In de loop der tijd hebben de nodige exotische varianten de revue gepasseerd, waaronder een verlenging van de A22 vanaf Modena over de Abetone-pas tot aan Lucca. De variant die voorlopig echter de grootste kans lijkt te maken om te worden gerealiseerd is een verlenging van de bestaande A15 vanaf Parma naar de A22 bij Verona. Dat is hoe dan ook alvast een route waarvoor geen nieuwe snelweg door de bergen hoeft te worden gebouwd. Het is puur een verlenging van de Autostrada della Cisa dwars door de Povlakte.
De status van dit project wordt mij niet geheel duidelijk. Ik begrijp dat de Cipe, de concessionair die de Autocisa beheert, eind 2010 een covenant heeft gesloten met de Italiaanse regering. Overeengekomen zou zijn dat Cipe vanaf het huidige einde van de A15 bij Parma een soort inprikker van een kilometer of twaalf bouwt. Maar de precieze planning van die inprikker wordt mij niet duidelijk. Voor de verdere uitbouw richting Verona is het voorlopig nog slechts lobbyen, bij mijn weten.
Hier een (lobby-)website in het Italiaans over de TiBre-corridor: http://www.tirrenobrennero.it/

En in de spoiler voor de volledigheid nog enkele foto's van de bestaande A15 (eerder gepost in de algemene Italië-draad):
- SPOILER: TOON