[I][A034] Villesse - Gorizia - SLO

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I][A034] Villesse - Gorizia - SLO

Bericht door Pino » vr 18 okt 2013, 22:35

Er is in het verleden wel eens wat los over gepost, maar met opening lijkt de weg me wel een eigen draad waard. De A34 verbindt de A4 bij Villesse (kort voor Trieste) met het Sloveense wegennet. De snelweg is niet volledig nieuw, maar een uitbouw van de oude RA17, ook wel bekend als NSA15. Daarbij is de weg ook in concessie genomen, en wel door Autovie Venete, dat ook het aansluitende gedeelte van de A4 beheert. Opening vond afgelopen week plaats, op 15 oktober 2013 (bron).

Gorizia is de laatste Italiaanse plaats voor de grens, en daarmee het hoofddoel op de borden. Het eerste Sloveense plaatsje heet Nova Gorica (dat krijg je op een plek waar een eeuw geleden nog geen grens liep), en dat komt ook terug op de borden. Opvallende afwezige op de bewegwijzering is Ljubljana. Overigens is de route Venezia - Ljubljana via de nieuwe snelweg niet noemenswaardig korter en ook niet goedkoper. Maar je vermijd op deze manier weg de agglomeratie van Trieste, en dat scheelt.

Hier een eerste foto van SSC-forummer Hofburg. De rest op zijn Flickr-pagina.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I][A034] Villesse - Gorizia - SLO

Bericht door marcel » za 19 okt 2013, 11:01

Interessant dat er op de SS14 Benetke staat (foto 2624). Ik heb dat opgezocht, ik dacht dat het een klein plaatsje in de buurt was, maar het blijkt Venetië te zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I][A034] Villesse - Gorizia - SLO

Bericht door Palance » za 19 okt 2013, 13:06

Grappig, die naam kende ik nog niet. Nu willen de Slovenen nog wel eens vaker flink afwijken in hun exoniemendrang. Zo is Wenen in zowat heel Centraal- en Oost-Europa bekend als Beč, Bécs of vergelijkbare benamingen, alleen is het Dunaj in het Sloveens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie