Tanken in Italië

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Tanken in Italië

Bericht door Robbert297 » zo 12 jul 2015, 23:42

Hallo leden!

Ik zit momenteel in Italië en er valt mij één ding op: tanken in Italië.
Meestal tank je eerst, en betaal je daarna.
In Italië betaal je eerst, en tank je daarna.
Het systeem werkt als volgt: je stopt eerst bijvoorbeeld een briefje van 50 in de automaat. Vervolgens kies je het pompnummer en ga je tanken. Als je tank nog niet vol zit bij 50 euro, dan stop je er meer geld in. Zit je tank al vol en heb je je ingeleverde geld nog niet verbruikt? Dan krijg je een bonnetje die je bij de bijbehorende tankstationwinkel kunt inleveren. Dan krijg je je resterende geld terug.

Wij snapten het systeem eerst ook niet. Na vele tankstations gehad te hebben, hebben we het maar een Italiaan bij een tankstation gevraagd. Hij heeft het vervolgens helemaal uitgelegd.

Ik had nog nooit van dit systeem gehoord. Wat vinden jullie van dit systeem? Wordt dit in meerdere landen gebruikt?
Слава Україні

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Tanken in Italië

Bericht door verfmeer95 » zo 12 jul 2015, 23:53

^^ Om brandstofdiefstal te voorkomen is het in Nederland zo dat je bij veel onbemande pompen eerst pint en dan tankt. Dat is niet heel anders dan wat jij beschrijft in Italië, behalve dan dat het pinnen daar nog niet is ingeburgerd. Dus gebeurt het met contant geld. Maar het systeem is hetzelfde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tanken in Italië

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jul 2015, 23:54

Nog nooit meegemaakt in Italië (of waar dan ook in Italië), maar meestal vermijd ik tanken in Italië dan ook vanwege de hoge brandstofprijzen aldaar. Eén keer gedaan in Chiavenna een paar jaar geleden, maar dat was bij een onbemande pomp en net zoals in Nederland. En vorige week aan de A22, maar daar kon ik gewoon eerst tanken en daarna betalen.

Het lijkt op het systeem dat ze gebruiken om in een bar een kopje koffie (of iets anders te drinken) te kopen. Eerst reken je af, dan krijg je een bonnetje waarmee je aan de bar je koffie kan ophalen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tanken in Italië

Bericht door Rene » zo 12 jul 2015, 23:56

De keren dat ik in Italië heb getankt (2 jaar geleden), heb ik normaal eerst getankt en daarna bij de kassa afgerekend. Met PIN.
Mij is dit verhaal van eerst betalen niet overkomen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tanken in Italië

Bericht door Attietattie » ma 13 jul 2015, 0:05

Het is in heel veel landen gebruikelijk om eerst te betalen en vervolgens te tanken. Dat is meteen de reden waarom ik in Nederland weinig medelijden heb met pompuitbaters. Zij stellen dat ze dat niet doen omdat mensen dan de shop niet meer inkomen en het blijkbaar lucratiever is om mensen in de shop uit te melken dan brandstofdiefstal tegen te gaan.

Alle begrip, lekker blijven doen. Maar stop dan met piepen. :doei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Tanken in Italië

Bericht door Robbert297 » ma 13 jul 2015, 0:24

Ik heb het zelf in Nederland (of andere landen) nog nooit zo gezien. Dan zal het misschien wel aan het gebied gelegen hebben (Verbania, Lago Maggiore). We konden inderdaad ook niet pinnen. Alleen contant.

Ik vind het maar een raar systeem, om eerlijk te zijn. Je weet van tevoren niet precies voor hoeveel je gaat tanken. Om dan maar steeds te 'gokken' of je genoeg geld uitgeeft vind ik maar een vreemd iets.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tanken in Italië

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2015, 0:29

Attietattie schreef:Het is in heel veel landen gebruikelijk om eerst te betalen en vervolgens te tanken. Dat is meteen de reden waarom ik in Nederland weinig medelijden heb met pompuitbaters. Zij stellen dat ze dat niet doen omdat mensen dan de shop niet meer inkomen en het blijkbaar lucratiever is om mensen in de shop uit te melken dan brandstofdiefstal tegen te gaan.

