Tja, het was een Autostrada omdat hij puur voor auto’s was. Gek genoeg net zoals de meest letterlijke vertaling in het Nederlands autoweg is; en die kunnen net zozeer enkelbaans zijn en nog gelijkvloerse conflicten hebben.
Voor wie wat echte geschiedschrijving wil lezen over de totstandkoming: zie
https://www.jstor.org/stable/j.ctt1ws7wmn.9?seq=1 Het aardige is dat Piero Puricelli, die het project trok, al in zijn eerste pleidooien zei dat zijn voorgestelde autowegen al elders voorkwamen. De mythe eromheen is pas later ontstaan. Ik denk dat het fascistische regime daar wel een rol in heeft gespeeld, waarna de Duitsers het met hun propaganda allemaal nog een beetje verder aangezwengeld hebben.
Als je de vergelijking trekt met parkways vind ik het trouwens wel aardig dat Puricelli best wel bezig was met vrachtverkeer. De bouw van autostrade had allemaal ook sterk een industrieel doel; dat is ook waarom Italië al zo vroeg over de Apennijnen ging bouwen naar Genova. De parkways waren juist verboden voor
commercial traffic; ze werden gebouwd om de rijkeren een mooi rij-uitje door groene omgeving te kunnen bieden.
Kijkend naar de foto’s vind ik het mooi om een

met witte achtergrond te zien. Op veel plaatsen hadden waarschuwingsborden nog tot in de jaren ‘30 een blauwe achtergrond. Zie bijvoorbeeld de
Parijse Verdragen van 1926.