[I][A015] La Spezia - Parma (- Verona?)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I][A015] La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door Pino » do 24 mar 2011, 9:45

In Italië wordt al geruime tijd gesproken over een nieuwe weg van de Tyrreense kust richting de Brenner. Aanleg van zo'n route zou bestaande routes ontlasten, met name de A1. Met een goede Italiaanse afkorting wordt gesproken over TiBre voor Tirreno en Brennero.

In de loop der tijd hebben de nodige exotische varianten de revue gepasseerd, waaronder een verlenging van de A22 vanaf Modena over de Abetone-pas tot aan Lucca. De variant die voorlopig echter de grootste kans lijkt te maken om te worden gerealiseerd is een verlenging van de bestaande A15 vanaf Parma naar de A22 bij Verona. Dat is hoe dan ook alvast een route waarvoor geen nieuwe snelweg door de bergen hoeft te worden gebouwd. Het is puur een verlenging van de Autostrada della Cisa dwars door de Povlakte.

De status van dit project wordt mij niet geheel duidelijk. Ik begrijp dat de Cipe, de concessionair die de Autocisa beheert, eind 2010 een covenant heeft gesloten met de Italiaanse regering. Overeengekomen zou zijn dat Cipe vanaf het huidige einde van de A15 bij Parma een soort inprikker van een kilometer of twaalf bouwt. Maar de precieze planning van die inprikker wordt mij niet duidelijk. Voor de verdere uitbouw richting Verona is het voorlopig nog slechts lobbyen, bij mijn weten.

Hier een (lobby-)website in het Italiaans over de TiBre-corridor: http://www.tirrenobrennero.it/

Afbeelding

En in de spoiler voor de volledigheid nog enkele foto's van de bestaande A15 (eerder gepost in de algemene Italië-draad):
SPOILER: TOON

De kwaliteit van de foto's is helaas niet zoals gebruikelijk. Batterij gewone camera was leeg, dus dit waren wat probeersels met de telefoon.

Op de toppen van Appenijnen lag nog sneeuw.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op wo 30 mar 2011, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [I] A015 | La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door vynkce » do 24 mar 2011, 21:30

Ik heb deze plannen al wel eens zien passeren inderdaad. Hoe het er verder mee staat weet ik echter ook niet...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] A015 | La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door Willem » vr 25 mar 2011, 11:22

Opvallend is ten noorden van Mantova de afbuiging van het trace naar de A22. Op het eerste gezicht lijkt het logischer om de weg ten westen van Verona op de A4 te laten aansluiten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] A015 | La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 mar 2011, 12:03

Ik denk dat de A4 dan misschien te druk gaat worden, volgens mij is dat nu al geen rustige weg ten westen van Verona.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A015 | La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door Pino » vr 25 mar 2011, 12:18

Je moet dit project in samenhang zien met een eveneens geplande oost-westverbinding vanaf de A21 bij Cremona. De gedachte is dat de verlengde A15 en de "A15-A21" elkaar zullen tegenkomen in de buurt van Bozzolo, om vervolgens over één tracé naar de A22 te bewegen waar de aansluiting is gepland bij Nogarole Rocca. Die nieuwe oost-westroute mag uiteraard niet op de A4 uitkomen, want dat is nu juist die route die men probeert te ontlasten.

Nu zou je, tussen Bozzolo en de A22, met gemak een tracé kunnen verzinnen dat die rare bocht niet nodig heeft. Je zult er dan echter tegenaan lopen dat er aan de noordwestkant van Mantova het een en ander aan beschermde natuur ligt. De wens om die natuur te ontzien zal dan leiden tot die kronkel. Resteert dat ik me afvraag of het niet praktischer zou zijn om een aansluiting met de A22 te creëren aan de zuidkant van Mantova - eerder bij afrit Mantova Sud dan bij afrit Nogarole Rocca. Daarmee ontzie je diezelfde natuur volgens mij namelijk ook en het scheelt je die kronkel.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [I][A015] La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door Wesso » vr 20 feb 2015, 15:37

Toevallig kwam ik na het lezen van Albaufstiegs reisplan iets tegen over een afgebroken dubbeldeksviaduct in de A15, het viadotto Roccaprebalza. Bij opening in 1975 was dit de hoogste dubbeldeksbrug in de wereld (90 meter) en misschien wel de enige in Europa. De brug is aangelegd, omdat er op de bergen geen ruimte was voor twee rijbanen naast elkaar. Rond 2010 is dit stap voor stap vervangen door nieuwe viaducten en tunnels. Het uitzicht is nog wel even spectaculair.

2006:
Afbeelding

Streetviewbeeld van 2008, waar het oude dubbeldeksviaduct (rechts) nog één dek heeft.

Film over de afbraak en vervanging:
Link

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [I][A015] La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door vynkce » wo 19 okt 2016, 10:29

Er lijken nu toch werken van start gegaan te zijn voor de verlenging van de A15. OSM geeft dit alvast aan op hun kaarten... Meer info heb ik niet ;)

Zie: https://www.openstreetmap.org/#map=13/44.8761/10.2802

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A015] La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door Chris » wo 19 okt 2016, 10:32

Men had dit toevallig net besproken op Skyscrapercity:
g.spinoza schreef: Works on the extension of A15 from Parma to Trecasali have just started. Very few news on the web, only thing I found is some pictures on a Facebook anti-motorway NIMBY group showing red construction fences being deployed.
Plankaarten: http://www.sixia.it/site/b/TIBRE.htm

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A015] La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door Chris » za 24 feb 2024, 11:23

Ik heb in september de hele A15 gereden van La Spezia naar Parma. Een vrij spectaculaire snelweg door de Apennijnen, met name het deel door de bergen wat wel heel erg bochtig is. Ik snap die verhalen dat kinderen op de achterbank misselijk worden wel, er zitten veel bochten in waar 80 en zelfs 60 vrij scherp sturen is.

Het verkeersaanbod was redelijk laag. Deze snelweg komt ook niet echt naar voren op Google Maps tijdens vakantieuittochten.

Stukje van de Wegenwiki over de geschiedenis:

De bouw van de autosnelweg begon op 22 september 1958 door de Apennijnen tussen Fornovo en Pontremoli. De bouw was technisch complex, met name op de noordhelling van de Apennijnen. Een landverschuiving tussen Fornovo en Roccoprebalza beschadigde een deel van de in aanbouw zijnde autosnelweg, waaronder twee tunnels en viaducten. De bouw werd daarna gestaakt en is vervolgens pas in 1968 weer hervat. De gehele 102 kilometer lange autosnelweg is uiteindelijk na nog eens 7 jaar op 24 mei 1975 geopend voor het verkeer, 17 jaar na de start van de bouw.

Dus in 1975 geopend, maar met ontwerpstandaarden uit de jaren '50, dat verklaart het bochtige tracé.

1. Het begin van de A15 bij La Spezia. Er werd gewaarschuwd voor file.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 01 by European Roads, on Flickr

2. Ik zag dat het verderop helemaal stil stond en Waze raadde mij deze afrit aan.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 05 by European Roads, on Flickr

3. Daarna weer erop. Voor het knooppunt met de A12.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 06 by European Roads, on Flickr

4. Het knooppunt is opmerkelijk vormgegeven omdat de A15 hier ook niet de doorgaande richting is. Je moet afslaan, via het tolstation, en dan kom je op de doorgaande A15.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 09 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 11 by European Roads, on Flickr

6. En dan zijn we in Toscane.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 15 by European Roads, on Flickr

7. De bergen worden dan snel hoger.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 19 by European Roads, on Flickr

8. Pontremoli. Ik ging er hier af, mijn hotel was in een dorp in de buurt.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 29 by European Roads, on Flickr

9. De volgende ochtend verder noordwaarts.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 31 by European Roads, on Flickr

10. Niet alleen in de VS moeten ze pictogrammen ondersteunen met tekst...
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 33 by European Roads, on Flickr

11.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 36 by European Roads, on Flickr

12. De tunnel Valico, het hoogste punt van de A15 onder de Apennijnen.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 40 by European Roads, on Flickr

13. Daarna een achtbaan naar beneden.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 41 by European Roads, on Flickr

14.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 43 by European Roads, on Flickr

15.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 46 by European Roads, on Flickr

16. Beetje Duitse toestanden dit.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 49 by European Roads, on Flickr

17. S-bochten met 60 km/h.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 53 by European Roads, on Flickr

18. Fornovo. Daarna werd het landschap snel vlakker.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 56 by European Roads, on Flickr

19. Parma-West.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 63 by European Roads, on Flickr

20. Het knooppunt met de A1 en de doorgetrokken A15 die ook nu nog niet geopend is.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 69 by European Roads, on Flickr

21. Keuzestress...
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 71 by European Roads, on Flickr

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [I][A015] La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door vynkce » za 24 feb 2024, 12:54

Ik ben er, ondertussen alweer 15 jaar geleden, in de omgekeerde richting overheen gereden. Leuk om nog eens foto's te zien!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A015] La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door Pino » za 24 feb 2024, 15:08

Chris schreef: za 24 feb 2024, 11:23
20. Het knooppunt met de A1 en de doorgetrokken A15 die ook nu nog niet geopend is.
Afbeelding
A15 La Spezia - Parma 69 by European Roads, on Flickr
Het schijnt dat de eerste twaalf kilometer van de verlenging al langere tijd klaar liggen; wachten alleen op wat afrondende werkzaamheden. Opening was eerst voorzien voor herfst 2022, werd uitgesteld naar herfst 2023 en er is nu helemaal geen datum voor opening. https://www.parmatoday.it/attualita/tir ... sello.html

Daarmee zou de A15 trouwens totaal in het niets eindigen. Voor verlenging naar de A22 zijn nog steeds geen gelden vrijgemaakt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A015] La Spezia - Parma (- Verona?)

Bericht door Chris » ma 26 feb 2024, 20:51

Wesso schreef: vr 20 feb 2015, 15:37 Toevallig kwam ik na het lezen van Albaufstiegs reisplan iets tegen over een afgebroken dubbeldeksviaduct in de A15, het viadotto Roccaprebalza. Bij opening in 1975 was dit de hoogste dubbeldeksbrug in de wereld (90 meter) en misschien wel de enige in Europa. De brug is aangelegd, omdat er op de bergen geen ruimte was voor twee rijbanen naast elkaar. Rond 2010 is dit stap voor stap vervangen door nieuwe viaducten en tunnels. Het uitzicht is nog wel even spectaculair.
Wel jammer dat dit niet meer bestaat. Het is misschien al in de jaren '50 ontworpen en zal wel niet voldaan hebben aan seismische standaarden.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie