[I][A012] Genova - Livorno - Roma

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » zo 13 feb 2011, 21:25

Het definitieve plan voor de completering van de A12 Genova - Roma is gepresenteerd. Het wordt een traject van 206 kilometer waarvan de bouw volgend jaar moet starten - misschien zelfs wel einde 2011 (lijkt me vrij ambitieus, maar toch). Onderstaand kaartje van de regionale krant Il Tirreno. Het meest opvallende zijn de barriere, oftewel tolstations. Zeven keer stoppen en betalen op een traject van 206 kilometer. Men kiest blijkbaar voor een open systeem.

Afbeelding

Een nog gedetailleerder kaartje hier.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 18 feb 2011, 8:38, 3 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door vynkce » zo 13 feb 2011, 21:37

Een groot deel ligt er toch al als expresweg? Wordt deze dan omgebouwd?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » ma 14 feb 2011, 9:43

Klopt. De expresweg wordt omgebouwd en het gedeelte dat nu nog geen expresweg is (door de Maremma) wordt volledig nieuw neergelegd op een traject vlakbij de bestaande route (bron).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A12 Livorno - Rome

Bericht door Chris » do 17 feb 2011, 21:51

7 tolstations over 200 kilometer... :|

Lange-afstandstolwegen lenen zich helemaal niet voor een open tolsysteem.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Livorno - Rome

Bericht door Pino » vr 18 feb 2011, 8:34

Uit de SSC-discussie begrijp ik inmiddels dat gewerkt zal worden met electronische tolheffing.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Snelwegenkenner » di 22 feb 2011, 13:59

Eigenlijk best jammer dat deze weg er komt, want nu heb je nog een goed tolvrij alternatief naar Rome. :|

plantspray
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 16:50

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door plantspray » zo 17 apr 2011, 17:32

rij deze zomer van Levanto naar Rome, google maps stelt als snelste weg de A1 voor, de A12/SS1 is een half uurtje langer. Iemand beide wegen al gedaan? Ik vermoed dat de A12 een stuk aangenamer is als vakantierit ? (en minder tol :) )

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » di 17 mei 2011, 22:57

Hangt er denk ik vanaf wanneer je gaat. Op rustige dagen is de route over de Aurelia een aardig alternatief (hoewel het landschap, op basis van beelden van de weg, me minder lijkt dan dat van de A1). Tegenover de bespaarde tol staat dan een smal uitgebouwde weg. Dat rijdt niet zo simpel als een snelweg, maar overleeft wel. Op drukke dagen is de Aurelia overvol en zeer traag. Dan zou ik eerder door het binnenland rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » ma 20 jun 2011, 22:18

Er is een nieuwe stap gezet in het proces naar completering van de A12. De staat en de betrokken regio's hebben het traject nader uitgewerkt naar een definitief-definitief project (weet eerlijk gezegd niet wat het precieze verschil is met de eerder aangekondigde stap). Hoe dan ook gaat men in juli al beginnen met de werken aan Lotte 6 op bovenstaand kaartje. Dat is het enige stuk in het huidige gat dat nog tweebaans is.

Er wordt uitgegaan van oplevering van de hele route in 2016. Ben benieuwd !

(bron).

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Snelwegenkenner » ma 20 jun 2011, 22:34

Schijnt het stuk A10 tussen de A26 en de A7 mee of tegen te vallen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » ma 20 jun 2011, 22:50

Ik heb geen idee, maar je zit in de verkeerde draad :dyn_hyp:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » vr 01 jul 2011, 21:12

In Rosignano, het huidige einde van de A12 vanuit Genova richting het zuiden, is deze week het nieuwe tolstation geopend met bijbehorende aansluiting op de SS1. Het gaat om een stukje weg van nog geen kilometer, maar het is toch van groot belang. Verkeer op weg naar Rome hoeft nu namelijk niet meer over de oude afrit Rosignano te rijden, waar maar iets van twee tolpoorten per richting beschikbaar zijn. De verwachting is dan ook dat de files aan het zuidelijke einde van de A12 deze zomer een stuk korter zullen zijn.

In het komende jaar wordt de SS1 bij Rosignano nog over vier kilometer uitgebouwd tot autosnelweg. Verwachting is dat die upgrade in juni 2012 zal openen. Vanaf daar: nog een 200 kilometer te gaan ...

(Bron)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » wo 28 sep 2011, 20:22

Behalve het opvullen van het gat Livorno - Civitavecchia zit er ook nog een zuidelijke verlenging van de A12 in de pijplijn. Vanaf het huidige zuidelijke einde van de A12, nabij de luchthaven van Fiumicino, zal de autosnelweg worden uitgebouwd tot aan de stad Latina. Doel hiermee is om de dichtbevolkte kust ten zuiden van Rome beter te ontsluiten, en hiermee tevens de A1 Roma - Napoli enigszins te ontlasten.

Het project bestaat uit twee hoofd-delen:
(i) uitbouw van de bestaande superstrada SS148: grotendeels over bestaand traject, maar hier en daar ook wat nieuwbouw;
(ii) een nieuwe verbinding tussen het huidige einde van de A12 en de huidige SS148.
Totaal 68 kilometer snelweg die in concessie zal worden gegeven. Overigens weet ik niet zeker of deze daadwerkelijk het nummer A12 zal krijgen. Op de projectsite van ANAS lees ik dat deel (i) al vorig najaar goedgekeurd. Deel (ii) bevindt zich nog in de planningsfase. Als verwachte datum voor de oplevering lees ik 2018, maar dat is een datum voor alle projecten op onderstaand kaartje. Ik stel me dan ook voor dat zeker deelproject (i) al eerder als autosnelweg berijdbaar zijn.

Sterk samenhangend met deze zuidelijke verlenging is de groene lijn op onderstaand kaartje, de autosnelweg-verbinding tussen de "verlengde A12" en de A1. Italiaanse nummeringslogica in ogenschouw nemend zal deze dan wel het nummer A1/A12 krijgen. De laatste update omtrent dit traject kwam vandaag: de Italiaanse minister van verkeer zal dit project gebruiken als pilot om private investeringen in infrastructuur aantrekkelijker te maken (bron). Kortom, de Italiaanse staat heeft dit deel van het project wel goedgekeurd, maar raakt het voorlopig niet kwijt aan een concessionair ...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Snelwegenkenner » wo 28 sep 2011, 22:17

Rijdt daar zo veel verkeer dat deze verbinding dat het die snelweg rechtvaardigd? Er zijn veel tegenstanders van de autostrada de Aurelia, dus ik weet niet of die volledige snelwegverbinding van Livorno naar Rome er snel komt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » wo 28 sep 2011, 23:13

Zelfs als de uitgebouwde Aurelia er niet mocht komen, denk ik dat er een rechtvaardiging is voor deze "verlengde A12". De route is namelijk niet zo sterk gericht op verkeer dat vanuit de A12-noord komt, maar als verkeersader in de streek rondom Rome. Zelfs al wordt in de toekomst ooit Napoli nog eens bereikt, het blijft een weg van eerder regionaal belang binnen Lazio.

Overigens heb ik het idee dat de tegenstand tegen de A12-noord een min of meer gepasseerd station is. Natuurlijk, er bestaat tegenstand, maar volgens mij zitten alle betrokken overheden wel op één lijn. En zolang die op één lijn zitten, is er in Italië geen gang naar de Raad van State die nog eens gaat controleren of iedereen zich wel aan alle kleine milieuregeltjes heeft gehouden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » ma 17 okt 2011, 22:53

ikzelf schreef:Hoe dan ook gaat men in juli al beginnen met de werken aan Lotto 6 op bovenstaand kaartje.
Het werd iets later: concessionair SAT is namelijk vandaag begonnen met de ombouw van de SS1 tussen Civitavecchia en Tarquinia naar A12 (bron). Het gaat om een traject van 15 kilometer, een van de weinige stukken in het "gat" tussen Livorno en Civitavecchia die nog als 1+1 zijn uitgebouwd. De uitbouw gaat drie jaar kosten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Chris » wo 26 okt 2011, 13:22

Grote problemen in de provincie La Spezia, hevige regenval heeft modderverschuivingen op de A12 veroorzaakt.

Afbeelding

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door vynkce » za 16 feb 2013, 10:15

Als ik het goed begrijp is er ook een zuidelijke verlening van de A12 voorbij Rome voorzien. Let ook op de groene verbinding (Cisterna-Valmontone):
http://www.stradeanas.it/index.php?/con ... oma_latina


Afbeelding


Ander kaartje:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » za 10 aug 2013, 16:34

De "verlengde A12" tussen Rome en Latina is goedgekeurd, evenals de oost-westlink tussen Latina en de A1. Totaal 99 kilometer snelweg, plus de nodige aan- en afvoerroutes in de omgeving, voor een totale investering van 2 miljard.

http://roma.corriere.it/roma/notizie/cr ... 9473.shtml

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » vr 24 apr 2015, 10:35

Pino schreef:Er wordt uitgegaan van oplevering van de hele route in 2016. Ben benieuwd !
Na deze opmerking vijf jaar terug is het behoorlijk stil geworden rondom de bouw in de missing link in de A12 tussen Livorno en Civitavecchia. De voornaamste reden was, als ik het goed begrijp, dat de concessionair SAT gewoon de middelen niet had om het project te runnen terwijl ook de centrale overheid door de recessie geen behoefte had om bij te dragen zoals in 2011 nog was voorzien. Dat laatste is het geval geweest bij wel meer infra-projecten die al wel waren goedgekeurd. Door bezuinigingsrondes waren deze projecten, vaak mede gezien als middel om de Italiaanse economie weer wat te activeren, door de overheid in de ijskast gezet (iets dat trouwens ook geldt voor de verlenging ten zuiden van Rome).

SAT is nu feitelijk overgenomen door Autostrade per l'Italia. Zij gaan de weg nu alsnog aanleggen, zij het in een veel beperktere vorm. Aan de noordkant zal men zich tussen Rosignano en Grosseto beperken tot een (beperkte) upgrade van de bestaande superstrada. Hierdoor is een bijdrage van de centrale overheid niet langer nodig.

http://www.ediliziaeterritorio.ilsole24 ... 103206.php

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door Chris » za 01 aug 2015, 11:57

Er zijn recent twee delen van de A12 geopend, in totaal 15 kilometer tussen Tarquinia en Civitavecchia. Dit deel is deels nog provisorisch geopend met afrondende werkzaamheden en 60 km/h.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » za 26 mar 2016, 17:58

Een paar foto's van het noordelijke deel van de A12 dat er al wél sinds jaar en dag ligt. Van de eerste honderd kilometer na Genova vallen bijna geen foto's te maken, omdat je tunnel in-tunnel uit gaat. Wel regelmatig hele mooie doorkijkjes naar de Ligurische Zee. Vond ook dat de weg door een dusdanig bergachtig gebied heel veel beter reed dan menig andere Italiaanse bergsnelweg.

In de buurt van La Spezia kom je in de vlakte en is het beter fotograferen. Na het afslaan van de A11dir richting Florence wordt de A12 heel rustig (al zal deze bepaald drukker zijn in de zomer). Het laatste stukje van Livorno naar Rosignano was vrijwel uitgestorven: vrachtauto's die tol willen besparen zijn dan bij Livorno al naar de SS1 afgeslagen en ander verkeer is er nauwelijks.

