[I] Diverse bijzonderheden

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

[I] Diverse bijzonderheden

Bericht door marcel » wo 11 jan 2012, 23:51


Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Vinny » wo 11 jan 2012, 23:55

Oude stijl wegnummering :worship:
Ik vind die zoveel beter er uitzien dan de moderne nieuwlichterij in Italië. Overigens zijn de borden dan ook meer dan 15 jaar oud... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 jan 2012, 0:32

marcel schreef:Snelwegbord met pijl
http://maps.google.de/maps?hl=de&ll=40. ... 9,,0,-3.28
Dat is een gewoon officieel bord in Italië en wordt altijd nog ingezet. Het duid op een afrit waarbij je een 180 bocht kan maken. Je hebt em ook in een groene versie. Italiaans: "Indica un'uscita tramite la quale è possibile effettuare un'inversione di marcia."

Afbeelding
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 jan 2012, 0:36

In Spanje hebben ze die ook. Bij N-wegen waar je kan keren d.m.v. ongelijkvloerse kruisingen en op Autovía's zie je ze ook. Betekent gewoon dat je kan keren.

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2012, 1:22

"Indica un'uscita tramite la quale è possibile effettuare un'inversione di marcia."
Aanduiding van een afrit, met oversteek, welke het mogelijk maakt om de weg in omgekeerde richting te vervolgen... :worship:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Pino » zo 15 jan 2012, 11:30

Italië is maar één via de landen waar expreswegen liggen met veel halve aansluitingen. Denk vooral aan oorspronkelijk gelijkvloerse kruisingen met andere wegen die zijn omgebouwd naar halve aansluitingen, in de zin dat verkeer alleen rechtsaf kan. Verkeer dat eigenlijk linksaf had gewild moet dan later 180 graden draaien, en voor die doelgroep staan er dan dit soort verwijzingen op de borden. Heb in Italië ook wel de tekst "Inversione di marcia" gezien.

Het vergelijkbare Spaanse bord kwam al voorbij. In Latijns Amerika kwam ik teksten tegen als "Retorno" of "Retorno a [plaatsnaam]". De methode met losstaande borden in plaats van een extra doel op de afritbewegwijzering (standaard in Spanje, ook hier in Italië doorgevoerd) vind ik persoonlijk de meest elegante.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door mavas » zo 15 jan 2012, 15:07

Ik heb dat bord nooit begrepen in Spanje op autovia's. Zijn er daar dan zoveel halve aansluitingen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Chris » zo 15 jan 2012, 15:19

Vooral op de oude radialen van Madrid zijn veel halve aansluitingen bij dorpjes. Vaak ligt er dan voor en na het dorp een halve aansluiting, waarbij de bypass een nieuw tracé is en de rest een verdubbelde hoofdweg. Op autovías van de jaren 90 en nieuwer zijn halve aansluitingen niet gangbaar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Pino » zo 15 jan 2012, 17:12

^^ De bordjes zijn handig ná een onvolledige afrit. Bij de eerstvolgende omkeermogelijkheid zou dan zo'n bordje moeten staan om verkeer te wijzen op de omkeermogelijkheid. En dan kun je ze wat mij betreft nog achterwege laten ook in situaties als die op de door Chris genoemde radialen. Want als je aan twee kanten van een dorpje een halve afrit hebt, zal het in de praktijk nooit voorkomen dat een weggebruiker de verkeerde kant uit rijdt teneinde even later om te draaien. Je bent immers veel sneller bij de halve afrit aan de andere kant van het dorp.

Kortom, ik vind dat deze bordjes in Spanje iets te veel worden gebruikt. Overigens snap ik ook het gebruik op de Italiaanse superstrada niet (zie oorspronkelijke post Marcel). Want op de SS101, waar het bordje staat, zijn alle afritten volledig.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 jan 2012, 17:17

^^ Die bordjes in Spanje worden dacht ik ook gewoon nog nieuw geplaatst op nieuwe autovía's... :facepalm:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Pino » zo 15 jan 2012, 17:59

^^ Dat bedoel ik. Elke afrit dan twee van die bordjes wordt dan toch een beetje geldverspilling ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2012, 18:06

Op de SS101 heb je nog wel plekken als deze:
http://maps.google.it/maps?q=ss101&hl=d ... 5,,0,19.74
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Pino » zo 15 jan 2012, 18:17

Da's het soort klassieke halve aansluiting aan een expresweg waarover ik het in mijn eerste post had. Alleen wel eentje die honderd meter van een volledige afrit ligt, dus in principe zal niemand gebruik hoeven maken van een omkeermogelijkheid ietsje verderop ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Jeroen » zo 15 jan 2012, 18:45

marcel schreef:Zijn dit rotondes?
Ik zie in Italie ook regelmatig 'rotondes' waar de hoofdweg gewoon voorrang heeft (dus geen voorrang van links) en waar je nog soms makkelijk met 50 - 60 km/h overheen kunt als je rechtdoor gaat...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2012, 20:16

Pino schreef:Da's het soort klassieke halve aansluiting aan een expresweg waarover ik het in mijn eerste post had. Alleen wel eentje die honderd meter van een volledige afrit ligt, dus in principe zal niemand gebruik hoeven maken van een omkeermogelijkheid ietsje verderop ...
http://maps.google.it/maps?saddr=SP329& ... 7&t=h&z=17

Maar goed, dit is GEEN voorbeeld van een klassieke halve aansluiting. Een klassieke halve aansluiting is namelijk dit:
http://maps.google.it/maps?q=51.632696, ... src=0&z=16
Een op- en afrit in dezelfde richting.

Een typische dorpspassage afrittenstructuur is hier:
http://maps.google.it/maps?q=Gavrelle,+ ... h&t=h&z=15

Hier zou het bord niet persé noodzakelijk zijn, omdat je vanuit het dorp alle vier de kanten op kan. Pas wanneer het afrittencomplex in het noorden (bijv. vanwege bezuinigingen) niet gebouwd zou zijn en de D 950 een expressweg zou zijn dan moet je dus keren bij de volgende afrit. Ik ken daar eigenlijk niet veel voorbeelden van, maar kan me wel voorstellen dat dit op sommige zuid Europese expresswegen die goedkoop gebouwd zijn van toepassing is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door marcel » zo 15 jan 2012, 20:45

In Brazilië heb je dit wel veel, Retorno:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 7227583090

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door sirdanilot » za 21 jan 2012, 14:43

In Brazilië heb je zelfs aansluitingen waarvan het enige doel omkeren is. Dit omdat veel snel/expresswegen erfaansluitingen hebben die je maar van één kant kunt bereiken (al dan niet gelegen aan een paralelweg in plaats van de hoofdrijbaan). Dit komt zowel voor in de vorm van een ongelijkvloers knooppunt (uiteraard minder vaak, want duurder, maar in de staat São Paulo komt dit voor) als d.m.v. een verkeerslicht. In die laatste situatie is het strand alleen te bereiken vanuit de andere richting, vandaar dat je moet keren bij dit verkeerslicht. Het voordeel van dit systeem tegenover een normaal kruispunt is dat het verkeerslicht maar twee fasen heeft (hoofdrijbaan rechtdoor en kerend verkeer). Eigenlijk zou men dit in Nederland ook wel kunnen toepassen...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door marcel » za 21 jan 2012, 23:18

Volgens mij is het strand daar gewoon linksaf (zoom eens uit op de kaart), en kun je daarnaast ook terug.
Maar situaties zoals je beschrijft zijn er natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Palance » za 21 jan 2012, 23:24

Die keermomenten heb ik in de VAE ook gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Vinny » zo 22 jan 2012, 9:43

In Napels en Istanbul ben ik vergeiljkbare situaties tegengekomen. Ik ben er niet echt kapot van, maar goed het alternatief: linksafslaand verkeer op kruisingen zal slechter voor de doorstroming en veiligheid zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Willem » zo 22 jan 2012, 20:06

Zeker bij chaotisch verkeer zal het ontbreken van linksaffers veel voordelen hebben. Dat is toch de richting die het meest blokkerend werkt (bij rechtsrijdend verkeer).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Vinny » zo 22 jan 2012, 20:17

Wegen zijn dan een beetje te breed... In Nederland en België wordt dan vaak gekozen voor een smallere hoofdrijbaan en parallelwegen, maar wel met behoud van linksaffers.
http://maps.google.nl/maps?q=Wibautstra ... 85,,0,20.2
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door marcel » zo 22 jan 2012, 21:08

Het is vaak een soort goedkope variant van een weg zonder gelijkvloerse kruisingen: om de andere kant op te gaan (of rechtdoor) moet je eerst rechtsaf, dan keren. Zie bijv. hier
http://maps.google.de/maps?ll=-19.77175 ... 16&vpsrc=6

De luxere variant heeft dan viaducten om te keren, zoals hier
http://maps.google.de/maps?ll=13.662167 ... 18&vpsrc=6
zodat het echt een weg met ongelijkvloerse kruisingen is, maar men spaart een aantal viaducten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Diverse bijzonderheden

Bericht door Vinny » zo 22 jan 2012, 21:35

Het is vaak een soort goedkope variant van een weg zonder gelijkvloerse kruisingen: om de andere kant op te gaan (of rechtdoor) moet je eerst rechtsaf, dan keren. Zie bijv. hier
http://maps.google.de/maps?ll=-19.77175 ... 16&vpsrc=6
Dat zie je ook in Egypte veel, op de weg van Cairo naar het Suezkanaal. Zoals ik al zei, ik ben er niet echt kapot van, hier moet je links invoegen en het lijkt me dus ook onveilig.
De luxere variant heeft dan viaducten om te keren, zoals hier
http://maps.google.de/maps?ll=13.662167 ... 18&vpsrc=6
zodat het echt een weg met ongelijkvloerse kruisingen is, maar men spaart een aantal viaducten.
Dat is al een stuk beter, maar of het nou echt wat oplevert waag ik te betwijfelen. Het systeem van eenduidige op- en afritten met eventueel parallelwegen voor erftoegangen zoals in Nederland vind ik zowel vanuit de weggebruiker handiger (één uitwisselpunt) als ook efficienter, omdat er minder omrijbewegingen nodig zijn. De kosten van die twee viaducten wegen daar m.i. wel tegen op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie