[I] Sardegna - Sardinië

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[I] Sardegna - Sardinië

Berichtdoor Chris » Ma 13 Apr 2015, 15:13

De SS554 rond Cagliari is afgesloten vanwege een landverschuiving, een frequent voorkomend probleem in Italië.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mavas
Moderator

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Berichtdoor mavas » Do 20 Okt 2016, 12:46

Nog niet zo heel lang terug in Nederland van dit prachtige eiland. Daar was ik 7 dagen en in die tijd hadden we ook een huurauto. Grote delen van het eiland daarmee gezien.

Qua natuur is mijn indruk toch heel wat beter dan dat van Sicilië. Het is er groener met meer bossen en natuur, heuvelachtiger, mooie baaitjes, leuke plaatsjes en alles bij elkaar veel aantrekkelijker. Ik ben heel enthousiast over dit eiland.
Het wegdek is gemiddeld genomen ook wel een stuk beter dan Sicilië, met nauwelijks afgesloten wegen en niet veel werkzaamheden-waar-niet-gewerkt-wordt. Ik ben maar 1 afgesloten tunnel tegen gekomen en 1 weg waar je echt niet sneller kan dan 30, waar je slingert om de gaten.

Er is 1 grote doorgaande weg, de ss131 dcn. Wat dat dcn betekent weet ik niet. Het is in ieder geval een goede weg, die feitelijk een 2x2-stroomweg is met ongelijkvloerse kruisingen. De snelheid is er niet anders dan op andere wegen bubeko (90), maar in de praktijk wordt er ongeveer 110 gereden, soms ietsjes sneller. De-facto is dit een autosnelweg. De weg is goed onderhouden.
Er zijn nog enkele andere hoogwaardige wegen, enkelbaans stroomwegen met ongelijkvloerse kruisingen, die goed doorrijden. Deze wegen waren redelijk onderhouden.
Dan heb je nog de wegen die de loop van de heuvels volgen, waardoor je dus maar slecht opschiet. De max snelheid zul je niet veel halen.

De onderhoudstoestand varieert nogal per wegbeheerder; de Strada Statale waren redelijk onderhouden, de Provinciala waren niet heel goed onderhouden.

Door de verschillende uitbouwtoestanden duren sommige ritjes die hemelsbreed dichtbij liggen naar verhouding heel lang, sommige grote afstanden heb je zo afgelegd als je een stroomweg nodig hebt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Berichtdoor Chris » Do 20 Okt 2016, 13:06

Mooie ervaringen :top:

D.C.N. staat voor Diramazione Centrale Nuorese. Dat is weer vernoemd naar de provincie Nuoro. Het is daarmee een 'diramazione' (aftakking) van de SS 131.

Terug naar “Italië”