[I] Wegen rond Milaan - Milano

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Schelpenpaadje » vr 31 aug 2018, 12:31

Chris schreef: za 24 jan 2015, 14:14 Vandaag is de eerste 4,5 kilometer van de A60 opengesteld. De A60 is de rondweg van de stad Varese nabij de Zwitserse grens. Het opengestelde deel verloopt vanaf een klaverblad met de A8 tot aan Ponte di Vedano, inclusief een 2,2 kilometer lange tunnel. Bij Ponte di Vedano sluit de A60 aan op de oudere SS712 die een superstrada is. Uiteindelijk moet de A60 tot de Zwitserse grens nabij Cantello lopen. Het project is onderdeel van de grotere 'Pedemontana'.

Afbeelding
De afgelopen week heb ik deze weg in noordelijke richting gereden om vervolgens bij Mendrisio de Zwitserse A2 op te rijden. In combinatie met een overnachting in de buurt van Gallarate heb ik het als een mooi alternatief voor de A9 en Chiasso ervaren.

Benieuwd of de doortrekking van de A60 tot aan de Zwitserse grens er ooit komt.

Vlak voor de afslag van de SS712 naar de SS342 rijd je door een lus welke (b)lijkt te horen bij een gedeeltelijk gebouwd klaverblad. Is hier sprake van een SNUP of zijn er concrete plannen om hier een knooppunt aan te leggen met o.a. een directe verbinding naar de SP3 bij Cantello?

Tot nu toe is de online betaling voor de pedemontana ondanks meerdere pogingen nog niet gelukt. Dit blijft een bijzonder systeem.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » vr 31 aug 2018, 16:03

Toen ik daar vorig jaar zelf reed (online betalen geen probleem toen), had ik het idee dat situatie was voorbereid op verdere uitbouw van de Tangenziale naar het noorden. Aan de SS344 richting Ponte Ceresio werd toen ook al wat meer gewerkt, noordelijk van Varese. Geen idee hoe concreet plannen zijn. Plannen voor uitbouw van de weg naar Stabio bestonden dacht ik niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 aug 2018, 16:38

Schelpenpaadje schreef: vr 31 aug 2018, 12:31Tot nu toe is de online betaling voor de pedemontana ondanks meerdere pogingen nog niet gelukt. Dit blijft een bijzonder systeem.
2,5 maand geleden heb ik zelf op de A36 gereden (zelfde systeem). Online betalen lukte niet want AmEx accepteerden ze niet, terwijl die bij alle fysieke tolpleinen wel wordt geaccepteerd, en we wilden nog wel de betaling met de MasterCard van mijn vriendin regelen maar ik was vergeten dat tijdig te doen.

Na 2,5 maand nog steeds geen rekening gekregen. Ik ben benieuwd of die nog komt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door GuteFahrt » vr 31 aug 2018, 16:48

Pino schreef: vr 31 aug 2018, 16:03 Aan de SS344 richting Ponte Ceresio werd toen ook al wat meer gewerkt, noordelijk van Varese.
Porto Ceresio. ;)
Pino schreef: vr 31 aug 2018, 16:03Plannen voor uitbouw van de weg naar Stabio bestonden dacht ik niet.
Volgens OSM/DE is het volgende gedeelte in planning:

Afbeelding

Oftewel, toch een stukje opwaardering richting Stabio. Stukje nieuw tracé en zo te zien bouw tweede rijbaan vanaf waar de omlegging weer bij de SP3 komt tot Cantello-Gaggiolo...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » vr 31 aug 2018, 17:33

^^ Ik lees dat inmiddels ook op http://www.pedemontana.com/il-progetto/ ... arese.html. Status mij onbekend.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Schelpenpaadje » ma 10 sep 2018, 20:43

Hoewel mijn creditcard gevalideerd en wel aan mijn account is gekoppeld, blijft de website van Pedemontana een foutmelding geven zodra ik probeer te betalen. Afgaand op enkele resultaten in Google zijn er meer (Nederlanders) die hier mee kampen. 15 dagen zijn intussen om dus maar eens zien of ik er überhaupt nog iets van ga horen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Schelpenpaadje » ma 10 sep 2018, 20:46

GuteFahrt schreef: vr 31 aug 2018, 16:48
Pino schreef: vr 31 aug 2018, 16:03 Aan de SS344 richting Ponte Ceresio werd toen ook al wat meer gewerkt, noordelijk van Varese.
Porto Ceresio. ;)
Pino schreef: vr 31 aug 2018, 16:03Plannen voor uitbouw van de weg naar Stabio bestonden dacht ik niet.
Volgens OSM/DE is het volgende gedeelte in planning:

Afbeelding

Oftewel, toch een stukje opwaardering richting Stabio. Stukje nieuw tracé en zo te zien bouw tweede rijbaan vanaf waar de omlegging weer bij de SP3 komt tot Cantello-Gaggiolo...
Ben benieuwd hoe de aansluiting met het bestaande wegennet gaat worden en of de bestaande klaverlus en andere voorbereidingen daarvoor gebruikt gaan worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » wo 19 sep 2018, 20:48

Er komt ook bovenleiding over de A35 voor elektrische vrachtauto's: https://www.newsauto.it/notizie/autostr ... 18-165117/

Het gaat om een 6 kilometer lang traject tussen Romano di Lombardia en Calcio.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » do 19 sep 2019, 14:42

Op de tolwegen van Milano Serravalle (noordelijke deel A7 en Tangenziali) wordt een quantumkorting ingevoerd. Betaal je tol op meer dan 21 dagen per (kalender)maand, dan krijg je via je Telepass 25% korting op alle tol op hun wegen in die maand. (bron)

21 dagen is wel een behoorlijk aantal. Als je uitgaat van regulier forensen, moet je eigenlijk elke werkdag in een maand tol betalen en dan nog kom je in sommige maanden niet aan de 21 dagen. Trouwens ook wel benieuwd hoeveel dit dan oplevert voor wie aankomt van de A8, A9, A4 of A1. Het bedrag dat je dan betaalt bij het inrijden of verlaten van Milaan gaat immers deels naar Autostrade per l'Italia (beheerder van deze invalswegen) en deels naar Milano Serravalle (beheerder tangenziali).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Vinny » do 19 sep 2019, 20:39

Precies, korting voor de bühne dus. Het lijken wel gehaaide commerciële bedrijven, die tolmaatschappijen... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » do 19 sep 2019, 21:33

21 dagen of 21 ritten? 21 dagen is inderdaad bijna ondoenlijk, dan moet je wel heel veel heen en weer rijden voordat dat loont.

Private concessionairs bieden meestal geen serieuze korting uit zichzelf. Kortingsprogramma's worden bijna altijd gefinancierd door de overheid, net zoals de truck-korting of carpool-korting in Spanje. De concessiehouder moet gewoon een sluitende begroting houden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » do 19 sep 2019, 22:12

^^ 21 keer hetzelfde tolstation passeren, als ik het zo lees. Wat je inderdaad wel in iets meer dan twee weken kunt doen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I] A052 Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » wo 25 sep 2019, 20:51

De Tangenziale Nord zal in de komende jaren eindelijk worden gecompleteerd. Tussen het westelijke deel van de A52, bij de A8 bij Rho, en het oostelijke deel, langs Monza naar de A4 en de A51, zit nog een stuk provinciale weg. Dat is de SP46. Het is al sinds 2005 gepland om deze 5 kilometer uit te bouwen tot snelwegstandaard, maar dat schoot om allerlei redenen (onder meer faillissementen) maar niet op. Wel is voor de Expo enkele jaren terug samen met het westelijke deel van de A52 een provisorische 2x2 neergelegd. De concessionair van de Tangenziali, Milano Serravalle, heeft nu eindelijk de opdracht gekregen om het werk af te maken. Geplande oplevering in 2021.

https://www.stradeeautostrade.it/notizi ... di-strada/

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door jelger » vr 18 sep 2020, 13:48

Werd net geconfronteerd met het bestaan van een milieuzone in Milaan tijdens voorbereidingen om de stad te bezoeken. Dit is sinds medio februari 2019 van kracht en kent twee zones, Area C - de gehele binnenstad binnen de centrum ring - en Area B, de rest van de stad daarbuiten. Beide ringen zijn inmiddels geheel met camera's toegerust langs de toegangswegen. Ik stel me zo voor vergelijkbaar met Antwerpen en Brussel.

Voor de voertuigen die Area C in mogen geldt een dag vignet tarief van euro (voordeliger bij meerdaagse afname). De milieuzone is actief tussen 7:30 en 19:30 op werkdagen. De overige tijden en dagen (ook nationale feestdagen) is het systeem niet actief. Omdat mijn niet duidelijk is of ik nu voor Area B wel of niet moet registreren gaan we maar morgen. En ook omdat ik een beetje de pestpokke aan begin te krijgen dat je eerste een hele ochtend achter je scherm moet zeker stellen hoe het met lokale regels zit. (wat mij betreft hebben we er niets te zoeken, maar ik ben niet alleen :lol: )

https://www.milanotoday.it/attualita/ar ... archi.html
Afbeelding

Centrum
Afbeelding

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door poller1 » zo 20 sep 2020, 10:36

In de praktijk kom je als toerist bijna niet met de auto in de Area C. Meestal ligt je appartement of hotel erbuiten en zijn de verbindingen met tram/metro/passante van die aard dat de auto niet direct nodig is.

Wil je toch 'gratis' door de Area C, dan kan dat nog altijd in het weekend en 's avonds na 19u30... maar parkeren is er dan weer niet handig.

De Area B is denk ik momenteel nog "sospesa" (niet actief wegens corona... dit was ten minsten nog zo toen wij er eind augustus waren en dit geldt ook voor bepaald zones straatparkeren - handige app: EasyPark.

PS, check wel even op voorhand of mijn info mbt Area B klopt...
https://portale.assimpredilance.it/arti ... iugno-2020

Overigens geldt voor vele steden (en ook volledige provincies) in de Po-vlakte een strengere milieuregeling (bv voor diesels Euro 4 enz) tussen november en maart.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door jelger » zo 20 sep 2020, 13:03

Hoezo moeilijk parkeren? Er zijn toch parkeergarages? Of staan die permanent vol? Het ging ons om een dag bezoek, niet een verblijf. We hebben er overigens vanaf gezien. Niet zozeer vanwege de milieuzone, want zoals je (en ik boven) stelde, in weekend is het geen punt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » zo 20 sep 2020, 14:48

Parkeergarages genoeg in die zone. Als je voor een paar uur gaat, is dat ook de logischer optie (omgeving Dom zitten er ook een paar). Toen ik in mei 2019 voor het laatst parkeerde daar, heb ik geen rekening thuisgestuurd gekregen voor de milieuzone trouwens. Voor een volle dag heb ik zelf een paar keer het winkelcentrum Milanofiori gebruikt: gratis de hele dag parkeren vlak aan A7/tangenziale, naast metrostation van groene lijn en bij terugkomst kun je eventueel nog even boodschappen doen in een heel fijne Carrefour.

Het idee dat je hotel of appartement meestal buiten zone C zit, volg ik niet zo. Er zijn natuurlijk nog genoeg opties daar, zeker rondom het station en de oude Fiera, maar zone C omvat de Milanese binnenstad en de levendige wijken tegen het centrum aan: Brera, Porta Romana, Magenta. Toch wel wat bij veel mensen de voorkeur geniet.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coccodrillo » ma 05 okt 2020, 15:19

Note that to pack more cars in a very limited space parkings (not only in Milan, but in many Italian cities) often ask you to leave them the keys. This way they can move on the back of the parking cars that are expected to stay longer, and keep at the front those that will leave shortly. Be prepared on that, if you want to leave something valuable but bulky to be carried around (eg a laptop computer) in your car. This happens both with hotel aprkings as well as general public parkings (in buildings, not in open air flat places).

I haven't traveled a lot by car outside Switzerland and Italy, so I don't know what happens elsehwere, but In Switzerland I have never seen this habit.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 okt 2020, 23:50

^^ I've travelled to many European countries. I also had this in Venice, and at a car park in Salamanca, Spain. But in general, it's uncommon.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Vinny » do 08 okt 2020, 20:34

Don't forget to mention this habit on some private parkings around Amsterdam Airport :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door SnarfFlevoland » vr 09 okt 2020, 2:07

^^
Dat bestaat op private parkeerplaatsen rond Duitse luchthavens ook. Consumenten worden in Duitsland deels gewaarschuwd dat soms auto's illegaal verder worden verhuurd aan andere personen, wanneer ze bijv. 2 weken met het vliegtuig weg zijn. Het is dan dus echt zaak een serieuze aanbieder te vinden, wat niet altijd even makkelijk is. Anderen komen weer met onverwachte en extreme extra kosten om de hoek kijken, en aangezien zulke private parkeerplaatsen dan op een hermetisch afgesloten terrein liggen, krijgen ze de auto niet terug alvorens ze een soort van "dwangsom" betalen.

Dat je de sleutel kunt/moet afgeven komt overigens ook best wel eens voor bij 5 sterren hotels. In Azerbaijan vertrouwde ik dat een keer niet helemaal, maar dat kwam uiteindelijk toch helemaal goed. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » za 07 nov 2020, 13:56

De concessionair Milano-Serravalle komt voor 96% in handen van Ferrovie Milano Nord, de voornaamste aanbieder van OV in de regio. Milano-Serravalle beheert de tangenziali van Milaan en het eerste stuk A7 buiten de stad, maar heeft bijvoorbeeld ook deelnemingen in de maatschappij die de A35 exploiteert en in de Pedemontana Lombarda-snelwegen noordelijk van de stad.

https://www.milanotoday.it/economia/mil ... e-fnm.html

Nu is FNM in handen van de regio, waar Milano-Serravalle dat in meerderheid ook was (met minderheden bij andere regionale overheden), dus dit is geen enorme verandering. Maar het is de bedoeling om alle infra-deelnemingen (OV en wegen) van de regionale overheden samen te brengen onder FNM-vlag. De Pedemontana Lombarda zal waarschijnlijk op vrij korte termijn volgen. Het zoeken naar synergie tussen wegen en OV is wat opvallend (zie je echter ook op landelijk niveau, met de combinatie ANAS-FS), maar ik denk wel dat het goed is dat een sterke regionale snelweg-speler ontstaat in plaats van het huidige versnipperde landschap. Al zul je blijven zitten met een A1-A8-A9 in handen van Autostrade per l’Italia, een A4 waarop binnen Lombardije twee concessionairs actief zijn en A35-A58 in projectfinancieringen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » vr 28 mei 2021, 11:01

Aan de noordkant van Milaan wordt de SP46 omgevormd tot A52. Dit is feitelijk een complete nieuwbouw van de autosnelweg in de corridor van de SP46, die voorheen een smalle superstrada was. Gisteren is de rijrichting oosten over 7 kilometer opengesteld tussen Bollate en Paderno Dugnano.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » ma 14 nov 2022, 10:51

^^ Vandaag opent de A52 Tangenziale Nord volledig voor het verkeer. Dit is bovenstaand deel dat op vol profiel wordt vrijgegeven.

Nieuwsbericht: https://tg24.sky.it/milano/2022/11/14/a ... a-apertura

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » ma 14 nov 2022, 22:59

Het blijft een rare slingerroute door het Milanese noorden, die A52. Maar dit laatste stukje rondom de Fiera gaat door gebied waarin veel ontwikkeld is, dus sluiting heeft vermoedelijk wel zin - in ieder geval om verkeer efficiënt af te kunnen voeren van en naar het westen en zuidwesten. Ook van en naar de noordelijke invalsweg de SP35 (belangrijk voor suburbaan verkeer; doorgaand verkeer zou daar alleen komen bij calamiteiten op de A9) biedt dit een goede verbinding die kant uit.

Het is wat dit betreft best grappig hoe de A52 (niet dit laatste nieuwe stuk, maar bij de Fiera) op enig moment tegen de A4 aanschurkt, maar hier geen aansluiting op biedt. Die loopt even westelijker via de A50.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » di 06 dec 2022, 21:34

De bouw van de verlenging van de Pedemontana Lombarda gaat uiteindelijk toch starten. Een consortium van WeBuild en Pizzarotti heeft een contract van € 1,25 miljard ondertekend om het deel B2 (Lentate sul Seveso - Cesano Maderno) en C (Cesano Maderno - A51) aan te leggen.

Dit contract was aanvankelijk in 2018 gegund aan Strabag, maar dat is vanwege financiële problemen ingetrokken. Daarna leek de verdere bouw van de Pedemontana Lombarda onzeker te zijn geworden, maar in september 2021 is toch een voorwaardelijke gunning aan Webuild gedaan. Echter het duurde daarna nog meer dan 1 jaar tot nu het contract daadwerkelijk is ondertekend, wat ook ongebruikelijk is. Misschien waren er op de achtergrond rechtszaken of andere problemen.

De bedoeling is dat het voor 2026 gereed is, want dan zijn de Olympische Spelen.

https://www.webuildgroup.com/en/media/p ... y-in-italy

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » za 10 dec 2022, 12:36

Rotsverschuiving voor een tunnel van de SS36 in de buurt van Lecco. De SS36 is hier een superstrada met een heel keten aan tunnels langs het Lago di Como.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Willem » za 10 dec 2022, 16:37

^^ Gelukkig reed op dat moment geen auto voorbij.

Plaats reactie