[I][A022] Autostrada del Brennero

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [I][A022] Autostrada del Brennero

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 jan 2020, 13:03

^^
Ja, als je er op tijden met vakantie/toeristenverkeer bent is het natuurlijk andere koek. Ik reed de Brenner 's ochtends vroeg of 's avonds in de latere uren en dan is het er soms een gekkenhuis qua snelheden. Dat er dan automobilisten met een vaart van zo'n 160-180 km/h van de Brenner naar beneden denderen is geen uitzondering. Collega's hebben ook wel eens lachend gezegd: "Daar wordt toch nooit gecontroleerd, alleen toeristen rijden daar 110 km/h."

Betekend overigens niet dat in Zuid-Tirol weinig op snelheid gehandhaaft wordt, integendeel... Op het OWN staan de dorpen vol met flitspalen, die overigens wel overduidelijk te herkennen zijn en een aardig deel daarvan nep is.
Pino schreef:
ma 13 jan 2020, 8:41
Maar voor hetzelfde geld heeft Autobrennero hier gewoon slecht opgelet ...
Verderop heb je bij diverse afritten wel Telepass rijstroken. Schijnbaar heeft men gedacht dat van/naar Oostenrijk niet veel Telepass-gebruikers zullen rijden en een aparte rijstrook zich niet loont. Is natuurlijk slechts een vermoede.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jan 2020, 13:34

^^ Het viel mij vorig jaar ook op. Bij Sterzing op het hoofdtolstation geen aparte Telepass-stroken, bij de afrit Brixen/Pustertal (naar de SS49) wel.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 jan 2020, 13:43

^^ Uiteindelijk is het in Italië (en daarbuiten) een standaard layout dat er helemaal links een Telepass-rijstrook is. Op de echt kleine tolstations van afritten moet je die dan wel delen, maar er is altijd wel iets dat de gebruiker van een badge een snellere optie moet geven. Ik ben niet alles nagegaan, maar Sterzing richting zuid is gewoon ongebruikelijk, ook voor de A22, wat de reden erachter ook mag zijn. Het vermoeden dat Snarf noemt is zeker niet vreemd. Misschien klopte dat ooit ook wel, maar de tijden zijn veranderd zoals hij zegt.

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » ma 13 jan 2020, 16:04

SnarfFlevoland schreef:
ma 13 jan 2020, 13:03
Dat er dan automobilisten met een vaart van zo'n 160-180 km/h van de Brenner naar beneden denderen is geen uitzondering.
Sta me toe om hierover een andere mening te hebben. Ik rijd er al meer dan 10 jaar, het hele jaar door en op elk mogelijk moment van de dag. In al die tijd heb ik nog niemand tegen 180 km/h weten voorbijflitsen. De aangewezen 110km/h wordt inderdaad vrolijk genegeerd, 130-140km/h komt quasi standaard voor, maar veel hoger dan dat zie je zelden. 's Nachts misschien eens een enkele uitschieter naar 160km/h, maar dat is het dan wel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jan 2020, 22:34

^^
Natuurlijk mag je er een andere inzicht op hebben, uiteindelijk zijn het allemaal maar momentopnames. Desalniettemin is 160 km/h op Italiaanse snelwegen echt geen bijzonderheid. En daarvoor hoef je niet eerst naar Sicilië te reizen om de gekkigheid te ervaren, maar ook op de A4, A5, A6 en A9 zie je het in de randuren regelmatig dat er veel te hard gereden wordt. En in de grensstreek maken zich er vooral ook Oostenrijkers en Zwitsers aan schuldig. De Italiaanse politie doet er weinig aan en veel Tutor controles staan uit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 jan 2020, 9:44

^^ De A4 en A1 op de Povlakte heb ik ook wel als racebanen ervaren; de A22 minder. Maar het zijn momentopnames.

Op Sicilië heb ik alleen de A29 en de A29dir (en de aftakking van de A29dir, dus de A29dirdir?) gereden tijdens een rondje Palermo-Trapani-Marsala-Mazara del Vallo-Palermo. Vrijwel overal Vmax 100, ook erg rustig, maar er werd naar mijn idee ook vrij gezapig gereden. Ik heb met netjes aan de snelheid gehouden en ik had de indruk dat het overige verkeer dat ook deed, ik ben niks geks tegengekomen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jan 2020, 10:12