Alle begrip, lekker blijven doen. Maar stop dan met piepen. :doei:
Kan ik me helemaal bij aansluiten. In België en Frankrijk kun je vaak al pinnen bij de pomp en daarna het winkeltje inlopen, als je dat wilt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tanken in Italië

Bericht door Attietattie » ma 13 jul 2015, 0:30

Robbert297 schreef:Je weet van tevoren niet precies voor hoeveel je gaat tanken. Om dan maar steeds te 'gokken' of je genoeg geld uitgeeft vind ik maar een vreemd iets.
Wen je vanzelf aan. Op een gegeven moment kan je vrij goed inschatten hoeveel tientjes je erin gaat gooien. En laten we eerlijk zijn, er is geen man overboord als je er een zesde minder in gooit omdat je er een klein beetje naast zit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Tanken in Italië

Bericht door exroosje » do 13 aug 2015, 10:20

Het systeem in Italie is gewoon hetzelfde als overal, je tankt en dan betaal je. Alleen zijn er veel onbemande stations en ook veel bemande zijn vaak 24x7 geopend met een automaat. Als je bv tussen 12 en 4 rijdt zul je vrijwel altijd de automaat moeten gebruiken. Aan de autostrada zijn ze vrijwel altijd bemand en loopt er vaak nog een mannetje rond met een grote portemonnee.

Omdat Italie nog steeds vooral een cash land is stop je er dus briefjes in en dat is prepaid ipv post paid. Overigens zijn er ook diverse die ook Bancomat ondersteunen, maar itt supermarkten zijn die vaak niet in staat om onze NL chipkaarten te accepteren.

Het systeem van het bonnetje kende ik overigens nog niet. Ik zorg er altijd voor niet te veel geld in te stoppen. En een paar liter pers je er altijd nog wel bij in.....

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tanken in Italië

Bericht door Jeroen » do 13 aug 2015, 10:44

Vergeet ook niet dat je bij veel tankstations nog standaard bediend wordt, een service waar je een paar cent per liter extra voor betaalt. Bij een pomp met 'fai da te' of 'self-service' mag je zelf tanken en betaal je die toeslag dus niet.

Wat Italië trouwens ook apart is, is dat bij de meeste verzorgingsplaatsen de parkeerplaats vóór de pomp ligt, ipv er achter, zoals in de meeste landen gebruikelijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Tanken in Italië

Bericht door Peter » do 13 aug 2015, 11:07

Het komt ook in de VS en Canada veel voor. Veel mensen in de onderklasse of illegalen hebben geen bank of creditcard, maar wel een auto. Bij mijn weten krijg je hier geen geld terug, maar de gangbare biljetten zijn 20$ of minder. In Europa is het nooit in zwang geweest, wellicht door de vele nationaliteiten en valuta. In grote landen met weinig transit als Spanje en Italie wellicht wel vroeger.

Betalen met biljetten is ook risicovol, daar je de betaalautomaat dan tegen kraken moet beschermen, een beetje waarom de meeste parkeerautomaten op straat geen cash meer accepteren.

Vooraf pinnen kan bij de veel tankautomaten in NL tegenwoordig ook als de shop open is. Ik denk ook met de creditcard, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Het zou me niets verbazen als maatschappijen over niet al te lange tijd het verplicht maken om (in noord-Europa) je te identificeren met een bank of creditcard, alvorens te tanken. Als alternatief kan iemand dan bij de pomphouden een borg inleveren (geld of rijbewijs) zoals dat nu vaak al bij brommerpompen gebeurt en wordt de pomp dan vrijgegeven voor tanken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tanken in Italië

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 okt 2018, 19:10

Tanken blijft in Italië blijft soms een bijzondere ervaring. De keuze uit self service of bediend, vaak bij dezelfde pomp en met eigen literprijzen, maar ook doordat bij veel zelfbedieningspompen buitenlandse Maestro-kaarten niet worden herkend. Dat laatste zal vast een verklaarbare technische reden hebben, liep er zelf deze zomer met verschillende pinpassen tegenaan net als ons gezelschap met Zwitserse bankpassen.

Wat ik me nog het meest afvraag: wat is de reden dat je in Italië zo ontzettend veel tankstations vindt? In een straat soms wel vijf of tien kort na elkaar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tanken in Italië

Bericht door Pino » vr 12 okt 2018, 20:29

Schelpenpaadje schreef: vr 12 okt 2018, 19:10 De keuze uit self service of bediend, vaak bij dezelfde pomp en met eigen literprijzen
In mijn ervaring is er doorgaans wel een bediend gedeelte en een self service-deel, ook wel te zien aan bordjes. Links de een, rechts de ander meestal. Maar je moet er mee opletten. Ooit simpel naar de enige vrije plek gereden, waar de pompbediende me meteen hartelijk ontving voor een nogal dure tankbeurt, die natuurlijk al feitelijk begonnen was voordat in zin als "sorry, ik had self service willen tanken" in me opkwam. Dit overigens vlak voordat we de huurauto gingen terugbrengen - niet tanken en door de verhuurder laten aftakken was mogelijk goedkoper geweest.

Wat betreft het grote aantal pompstations: Italië heeft het grootste aantal tankstations van Europa. De gefragmenteerde markt wordt gezien als belangrijke oorzaak van de hoge prijs, van beperkte openingstijden ('s avonds en op zondag zijn de meeste dicht) en het uitblijven van innovaties van pinnen tot automaten tot convenience stores. En een flink deel van de bedrijven voldoet niet aan de regels. Nu wordt dat laatste als excuus gebruikt om het aanbid terug te dringen, maar een structurele oplossing is het niet.

Wat de reden is? Vermoedelijk lokale overheden die iedereen een vergunning gaven die maar wilde en de juiste connecties had. En met een tot 1998 vaste prijs waarvan een procent of 7 voor de pomphouder was plus de prijsverhoging voor bediening, waren het misschien ook ideale familiebedrijfjes zonder dat je per se enorme omzet nodig had (klinkt trouwens ook wel al iets dat zich leende voor witwaspraktijken). Het is ergens natuurlijk ook heel Italiaans: niet ver van die vijf tankstations op een rijtje zitten ook vijf Tabacchi en koffiebars. Een vorm van klein ondernemerschap dat je in buurlanden niet ziet, ergens enorm charmant is maar tegelijkertijd tekenend voor een enorm inefficiënte economie.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Tanken in Italië

Bericht door Bongo » do 18 okt 2018, 10:23

In Oekraïne betaal je ook altijd vooraf, en is er iemand de de tank voor je vol gooit. Meestal tank je'm niet vol, maar anders zeg je aan de kassa "volle tank" en dan wacht je tot ie vol is getankt en dan betaal je, evt. met pin

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tanken in Italië

Bericht door Coen Tunnel » do 18 okt 2018, 10:43

^^ Altijd? Ik heb er twee keer getankt, een keer direct na de grens bij Jagodin, en één keer even voorbij Kiev, maar ik kan me niet herinneren dat ik vooraf moest betalen. Wel dat het bediend tanken was, zoals ook in Rusland, Georgië, Azerbeidzjan en Armenië. In Wit-Rusland kon ik wel zelf tanken, maar daar moest ik inderdaad vooraf betalen.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Tanken in Italië

Bericht door Bongo » do 18 okt 2018, 11:50

Wel bij de WOG-keten in ieder geval. In de vijf jaar dat wij een auto hebben nog nooit naderhand betaald.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tanken in Italië

Bericht door Chris » do 18 okt 2018, 11:54

Ik heb nog nooit vooraf betaald bij tanken. Hoe werkt dat eigenlijk? Hoe weet je van te voren wat het bedrag zal zijn? Zeker in een land met een andere valuta... En moet je vooraf dan cash betalen, tanken, en dan terug de shop in voor het wisselgeld? En kan dat ook met pin / credit card?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Tanken in Italië

Bericht door captain007 » do 18 okt 2018, 12:01

^^ In de VS is het standaard. Dan moet je dus met cash betalen vooraf en wordt de pomp tot dat bedrag vrijgegeven. Het kan ook met creditcard (gebeurd nog wel eens als je een creditcard hebt waarbij je enkel chip kan gebruiken en de automaten alleen strip accepteren) en dan wordt het na het tanken automatisch verrekend. Bij cash moet je dan weer de shop in om wisselgeld terug te krijgen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tanken in Italië

Bericht door Willem » do 18 okt 2018, 12:10

In België heb ik het ook een aantal malen meegemaakt. Maar dat was wel een aantal jaren geleden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tanken in Italië

