[I] Autostrada Cispadana (project)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I] Autostrada Cispadana (project)

Bericht door Pino » di 05 jul 2011, 22:02

In Emilia-Romagna is het definitieve traject van de Autostrada Regionale Cispadana vastgelegd (bron).

Het gaat om de doortrekking naar het westen van de huidige expressweg Ferrara-kust. De route zal in eerste instantie worden verlengd vanaf het huidige beginpunt aan de A13 tot aan de A22 bij afrit Reggiolo-Rolo. Dat levert 68 kilometer nieuwe snelweg op. Gedachte is om in een tweede fase nog verder naar het westen te gaan en de route aan te sluiten op de A1 bij Parma. Of juist op de A15 ietsje te noorden van Parma (afhankelijk van de precieze verlengingsplannen van de A15). Op die manier hoopt de regio Emilia-Romagna de bestaande oost-westroutes in de regio, evenals de A1 en de A14, enigszins te ontlasten.

Volgens goed Italiaans gebruik ontbreekt het nog aan een nummer. Volgens mij heeft zelfs de bestaande expressweg Ferrara-kust er nog geen, dus dat zal nog wel even duren. De naam Cispadana is hoe dan ook afkomstig van de oude Romeinse naam van de streek; aan deze kant van de Po (bekeken vanuit Rome uiteraard).

Men wil in het voorjaar van 2013 beginnen met de aanleg, met oplevering in februari 2017. De financiering vindt plaats door middel van project financing, waarbij de weg in concessie zal worden gegeven aan een maatschappij waarin Autobrennero een belang van 51% heeft. De overige 49% zijn in hand van andere private beleggers. Het schijnt de eerste keer te zijn in Italië dat een regio op deze manier het initiatief neemt tot aanleg van een autosnelweg.

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [I] Autostrada Cispadana (project)

Bericht door vynkce » wo 06 jul 2011, 12:00

Ik heb dat bestaande gedeelte altijd al tamelijk vreemd gevonden. Goed plan lijkt me, dat ineens ook de A14 kan verlichten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Autostrada Cispadana (project)

Bericht door Pino » wo 06 jul 2011, 16:42

De bestaande route (ben er inmiddels achter dat die het nummer RA8 heeft, maar dat dat nummer nergens op de borden staat) ligt er denk ik vooral voor het toerisme. De verlenging kan ook interessant zijn voor regulier doorgaand verkeer.

Hoewel de weg er mooi uitziet op de kaart (zeker in combinatie met de andere blauwe wegen op het eerder geposte kaartje) heb ik op het Italiaanse deel van Skyscrapercity wel wat kanttekeningen gezien van het slag "weg van niets naar nergens". Daar zit in zoverre iets in dat Ferrara niet echt een grote dynamische stad is -veel studenten, maar die trekken niet zoveel verkeer- en er verder maar nauwelijks plaatsen van enige omvang aan de route liggen. Kortom, dan wordt het geen heel drukke weg. Maar goed, als private investeerders in het project willen stappen én dan ook nog eens de RA8 in concessie nemen, is het in ieder geval geen risico meer voor de belastingbetaler.

Sowieso denk ik dat deze weg pas echt toegevoegde waarde krijgt wanneer hij er tot aan Parma ligt. Omdat er al prima verbindingen liggen vanuit Verona en Bologna, zal de nieuwe weg vooral gericht zijn op weggebruikers uit de richting Milaan of Turijn. Voor die groep ontstaat pas echt toegevoegde waarde als je niet langer langs Modena hoeft. Ontlast meteen een extra stuk A1.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] Autostrada Cispadana (project)

Bericht door Snelwegenkenner » wo 06 jul 2011, 22:01

Ik weet niet of deze route zo veel toevoegende waarde heeft. Zo veel grote steden zijn daar niet.
Een Superstrada zou daar ruim voldoende moeten zijn, of bouwt men die niet in Padanie?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Autostrada Cispadana (project)

Bericht door Pino » wo 12 sep 2012, 12:52

Het plan is ontstaan om zoveel mogelijk materiaal te gebruiken dat is losgeraakt bij de aardbevingen in Emilia-Romagna van enkele maanden terug te gebruiken voor aanleg van de Autostrada Cispadania. Men is op dit moment aan het onderzoeken of het bruikbaar zou kunnen zijn; op deze manier zou het opruimwerk gecombineerd kunnen worden met aanleg. Lijkt me een interessant project, zo.

http://www.lestradedellinformazione.it/ ... 10811.html

Plaats reactie