[I][A001] Milano - Napoli (Autostrada del Sole)

Moderator: Moderatoren

Willem
2x3 autosnelweg

Re: [I][A001] Milano - Napoli (Autostrada del Sole)

Berichtdoor Willem » Do 19 Mei 2016, 17:45

Of het op deze manier nu duidelijker wordt is nog de vraag. Misschien had de A1 Panoramica beter gedeklasseerd kunnen worden tot een superstrada (een blauwe snelweg).

harry
Wegnummerfotograaf

Berichtdoor harry » Do 19 Mei 2016, 17:49

Die namen PANORAMICA en DIRETTISSIMA kwam ik vorige maand nog niet tegen:
Afbeelding

Pino
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Pino » Do 19 Mei 2016, 18:17

^^ Ik vind het hoe dan ook wel een vooruitgang. Over de stijl van bewegwijzering kun je discussiëren, maar ik vond in de oude situatie dat op geen enkele manier duidelijk werd gemaakt wat nu (in principe) de logischer route naar Bologna is. Sterker nog, dat het woord variante en het feit dat de nieuwe weg rechts afslaat eerder het tegendeel suggereerden. Men heeft duidelijk door gekregen dat men op dit punt inderdaad tekort geschoten was, en de gebruikte woorden PANORAMICO en DIRETTISSIMA zijn wat mij betreft ook duidelijk genoeg.

Het toevoegen van reistijden zou inderdaad aardig zijn, maar belangrijker is het vermoedelijk wanneer je een melding krijgt wanneer DIRETTISSIMA niet de snellere route is. Op de foto is dat hoe dan ook het niet geval. Ik vermoed dat hij is gemaakt toen de PANORAMICO eerder deze week was afgesloten vanwege een evenement voor fietstoeristen dat samenhing met de Giro d'Italia. Zie http://www.lastampa.it/2016/05/16/socie ... agina.html
Laatst gewijzigd door Pino op Do 19 Mei 2016, 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Do 19 Mei 2016, 18:19

Willem schreef:Of het op deze manier nu duidelijker wordt is nog de vraag. Misschien had de A1 Panoramica beter gedeklasseerd kunnen worden tot een superstrada (een blauwe snelweg).
Je betaalt voor beide routes evenveel tol en uiteindelijk maakt het voor doorgaand verkeer niet veel uit. Op drukke dagen zul je alle rijstroken goed kunnen gebruiken.

harry
Wegnummerfotograaf

Berichtdoor harry » Do 19 Mei 2016, 20:29

Pino schreef:de gebruikte woorden PANORAMICO en DIRETTISSIMA zijn wat mij betreft ook duidelijk genoeg.

Die zijn wel een vondst, ja. Zouden ze zoiets ook in Eindhoven kunnen toepassen? :mrgreen:

Pino
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Pino » Do 19 Mei 2016, 21:54

^^ Nee, maar op de parallelbaan over de Brienenoord weer wel 8-)

johnderijk
polderweggetje

Berichtdoor johnderijk » Wo 27 Jul 2016, 15:07

Er zijn nu streetviewbeelden van de Variante di Valico en ook van het oude deel:

https://www.google.nl/maps/@44.2709469, ... 56!5m1!1e1

olaf
dorpsstraat

Berichtdoor olaf » Di 25 Okt 2016, 16:07

We hebben deze weg zaterdag 15 oktober afgereden en was erg rustig. Zal wel met het seizoen te maken hebben. 's-morgens kon ik de tolpoort uitkiezen bij Milaan waar je de ticket uithaalt. Bovendien is het goed geregeld dat deze weg met een boog om de grote steden heenloopt zodat je nergens tussendoor tolpoorten meer tegen komt wat altijd voor veel oponthoud zorgt. In één keer door tot vlak voor Salerno (58,30 euro tol)
En inderdaad wat is dat nieuwe stuk A1 mooi geworden door al die tunnels

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Di 25 Okt 2016, 16:47

^^ Zal ook met het tijdstip te maken. 25 september reed ik van Bologna naar Rome en toen was het vanaf Florence erg druk, maar het was dan ook zondagmiddag/zondagavond. Het reed niet heel fijn. Op de A1dir een file gehad voor het tolstation Roma Nord en iets verderop ook nog voor de versmalling van 3 naar 2 rijstroken een paar kilometer voor de GRA. Wellicht had ik beter iets verder door kunnen rijden over de A1 om vervolgens over de A24 naar de GRA te rijden, maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten.

Dinsdagmiddag 27 september vervolgens vanaf Pompei naar Milaan gereden , dus ook vrijwel de hele A1 af, en die was lekker rustig.

Willem
2x3 autosnelweg

Berichtdoor Willem » Di 25 Okt 2016, 17:19

Eerder op een doordeweekse dag afgelopen september had ik deze weg ook bereden vanaf Modena tot Bettole en vond hem toen ook behoorlijk druk. Maar toen ik er reed was er ergens een ongeval gebeurd tussen Florence en Arezzo waardoor het verkeer een uur stil stond. Dat zal wellicht niet representatief zijn.
De A1var vond ik wel lekker rijden, door al die tunnels heen. Alleen was de Vmax in verhouding aan de lage kant. Ten noorden van Florence werd nog volop aan de weg gewerkt, dus dat reed eveneens niet zo lekker.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Di 25 Okt 2016, 17:45

Willem schreef:Alleen was de Vmax in verhouding aan de lage kant.
Ja, volgens mij was het 100 of 110 km/u. Zonde want het zijn goed verlichte en brede tunnels. Op een weg als de A10 mag je met 130 km/u door oude vrij smalle veel minder goed verlichte tunnels met twee rijstroken zonder redresseerruimte en vluchtstrook, soms zelfs in of vlak voor een bocht. En dan rijden Italianen dus ook 130 km/u dus dan rij je maar met de stroom mee.

Ja, dan voelt die 100 km/u op de A1var wel traag aan.

Terug naar “Italië”