telepas italie, bestellen via tolltickets

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
brytje008
stadsweg

telepas italie, bestellen via tolltickets

Bericht door brytje008 » wo 25 mei 2016, 20:00

Even een korte vraag. Heeft iemand ervaring met telepass of viacard? Zo ja is dit handig om aan te schaffen? En heeft iemand ervaring met het kopen van de telepas via tolltickets.com?
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
Secretaris & Moderator

Re: telepas italie, bestellen via tolltickets

Bericht door waldo79 » do 26 mei 2016, 21:04

Viacard is voor zover ik weet een pasje waar je een bedrag op stort waarmee je een aantal ritten kunt betalen. Werkte prettig, maar ik zie niet zo het voordeel ten opzichte van met een bankpas of kredietkaart afrekenen.

Telepass heb ik geen ervaring mee.
Contactgegevens vereniging: wegenforum at (@) gmail.com.

exroosje
stadsweg

Bericht door exroosje » do 09 jun 2016, 15:02

Ik doe dit vrijwel elk jaar en bevalt prima.

Kastje wordt in een paar dagen bezorgd (in mijn ervaring maandag verzenddag , donderdag bezorgd per DHL)

In italie lekker doorrijden naar de snelle doorgang (als er file staat gaan de telepass gebruikers via de vluchtstrook omdat er altijd een telepass strook uiterst links en uiterst rechts is bij grote tolstations)

Terugsturen moet naar een adres in duitsland. Ik doe dat altijd op de terugweg in duitsland. Ik druk een postzegel af via deutsche post online en gooi hem in de eerste de beste gele brievenbus). Dat scheelt weer 2 dagen en is iets goedkoper.

Het is natuurlijk relatief wel duur, want je betaalt een klein bedrag per dag (de eerste 3 weken zitten in de vaste fee) en vooral 9% opslag op de toltarieven.
Maar daar loopt tolltickets dan ook een debiteur risico voor, want je betaalt een maand achteraf.

Voor een korte periode zijn de kosten wel te overzien en heb je er wel veelplezier van (vooral al die italianen die weten dat een buitenlander geen kastje kan hebben en druk gaan seinen.....)

SnarfFlevoland
expressweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 jun 2016, 15:41

Naar mijn mening is zo'n Telepass voor Italië puur weggegooid geld. De tijdsbesparing t.o.v. de speciale creditcard stroken bij tolpleinen is uiterst nihil. Je betaald huur, verzendingskosten (heen+terugzending) en opslag bij 't gebruik. Allemaal onnodig geld voor zo'n ding. Als je in Italië woont en/of werkt mag het wel van voordeel zijn, maar met een Italiaanse woonplaats kan je ook via een normale weg zo'n Telepass krijgen en niet via een commerciële tussenpersoon.

In Frankrijk vind ik dit een iets ander verhaal, omdat je zo'n transponder voor een gering bedrag ook als buitenlander direct van de tolmaatschappijen kunt kopen, vast mag houden en er geen opslag wordt berekend. Administratiekosten van een kleine 2 euro in de maanden dat je de transponder gebruikt vind ik dan nog net in orde, ook al ben ik van mening dat het gratis zou moeten zijn (immers minder personeelkosten aan de tolpoorten).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie