[I][A002] A2 Salerno - Reggio Calabria

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » do 12 jul 2012, 14:45

Vandaag is weer een kleine 16 kilometer van de A3 vernieuwd opengesteld tussen Grimaldi en Falerna, op de grens van de provincies Cosenza en Catanzaro. Dit deel is feitelijk volledig opnieuw aangelegd, en her en der recht getrokken. De weg heeft nu 2x2 rijstroken en vluchtstroken. De aanleg kostte € 243 miljoen.

Afbeelding

Nieuw tracé ten zuiden van Grimaldi, met langere tunnels zonder scherpe bochten. Het verkeer is tijdens de werkzaamheden enkelbaans afgewikkeld, vaak met maximumsnelheden van slechts 60 km/h.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A003 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » zo 29 jul 2012, 20:38

ANAS gebruikt het naderen van de jaarlijkse vakantie-uittocht voor een kleine tussenstand van het project. Zie http://www.strill.it/index.php?option=c ... Itemid=291. De belangrijkste statistiek: in het afgelopen jaar is 32 kilometer van de "nieuwe" A3 opgeleverd. Voor de rest van 2012 zit nog 17 kilometer in de pijplijn.

Onderstaande foto is afkomstig van Strade e Autostrade van een van de onderdelen waaraan nog gewerkt wordt, een brug over de Favezzina.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A003 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » zo 29 jul 2012, 20:43

Feitelijk is dit veruit het grootste en meest complexe wegenproject van Europa, alleen valt het niet zo op omdat het geen totaal nieuw tracé is, maar de vrijwel volledige vervanging van een bestaande snelweg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » vr 17 aug 2012, 21:39

Filmpje van enkele verzamelde stukjes A3 waaraan thans gewerkt wordt. Gefilmd eerder deze maand door SSC-gebruiker Gualtiero Palermo.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » za 25 aug 2012, 12:26

Een overzicht per juli 2012:

Momenteel is 86,75% van de route voltooid, in aanleg of gecontracteerd. Namelijk 384,2 kilometer. 246,1 kilometer van de A3 is nu volledig gemoderniseerd en 117,7 kilometer wordt in de komende tijd aangepakt. Inmiddels is € 7,44 miljard geïnvesteerd in de A3, en er is nog € 3,1 miljard benodigd voor de resterende delen. Wanneer het megaproject voltooid is, heeft de modernisatie van de A3 ongeveer € 10,5 miljard gekost. De A3 zal dan 10 kilometer korter zijn, ingekort van 443 kilometer naar 433 kilometer.

overzichtskaart:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » wo 15 mei 2013, 18:47

Maandag 20 mei wordt een 3 kilometer deel van de A3 opengesteld bij Falerna in de provincie Catanzaro. Dan wordt de 2e buis van een nieuwe tunnel in gebruik genomen. Deze tunnel vervangt een bochtig stuk langs een helling. Eind 2012 is één buis met een 2-0 systeem opengesteld, maandag opent de tweede buis.

Afbeelding

Schandaliger is de toestand van de A3 bij het dorp San Pietro Lametino, een kilometer of 15 zuidelijker. Als ik de historische luchtbeelden bekijk is de oostelijke rijbaan al sinds minstens 2001 (!!) in heraanleg. Volgens ANAS moet dit deel eind 2013 klaar zijn. Al die tijd was er een 2-0 systeem over een lengte van een paar kilometer.

2001:
Afbeelding

2004:
Afbeelding

2007:
Afbeelding

2010:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » wo 15 mei 2013, 19:00

Chris schreef:Schandaliger is de toestand van de A3 bij het dorp San Pietro Lametino, een kilometer of 15 zuidelijker. Als ik de historische luchtbeelden bekijk is de oostelijke rijbaan al sinds minstens 2001 (!!) in heraanleg. Volgens ANAS moet dit deel eind 2013 klaar zijn. Al die tijd was er een 2-0 systeem over een lengte van een paar kilometer.
Als je kijkt naar het huidige overzicht van de werken, staat op dat traject (kms 320 - 341) twee keer vermeld "lavoro rescisso" en dan op de derde regel "lavori in corso". Dat wil zeggen: men is begonnen met een oorspronkelijk plan, heeft dat afgebroken en is opnieuw begonnen, heeft die werkzaamheden ook weer afgebroken en is voor een derde keer opnieuw begonnen. Naar ik begrijp is inmiddels drie keer aanbesteed, en zijn de projectcontracten tot twee keer toe ontbonden als gevolg van wanprestatie door de aannemer (bron).
Laatst gewijzigd door Pino op wo 15 mei 2013, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » wo 15 mei 2013, 19:10

Hetgeen opzichzelf best schandalig is natuurlijk ;) De aanleg van de A 3 is daar geen rocket-science...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » wo 15 mei 2013, 19:13

De aanleg niet, de juiste aannemer kiezen wellicht des te meer. Dat soort dingen kunnen overal fout gaan, maar wellicht gaan ze in Calabria wat vaker fout dan in andere delen van de westerse wereld :shutup:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » wo 15 mei 2013, 19:16

Corruptie en de georganiseerde misdaad. Dat is de verklaring die ze in Zuid-Italië zelf ook geven voor het "mislukken" van dit soort projecten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Willem » wo 15 mei 2013, 20:48

Dat oplossen is daar niet zo eenvoudig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Palance » do 16 mei 2013, 18:07

Er zijn landen die om dit soort grappen niet zo welkom zijn in de EU :shutup:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » di 30 jul 2013, 22:13

Recent filmpje van de A3 tussen Scilla en Gioia Tauro, in het diepe zuiden. De rijrichting is van zuid naar noord en de motorrijder negeert de meeste restricties die nog gelden in het beginstuk, waar de werkzaamheden duidelijk nog niet helemaal zijn afgerond. Je ziet dat aan de gele belijning en enkele gele borden. Maar goed, het opgeleverde deel verderop in het filmpje en de tunnels (waarvan je er nogal veel ziet) ziet er heel netjes uit.

Overigens is, met de opening van vijf kilometer morgen, op dit moment 322 kilometer van de A3 compleet. 80 kilometer geopend in een jaar. Officieel zijn er nog 63 kilometer te gaan, officieus 120. Het verschil van 57 kilometer zit in drie deeltrajecten waarvoor geen geld beschikbaar is en die dus (hopelijk) later zullen worden aangelegd. Deze zijn buiten het project gebracht. Van de 63 kilometer binnen het project is 43 kilometer in aanleg en staat de aanleg van 20 kilometer na aanbesteding op het punt van beginnen (bron).

[youtube]wasPczh-ht0[/youtube]

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door rene154 » wo 31 jul 2013, 0:24

Half juli heb ik dit traject zelf gereden, en ik kan je vertellen dat vrijwel alle bestuurders daar totaal lak hebben aan welk verkeersbord dan ook. Op het traject van Villa San Giovanni naar Scilla, waar de werkzaamheden nog in volle gang waren, reed een bus uit Slovenie die volgens veel Italianen veel te langzaam reed. Er was echter over het algemeen slechts één rijstrook beschikbaar, met ernaast op sommige stukken een strookje asfalt dat met paaltjes was afgezet en waar in principe gewerkt werd. Maar in Zuid Italie is dat allemaal geen probleem, je slingert gewoon tussen de paaltjes door en haalt de bus gewoon via het afgezette stuk in. En dan het liefst zonder af te hoeven remmen natuurlijk! Het is daarbij ook gebruikelijk om als het even kan minstens 110 km/uur te rijden door wegwerkzaamheden met borden 60 km/uur op de snelweg.