Anyway, de foto's (op vol formaat en met lokaties te vinden op de bekende plek)
Afbeelding
SPOILER: TOON

Verzorgingsplaats Riviera, precies de plek waar concessionair SALT het overneemt van Autostrade per l'Italia.
Afbeelding

Vanaf hier verschijnen Roma (in blauw) en Rosignano M als doelen. Brakke doelenkeuze.
Afbeelding

Afbeelding

De doelenkeuze is des te opvallender als je ziet dat op afstandenborden weliswaar Rome verschijnt, maar zonder afstand.
Afbeelding

Blanco bord op de plek waar normaal gesproken het benzinemerk staat genoemd.
Afbeelding

Niet zo raar dat hier ook het volgende tankstation op de A11dir wordt genoemd. Dit is van Genova (en Nice) de hoofdroute naar bestemmingen langs de A1/A3-corridor.
Afbeelding

Knooppunt met de A11dir.
Afbeelding

De afslag naar de A11dir is met de afrit Viareggio geïntegreerd. Daarom dus een zeldzaam blauw bord op een knooppunt.
Afbeelding

Ha, eindelijk een afstand naar Rome. Opvallend dat men kennelijk niet weet van welke weg men de 'inizio' kan aangeven.
Afbeelding

Toscane is hier vlak en kent veel van dit soort bossen met lage begroeiing.
Afbeelding

Zo uitgestorven kan dit stuk A12 dus zijn (foto genomen om een uur of twee 's middags op dinsdag).
Afbeelding

Rosignano Marittimo, voorlopig eindpunt van de A12.
Afbeelding

Na het tolstation rol je nog even door over de snelweg voordat je vanzelf op de SS1 terecht komt. Deze is superstrada, dus je merkt er weinig van: kwaliteit asfalt achteruit, blauwe borden, verder redelijk doorrijden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog over de toestand van de SS1 op het gat tussen Rosignano en Civitavecchia:
  • Rosignano - Grosseto: volledig superstrada. Toestand als gebruikelijk niet super, maar ik ken ze veel slechter.
  • Grosseto - Tarquinia: vrijwel geheel 2x2 met een paar stukjes 1x4, maar met gelijkvloerse kruisingen. Hier gaat de maximumsnelheid omlaag naar 70 km/h en verlies je, bij een afslag naar links, de linkerstrook even. Die wordt voorsorteerstrook naar links en komt na de kruising weer beschikbaar. Op een woensdag in maart geen probleem, maar ongetwijfeld geen feestje in de zomer. Kwaliteit van dit stuk weg is slechter dan van het noordelijker stuk.
  • Tarquinia - Civitavecchia: de ombouw tot snelweg is vrijwel gereed en je rijdt feitelijk al over de nieuwe route als 2x1-weg. De groene borden zijn nog afgeplakt en de A12-kilometrering hangt afgeplakt boven de SS1-kilometerbordjes. Een apart gezicht.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door waldo79 » za 26 mar 2016, 19:49

Heldere foto's. Ik had de afstand naar Rome wat korter ingeschat...

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door BABKay » za 26 mar 2016, 21:35

Het laatste stuk vanaf de FI-PI-LI heb ik afgelopen zomer ook nog (als bijrijder) gezien. Doodsaaie en uitgestorven weg, zelfs op een zaterdagmiddag in juli. :geeuw:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door harry » za 26 mar 2016, 23:35

Pino: grappig dat je op dit moment in dezelfde hoek van de wereld zit dan ik (A12, A3).
Ik heb zelf ook foto's van deze wegen. Mijn foto's moeten wachten tot ik weer thuis ben (heb hier niet de tijd/mogelijkheid om ze te bewerken en te uploaden).
Pino schreef:Grosseto - Tarquinia: vrijwel geheel 2x2 met een paar stukjes 1x4, maar met gelijkvloerse kruisingen. Hier gaat de maximumsnelheid omlaag naar 70 km/h en verlies je, bij een afslag naar links, de linkerstrook even. Die wordt voorsorteerstrook naar links en komt na de kruising weer beschikbaar.
Dat weerhoudt de Italianen er trouwens niet van om gewoon over die strook rechtdoor te rijden...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » zo 27 mar 2016, 9:26

^^ Aan jouw posts te zien, reed ik een paar dagen voor je uit, en ik ben nu ook alweer thuis. Lang niet van iedere bereden weg foto's gemaakt; sowieso zijn vrijwel alle foto's van stukken waar mijn vrouw reed en dan nog heb ik lange stukken maar even gelaten voor wat ze zijn.

Jij een goede reis nog!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door harry » zo 27 mar 2016, 22:10

Pino schreef:Lang niet van iedere bereden weg foto's gemaakt
Dat is inderdaad niet te doen. Ik probeer van iedere weg 1 of 2 geslaagde foto's te maken, desnoods door soms even te stoppen.
Groeten uit Bari. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » vr 19 jun 2020, 22:01

Het zat er al aan te komen, maar in februari is de aanleg van de A12 tussen Rosignano Marittimo en Tarquinia uit de concessie van SAT gehaald. Het volledig maken van de A12 is daarmee maar weer eens dood en begraven. Hoewel er een goedgekeurd traject lag, bleef sprake van behoorlijke lokale tegenstand, ook uit milieugroepen, en financiering bleef ook een probleem.

Idee is nu dat het noordelijke superstrada-deel tussen Rosignano / Cecina en Grosseto (bekend als de Variante Aurelia) wat cosmetische upgrades krijgt en dat er meer beschikbaar komt voor het veel matiger deel ten zuiden daarvan, waar je nog gelijkvloerse kruisingen hebt (bron). Zal wel een project van decennia worden, waarbij ik ook niet uitsluit dat het nog wel weer een keer tot leven komt.

Verder zuidelijk zou de verlenging van de A12 naar Latina in de komende weken een hernieuwde Cipe-goedkeuring moeten krijgen. Ook dit project was eerder goedgekeurd, maar in het kader van een eerdere bezuinigingsronde geschrapt (bron).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » ma 27 jul 2020, 21:30

Ik kwam dit artikel tegen met beschrijving hoe de Italiaanse regering op dit moment de completering van de A12 voor zich ziet.

Van noord naar zuid:
  • huidige einde A12 bij San Pietro in Palazzi-Grosseto sud: upgrade van bestaande superstrada naar autosnelweg
  • Grosseto sud–Fonteblanda: ombouw tot autosnelweg, met aanleg van lokale ontsluitingswegen rondom de route (dit stuk is nu 2x2 met veel erftoegangen en rechtsaffers naar mini-dorpsweggetjes)
  • Fonteblanda-Ansedonia: aanleg nieuwe snelweg volledig parallel aan de SS1 (dit stuk SS1 is 1x4 enkelbaans, vol gelijkvloers gedoe en linksaffers naar grotere zijwegen)
  • Ansedonia-Tarquinia: ombouw tot autosnelweg, met aanleg van lokale ontsluitingswegen (op dit stuk 2x2 zijn dat er niet zoveel als verder noordelijk)
Het is me niet duidelijk of er nu voor dit alles budget wordt vrijgemaakt als onderdeel van de grote Italiaanse post-Corona investeringsronde (Decreto Legge Semplificazioni). Hoe dan ook heb je in Italië pas echt iets zodra er een aanbesteding loopt; daarvóór worden stekkers er nog met gemak uit getrokken, onder meer vanwege bezuinigingen die nodig blijken om gaten elders op te vangen. Hoewel bovenstaande ook geen trendbreuk lijkt met wat in eerdere posts stond, is wel duidelijk dat het project weer echt terug is op de politieke agenda. En dat geeft na alle traagheid, die blijkt uit alle nieuwsberichten uit de afgelopen tien jaar in deze draad, wel enige moed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A012] Genova - Livorno - Roma

Bericht door Chris » za 06 jan 2024, 11:17

Het Viadotto Torrente Nervi, vanaf een krappe verzorgingsplaats gezien.

Locatie: https://www.google.com/maps/@44.3925766 ... ?entry=ttu

Afbeelding
A12 Genova-Est 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Genova-Est 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Genova-Est 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Genova-Est 06 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie