[I][A022] Autostrada del Brennero

Moderator: Moderatoren

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

[I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door JeroenF1 » ma 23 aug 2010, 19:15

Een eigen topic voor de Autostrada del Brennero. De A22 zal bij een groot aantal mensen bekend zijn, het is een van de belangrijkste routes van Duitsland naar het zonnige Italië. De weg loopt van de Brennerpass naar Módena. Onderweg kom je gebergten, vlakten en alles wat daartussen zit tegen.

De fotoserie in deze post gaat van de bekende stad Verona naar de Brennerpass.
Afbeelding

1. We draaien de A22 op vanaf de A4, komende vanaf Pádova:
Afbeelding

2. Uscita Verona nord:
Afbeelding

3. Inforadio:
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Uscita Affi - Lago di Garda sud:
Afbeelding

7. Uscita Ala - Avio:
Afbeelding

8. Uscita Rovereto sud / Lago di Garda nord:
Afbeelding

9. Uscita Rovereto nord:
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Uscita Trento centro:
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Uscita Trento nord:
Afbeelding

14. Uscita S. Michele all' Adige / Mezzocorona:
Afbeelding

15. Uscita Egna - Ora Termeno (Neumarkt - Auer - Tramin):
Afbeelding

16.
Afbeelding

17. Uscita Bolzano sud (Bozen süd):
Afbeelding

18.
Afbeelding

19. Uscita Bolzano nord (Bozen nord):
Afbeelding

20.
Afbeelding

21.
Afbeelding

22.
Afbeelding

(1/2)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: [I] A22 Autostrada del Brennero

Bericht door JeroenF1 » ma 23 aug 2010, 19:15

23.
Afbeelding

24.
Afbeelding

25.
Afbeelding

26. Uscita Chiusa - Val Gardena (Klausen - Gröden):
Afbeelding

27.
Afbeelding

28.
Afbeelding

29.
Afbeelding

30. Uscita Bressanone - Val Pusteria (Brixen - Pustertal):
Afbeelding

31.
Afbeelding

32. Uscita Vipiteno (Sterzing):
Afbeelding

33.
Afbeelding

34.
Afbeelding

35.
Afbeelding

36.
Afbeelding

37.
Afbeelding

38. Uscita SS12 Brennero (Brenner):
Afbeelding

39.
Afbeelding

40.
Afbeelding

41. Uscita Brennero (Brenner) centro:
Afbeelding

42.
Afbeelding

En als toetje nog twee foto's van de A22, gezien vanuit het prachtige plaatsje Klausen (Chiusa):
Afbeelding
Afbeelding

(2/2)

Alle foto's zijn ook op groot formaat aan te vragen. Maar niet alles tegelijk, want dan blijf ik aan de gang. :puh2:
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A22 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » ma 23 aug 2010, 19:52

Superfoto's ! Hier nog een repost van mijn favoriete fotoserie van de A22. Dank aan DSzumaher !

Laimburg - Brenner
Lago del Garda Nord - Verona Nord
Verona Nord - Lago del Garda Nord

Mijn eigen foto's van de A22 zijn beperkt tot foto's vanuit een niet-alledaagse hoek. Namelijk van tussen de wijnranken in de streek net ten noorden van Verona. Ze zijn op vol formaat te vinden via Panoramio
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En eentje genomen vanaf de heuvels, meer in het bijzonder vanuit het plaatsje Cavaion Veronese. De A22 is de grote weg met het grijze portaal. De weg op de voorgrond is de SR450, de superstrada van Affi naar Peschiera.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op za 07 mei 2011, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A22 Autostrada del Brennero

Bericht door nederland24 » di 24 aug 2010, 18:18

Een van de weinige wegen in Italie, waar de bewegwijzering duidelijk is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A22 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » di 24 aug 2010, 18:28

Wat zie jij voor onderscheid dat ik niet zie?

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: [I] A22 Autostrada del Brennero

Bericht door JeroenF1 » di 24 aug 2010, 20:57

Het aantal pijlen komt wel overeen met het aantal rijstroken, maar daar is alles wel mee gezegd. Nauwelijks tot geen wegnummers en soms wagonladingen met doelen bij afritten.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A22 Autostrada del Brennero

Bericht door nederland24 » wo 25 aug 2010, 15:18

^^ Persoonlijk vond ik deze bewegwijzering duidelijker dan in Oostenrijk. Ik wil hiermee niet zeggen dat het top is, maar Oostenrijk is toch echt slechter.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] A22 Autostrada del Brennero

Bericht door SnarfFlevoland » di 22 feb 2011, 23:34

nederland24 schreef:Persoonlijk vond ik deze bewegwijzering duidelijker dan in Oostenrijk. Ik wil hiermee niet zeggen dat het top is, maar Oostenrijk is toch echt slechter.
Puur een kwestie van eigen interpretatie en smaak. Ik vind persoonlijk de Oostenrijkse bebording beter als in Italië, alhoewel de bebording in Zuid-Tirol uitstekend is uitgevoerd. Ik stoor mij niet aan die verschillende lettergroottes in Oostenrijk en kan het prima lezen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A22 Autostrada del Brennero

Bericht door nederland24 » wo 23 feb 2011, 9:46

^^De bewegwijzering in Italie is ook niet echt goed te noemen, maar ik vind de Italiaanse bewegwijzering rustiger ogen. De Oostenrijkse bewegwijzering is heel rommelig en druk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] A22 Autostrada del Brennero

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 feb 2011, 17:37

Oostenrijkse bewegwijzering oogt juist rommelig door de verschillende lettergroottes - voor veel mensen is dat lastiger te lezen. Het overduidelijk oude lettertype draagt ook niet bij aan de mooiheid van de bewegwijzering.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » di 26 apr 2011, 8:32

Autobrennero SpA heeft webcams geplaatst langs de A22. Waarvan eentje op een wel hele mooie lokatie (voor wegen-webcams dan).

Afbeelding
link

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door nederland24 » di 26 apr 2011, 21:05

Ik ben met m'n ouders al behoorlijk vaak over deze weg gekomen, maar het blijft samen met de A13 in Oostenrijk, een van de mooiste wegen van Europa en misschien wel van de wereld. :top:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Wouter N14 » wo 27 apr 2011, 18:24

De discussie over de A027 Autostrada d'Alemagna heeft zijn eigen draadje gekregen ;) Groet, Wouter N14, NL-moderator.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » vr 06 mei 2011, 8:34

Bij Trento is eergisteren de nieuwe afrit Trento-Sud geopend. De nieuwe afrit is bedoeld als vervanging van de bestaande afrit Trento-Centro, waar door capaciteitsgebrek vaak files ontstaan. Omdat het niet mogelijk was om Trento-Centro uit te bouwen, hebben ze de afrit een paar kilometer naar het zuiden verlegd. Voor wie aankomt vanuit het zuiden, wordt de nieuwe afrit de hoofd-toegang naar de stad. Verkeer naar de stad Trento dat vanuit het noorden aankomt zal in principe gebruik maken van Trento-Nord. Je komt dan vooral met deze afrit in aanraking als je ergens aan de zuidkant van de stad moet zijn. Bijkomend voordeel daarbij is dat je niet meer door de stad hoeft om bijvoorbeeld de doorsteek te maken richting A31.

De afrit Trento-Centro is op dit moment overigens nog niet gesloten. Ze laten hem nog een dag of tien open om verkeer wat tijd te geven om te wennen. Half mei gaat de oude afrit echter dicht. Alleen hulpdiensten zullen er dan nog gebruik van kunnen maken. De oprit op dezelfde plek laten ze nog wat langer open. Bekeken wordt zelfs nog of het wenselijk is om hem definitief beschikbaar te houden.

Nadere info op de website van de Autobrennero. Hieronder nog enkele foto's, gepost door Schwarzpunkt op SSC.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Alleen maar kleine lettertjes, niet te lezen.
Afbeelding

Afbeelding
Overigens begrijp ik dat ze bij Trento ook bezig zijn met een wisselstrook. Zal nog eens uitdokteren hoe en wat.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door nederland24 » vr 06 mei 2011, 18:43

De Italianen mogen wel eens een groter lettertype gebruiken. Het is anders niet goed te lezen met 130km/u. Verona zou hier trouwens ook niet misstaan. :idea:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » za 07 mei 2011, 11:00

De doelen op de blauwe borden kom je onderaan de afrit meestal toch niet meer tegen. Dan is het ook niet erg dat je het blauwe bord oorspronkelijk niet hebt kunnen lezen. Verder uiteraard helemaal eens 8-)

Wat betreft het vermelden van Verona: in Italië kiest men nou eenmaal meestal het einddoel van de weg als bewegwijzerd doel, zeker wanneer het om een niet heel lange autosnelweg gaat. Ik vind het verre van handig, maar het bewegwijzeren van Modena is tenminste consistent met dat principe. De knooppuntfunctie van Verona wordt tenminste nog onderkend met de vroege verwijzingen naar de kruisende A4. Dat is in ieder geval nog iets van winst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Coen Tunnel » za 07 mei 2011, 13:57

^^ Toch zie je dat de A4 wordt aangegeven als Milano-Venezia, terwijl dat niet de begin- dan wel einddoelen van de weg zijn. Dan had er Torino-Trieste moeten staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » za 07 mei 2011, 14:31

Als gezegd, "meestal" en "zeker wanneer het om een niet heel lange autosnelweg gaat". En de A4 is natuurlijk een behoorlijk lange snelweg, dus (gelukkig) eentje waar ook tussenliggende steden als hoofddoel op de borden staan.

Sterker nog, er zijn maar vijf snelwegen waar niet steeds het einddoel van de weg op de borden staat. Dat is de A26 (waar Alessandria als hoofddoel fungeert tussen Genova en Gravellona Toce in) en verder de langste vier snelwegen van het land, namelijk de A1, A3, A4 en A14. Ik merk daar wel bij op dat de A16 vanuit Napoli een wat bijzonder einddoel heeft. De weg komt namelijk uit op de A14, en de hoofddoelen van de A14 ter hoogte van de aansluiting worden op de hele A16 als rechtdoordoel aangegeven; Pescara / Bari om precies te zijn. Verder ontbreekt het op tangenziali uiteraard aan een einddoel, dus daar worden kruisende routes aangegeven.

Overigens wordt in Italië op dit moment gebouwd aan, en gedacht over, meerdere autosnelwegen die niet in een grote stad eindigen. Op de A22 alleen al zullen twee aansluitingen komen, namelijk eentje op de verlengde A15 (aansluiting ter hoogte van Nogarole Rocca) en eentje op een nieuwe snelweg richting Ferrara (aansluiting ter hoogte van Reggiolo - Rolo). Ik ben benieuwd of men die dorpen ook tot hoofddoel van de snelwegen in kwestie gaat verheffen. Hopelijk begint men toch een beetje het licht te zien en zal men vaker een doel durven te kiezen voor het einde van de route of juist op de logische aansluitende route.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Vinny » za 07 mei 2011, 22:58

Ik merk daar wel bij op dat de A16 vanuit Napoli een wat bijzonder einddoel heeft.
De A 16 "bestaat" eigenlijk niet, de weg wordt A 14/A 30 bewegwijzerd in oostelijke richting en A 1/A 3 in westelijke richting... :nuts:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 mei 2011, 13:04

^^ Als ik op Streetview kijk zie ik dat de weg op de weg zelf vooral aangegeven wordt als E842. Al staat A16 wel bij de toeritten vermeld (Streetview).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » zo 08 mei 2011, 13:25

Dat klinkt als de standaard Italiaanse bewegwijzering, waar nummers niet meer terugkomen zodra je eenmaal op de weg in kwestie zit. De redenering daarachter is dat wegnummers vooral behulpzaam zijn bij het vinden van de juiste afslag. Je weet nooit zeker welke doelen je kunt verwachten, maar het wegnummer zorgt voor de noodzakelijke duidelijkheid. Vind dat een wat al te beperkte invulling, en verbaas me over het feit dat ze dan wel E-nummers laten terugkomen op de borden, maar dat allemaal terzijde.

Terug naar de A22, heb wat nadere informatie gevonden over de wisselstrook bij Trento. Zie de website van Autobrennero. Het blijkt meer een spitsstrook te zijn. Op drukke momenten gooien ze de vluchtstrook open. De eerste test vindt vanaf het einde van dit jaar plaats tussen Trento en Rovereto. We zullen moeten wachten tot de eerste piekdagen volgend voorjaar voordat we meer weten over het resultaat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Vinny » ma 09 mei 2011, 9:47

Coen Tunnel schreef:^^ Als ik op Streetview kijk zie ik dat de weg op de weg zelf vooral aangegeven wordt als E842. Al staat A16 wel bij de toeritten vermeld (Streetview).
Ah jij kijkt oostelijker dan waar ik ooit geweest ben :)
Ik doel meer hierop:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 32093&z=14

Ik vind dit dus niet kunnen. Maar goed, ik ben dan ook geen Italiaan he ;)
(Merk op het stijlverschil in de A nummerschildjes, de rechter schildjes zijn "oude stijl" het linker is "nieuwe stijl" - in de jaren '90 zag je de nieuwe stijl nog vrijwel nergens. Ook ss nummering was vroeger veel duidelijker aangegeven, namelijk in blauw-op-wit in plaats van wit-op-blauw).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mei 2011, 10:08

Vinny schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Als ik op Streetview kijk zie ik dat de weg op de weg zelf vooral aangegeven wordt als E842. Al staat A16 wel bij de toeritten vermeld (Streetview).
Ah jij kijkt oostelijker dan waar ik ooit geweest ben :)
Ja, dat is ook de A16. :)
Ik doel meer hierop:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 32093&z=14

Ik vind dit dus niet kunnen. Maar goed, ik ben dan ook geen Italiaan he ;)
Ik ben ook geen Italiaan en ik vind het ook niet kunnen. Dit is niet erg duidelijk. Het was nog te begrijpen als de A16 een korte snelweg was geweest, maar dat is het niet. Als je weet dat je een afrit van de A16 moet hebben, zul je hier tevergeefs zoeken naar die weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Vinny » ma 09 mei 2011, 10:39

Tja ik heb bij die afslag doodsangsten uitgestaan omdat mijn chauffeur de afrit in eerste instantie gemist had en vervolgens over het gras tussen de rijbanen toch de weg naar Bari nam... (al vraag ik me af of het wegnummer veel geholpen zou hebben)

Rijden in Napels e.o., goed voor je als je last hebt van een te lage bloeddruk en een onvoldoende hoog adrenaline gehalte :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » do 09 jun 2011, 20:28

Er zit een verbreding aan te komen van de A22 tussen Verona nord en de aansluiting met de A1 bij Modena, een stuk van 90 kilometer. Autobrennero en het Ministerie van Milieu hebben hun goedkeuring inmiddels gegeven. Het wachten is geloof ik nog op de definitieve goedkeuring van de Minister voor Verkeer. Verwachte bouwtijd is vier jaar.

Zie http://www.stradeeautostrade.it/online/ ... id=1106093 en http://www.autobrennero.it/documenti/4_ ... ov2010.pdf

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » ma 01 aug 2011, 22:37

Pino schreef:De afrit Trento-Centro is op dit moment overigens nog niet gesloten. Ze laten hem nog een dag of tien open om verkeer wat tijd te geven om te wennen. Half mei gaat de oude afrit echter dicht.
Foto van de nieuwe situatie bij de inmiddels gesloten afrit. (c) Snelwegenkenner

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door marcel » wo 03 aug 2011, 23:12

Net of er 4 rijstroken zijn ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » zo 22 jan 2012, 11:54

Onderstaande video kwam ik tegen op SSC. De hele Autobrennero vanaf Verona tot de Brenner in een lange timelapse van een minuut of twintig. De laatste paar minuten zijn in Oostenrijk. Daar wordt het echter al snel te donker om nog iets bijzonder te zien.
Link

ArendsE
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 25 jan 2012, 16:41

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door ArendsE » wo 01 feb 2012, 12:57

marcel schreef:Net of er 4 rijstroken zijn ...
Voor goede bewegwijzering moet je niet bij Italianen zijn. Ben afgelopen zomer een kleine twee weken in Italie geweest en heb me daar verbaast over de onduidelijkheid. Zeker ook bij de Autostrada del Brennero was het af en toe niet duidelijk of je nu links of rechts moest houden. De logica is mij enigszins ontschoten...
Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan en ik denk dat de tijd van gaan nu gekomen is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door waldo79 » wo 01 feb 2012, 21:14

Alles went...zelfs voor een toerist.

Plaats reactie