.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afstandenborden zijn ook zo'n regionaal verschil. Komen niet voor bij ANAS Bologna (= grofweg de regio Emilia Romagna), maar wel bij ANAS Firenze (Toscane) en ANAS Perugia (Umbria)
Afbeelding

Afbeelding

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 06 apr 2010, 11:21

Mooie foto's en tamelijk bekend terrein voor mij. De A14 heb ik al gereden tot Ancona en verschillende delen van de SS3bis ook. Toevallig naar San Marino geweest?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 apr 2010, 11:48

^^ Nope. Het doel van dit weekend was Toscane en Umbria. Kwam dan ook vooral op deze route terecht omdat we zo snel mogelijk in Perugia wilden zijn. De routes via A1 en SS3bis zijn dan in kilometers exact even lang, maar vanwege de paasdrukte zat ik niet zo te wachten op het traject Bologna - Firenze over de A1. En voor mij waren de A14 en de SS3bis nieuw, dus het was een mooi excuus om eens voor een andere route te kiezen. Landschappelijk gezien vond ik hem trouwens vele malen aardiger dan de andere bekende noord-zuidroutes door de Apennijnen, namelijk de A1 en de A15.

Wat betreft San Marino, deze keer dus overgeslagen, maar we komen er zeker nog in de buurt. Een weekend Emilia Romagna ligt nog in de planning en als je dan toch naar Ravenna gaat, zit je al aardig in de buurt. Maar is het het waard? Zeker in het weekend, vrees ik voor rijen toeristen ...

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 06 apr 2010, 17:08

Pino schreef:Maar is het het waard? Zeker in het weekend, vrees ik voor rijen toeristen ...
Ik was er op een zaterdag en er waren inderdaad veel toeristen, maar het was niet over de koppen lopen als je dat wilt weten. Verder vond ik het wel mooi daar, de middeleeuwse oude stad is goed bewaard en ligt op een hoge berg, je hebt een prachtig uitzicht over de hele streek. Plus het feit dat je in een ander land bent, vond ik het wel de moeite ;)
Afbeelding

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 08 apr 2010, 21:03

Pino, zou Munchen bij jou dan ook al een plaatsje krijgen vanaf Verona en Modena, waarbij je Brennero als control city hebt en Verona/Trento/Bozen als regionale doelen. Rome zou misschien ook al een plaatsje kunnen maken vanaf Verona en Milano. 8-)

Verder zijn het erg mooie foto''s. Foto's waar ik de Italiaanse sfeer weer mee terugkrijg. Met de toch wat te hete zon. :)
Over het algemeen is de bewegwijzering goed. Maar een erg slecht punt vind ik de inconsequentie wat voorkomt.
Op de autostrada del Brennero doet men het heel anders qua bebording dan op de autostrada del Sole.
Die inconsequentie lijkt wel een soort onzekerheid in het Italiaanse hoofd. :!:
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op vr 09 apr 2010, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 apr 2010, 21:42

Wat mij betreft München vanaf Verona, evenals Rome vanaf Verona. En meer wil ik er in deze draad niet over zeggen. Eerst überhaupt maar eens zorgen voor afstandenborden op de routes van Autostrade per l'Italia, want in de huidige praktijk houdt het bij Modena gewoon op met de afstandenborden en kun je niet meer krijgen dan een verwijzing naar control city Bologna.

Als eerder in deze draad gezegd, de kleine verschillen die je in de bewegwijzering ziet vloeien voort uit verschillen tussen de wegbeheerders. De A22 wordt beheerd door een andere concessionair dan de A1 en de A14. Ook de SS3bis valt onder meerdere wegbeheerders, namelijk de ANAS-regio's Bologna, Firenze en Perugia. Dat uit zich onder meer in verschillen in pijlvormen of het verspringen van de control city. Intern zijn die wegbeheerders dan weer wel redelijk consistent. Daardoor treedt uiteindelijk ook geen verwarring op door die kleine verschillen. Dat op de A22 de pijlen staan en ze op de A1 vallen, dat ben je na één afrit alweer vergeten.