^^ Ik had op Sicilië hetzelfde idee (op A18, A19, A20 en A29). De wegen zijn er voor een flink deel ook te slecht van kwaliteit om echt hard doorrijden verstandig te maken. En omdat het een arme regio is, rijden mensen er nu ook niet direct in Mercedessen waarmee 160+ een lekkere kruissnelheid is. Mensen denken bij Italië vaak "hoe zuidelijker hoe gekker". Dat is in veel opzichten waar, inclusief in de manier waarop tegen verkeersregels en samen asfalt delen wordt aangekeken, maar in mijn ervaring geldt dat veel minder voor snelheid. Snelwegen in het noorden -en dan met name A1 en A4 als vlakke, rechte en brede wegen- lenen zich veel beter voor hard doorrijden, als je er op de juiste tijdstippen rijdt, en daar hebben mensen dan weer meer het soort auto's waarmee je die snelheden ook haalt. In het zuiden heb je ook minder last van Zwitsers die weten dat boetes nooit in Zwitserland aan zullen komen. Vergeleken met ritten van een twintig jaar terug, had ik op zich wel het idee dat Tutor de excessen er had uitgehaald, maar misschien begint dat effect nu ook bij niet-Zwitsers weg te ebben, omdat mensen weten dat de systemen vaak uit staan.

Ook ik heb de A22 nooit zo als racebaan ervaren: zelfs op het nog vrij vlakke gedeelte tot Trento is het toch meestal te druk om echt door te knallen. Het kan misschien een beetje op rustiger tijdstippen (waarop ik er zelf nooit gereden heb), maar het blijft een 2x2-weg met het nodige vrachtverkeer. Dus je zult toch vrijwel altijd wel met enige regelmaat wel iemand met lagere snelheid op de linker rijstrook treffen. Dat de 110 ten noorden van Bozen op rustige tijdstippen ruim overschreden wordt, is een ander verhaal ;)
Coen Tunnel schreef:
wo 15 jan 2020, 9:44
(en de aftakking van de A29dir, dus de A29dirdir?) gereden tijdens een rondje Palermo-Trapani-Marsala-Mazara del Vallo-Palermo.
Officieel is die aftakking 'gewoon' onderdeel van de A29dir, zie http://www.edizionieuropee.it/LAW/HTML/ ... 9_073.html. Zo staat het wegnummer ook op de (spaarzame) borden, bijvoorbeeld die met brugnummering. In de praktijk (inclusief door wegbeheerder ANAS zelf) wordt de aftakking nog wel eens omschreven als A29dir/A.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 15 jan 2020, 19:28

Pino schreef:
wo 15 jan 2020, 10:12
^^ Ik had op Sicilië hetzelfde idee (op A18, A19, A20 en A29). De wegen zijn er voor een flink deel ook te slecht van kwaliteit om echt hard doorrijden verstandig te maken.
Dat maakt in het noorden ook weinig uit hoor, lekker iedereen met 160 door de tunnels op de ss36 langs het Comomeer. :worship: Het zal toch meer aan de auto's liggen. Overigens vind ik Oostenrijkers toch wel lekker doorrijden.

Hoe zit dat met die Zwitsersen waar boetes blijkbaar niet thuis aankomen? Hebben die geen verdrag zoals Nederland wel met vrijwel elk land lijkt te hebben?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jan 2020, 20:02

Heeft ook geen Tutor, de SS36, dus dat kan makkelijk als je niet nadenkt over de verdere risico’s ;) Op de genoemde snelwegen kan bij rustiger verkeer 160 prima uit, ook zonder enorm toegenomen risico.

Zwitserland heeft inderdaad geen verdrag met Italië over uitwisseling gegevens voor, en inning van, verkeersboetes. Binnen de EU bestaan daar regels over, maar Zwitserland is natuurlijk geen lid. En waar met Nederland een verdrag bestaat, bestaat dat met Italië kennelijk niet. Dus dan flitsen de Italianen mooi je Zwitserse nummerplaat, maar weten ze niet wie de overtreding begaat (cq de eigenaar van de auto is, die vermoed wordt de overtreder te zijn). En dus krijg je geen boete nagestuurd.

Op zich sluit dit niet uit dat je als Zwitser in de problemen kunt komen in Italië. Ze kunnen je namelijk wel aanhouden, waarbij je wordt geïdentificeerd en dan heb je bij niet-betaling toch wel een kruisje achter je naam staan. Niet dat ze je dan in Zwitserland te pakken kunnen nemen, maar in Italië wel. En mogelijk laten ze je ook gewoon ter plaatse betalen (mobiele pinapparaten, lekker modern). Maar goed, met automatische controles als Tutor en flitspalen zal men je natuurlijk nooit staande houden, en verder zijn de Italianen ook niet heel actief met teams die overtreders meteen langs de kant van de weg zitten, dus veel Zwitsers accepteren dat risico op hun Italiaanse ritten.

BABKay
stadsweg

Bericht door BABKay » ma 27 jan 2020, 19:50

Een interessante documentaire (uit 1974!) over de bouw van het Italiaanse deel van de Brennerautobahn.
Link

Coccodrillo
dorpsstraat

Bericht door Coccodrillo » do 30 apr 2020, 22:16

Sadly it isn't available anymore. Has anyone downloaded it?
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia