[I][A027] Autostrada d'Alemagna

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 17:24

De Olympische Spelen zullen maar gedeeltelijk in Cortina d'Ampezzo zelf gehouden worden. Het gaat om een deel van het alpineskiën, bobslee, rodelen, skeleton en curling. De rest is volgens het bid verspreid in de Italiaanse Alpen.

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Milan%E2% ... ics#Venues

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Pino » wo 26 jun 2019, 18:13

SnarfFlevoland schreef: wo 26 jun 2019, 17:14 Overigens las ik ook dat Livigno een deel van de Olympische Spelen zal hosten. Of men de SS301 over de Foscagno nog een upgrade zal geven?! En eindelijk Tirano een bypass krijgt?
Beginnen bij het begin en de SS36 langs het Comomeer verbeteren. Die is wel heel substandaard nu; de aansluitende SS38 richting Sondrio is er beter aan toe. Het 2x2-deel van de SS38 nog verder verlengen zou leuk zijn, evenals een verdere bypass hier of daar. Denk alleen niet dat het ervan gaat komen; deze Olympische Spelen lijken toch wel een beetje gepresenteerd als die van het sobere budget en Livigno ligt te ver van het HWN om echt in te investeren. Daarom noemde ik ook de A27. Hoewel Cortina en omgeving maar een beperkt deel van de Spelen te zien krijgen, wordt het wel het tweede centrum van het evenement en ligt het op behapbare omgeving van hoofdwegennet.

Het zogenaamde Val di Fiemme-cluster lijkt trouwens ook een redelijk hapklare brok voor een verdere verbetering van de SS48 vanaf Trento. Die kent nu al de nodige 2x2-stukken, dus completeren maar!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 jun 2019, 10:36

^^
Substandaard of niet, de SS36 heeft wel 2x2 rijstroken en daarmee een duidelijk beter capaciteit dan de SS38. Het uitgebouwde deel van de SS38 eindigd al bij Talamona, kort voorbij Morbegno. Daarna schiet het niet echt lekker meer op en voor Tirano staat bijna altijd een file. Daarna is de SS38 tot Bormio weer erg goed ongelijkvloers uitgebouwd en zijn 1x2 rijstroken ook wel voldoende. Het lijkt me dat juist het stuk tussen Talamona en voorbij Tirano (waar de autoweg start) als eerst aangepakt zou moeten worden. Ben benieuwd of daar wat van gaat komen...

Desalniettemin is de SS36 langs het Comomeer inderdaad ook wel aan renovatie toe. Naast het substandaard-profiel is het wegdek ook dringend aan renovatie toe.

Om op de A27 terug te komen:
Hoewel lang niet alle alpine-sporten in Cortina d'Ampezzo gehouden worden, lijkt het wel een kans om mogelijke nieuwbouw van de A27 richting noorden te versnellen. Alleen al een A27 tot Pieve di Cadore zou een verademing zijn, vandaaruit kan het verkeer dan twee kanten uit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Pino » do 27 jun 2019, 14:37

^^ Die splitsing bij Cadore is het eindpunt van de verlenging waarover we in 2012 discussieerden. De enige verlenging waarvoor goed draagvlak lijkt te bestaan; alleen de gelden heeft men er tot nu toe nooit voor vrij willen maken.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 301
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Coccodrillo » vr 03 jan 2020, 18:25

The worst spot is the town of Longarone, the only one between the end of A27 and the beginning of the fast 1x2 to Pieve/Tai di Cadore.

The other problem is Cortina itself, most skiers want to go skiing with their car, which clogs up the town on peak days*. Also because there aren't many parking places near ski lifts, so people start to park their car on one lane of SR 48, reducing the road to a single lane with alternate traffic. This problem would be easy to solve, by giving high fines to cars parked where they can't, by building big parkings outside the town, and by putting buses to link them to the ski slopes (and by building ski lifts directly from these parkings in a later stage). As it is now, parked cars and traffic is creating problems also to ambulances, which are a common sight in ski resorts.

I doubt that they will ever build something big by 2026 (or even later), the most I could bet on is a Longarone bypass (as single lane SS 51 or extension of A 27, I don't know), and maybe bypasses of bigger villages up to Cortina. If they are smart enough they will also increase bus services to ski slopes and fine cars wrongly parked, at least during the Olympics.

*like one hour at 16:30 from Pocol to the town center: https://www.openstreetmap.org/#map=17/46.52510/12.11616 (by bus, in my case)
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Chris » do 25 aug 2022, 20:38

Ik ben in juni in Belluno geweest. Vlakbij eindigt de A27 aan de zuidrand van de Alpen. Het laatste stuk heeft indrukwekkende viaducten. Dit deel is in 1994-1995 geopend.

Afbeelding
A27 Fadalto 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A27 Fadalto 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A27 Fadalto 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A27 Fadalto 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A27 Fadalto 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A27 Fadalto 17 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Pino » do 25 aug 2022, 20:49

Gut, daar ben ik een paar keer overheen gereden zonder dat je ziet wat voor enorme structuren het zijn. Was eerder bezig met het uitzicht op dat meer, en op Italiaanse brug-bordjes staan ook nooit hoogtes zoals je bij Duitse dalbruggen wel ziet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 aug 2022, 15:43

Eigenlijk best opmerkelijk dat men destijds in deze snelweg zoveel geld voor zulke bouwwerken heeft geïnvesteerd, terwijl het een doodlopend traject is. Ook in 1994 waren de plannen voor een extra Alpenovergang allang begraven. Aan de andere kant is de snelweg in het toeristenseizoen (vooral in de winter) belangrijk als toevoersnelweg naar de Dolomieten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Chris » vr 26 aug 2022, 15:49

Het is wel de primaire verbinding naar Belluno, een provinciehoofdstad. Wellicht heeft dat er aan bijgedragen om dit laatste stuk toch nog aan te leggen.

De SS51 is op dat traject ook wel van duidelijk lagere standaard dan ten noorden van de A27 de Dolomieten in.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 aug 2022, 15:55

^^
Ja, misschien wel een beetje vergelijkbaar met de A46 in het Sauerland, dat ook maar een paar provincië stadjes bediend en toevoer van toeristen en ook de nodige kunstwerken heeft. Toch heb ik niet zo het gevoel dat Belluno zo'n dichtbevolkt gebied is, al zijn er wel heel wat dorpen eropheen, dat de algemene bevolking toch nog best groot maakt.

In de zomer komt de snelweg me vrijwel altijd uitgestorven voor, behalve in de weekenden voor het einde bij Ponte nelle Alpi. In de winter is filevorming daar rond de weekenden en schoolvakanties nog een stuk erger.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Chris » vr 26 aug 2022, 15:57

Belluno en omgeving is toch wel dermate dichtbevolkt dat het onderliggend wegennet in de spits vast loopt. Ik heb overnacht bij Belluno en dat was qua verkeer toch wel drukker dan ik had verwacht.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Pino » vr 26 aug 2022, 20:49

Chris schreef: vr 26 aug 2022, 15:49 De SS51 is op dat traject ook wel van duidelijk lagere standaard dan ten noorden van de A27 de Dolomieten in.
Als ik het goed begrijp, had de SS51 hier gewoon een uitbouw nodig. Als de Staat niet snel genoeg geld beschikbaar heeft, is altijd nog de concessie mogelijk. En aldus geschiedde. Overigens is de rijbaan richting noorden de oude SS51 (wat nu SS51 is langs het meer is een nog oudere route), de rijbaan richting zuid is er dus in de jaren ‘90 bijgebouwd.

Al met al zal er teveel verkeer richting zowel Belluno als naar Cortina d’Ampezzo zijn geweest om het zonder deze upgrade te doen. Vanaf het huidige eindpunt Ponte nelle Alpi ben je tenminste het verkeer naar de SS50 kwijt en resteert toeristisch verkeer naar Cortina. Ik dacht trouwens dat voor de Winterspelen 2026 nog wat verdere uitbouw in de pijplijn zat, maar dat gaat mogelijk als SS51.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 301
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Coccodrillo » zo 16 okt 2022, 14:25

The northbound cariageway was initially planend as SS51 (with two-way traffic), but it has never been operated as such as far I know.

There were problems during the construction, one tunnel was initially planend differently, you can see the old portal here: https://www.google.ch/maps/@46.1012839, ... a=!3m1!1e3

Veneto region always complaiend that, despite having a border with Austria, there are no roads linking them directly.

The initial plan was to continue the A27 to Austria and then Germany, but Austria didn't want it. Another quite dumb proposal arose a decade ago, proposing to conenct the A27 with A23 near Carnia. That would have meant building a 100 km motorway, two thirds in tunnels, serving no big tourist area (except the first section to Calalzo, useful for Cortina), and not essential for transit traffic (if they wanted a shortcut to A23-Tarvisio, a shorter Pordenone-Gemona del Friuli motorway in the flat Padana plain would have been enough).

https://www.google.ch/maps/dir/46.20489 ... b7!1m0!3e0

There are no real plans to extend A27 now. As usual before big events, politicians promise everything to everyone, but it is now technically impossible to have anything new opened before 2026, and after the Olympics games there will be less political will. Some village bypass along SS 51 may open after that date, between the end of A27 and Cortina, but nothing is sure. The only ongoing works are a new roundabout and a straighter and wider alignment (1 km long) of SS 51 near Longarone (but not a bypass tunnel). Also a few hundred metres of new local (and dead-end) roads have been built in Cortina, but only because they needed space to build ski slopes.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Pino » zo 16 okt 2022, 16:47

Coccodrillo schreef: zo 16 okt 2022, 14:25Veneto region always complaiend that, despite having a border with Austria, there are no roads linking them directly.
For centuries, merchandise that came ashore in Venice traveled to German lands via the Brenner. It’s the most sensible approach - and if there was one alternative it would have been the Reschen. So this “Mommy I want a Highway too” has always struck me as pretty childish. If Italian regional politics dictate that you need to hold your hand up every now and then for some national funding to local prestige, fine, but Veneto had better focused on connections South via the Nuova Romea still missing.

I’m taking this also as a form of envy against Trentino. Who not only have the Brenner on their soil, but who also own the entire A22. Even the endless Valdastico saga in some ways goes to that: divert traffic from Trentino’s cash cow.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I][A027] Autostrada d'Alemagna

Bericht door Pino » do 02 mar 2023, 21:19

Een artikel over de opkomst en de uiteindelijke dood van de plannen voor een snelweg Venezia-München. https://nordesteconomia.gelocal.it/infr ... 26930/amp/

De grote lijn van het verhaal is hier al zo’n beetje langs gekomen: een droom van de regio Venetië, onvermijdelijk stukgeslagen op onwil in twee Tirols. Wat ik wél grappig vind, is de suggestie dat men uiteindelijk maar is gaan inzetten op de Tauern-route en de A23 om nog iets van een tweede noordelijke ontsluiting te hebben waarvoor men niet onderworpen zou zijn aan de makken van Tirol.

Ik hang op dit moment rond in het Zillertal, en dan komt toch de gedachte in mij op dat een snelweg hier best had uit gekund. Het dal is breder dan best een paar andere Alpendalen waar snelwegen doorheen lopen. Aan Italiaanse kant grotendeels vergelijkbaar; alleen die tunnel van een kilometer of 10-12 om van de Oostenrijkse kant naar de Italiaanse te komen - dat was natuurlijk een mega-onderneming geweest om die nog eens náást de Brenner te hebben.

Toch ben ik nu wel ietsje milder over deze weg dan ik me in deze draad in het verleden heb geuit. Met alle klachten in het Inndal en elders over transitverkeer is een tweede snelweg vermoedelijk de enige manier om nog iets van verlichting te brengen. En voor alle historie die deze verbinding niet heeft (en Brenner en Reschen wel) had deze verbinding het denk ik toch wel in zich om de Brenner redelijk te verlichten. Meer dan de Reschen denk ik. Inpassen in het leefmilieu van de dalen was natuurlijk altijd een mega-uitdaging geweest, maar punt is natuurlijk ook door alles te blijven bevriezen op de paar transalpiene routes die er nu zijn, je maar een paar dalen de prijs laat betalen - met toenemende gebruikersaantallen. Is dát dan fair?

Plaats reactie