[I][A022] Autostrada del Brennero

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Frits » do 02 feb 2012, 18:53

Het probleem in Italië is dat de bewegwijzering vaak niet aansluit bij de rijstrookindeling. Dat rijdt hoogst ongelukkig, omdat ze het soms wél goed doen. Daardoor weet je nooit waar je aan toe bent.

Hier is het mis:
Afbeelding

Hier gaat het wel goed (ook al zijn de letters zo klein dat het nauwelijks te lezen is):
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » do 02 feb 2012, 21:49

^^ In de laatste soort gevallen gaat het in principe altijd goed: een klassieke rijstrookverdeling met vallende pijlen, waarbij er één pijl wijst naar iedere rijstrook. Het gaat standaard (*) fout bij uitsmijters met schuine vallende pijlen. Dan is er namelijk geen pijl voor de rechter doorgaande strook. En het gaat standaard fout bij voorwegwijzers met staande pijlen.

Maar goed, het is een blijft een systeem waar je in no time aan gewend bent. Ik kijk in Italië gewoon niet naar pijlen als iets dat een rijstrookverdeling moet voorstellen, maar als iets dat weinig meer doet dat aangeven wat rechtdoor is, wat rechtsaf en (waar van toepassing) linksaf. In die paar situaties dat een bord wél een rijstrookverdeling geeft, gaat wat informatie aan me voorbij. Maar zo heel schokkend is dat niet. Al met al: zeker geen ideaal systeem, maar de klacht verder ook niet waard.


(*) "Standaard" is niet helemaal standaard. Autobrennero wijkt af van het vaste stramien van de andere Italiaanse wegbeheerders. Mogelijk zijn er nog een of twee andere wegbeheerders bij wie de pijlen op de portalen standaard wél matchen met het aantal rijstroken, ook in de gevallen die ik omschrijf als standaard fout.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 05 mar 2012, 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door marcel » za 03 mar 2012, 15:25

22A i.p.v. A22:
http://maps.google.de/maps?q=Trentino-A ... 33,,0,1.54

Ik heb al veel fouten gezien, maar dit nog nooit.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Jeroen » za 03 mar 2012, 17:16

De bewegwijzering op de snelwegen is vrij beroerd, maar het wisselt ook wel veel van situatie tot situatie. Het lijkt er soms op alsof Italianen de borden overal ongeveer even groot maken, ongeacht het aantal bestemmingen. Daardoor krijg je soms borden met een gigantisch groot lettertype (zoals de vooraankondigingen voor tolpleinen) en borden op een afslaande richting met tig bestemmingen in een veel te klein lettertype.

Wegnummerschildjes zijn iig vrijwel altijd onleesbaar op een normale snelheid. Die kunnen ze beter weglaten ofwel moeten ze een stuk groter en dan misschien het liefst nog in een ander kleurtje, zoals in Zwitserland. En een bevestiging van het wegnummer als je op de weg zelf rijdt zou eigenlijk ook wel prettig zijn...

Pijlen: correct me if I'm wrong, maar bij omhoogstaande pijlen klopt de rijstrookindeling doorgaans wel (zoals hier), vooral de omlaagwijzende pijlen zijn louter indicatief. Maar na een tijdje heb je dat vanzelf wel door.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Vinny » zo 04 mar 2012, 14:02

Als het goed is krijg je het wegnummer in Italië steeds vaker te zien op dit soort bordjes:
http://maps.google.nl/maps?q=napoli+it& ... 17,,1,6.81

Bij alle viaducten dient een unieke identifier te worden geplaatst aldus de Italiaanse wetgever. Dit om hulpdiensten makkelijker op de juiste locatie te krijgen. Volgens mij dateert de wet van begin deze eeuw, en staan de borden nog lang niet overal...
22A i.p.v. A22:
http://maps.google.de/maps?q=Trentino-A ... 33,,0,1.54

Ik heb al veel fouten gezien, maar dit nog nooit.
Merk op dat het A schildje hier nog in het oude model staat. Dat zie je niet veel meer. Ik vind de oude nummerschildjes echt duidelijker dan de nieuwe.

Hier zie je een voorbeeld van een SS nummer in een oud schildje. Hoewel het nummer totaal wegvalt in de brij aan bestemmingen is het nog altijd beter dan de nieuwe versie:

Oud:
http://maps.google.de/maps?q=41.296779, ... .2,,1,2.65

Nieuw:
http://maps.google.de/maps?q=40.844751, ... 7,,2,-1.26

Zelfs met maximale vergroting in de SV-pano blijft het nummer vaag. En dit keer ligt het toch echt niet aan de camera... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » zo 04 mar 2012, 15:17

^^ De kleurstelling wit-op-blauw zou in principe beter leesbare schildjes moeten opleveren dan blauw-op-wit. Maar dan moet de wegbeheerder wel enigszins zijn best doen en beginnen aan priegelwerk op zijn Italiaans.

Overigens: gek hoe deze draad, over de Italiaanse autosnelweg die misschien wel de best bewegwijzerde is van allemaal, altijd weer eindigt in een klaagzang over de Italiaanse bewegwijzering. Voor de liefhebber: daar is een speciale draad voor.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door marcel » zo 04 mar 2012, 20:20

Pino schreef:de Italiaanse autosnelweg die misschien wel de best bewegwijzerde is van allemaal[/url]
Waarom?
Het viel mij op dat bij veel afritten geen nummers van aansluitende wegen aangegeven staan, verder zie je rechtdoor bijna overal alleen het E-nummer (wat overigens wel standaard is, maar ook weer niet overal).
Alles bij elkaar ongeveer gemiddeld zou ik zeggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A022 Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » zo 04 mar 2012, 21:06

De pijlen op de portalen van de A22 matchen met het aantal rijstroken. Er staan afstandenborden na iedere afrit. Belangrijkste vind ik dat ze de voorwegwijzers al op redelijke afstand plaatsen, de eerste al op 1500 meter. Op de meeste andere wegen in Italië komt dat pas op 700 meter.

Verder zijn er nog wel wat ondergeschikte argumenten aan te dragen. Je komt geen continuïteitsproblemen voor doordat doelen op de borden wisselen. De hoofddoelen van de weg zijn geen onmogelijke dorpen die niemand kent. Ook gaat de berm niet vol met vooraankondigingen van wegrestaurants die meer dan 30 kilometer verderop liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris » di 10 dec 2013, 12:53

Er is nu een spitsstrook op de A22 tussen Trento-Centro en Rovereto-Nord. Binnenkort gaat ook de spitsstrook tussen Rovereto-Nord en Affi in gebruik. De A22 heeft dan de langste spitsstrook van Europa: 70 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » zo 27 apr 2014, 22:10

Door de wolken op de A22: foto's van afgelopen week, gemaakt door SSC-gebruiker Cinxxx.

Afbeelding
ITA_A22 von cinxxx auf Flickr

Afbeelding
ITA_A22 von cinxxx auf Flickr

Afbeelding
ITA_A22 von cinxxx auf Flickr

Afbeelding
ITA_A22 von cinxxx auf Flickr

Afbeelding
ITA_A22 von cinxxx auf Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Snelwegfreak » zo 27 apr 2014, 22:27

Prachtige weg daar tussen de wolken en de bergen door! Jammer ook hier van de soms hoge geleiderails, hoewel ze hier wel mooi bruin gespoten zijn. Zo kan het natuurlijk ook, dit zit er goed uit:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Robbert297 » do 25 sep 2014, 16:46

Ben zelf twee keer op de A22 geweest, en vind het persoonlijk wel een van de mooiste snelwegen van Europa, en misschien wel van de wereld!
Heb de weg bereden van Brenner (Brennero) tot aan uscita Lago di Garda sud. Heb bijna de hele reis wel foto's gemaakt! Ik was echt onder de indruk!
Слава Україні

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 sep 2014, 9:56

^^
Je reactie doet me vermoeden dat je in Europa nog niet veel snelwegen door een berglandschap hebt bereden. Probeer ze eens allemaal uit zou ik zeggen en kijk daarna nog eens wat je favoriete snelweg is. Ik wed dat er iets anders uitkomt óf dat je niet meer kan kiezen. Dat laatste geldt eigenlijk ook voor mij. Een absolute favoriet heb ik niet. ;) Ik ken zeker nog niet alle snelwegen in Europa, laat staan in de wereld, maar overal zijn er bijzondere en/of erg mooie exemplaren te vinden. De Interstate 70 in de USA vond ik bijvoorbeeld ook erg fraai. Maar het mooiste? Pfoe... nee, daarvoor kom ik ook steeds weer andere prachtige snelwegen tegen. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 sep 2014, 10:36

^^ Helemaal mee eens. Ik ontdek ook elke keer weer nieuwe wegen. Interstate 70 in Colorado vond ik ook indrukwekkend, al vind ik de Alpen eigenlijk mooier dan de Rocky Mountains. Maar ook een weg als de Spaanse AP-8 tussen Irún en Bilbao kan mij zeer bekoren. Het is geen hooggebergte, maar hoe die weg daar heerlijk door de bergen loopt, met zelfs nog ergens een kort doorkijkje naar de Golf van Biskaje... 8-) Ook de Spaanse A-1 tussen San Sebastian en Altsasu, die zelfs haarspeldbochten kent, en de Italiaanse A15 zijn erg mooi. En de Italiaanse A7 door de Apennijnen ten noorden van Genua is eigenlijk te gek voor woorden, zeker in zuidelijke richting kun je het nauwelijks een snelweg noemen, maar het is wel ontzettend leuk rijden (en flink sturen!) daar.

Ook snelwegen langs de kust kunnen erg mooi zijn, zoals de Franse A8 langs de Côte d'Azur en de aansluitende Italiaanse A10.

En deze weg staat misschien wel als een witte weg aangegeven in Maps, maar het is gewoon een 2x2 ongelijkvloerse weg - met op het stuk met haarspeldbochten een Vmax van 40 (al wordt er doorgaans harder gereden). Je hebt daar een fantastisch uitzicht over Muscat - zeker 's avonds ziet het er sprookjesachtig uit. Ook de Omanse snelwegen 17, die ik van Muscat tot Quriyat heb bereden, en snelweg 15, die ik van Muscat tot Birkat al Mouz heb bereden, vond ik op veel plekken erg gaaf. Maar dat komt ook doordat het landschap daar behoorlijk anders is dan in Europa.

Goed, nu ken ik de Italiaanse A22 alleen als passagier van jaren terug, maar feit is dat er tig mooie snelwegen bestaan, allemaal met hun eigen charme.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door exroosje » ma 27 aug 2018, 10:26

Deze zomer over de A22 van Bolzano tot Modena gereden op za 21 juli .
2 dingen opgevallen:
Geen spitsstrook gezien - is die weer afgeschaft
Volgens de wegenwiki zou er vanaf 2014 gewerkt worden aan uitbouw naar 2x3 tussen Verona en Modena - ook niets van gezien.

Deze weg schreeuwt om 2x3 juist tussen Brenner en Verona. Ook wij zijn er maar afgegaan en hebben Trento op het secundaire wegennet gepasseerd (wat prima ging) . Na Rovereto sud - Garda reed het wel weer door.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door exroosje » ma 10 sep 2018, 11:17

Iemand een reactie op de vorige post? Mn de vraag waar de spitsstrook op de A22 zuidwaarts gebleven is?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris » ma 10 sep 2018, 13:56

Op 8 december 2013 zou die spitsstrook in gebruik genomen zijn tussen Trento-centro en Rovereto. Later zou die verlengd worden tot Affi. Street View laat zien dat er in het verleden wel een gele kantstreep heeft gelegen op de vluchtstrook.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Robbert297 » di 11 sep 2018, 16:11