Bericht door Pino » do 18 okt 2018, 12:46

^^ In landen waar pompen bediend zijn, is het ook relatief gebruikelijk om te zeggen "gooi er voor een tientje benzine in." En dan zijn die pompbedienden er heel goed in om daar een mooi rond bedrag van te maken (zelfs als je zegt "gooi maar vol", zorgen ze ervoor dat je een mooi rond bedrag krijgt). Het is een kleine stap naar tankautomaten waar je ook kunt kiezen voor een vast bedrag, waarna de pomp tot dat bedrag wordt vrijgegeven. Cash vooruit betalen tot dat bedrag, waarna de pomp op afstand wordt vrijgegeven voor een bepaald aantal liters is een wat bewerkelijker tussenvorm.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tanken in Italië

Bericht door Coen Tunnel » do 18 okt 2018, 15:34

Chris schreef: do 18 okt 2018, 11:54 Ik heb nog nooit vooraf betaald bij tanken. Hoe werkt dat eigenlijk? Hoe weet je van te voren wat het bedrag zal zijn? Zeker in een land met een andere valuta... En moet je vooraf dan cash betalen, tanken, en dan terug de shop in voor het wisselgeld? En kan dat ook met pin / credit card?
In Frankrijk is/was dat 's nachts bij sommige aires zonder betaalautomaat nog wel gebruikelijk. Meermaals gehad dat ik vooraf moest betalen. Bij pin kreeg je inderdaad geen wisselgeld, bij cash wel. Ik heb ook een keer gehad dat ik mijn pinpas daar als borg af kon geven, en na het tanken mocht betalen.

In Wit-Rusland heb ik gewoon cash betaald en ben ik teruggegaan voor het wisselgeld. Die roebels moesten toch op voor ik weer naar Polen ging. :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tanken in Italië

Bericht door Palance » do 18 okt 2018, 21:12

Op Curaçao, maar ook in de Canadese provincie British Columbia was het, toen ik er was, verplicht om te betalen vóór het tanken. Op Curaçao ga je gewoon naar het loket buiten (met tralies ervoor) en geef je aan bij welke pomp je staat en hoeveel je wil tanken. De benzinepomp wordt dan afgesteld op bv 50 Antilliaanse guldens. Als je dat bedrag niet haalt, haal je je wisselgeld weer op bij de kassa.

In BC ging het net zo, alleen dan binnen in winkels zoals wij ze kennen. Bij de kassa betaal je ook je bedrag vooruit, cash of creditcard. En ook daar krijg je na afloop je wisselgeld terug, in cash, of teruggestort via je creditcard. In Alberta hoefde dat overigens niet, daar kon ik achteraf afrekenen.

Je bent in ieder geval van het probleem van wanbetalers af.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Tanken in Italië

Bericht door Egbert » vr 19 okt 2018, 7:04

Chris schreef: do 18 okt 2018, 11:54 Ik heb nog nooit vooraf betaald bij tanken. Hoe werkt dat eigenlijk? Hoe weet je van te voren wat het bedrag zal zijn? Zeker in een land met een andere valuta... En moet je vooraf dan cash betalen, tanken, en dan terug de shop in voor het wisselgeld? En kan dat ook met pin / credit card?
Ja, waarom niet? Welk probleem is daar mee? Je geeft 100 euro en tankt voor 64,31 dus je krijgt 35,69 terug.
Goede veiligheid tegen tanken zonder betalen.

Zo werkt het ook bij verschillende onbemande tankstations. Er wordt een reservering op je betaalpas gemaakt, je neemt je betaalpas terug en gaat tanken. Daarna wordt het verschil tussen de reservering en het getankte bedrag afgerekend.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Tanken in Italië

Bericht door Robbert297 » vr 19 okt 2018, 8:10

Dat doet me denken aan drie jaar geleden toen wij tankten in Italië (zie openingspost). Het waren bemande tankstations en overal moest je eerst betalen, dan tanken. Wij wisten niet hoe dat werkte, dus vroegen wij op een gegeven moment iemand voor instructies (want als alles in het Italiaans is komen wij niet verder dan 'buongiorno' en 'grazie'). Ik hoorde hem nog zeggen dat je een bonnetje kreeg en je dat bonnetje bij de balie moest inleveren om het resterende geld terug te krijgen, tenzij het zondag was. Op zondag was de boel gesloten en moest je de volgende dag terug komen. :lol:

Ik vond het wel opvallend dat we een paar jaar dáárvoor aan het Gardameer niet zulke tankstations hadden en in 2015 aan het Lago Maggiore wel.
Слава Україні

Plaats reactie