[I][A021] Torino - Piacenza - Brescia

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

[I][A021] Torino - Piacenza - Brescia

Bericht door Pino » vr 23 dec 2011, 17:03

A21 @ Wegenwiki

De A21 is een oost-westroute die cruciaal is voor de verbinding van Torino (en haar achterland) met de rest van Italië. Enerzijds vormt de route de verbinding naar de Autosole vanuit Torino, anderzijds vormt de A21 de meest directe route naar de industrieel belangrijke regio Veneto. Naar ik begrijp is de route indertijd op initiatief van de provincie Torino aangelegd om een oost-westroute te creëren waarvoor je niet langs Milaan hoeft. Dat heeft succes gehad, want de A21 is een doorgaans vrij rustige 2x2-weg.

Afbeelding

De weg staat ook wel bekend onder de naam Autostrada dei Vini, naar de belangrijke wijngebieden waar de route (met name op haar meest westelijke gedeelte) doorheen leidt. Meer in het algemeen staat de A21 echter niet bekend om aantrekkelijk landschap. Het grootste gedeelte van de route loopt vrij dicht bij de rivier de Po, het punt waar de Povlakte zo in het algemeen op zijn vlakst is.

Hoewel het ontbreekt aan plannen om de A21 te verlengen, valt nog op te merken dat er serieuze plannen bestaan om vanaf Cremona een autosnelweg naar het oosten aan te leggen. Die zou dan bij Mantova op de A22 aansluiten. De combinatie van A21 en CreMa zou van de A21, nog meer dan nu, een serieus alternatief maken voor de A4 voor verkeer tussen Torino en de Veneto.

In de spoilers enkele foto's van Panoramio-lid Wolf1000.

Rijrichting Torino
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rijrichting Brescia
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Re: [I] A021 Torino - Piacenza - Brescia

Bericht door Pino » vr 23 dec 2011, 17:17

SATAP, de beheerder van het westelijke gedeelte van de A21, heeft aangekondigd dat het de A21 tussen Sartena en het tolstation van Villanova wil verbreden naar 2+3. Het gaat om de eerste kilometers van de A21, die ter hoogte van afrit Sartena vanzelf overgaat in de A55 (Tangenziale Sud di Torino). De A55 ter plaatse is 2x3, dus de ingreep komt erop neer dat je vanuit Torino wat langer 2x3 kunt blijven rijden.

Naar ik begrijp vindt de verbreding voorlopig alleen plaats in de rijrichting Brescia. Zal wel te maken hebben met de barrièrewerking van het tolstation van Villanova.

Bron

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 23 dec 2011, 17:20

Ik heb alleen de schakel bij Alessandria tussen de A26 en A7 gereden, maar ik vond dat er behoorlijk veel vrachtverkeer op dat stuk reed.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 23 dec 2011, 17:34

Torino, Piacenza en Brescia: ooit 3 succesvolle Serie A-clubs, maar ondertussen ver afgezakt... (ja, dat was het eerste wat ik dacht bij de titel).

Voor wat die weg betreft: Ik betwijfel of het ideaal is om vanaf Cremona een verbinding naar het oosten aan te leggen. Als die verbinding nodig is, zou ik het voor het totale netwerk logischer vinden als de A15 vanaf Parma zou worden verlengd naar Mantova.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 23 dec 2011, 18:06

^^ Die verlenging van de A15 komt er ook.

http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=197&t=16159

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » za 04 feb 2012, 17:50

In de algemene Italië-draad heb ik wel eens geschreven over de Raccordo Autostradale Ospitaletto - Montechiari oftewel de Corda Molle. Inmiddels is aan deze weg het nummer A21racc toegekend, dus ik schrijf maar verder in deze draad.

Afgelopen week is het eerste stuk van de Corda Molle geopend, 17 kilometer tussen Azzano Mella en Castenedolo. Dat zijn de stukken aan weerszijden van de A21. In die zin dus een echte Zubringer naar de A21. Hier meer over de opening. In de komende maanden worden de resterende stukken van de route geopend, tot aan de A4-afrit Ospitaletto aan de westkant. De A21racc zal dan ook het oostelijke eindpunt vormen van de BreBeMi.

En hieronder een filmpje van de opening. Zoals in het filmpje te zien is, staat de weg met groene borden bewegwijzerd. Je ziet wel eens Raccordi Autostradali die met blauwe borden zijn uitgevoerd. Overigens is de route wel tolvrij.
Link

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 19 aug 2016, 11:20

Pino schreef:In de algemene Italië-draad heb ik wel eens geschreven over de Raccordo Autostradale Ospitaletto - Montechiari oftewel de Corda Molle. Inmiddels is aan deze weg het nummer A21racc toegekend
Is er ondertussen al meer nieuws over de afwerking tot aan de A35? Ik zie op de luchtbeelden dat er hier en daar wat grondwerken uitgevoerd zijn, maar verder niets.

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Re: [I][A021] Torino - Piacenza - Brescia

Bericht door Pino » vr 19 aug 2016, 12:42

In dit artikel van maart 2016 wordt besproken dat de werken waren stilgevallen, wat weer samenhing met gedoe rondom voormalig concessionair Centro Padane. Die inmiddels niet langer de concessionair is van de A21. Inmiddels zouden de werken opnieuw aanbesteed zijn, dus hopelijk zal er weer wat schot in de zaak komen.

Chris
Moderator

Re: [I][A021] Torino - Piacenza - Brescia

Bericht door Chris » wo 03 jan 2018, 17:34

Op de A21 bij Brescia is gisteren een tankauto na een ongeluk uitgebrand. Er vielen 6 doden en het viaduct over de A21 is mogelijk aangetast.

Afbeelding

Plaats reactie