SnarfFlevoland schreef: vr 26 sep 2014, 9:56 ^^
Je reactie doet me vermoeden dat je in Europa nog niet veel snelwegen door een berglandschap hebt bereden. Probeer ze eens allemaal uit zou ik zeggen en kijk daarna nog eens wat je favoriete snelweg is. Ik wed dat er iets anders uitkomt óf dat je niet meer kan kiezen. Dat laatste geldt eigenlijk ook voor mij. Een absolute favoriet heb ik niet. ;) Ik ken zeker nog niet alle snelwegen in Europa, laat staan in de wereld, maar overal zijn er bijzondere en/of erg mooie exemplaren te vinden. De Interstate 70 in de USA vond ik bijvoorbeeld ook erg fraai. Maar het mooiste? Pfoe... nee, daarvoor kom ik ook steeds weer andere prachtige snelwegen tegen. :)
Vier jaar later en je hebt helemaal gelijk: ik kan niet meer kiezen. 8-)
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris » do 21 feb 2019, 18:37

Een grote kettingbotsing op de A22 ten zuiden van Verona vanochtend. Er waren meer dan 100 voertuigen bij betrokken. Er viel 1 dode en 40 gewonden. De oorzaak was dichte mist.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris » zo 30 jun 2019, 9:52

Oostenrijk doet aan 'Blockabfertigung' op de Brennerpass. Vrachtverkeer wordt dan gedoseerd aan de grens. Het gevolg zijn lange wachtrijen op de Italiaanse A22 (en aan de andere kant op de Duitse A93).

Deze wachtrij was ongeveer 30 kilometer lang, hij begon al even voorbij Brixen.

Afbeelding
LKW Stau A22 Brenner Autobahn-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
LKW Stau A22 Brenner Autobahn-3 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » zo 30 jun 2019, 10:12

Dat gebeurt hoofdzakelijk rond feestdagen met Fahrverbot toch? Het lijkt wel een van de redenen dat Bayern onlangs zo vreselijk doorschoot toen Tirol een paar Landstrassen afsloot voor niet-bestemmingsverkeer. Er is al veel frustratie over de wijze waarop Tirol eigen verkeersproblemen buiten probeert te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Chris » zo 30 jun 2019, 10:24

Het gebeurt inmiddels op circa 30 dagen per jaar, nog bovenop de reguliere rijverboden. Bijvoorbeeld op een maandag wordt het gedoseerd omdat er dan van 3 dagen aan transportaanbod is wat door Oostenrijk wil, want zaterdag mochten ze niet rijden vanwege vakantieverkeer, zondag niet vanwege het algemene rijverbod dus is maandag de eerste dag dat ze weer mogen, met als gevolg een groot aanbod vrachtverkeer. Dan worden er maar 300 vrachtwagens per uur toegelaten bij Kufstein en Brenner.

Het probleem is dat als die tijdsvensters waarop je nog wel mag rijden steeds smaller worden, het piekaanbod steeds groter zal worden. Consumenten en de industrie laten hun vraag niet afhangen of Tirol nou wel of geen rijverbod introduceert. En daar komt nog bij dat ze 's nachts ook niet mogen rijden. Dus een week die normaal 168 uur duurt heeft maar 72 uur zonder dosering of rijverbod. Dit is een behoorlijke beperking van het transport.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Jeroen » zo 30 jun 2019, 10:55

^^ Die files zorgen bovendien ook nog eens voor een toename van de rijtijd waardoor de parkeerplaatsen in en rond de Alpen nóg voller staan.

Doseren is sowieso zinloos, omdat je er niet alleen niet minder vrachtverkeer van krijgt, maar ook omdat het vrachtwagenverkeer door onderlinge verschillen in vermogen en vooral gewicht i.c.m. een inhaalverbod uiteindelijk toch gewoon in treintjes blijft rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » zo 30 jun 2019, 11:54

^^ Het doseren maakt wellicht het verschil tussen een treintje en een volledige LKW-muur op de rechterstrook. De file ontstaat natuurlijk vooral door het Fahrverbot in eerste instantie. Ik zou verwachten dat de Blockabfertigung alleen het oplossen daarvan bij heropening van de passage van Tirol vertraagt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Egbert » zo 30 jun 2019, 18:08

Chris schreef: zo 30 jun 2019, 10:24 Het gebeurt inmiddels op circa 30 dagen per jaar, nog bovenop de reguliere rijverboden. Bijvoorbeeld op een maandag wordt het gedoseerd omdat er dan van 3 dagen aan transportaanbod is wat door Oostenrijk wil, want zaterdag mochten ze niet rijden vanwege vakantieverkeer, zondag niet vanwege het algemene rijverbod dus is maandag de eerste dag dat ze weer mogen, met als gevolg een groot aanbod vrachtverkeer. Dan worden er maar 300 vrachtwagens per uur toegelaten bij Kufstein en Brenner.
Dan wordt het tijd dat ze daar wat rola's gaan invoeren. Je krijgt zonder problemen op zaterdag in Verona een trein met vrachtwagens vol en die rij je dan 600 km noordelijker naar Nürnberg.
1200 km naar Hamburg is wel ver, maar misschien nog beter, dan sta je zondagavond in de haven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Jeroen » zo 30 jun 2019, 18:20

^^ Er rijden nu al behoorlijk wat Rola's daar, onder andere Wörgl - Brenner 1 x per uur. In de praktijk wordt die overigens vooral gebruikt door firma's die de strenge controles in Oostenrijk willen omzeilen...

Rola's over serieus lange afstanden moet je echt niet willen, dan kunnen de goederen beter overgeslagen worden in een zeecontainer. Ik ben blij dat ik tot nu toe bespaard ben gebleven van de beruchte horrortrein Freiburg - Novara...


Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Robbert297 » zo 12 jan 2020, 15:26

Blijft een erg mooie snelweg in schitterend mooi gebied. 8-)
Слава Україні

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 jan 2020, 2:34

Ben in september en december een paar keer de Brenner over gereden (en gevlogen). Blijft inderdaad een mooie Alpenovergang. Wel frapant dat er in de randuren er ver boven de Vmax gereden wordt... het lijkt er soms net Duitsland.

Jammer overigens dat er richting zuiden geen aparte rijstrook voor Telepass gebruikers bij het tolplein van Sterzing is. Nu heb ik er nog geen hinder van ondervonden, maar op drukke dagen zal het wel schelen als er een "gele rijstrook" zou zijn, net als op de A9 ten zuiden van Como. Nu zo'n Telepass ook voor buitenlandse gebruikers makkelijker verkrijgbaar is, zeker geen overbodige luxe.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door Pino » ma 13 jan 2020, 8:41

Ja, dat is inderdaad wel apart. In de rijrichting noord is het tolstation ook niet super voor Telepass-gebruikers. Weliswaar heb je daar de gebruikelijke meest linkse poort die uitsluitend met badge kan worden gebruikt, maar je rijdt daar tot het allerlaatste moment tussen de andere weggebruikers, wat betekent dat je al in de minste of geringste opstopping voor het tolstation wordt meegezogen.

Ben wel benieuwd of hier een bepaalde principiële keuze achter zit, zoals een (historisch) gebrek aan Telepass-gebruikers op dit grensstation. Como Grandate, wat behalve de stad Como ook veel grens-forensen bedient, zou in zoverre niet echt een logische vergelijking zijn. En richting noord maximaliseert het ontbreken van een doelgroepstrook natuurlijk ook de capaciteit, zodat terugslagfiles tot vóór de afrit Sterzing minder snel voorkomen. Maar voor hetzelfde geld heeft Autobrennero hier gewoon slecht opgelet ...

Wat betreft snelheden op de A22: laatste keer dat ik er was, zag ik er Duitsers op hun slechtst. Links blijven plakken uit pure angst er anders niet meer tussen te komen, planken als je even een gat van vijf seconden hebt, dat soort werk. En dat was niet eens een dag met veel vakantieverkeer. Hoe heerlijk de weg ook zou zijn om met 140 overheen te glijden, achteroverleunen, genieten van het landschap en je niet al te zwaar irriteren aan genoemde Duitsers is toch het devies.

Plaats reactie