Overigens, voor de automobilist die houdt van een flinke uitdaging: rijdt Napels eens in!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » wo 31 jul 2013, 9:30

^^ Ik wil het rijgedrag uiteraard niet goedpraten, maar het valt me op foto's en filmpjes van de A3 vaak op dat stukken weg er volledig afgerond uitzien, maar nog gele lijnen en snelheidsrestricties hebben. Ook in dit filmpje zie je geloof ik weer een deel waarin de rijbaan volledig klaar lijkt, maar de linkerstrook nog is afgezet zonder dat daar iets lijkt te gebeuren. De noodzaak daarvan is vanaf hier moeilijk in te schatten; menig Calabriër ziet hem kennelijk ook niet. Het straalt duidelijk ook negatief uit naar de stukken weg waar wel wordt gewerkt (al moet je je in deze streken afvragen of er überhaupt een benadering had kunnen werken).

Heb jij tijdens je rit duidelijkheid gekregen over die stukken die op het oog voltooid zijn maar nog wel beperkingen hebben?

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door rene154 » wo 31 jul 2013, 11:23

^^ Klopt helemaal, en dat geldt met name voor het traject wat je hier op de film ziet. Men is er een stuk lakser in het"opruimen" van alles nadat de wegwerkzaamheden afgerond lijken. Op het oog leek dit traject overigens helemaal af, maar wellicht zijn nog niet alle veiligheidssystemen in de tunnels werking, waardoor deze afzettingen nog gelden. Toen ik er reed was er ook een heel stuk waar de linker rijstrook niet was afgezet, maar waarbij er nog wel een dubbele doorgetrokken streep lag van het 2-0 systeem. Naar goed (zuid-)Italiaans gebruik wordt zo'n dubbele doorgetrokken streep hardnekkig genegeerd, voor de weggebruiker is het vaak naar mijn mening helemaal niet duidelijk wat wel mag en wat niet, en dus doet iedereen wat hem/haar goeddunkt. Ik kan het wel begrijpen, maar het zorgt er inderdaad wel voor dat op stukken waar er wel gewerkt wordt ook stevig doorgereden wordt. Overigens kwam ik op de nieuwe stukken A3 die wel af zijn, opvallend vaak borden 100 en 120 km/uur tegen zonder dat ik een zichtbare reden kon ontdekken. Gezien het feit dat je op de Italiaanse snelwegen in noord en midden-Italie slechts sporadisch lagere maximumsnelheden dan 130 km/uur tegenkomt buiten de steden, verbaasde het me dat die dus wel hier te vinden zijn.

Dat men naar eigen goeddunken rijdt, geldt overigens niet alleen bij wegwerkzaamheden op de A3, maar op zo'n beetje alle wegen in Zuid-Italie en dan met name Sicilie. Men rijdt hoe men wil rijden, ongeacht de verkeersregels. Dat kan dus betekenen dat je voorrang krijgt als je een rotonde op komt rijden, dat je in de stad in de file staat omdat iemand zijn auto midden op straat heeft geparkeerd om even een boodschap te doen, dat, als je wordt ingehaald op een 2-strooks rijbaan, het best zo kan zijn dat er ook nog een automobilist zowel jou als jouw inhaler gaat inhalen via de middenstreep, enz. Verder moet je bij elke plek waar een doorgetrokken streep ligt beducht zijn op inhalers. Het enige verbod wat ze volgens mij wel respecteren, is een "zona traffico limitato". Maar over het algemeen is de boetekans dan ook wel erg hoog ;).

Overigens zijn de nieuwbouwstukken op de A3 naar mijn mening (zeer) ruim gedimensioneerd. Zo zijn alle nieuwe tunnels (en daar zijn er heel erg veel van op de A3) die ik ben tegengekomen voorzien van een vluchtstrook. Gezien de intensiteiten op deze wegen vind ik het persoonlijk wel een beetje overdreven... En als deze weg net zo goed onderhouden zal gaan worden als de belangrijkste (snel)wegen op Sicilie (waar op opvallend veel plekken rijstroken zijn afgezet door bijvoorbeeld kapotte vangrailen of wegverzakkingen) of vele andere wegen in Calabrie, vind ik het wellicht nog verspilling van geld ook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » zo 04 aug 2013, 21:02

Inmiddels zijn steeds meer deelprojecten van de A3 gereed.

status juli 2013:
Afbeelding

voltooid
in aanleg
aanbesteding
in planning

MareaBono
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 21:47
Locatie: Alkmaar

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door MareaBono » ma 02 sep 2013, 21:55

Ik ben nieuw hier ,ik rij dit elk jaar 2x van Amsterdam naar Castelvetrano in Sicilië .
Van Amsterdam ga ik via Luxembourg naar Colmar-Mulhouse-Bazel ,Gotthard-Como-Milano-Roma Napoli waar ik overnacht ,en dan naar Villa San Giovanni waar een veerboot naar Messina vertrekt .
In Sicilie rijden ze het lekkerst ,af en toe 80km/h waar gerust 150km/h of harder gereden wordt ,lees: ook Polizia .

Ik rij zelf een Fiat deze laat ik altijd nakijken/repareren bij een Fiat dealer in Sicilie.

Ik zal aankomende Oktober even een tig aantal foto's maken van het gehele stuk Como-Reggio di Calabria. :) :wow:
Fiat Panda 1.3 JTD Multijet Emotion 2011

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » vr 25 jul 2014, 21:03

Vandaag zijn weer twee gemoderniseerde delen van de A3 opengesteld. Een stuk van 11 kilometer tussen Lamezia en de brug over de rivier de Randace, en een stuk van 9 kilometer tussen Melito en Candidoni. Volgens Google Earth beelden is hier minstens sinds 2003 sprake geweest van een 'permanente' 2-0 verkeersvoering waarbij de '0' simpelweg ontbrak. Eigenlijk dus gewoon 1x2. Op dit stuk zijn ze minstens 11 jaar bezig geweest en het lijkt erop dat de werkzaamheden hier jaren hebben stilgelegen voordat het recent is aangepakt.

Street View in 2008.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2014, 21:20

Zo lijkt het net een veredelde B-weg en niet een essentiële snelwegschakel tussen Midden- en Zuid-Italië...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » vr 25 jul 2014, 22:21

^^ Bij Lamezia Terme kun je moeilijk meer spreken van de schakel naar het zuiden. Dat is behoorlijk diep zuid. Maar goed, het is nog steeds een gebied dat een goede doorgaande snelweg verdient en het is goed dat toch weer een stuk is opgeleverd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » ma 22 dec 2014, 15:55

Vandaag is weer een deel van de heraangelegde A3 ten noorden van Laino Borgo opengesteld in de provincie Cosenza. Inmiddels is 335 kilometer van de 443 kilometer heraangelegd. In het afgelopen 1,5 jaar is circa 50 kilometer vernieuwde A3 in gebruik genomen.

De actuele stand van zaken:

* 443 kilometer projectlengte
* 335 kilometer voltooid
* 20 kilometer in aanleg
* 10 kilometer gaat begin 2015 in aanleg nabij Reggio Calabria.
* 6 kilometer tussen viadotto Stupino en Altilia gefinancierd
* 10 kilometer tussen Rogliano en viadotto Stupino gefinancierd voor 2015
* 42 kilometer nog zonder financiering

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » wo 04 mar 2015, 13:28

Tijdens werkzaamheden is een brugdeel van het 'Viadotto Italia' ingestort. Eén Roemeense bouwvakker viel 80 meter naar beneden en kwam om het leven. Het viadotto Italia is één van de grootste dalviaducten van Europa, met een lengte van 1.161 meter, een hoogte van 259 meter en een hoofdoverspanning van 175 meter.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » di 21 jul 2015, 13:54

^^ Een aantal overspanningen van het viaduct zijn gisteren gesloopt met explosieven:
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » zo 13 mar 2016, 14:03

Schijnbaar is besloten om de laatste 58 kilometer van de A3 niet meer te moderniseren met een nieuw alignement, maar alleen te renoveren op het bestaande tracé.

De trajecten in blauw op deze kaart moeten nog, rood is in aanleg en groen is voltooid.
Afbeelding

Er zou € 3,9 miljard nodig zijn om de laatste 58 kilometer te moderniseren (complete heraanleg, deels over nieuw tracé). Er komt alleen € 1,1 miljard voor renovatie op het bestaande alignement. Er is al € 7,2 miljard uitgegeven aan de modernisatie van de A3. Eind van dit jaar zijn de werkzaamheden dan voltooid.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door olaf » do 17 mar 2016, 18:47

Dat is goed om te lezen. Gaan we volgend voorjaar als alles volgens planning loopt hem helemaal uitrijden. Heb Sicilië nog op het lijstje staan ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » za 26 mar 2016, 14:06

Bij alle posts over de A3 tussen Salerno en Reggio Calabria zou je soms bijna vergeten dat er ook nog een stuk A3 is tussen Napoli en Salerno. Dit stuk is één van de oudste snelwegen van Italië en is in concessie gegeven met een open systeem. Als oude snelweg door het stedelijke gebied rond Napels had dit stuk A3 onder meer een reputatie voor onmogelijke op- en afritten. Scherpe bochten, invoegen vanuit stilstand, dat soort werk (ik geloof dat er enkele pagina's terug nog wat luchtfoto's van zijn gepost in deze draad).

Maar in de afgelopen jaren is dit stuk weg onder handen genomen. Het blijft stedelijk gebied met relatief krappe situaties, maar men heeft wel zo'n beetje eruit gehaald wat erin zit. Dit is een behoorlijk recente exercitie, want op de Streetview-beelden van november 2015 zie je al wel het nieuwe asfalt, maar nog niet de nieuwe borden.

In de spoiler wat foto's van afgelopen week. Ze staan als gebruikelijk op vol formaat met lokatie op Panoramio.
Afbeelding
SPOILER: TOON

De maximumsnelheid is regelmatig aangepast aan het wegbeeld.
Afbeelding

Behoorlijk dicht langs de huizen heen. Mogen ze in Amsterdam-West en Overschie klagen wat ze willen. De maximumsnelheid op dit soort stukken is overigens wel 80.
Afbeelding

Ercolano Scavi, de opgravingen van Herculaneum dus.
Afbeelding

... wat wellicht ietsje duidelijker wordt op het doelenbord.
Afbeelding

Deze afrit is wat meer voor de moderne stad Ercolano.
Afbeelding

Afbeelding

Het knooppunt A3/A1: een oude Britse wonky arrow (omdat de A1 na de splitsing in een bocht doorloopt)
Afbeelding

Het knooppunt is overigens een TOTSO. De A3 loopt nog even door richting het centrum. Wat overigens niet staat aangegeven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » za 26 mar 2016, 14:23

Dat ziet er toch echt stukken beter uit dan voorheen. De snelweg heeft een alignement dat nog hetzelfde is als in de jaren '20.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Snelwegfreak » za 26 mar 2016, 14:26

Als ik de foto's zie lijkt het mij aardig mee te vallen qua alignement. Ze konden er dus al aardig wat van in de jaren '20, blijkbaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A003] Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » za 26 mar 2016, 14:28

De autostrade uit de jaren '20 en begin '30 waren nog geen echte snelwegen zoals we die nu kennen (geen gescheiden rijbanen, meestal twee brede of drie rijstroken), maar het waren wel de eerste hoogwaardige wegen van Europa. De A3 is later uitgebouwd over de historische autostrade tot 2x2 rijstroken, en in recente jaren tot 2x3 rijstroken. Ik vraag me ook af of de omgeving 90 jaar geleden ook al zo dichtbebouwd was.

Plaats reactie